AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.748

Dieselpumpsproblem eller vad är det för skumt?

Sida 2 av 2
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tackar för det!
Ska kolla mitt grovfilter vid förpumpen i tanken i helgen så får vi se vad det visar annars är det nog bara att kontakta experterna.

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Har kollat grovfiltret genom att jag tog av slangen efter filtret och slog på tändningen.
På dom 12 sek. som tankpumpen går kom det ca 2 dl. vilket bör bli 1 liter i minuten och 60 liter i timmen.
om nu förpumpen kan ge så mycket borde ju fördelarpumpen kunna suga åt sig lika mycket och 60 liter i timmen vid 150 km./h borde bli 4 liter milen så det skulle den väl klara sig på även om man accelererar för fullt.
Det som jag tycker är konstigt är att ekonomimätaren plötsligt sjunker från 2.2 liter till runt litern fast att jag trampar för fullt hela tiden.
Till saken hör att jag har en dålig turbo som nu också börjat läcka lite lite olja så insugskanalen är just nu ganska smord kan man säga, kan detta påverka på ett sådant sätt att bilen beter sig som den gör?
Någon trodde att det berodde på vatten i tanken och han sa att ingen av tillsatserna som man normalt köper på macken innehåller någon typ av karboratorsprit, det står faktiskt inte något om detta på förpackningarna heller, men på macken säger dom att typ STP injektion cleaner innehåller ämnen som har samma effekt.
Han jag pratade med rekommenderade istället någon tillsats som man köpte i litersflaskor och som skulle räcka till 300 liter soppa. På K-sprits flaskorna på macken står det ju att de bara är till för bensinmotorer och här nere har dom ingen för diesel på dom mackarna jag har varit.
Just nu vet jag inte vad jag ska tro att felet beror på. Får prova karboratersprit för diesel också så får vi väl se, det konstiga är att bilen går utan anmärkning upp till dom 140.
Tacksam för fler möjliga och tänkbara orsaker.

Håkan Hagelkvist
su
23
surr
525tds 1992
Hei
Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at innsugningskanalen som regel har et ganske bra belegg med olje uten at det er noe feil.Dette er oljedamp fra motoren og er normalt. Vedrørende hovedproblemet skulle man tro at elktronikken ikke fungerer som den skal.
Hilsen W H
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hej surr!
Det kommer så pass mycket olja att det träcker ut lite vid luftfilteranslutningen och som bildar droppar som far iväg av fläktdraget och sätter sig lite här och lite där.
Det började med att turbon lät som en svagt slirande fläktrem fast dovare när man accelererade, sedan efter ca 300 mil började jag se uppkomst av oljestänk i motorrummet vid spolarvätskebehållaren.
Igår lossade jag uppe vid insugsröret och stack in fingret och fick ut en kladdig liten oljekaka.
Oljan i insugskanalerna är inte intorkad som det normalt är utan det är ganka blött och flödigt.
Kan BMW kolla elektroniken eller gör man det bättre hos någon dieselexpert som elektodiesel eller någon liknande? Vad kan kostnaden ligga på ungefär?

Håkan Hagelkvist
su
23
surr
525tds 1992
Hei Håkan
På min var det ganske fuktig med olje der du mener men det er godt mulig det er noe feil med din.Jeg er i tvil om BMW kan måle feil,jeg har ingen god erfaring med dette.Det virker som om det er dieseleksperter som hvet mest om dette.Det tar en time hos BMW å sjekke om det er lagret noen feilmelding,så jeg ville prøvd dette tross min skepsis.Men ikke la de fortsette.Da ville jeg sendt den til dieselekspert.Husk at det også er mulig å få tak i brukt styringsboks desom det er nødvendig,Men det er veldig sjelden direkte feil på disse i følge Bosch Norge

Hilsen W H
det finns ju nått som heter dieselbooster en tillsats. farsan kör på det i sin grävare.. och det gör tydligen nånting i alla fall

kan man köra bilen på det med, och motsvarar det då annan smörjning?

smörjs inte dieselpumpen av något annat är dieseln, den gör ju det på vissa bilar.

mailaj gärna mig.. någom som har bra koll
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Jo det finns tillstser som höjer centaltalet och får motorn att starta lättare pga. något lägre tändpunkt och med en renare förbränning.
Har hört att någon säljare sålt en litersflaska med något som man skulle hälla i 1.5m3 diesel och som skulle minska bränsleförbrukningen med jag vet inte hur många %.
Allt går att sälja bara man gör bra reklam för varan, men frågan är om det alltid är så bra som det sägs.
Att använda tillsatser ser jag däremot inte som något negativt och det är ju så liten inblandning så att det skulle skada är knappast tänkbart.
Om nu vissa av dessa vätskor funkar som utlovat rensar dom ju insprutarna och det är ju bara posetivt.

Håkan Hagelkvist
exakt hur mycket den gör vet jag inte,
men farsan säger att den sänker tomgången med några hundra varv, och höjer maxvarvet med 500 varv, det är ju tine så lote på en maskin som varvar 3-4 tusen elelr vad det är.

tror man häller i 30ml till en tank ungefär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.