AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.929

blyersättning eller inte, vad gäller? blir snurrig!

Sida 1 av 2
har en 745 turbomotor från 1982 tror ja det var, en 3.2:a är det iaf, kommer ligga runt 500hk, så till frågan, ska jag köra med blyersättning eller inte? vissa säger ja innnan 84 ska bmw ha det vissa säger nej alla efter 80 klarar sig, å dom sista säger att nej, ingen bil med alu topp behöver, så nu till min fråga ska jag ha det eller inte? det är ju ännu viktigare när man har 100% mer effekt å 1000varv mer än org att det blir rätt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Varför chansa då?

Fylla i en skvätt blyersättning vid tankning i en gammal M30 skadar absolut inte,du har iaf inte original ventilsäten som klarar att vara utan detta...

Sen när du dessutom skall trimma så finns det väl ingen?? anledning att INTE ha detta medel i.

Mvh Janne.
läste nån som sa att det var bättre med för lite än för mkt så att ha i om det inte behövs lär ju skada
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra, och använda blyersättning. Att det skulle skada verkar osannolikt, möjligen om du överdoserar kraftigt... Ventilsätena blev inte 'blysäkra' förrän nån gång 84-85 (olika beroende på motor), så troligen behöver du blyersättningsmedlet för att inte riskera ventilhaveri (särskilt med de effekter du räknar med).

F.ö. har ALLA BMW-motorer aluminiumtoppar sedan början av 60-talet åtminstone, och tidigare än så i vissa fall.

/// Gunnar E.
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Då körde de med andra ventilsäten i USA alltså,
eftersom 3,0 Si 76/77 tror jag var den sista
årsmodellen som överhuvudtaget kunde köras på
blyad bensin....eller?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Alltså... det är bara Kat-bilar som nånsin farit illa av blyad bensin... det var bara vissa US-modeller som försågs med kat på 70-talet, och de motorerna hade särskilda ventilsäten (och ventilstyrningar, om jag minns rätt).
Någon gång kring 1980 verkar det som man gick över till ventilsäten som tål blyfritt över hela linjen, men det är svårt att få BMW att lova att det håller.... men det kan ju ha med annat att göra, t ex att förgasare behöver bly i bränslet för att inte kärva ihop.
745-motorn hade speciella ventiler och ventilsäten som inte finns i någon annan motor, men om de tål blyfritt har jag ingen aning om.
Det jag vet är att min trogna M10 (518iS -87) gått på blyfri 98 sedan mackarna slutade sälja blyat, och den har inte visat några tecken på att ha tagit stryk. Den motorn har exakt samma ventiler och ventilsäten som alla M10 hade från 1980 till de slutade tillverkas, och som M30 (utom just 745-motorn) hade mellan 1980 och 1986-87. De M30 som hamnade i E32/E34 (samt E24 med Kat) från 1987 fick helt andra grejor, troligen bättre anpassade till blyfritt och kat.

/// Gunnar E.
hörde med en bekant som kör med en 745 snurra i en e28 han körde utan blyersättning, men d vore kul med mer fakta faktiskt!

att 745 har natrium kylda ventiler visste jag men inte special säten också?
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Jo, naturligtvis menade jag kat.bilarna.......
Faktiskt första gången jag hör, att det skulle skilja
på ventilsäten mellan olika marknader.
Har varit uppe flera gånger på listor i USA, om man kan köra
gamla E3/E9:or på oblyad bensin utan tillsatser. Där verkar de
inte ha några problem med detta. Rimligen bör det sitta
samma säten i bilarna sålda i europa.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
När oljebolagen slutade blya bensinen, så började dom tillsätta MTBE. Detta fina MetylTertBetylEter (eller något liknande) jobbar och funkar på mer eller mindre samma sätt som bly.

Fast å andra sidan så kanske det inte skadar med lite extra bly i en trimmad maskin. Men jag tvivlar på attdet sku göra någon skillnad.

Primus Motor.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu finns det ingen bensin med blyersättningsmedel(ev har ännu JET stationer detta).
Man får hälla i detta medel själv nu.

Ni gör som ni vill,men klaga inte heller när någon kompression "försvinner" pga skadat ventilsäte pga dålig smörjning.

Mvh Janne.
dom som inte har nån info å komma med förutom egna teorier behöver inte förvirra mig mer, jag har redan sökt men ingen har hitills kommit med ren fakta, dom som vet eller har åtminstonde lite fakta att komma med får gärna föröska göra saker klarare.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här får deu ett råd av en som har egen erfarenhet!

Jag fick rådet av BMW i början av 90-talet att jag bara behövde tanka var fjärde tankning med blyersättning i min 3.0S -72!

Det gick bra i ca 3500 mil sedan minskade ventilspelet dramatiskt snabbt (på 50-100 mil) till nästan inget spel alls. Dock hann jag öka spelet innan det blev 0. Flera gånger fick jag justera upp spelet med kort mellanrum. Samtidigt sjönk kompressionstrycket från 12-13 bar till ca 7 bar. Tydligen tog det 3500 mil innan blybeläggningen försvunnit helt och påfyllning av "blyet" (det var ju inte bly då utan ngt annat) med blyersättningsbensin var fjärde gång var alldeles för sällan.

Jag började tanka blyersättningsbensin varje gång och inom några 100 mil hade kompressionstrycket ökat till det normala och jag har aldrig haft problem med ventilspelet under dom 40.000 mil jag kört därefter.

Mitt råd är därför att hälla i blyersättningsmedel om du är osäker för det är stor risk för att du får problem förr eller senare om du har en motor som inte är förberedd med "hårdare" ventilsäten och vad det nu är för ändringar som behövs.

Per L
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jimbooo>>>Vad hade du väntat dig får man kanske fråga?

Det jag skriver här är inte egna teorier utan fakta som jag
fick på åttiotalet o början på nittiotalet,dels via faktablad från mackar och information från BMW...Bl.a.
Så min info som jag ger i denna tråd är fakta utifrån mina erfarenheter och den info jag fick som "gammelbils BMW åkare" då.

Finns ingen som svarar för att "djävlas" med dig,utan det är försök att svara på ett så seriöst sätt som möjligt.
Trist att du tog det så kan jag bara säga.

Mvh Janne.

janne: du kom inte med nån direkt fakta mer ord som: varför chansa, klaga inte etc, det är vad jag redan läst att hälften säger å andra säger att d funkar jag startade tråden för ett slutgiltigt svar där nån som har egna erfarenheter eller fakta att komma med vilket du aldrig sa att du hade
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,jimbooo så här i eftérhand så ser jag att mina svar kanske inte var så väldigt upplysande eller smidiga :)

Ursäkta mig.

Problemet är att något slutgiltigt svar på din fråga inte är så självklar,finns som sagt folk som säkert kört utan blyersättning i så gamla bilar och klarat sig bra,likväl som det motsatta.

Jag har iaf min uppfattning klar,dvs kör med blyersättning om du vill att det ska hålla.

Mvh Janne.
jo om jag inte får tag på en nyare topp får jag nog köra med det!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jimbooo och alla andra,
jag dubelkollade i HTK (BMW:s egen elektroniska reservdelskatalog för 'historiska' bilar, dvs äldre än tidigt 80-tal), och i den framgår att ventilsätena i M10- och M30-motorer fick ett annat reservdelsnummer på US-modellerna kring 76-77 nån gång. I 'våra' motorer i Europa infördes de nya ventilsätena 1980.
Det står ju inte uttryckligen att de nyare ventilsätena är för oblyat bränsle, men det är i alla fall min slutsats. Gissningsvis borde en topp från 82 tåla oblyat, men eftersom just 745-toppen har unika ventilsäten (och dessutom aldrig såldes in USA) kan man ju inte vara säker. Jag skulle därför hälla i blyersättning för säkerhets skull!

/// Gunnar E.
hmm, fan ju mer man läser desto mer vill man veta hur det egentligen är, frågan e ju om ens BMW själva vet?
Ja
760
JanF
530i-93
Per L Det där fattade jag inte, Jag har sett toppar som gått utan blyersätting trots att detta behövs.

Precis som du säger så äter ventilerna sig in i toppen, det blir stora brännskador där materialet försvinner. Man får justera ventilerna hela tiden. Kompressionen försvinner pga av stora brännskador där materialet försvunnit.

Men att du sedan börja tanka blyersätting igen och att motorn blir bra igen. Det kan jag inte förstå, Blyersättingen bygger ju inte upp och renoverar motorn, det bara skyddar och smörjer. Skadorna kan ju bara åtgärdas med att man tar av toppen och slipar alt byter säten. Om din komp rasade till 7 så måste ju säten vara totalt uppätna och bortom all räddning. På de motorer jag jobbat med så har det alltid behövts renovering.
janF alltså bekräftar du nu att det ska användas?
Ja
760
JanF
530i-93
Sorry jimbooo , topparna jag pratade om var inte anpassade för blyfritt, dvs sätena var inte tåliga nog utan ersättningsmedel.

Om dina är hårda nog vet jag tyvärr inte. Men t.o.m på min gamla bubbla så satt det ju alutoppar med hårdmetallsäten som klarade blyfritt galant.

Men varför inte tillsätta medel om det är det minsta osäker, det skadar ju inget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.