AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.750

Dieselpumpsproblem eller vad är det för skumt?

Sida 1 av 2
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Har en 525tds touring -95b sedan två år tillbaka.
Nu har ett väldigt lustigt problem yttrat sig.
När jag ligger i ca 140 och trampar plattan i mattan börjar bilen med att accelerera med ekonomimätaren på ca 2.2 liter milen, plötsligt börjar bilen och hacka vid ca 150, och ca. 4000 v/min (det känns ungefär som övervarvningsskyddet på min gamla 323:a), ekonomimätaren börjar att rasa ner till under litern fast att plattan är i botten och det går inget fortare. varvtalet och hastighetn verkar inte vara problemet för det går upp till ca 4500 v/min och ca 140 km/h i fyrans växel, sedan kommer problemet igen. Idag märkte jag att om jag släpper upp gasen några gånger för att sedan trycka den i botten igen kan bilen helt plötsligt funka som vanligt igen och den gick upp till 170 utan vidare. men när man går ner i hastighet för att sedan gå upp igen är felet där igen.
Har inga problem med accelerationen från 0-100 och då även med högre motorvarv. Hade en teori om att dieselfiltret blivit igensatt så jag gjorde en service i helgen med nytt dieselfilter, luftfilter, oljefilter och olja (alla är orginalfilter), men det har inte hjälpt. Har även slängt i alla möjlig rengöringstillsatser men det har inte hellre hjälpt.
En ny teori är att det kanske kommer in luft men jag kan inte se någon på tomgång när jag tittar i röret efter filtret och var kan den i så fall komma in, vid tanken kanske?
Är det den där djä... pumpen som kostar en djä... massa pengar eller kan det vara något elektriskt?
Någon som har någon teori eller som varit med om samma problem?

Någon som hört eller som själv blandar ut den svenska slabbedieseln med tvåtaktsolja för att få bättre smörjning till pumpen eller är det något som man bör undvika?

Tacksam för svar.

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
fråga 2:
Det tillsätts ett smörjmedel redan på depån som heter Paradyne till MK-1:an (MiljöKlass 1 dieseln). Därmed skall det inte tillsättas nån annan "smörj"olja om man nu inte gillar bilar som ryker och sotar igen...
Själv kör jag på vinterbrännolja (D-32), antingen finsk röd eller svensk grön, som är som den gamla dieseln och ger lite mer effekt men framför allt så är den ju billigare.

sab
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Jag snackade med en däckgubbe som kände en del jänkedieselägare som sa att pumpen la av på dom efter 3-4000 mil om dom inte slog i tvåtaktsolja och när dom använde det var det inga som helst problem.
Annars håller jag med dig om röken.
Den svenska gröndieseln är väl inte mycket billigare idag än om du plockar hem mk1:an på stor hemmatank?
Den Finska eller Polska har jag däremot hört ska vara billig med bra drag i men mera "röka".

Håkan Hagelkvist
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Ja, det stämmer att man kan ta hem mk1:an grönfärgad också men vem gör det när D-10:an och d-32:an har högre energiinnehåll??? Det märks väl iofs mest på oljepannan men ändå. För övrigt avgör ju mängden priset.

sab
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Jag blandar i ca 1 deciliter tvåtaktsolja varje gång jag tankar fullt (omkring 60 liter). Min far kör Mercedes diesel sedan många år och han tyckte jag skulle blanda i oljan, han gör själv det.

Vet inte om det är nödvändigt, men jag tror heller inte det skadar ;-) Tankar alltid vanlig diesel på Statoil (oftast från kortpump där även lastbilar tankar, ej bemannad mack), vet inte vilken kvalitet det är?

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
På bmw verkstäder så rekomederar de att du slår o en svätt olja då och då de har även en speciell olja för detta här uppe i norr iaf kostar inte skortan.
Har ju en 525 Tds -94 som gått 26,000mil utan att ha gjort ett skit åt pumpen, men vet att elektronik delen i pumpen kan bli utsliten med tiden och därvar medföljande problem.
Ett tips är ju att ta bilen på en verkstad och be de kolla elektroniken i pumpen då får du reda på hur den är i skick och om det är fel på den kostare runt 1000kr då jag gjorde det

Joakim Eriksson
Jag hörde nyligen att på importerade dieselbilar bör man byta ut just nåt filter eller vad det nu var. Detta beror på att de kör med annorlunda tillsatser i dieseln i t ex Tyskland.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
ALL diesel som är avsedd att användas i fordon i Sverige är MK-1 med ett cetantal på ung. 52,0 och en "cold filter plugging point" på -38 grader.
Detta gäller oavsett vilken mack du tankar den i.
Yrkesförarna tillsätter inget men vill man tillsätta så är det ju fritt fram...

sab
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
det skadar inte o slå i lite olja nån gång iblan, då dieseln som finns nu är så torr (nästan som fotogen) det torkar ut packningarna annars om man har otur... vet av erfarenhet efter o ha råkat ut för att packningarna i pumpen på min 525tds läckte som ett såll...

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
BM
60
BMWUFFE
bmw 520-77,316-78
kolla upp tankfiltret ,sitter ett filter under förpumpen inne i tanken,kommer du åt genom en lucka på h sida i bagaget,passa på och kolla upp om förpumpen funkar
har nybytt förpumpen på min tds-95,i en kompis tds var tankfiltert igensatt
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jobbar på ett företag med 14 maskiner och i alla dessa sätter vi en tillsatts för att smörga pumparna, med tanke på att de går så pass mycket som de gör så lönar det sig att göra detta. vet även att massor av lastbilsföretag gör detta för att spara in på slitage på pumpen

Joakim Eriksson
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
ok jag ger mig!

sab
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tackar för alla svar angående oljan i dieseln som var min bifråga, det tyder ju på att det inte borde vara så farligt och kanske till och med riktigt bra att göra så.
Åter till mitt stora problem med pumpen.
Ett av svaren berör förpumpen i tanken.
Har kollat in förpumpen i tanken (pga startproblem men det visade sig vara så enkelt som ett dåligt och alldeles för litet batteri va boven bakom detta) för ett tag sedan men såg inget förfilter, jag skulle i och för sig bara kolla att den funka så jag lyfte aldrig upp den riktigt. Någon som kan får gärna förklara bättre om var och hur man kommer åt det.
På tal om förpumpen så verkar den bara arbeta i ca 12 sek. efter att tändningen slagits till, är detta riktigt?
Ett annat bra tips som kommit är att kolla elektroniken i pumpen, kan någon gå lite djupare in på detta och förklara vad det är som finns där och vad det är som kan hända med den?

Hälsningar

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Kan någon tipsa om någon bra dieselexpert i Helsingborg-Perstorpsområdet för jag har nämligen känslan av att BMW själva inte pysslar med pumpinställningar och sådant utan lämnare det till någon annan kanske mindre seriös dieselmekare.

Håkan Hagelkvist
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Håkan , om du kan åka upp till ett ställe som heter simlångsdalen - ligger mellan halmstad o ljungby typ... så finns där 2 gubbar som jobbade på bosch halmstad innan, o det dom inte kan om dieselpumpar är nog inte värt o kunna... dom bytte alla packningar o ställde in pumpen - samt gjorde en koll så allt var ok på min förra - kostade 5000:- med kvitto!! min pump läckte på nån axel =( så den drog tjyvluft o var svårstartad...

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Danne.. Har du nåt telefonnummer eller så till de gossarna?
Jag har lite problem med att min är törstig.. Skulle vara intressant att få den justerad av nån som är duktig.

mvh /Stoffe
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
KL - kan säga att min förbrukning sjänk med mellan 1½ - 2 dl milen från att dratt ca 1 liter blandat till 0.8 ... automat med 255/35-18 o ac... i båda fallen.

detta efter att dom justerat den!

skall kolla upp om jag hittar telenumret...

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tack för det BMW-Danne!
Har du något mer namn eller telefonnummer är jag väldigt intresserad av det.

Håkan Hagelkvist
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Håkan - har kollat nu, o han heter Bosse, stället heter bil o traktor o telefonnummret är 035-70380

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Då ska jag också ringa till dom, min drar aldrig under 0.95 hur jag än bär mig åt... tack för numret

Rickard
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
inga problem... det är en liten byverkstad bara, men dom kan sin sak - iallafall på min bil =)

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.