AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.223

bra mappning = högt ladd?

Sida 1 av 2
Visst går det att köra med orginal komp på en m20b25 och typ 1,4 bars ladd ifall man har ett riktigt styrsystem typ autronic sm2 och en BRA mappning, fräsch underdel m.m??

finns dom som gör det så visst går det iaf med kat. motorn
Jo
744
Jonhny
745 -85
Helt omöjligt att svara på utan att känna till bränslet.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Jonhny: I allmänhet alltså.. om allt är riktigt bra mappat och med bra grejor..

Likadant ifall man har 7,0 i komp utan eftermarknadssystem så kan det ju spika vid 1bar även fast man mycket bränsle?

Så mycket eller nästan allt hänger ju på styrsystemet??

Eller har jag fel?

Soundman_02

Blir en väldigt spik känslig motor.. men visst går det!!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Låter djävligt farligt, Jag vet för jag råkade få spikning en gång och då smälte alla kolvarna på nolltid. INTE skoj

Men om man tar en gammal trött utsliten motor där kompressionen redan dalat så kan man säkert ladda mer utan att det spikar, den är ju redan kompsänkt....
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
Vi körde med 1,5 i ladd med orginal komp och orginal packning med ett autronic höll 300 mil men gick inte sönder pga av det toppen sprack;(

325mannen
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
Men kan man komp sänka så bör man väl göra det. Det kan ju inte bli sämre:)

325mannen
jag ska inte köra med org komp.. ville bara kolla så att det gick! Det är en kompis till mig som inte trodde när jag sa det.
Tack för svaren!

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag har laddat 0,9 bar på 10,0:1 original M42 maskin.

//Ticco

www.ticco.com
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jag har ju kört 1 bar (över det också) på original komp och endast med extrasprut. Iofs RF66-bränsle, men visst går det. Inga tendenser till spik alls.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
BMW_MAN

Men om man tar en gammal trött utsliten motor där kompressionen redan dalat så kan man säkert ladda mer utan att det spikar, den är ju redan kompsänkt....

komp förhållandet är desamma vare sig motorn är sliten lr inte, där imot kan motorn vara mer lr mindre tät i ringarna men då blir den mer spikkänslig pga olja i fördränningsrummet.

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Aha, kanske därför jag smälte ned mina kolvar då. Motorn var redan sliten i ringarna och drog en hel del olja.
Ticco: Hvilket styrsystem/datasprut anvendade du da?
Lotus Samuel
Fortsätter på temat. Är det nån som har provat att ladda på en M3E30 med originalkomp 10.5:1?? Hur går det tro?
Ticco körde ju 0,9 med 10,0:1 så visst borde du kunna köra med orginal komp..

Har läst att folk kör s38b36 kolvar i s14 motorn för lägre komp.. vet ej ifall man måste plana block eller nåt

JE
51
JE
325i e30, 2002
Länk
han har 9,5:1 og kjører 1,2-1,3 i ladetrykk (hestec) 98 oktan kun mappa med smalbandslambda
Ti
2.587
Ticco
420i -14
sperstad:

SMT5 Piggyback system.

//Ticco

www.ticco.com
Klaesson
detta med lägre komp är alltid en ständigt diskuterad sak..
Klart det går att köra med högt komp men det ställer krav på den övriga setupen på motorn... typ utformingen på förbränningsutrymme och kolvtopp samt kammar, insprut,bränsle o mappning....
En del motorbyggare vill ha ett högt grundkomp som gör att motorn får bättre lågvarvsegenskaper och anpassar resten av motorn för att ändå kunna mosa på bra med ladd... men det är då motorn börjar kosta pengar...
Så det smidigaste på en budget motor är att helt enkelt svarva kolvar lr dylik för att kunna ladda mycket....
Fördelen med bmw är att motor håller för förvånansvärt mycket i orginalutförande+kompsänkning......
Lycka till med byggena!

MVH Klaesson
Motorena med 4 ventil per cyl. e vell mindre spik kjensliga enn dom med 2 ventiler? Hur mycket tror ni en kan ladda på motorer som m50 och m42 (org.komp.) om en anvedar ett bra styrsystem(datasprut), och har lav innsugs tempratur, och mappar på 98 oktan?
Glöm inte bort att man kan köra på E85 (etanolblandning). Det gör att förbänningstempen blir lägre och har även lite mer än 98 oktan. Kostar kring 8-9kr men bilen drar även mer så det blir ungefär lika dyrt som bensin. Krävs att man kan ge bilen mer soppa med sitt programmerbara sprut, eller att man köper större spridare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.