AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.983

Dessa vibrationer!

Sida 1 av 2
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Som rubriken antyder har jag problem med vibrationer i ratten på min 328. Jag har lika mycket vibrationer med sommardäcken som vinterdäcken vilket medför att vi kan stryka balansering på listan! Har nämligen balanserad båda uppsättningarna!
Det är inga direkta vibrationer upp till 70, inte heller över 100 men där mellan skakar det rätt bra. Vad brukar spöka, jag har använt sökfunktionen men hittade inte något konkret om mitt fall!
Sen har jag en annan grej, då jag trycker lätt på bromsen skakar det i ratten, om jag däremot trycker till rejält sluta det skaka!?

Kan någon snäll människa hjälpa mig med detta, får nog lämna in den men vill ha lite mer kött på benen innan jag gör det!

Ha det gott
/Claes
bj
105
bjornnl
316i -93
Du har inte kollat så att det är bromsarna som ligger lite emot skivorna, eller att dessa är lite skeva?

Lycka till!

/Björn

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Kan bromsarna orsaka vibrationer i hastigheter mellan 70 och 100, i fall de ligger emot lite eller hur menar du?
Man tycker ju inte att bromsarna borde ha något med vibarationerna i ratten att göra förutom då jag bromsar!

Tacksam för hjälp!
MVH
pe
554
perf
320xd e91 -09
Bromsarna garanterat. Har exakt samma problem. Ska byta skivor och belägg fram idag.
mo
31
mol58
530iM -01
Med all sannolikhet dina bromsskivor, hade en 320-00, bytte skivor 3ggr.
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Tycker det låter konstigt att bromskivorna har något med vibrationerna att göra då jag inte bromsar?
Att de orsakar vibrationer då jag bromsa är jag med på!
Kan nåhon förklara det?

MVH
detta handlar om obalans i däck men principen torde vara densamma: Länk

___
Mvh
Patrik N.
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Tror inte det behöver komma från skivorna! Har haft samma problem vid två tillfällen på min 32000-milare. Första gången avhjälptes problemet med byte av spindelled och bärarmsbussningar i framvagnen, och senast med ett byte av kassa bussningar i bakvagnsbryggan. Lycka till!
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Puh Pson, precis vad man ville höra =)
Är det något de upptäcker på besiktningen i sånna fall?
Ska nämligen in med den snart!

MVH
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Glapp i leder hittar de lätt - svårare att upptäcka kassa bussningar! Hoppas det löser sig - otroligt irriterande med vibrationer!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
kolla servon!! d kanske räcker me d lilla minsta att man kör på en kant eller en sten så kan sånt hända-har själv haft såna problem me min bil
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Okej, var inne på besiktningen med den idag, styrleder mm var bra han kunde inte hitta nåt att klanka ner på stackarn!
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, har skiftat vinterdäcken, de som satt fram sitter bak och tvärtom pga slitage! Kanske är sämre balanserat där fram nu än var det var innan!
Hjulinställning har väl inget med vibrationer att göra? Däcken slits ju perfekt så det borde inte vara fel på vinklarna, inget man ser i allafall!
Ska snart byta till mig äkta bmw-cab fälgar (motorsport). Ska dra på dessa och kolla om de blir vibrationer med dem också, kan passa på att kontrollera vinterdäcken då också!

MVH
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Har själv vibrationer när jag bromsar lätt...och det försvinner då jag trycker hårdare på bromsen. det beror som sagt på att skivorna är skeva men att din bil vibrerar mellan 70-100 beror nog inte på skivorna eftersom min bil inte vibrerar då.

så det kan du räkna bort iaf! =)

BMW325IM
pe
554
perf
320xd e91 -09
Om skivorna är så skeva att dom tar i beläggen utan att bromsen ligger till skappar detta vibrationer. vibrationerna känns ej i låga hastigheter, men vid inbromsning och högre hastigheter. Lyssnar man noga kan man höra ett svagt vibrerande högfrekvent ljud.
Hissa upp bilen så att hjulet rullar fritt. Snurra på hjulet. skrapar det lite så är det bara att byta skivor eller få dom svarvade.
Lycka till
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Jag har ett motsvarande problem på min 728:a. Rysliga vibrationer i både bil och ratt när jag bromsar i 80-130. Markant försämring (!) sedan jag balanserade om framdäcken. Jag mätte skevheten på bromsskivorna fram. De slog max 0,04 mm. Kan det vara skivorna eller någon bussning eller stag?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
I den här tråden Länk handlar det om belastningsbalansering av däck. Kanske något att testa?
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Balanserade mina vinterdäck, tänkte att det var lika bra eftersom jag skiftat fram och bakdäcken! Det blev lite mindre vibrationer nu vilket jag är glad för.
I dag ska en vän svarva mina bromsskivor, får se om det har något me de vanliga vibrationerna att göra, återkommer då jag fått allt på plats!
/Claes
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Lyfter denna tråden igen pga problem!
Då hade man skaffat sig nya bromsbelägg fram, de gamla var inne på sista refrängen! Hade även svarvat de gamla skivorna så de var i bättre skick än någonsin tidigare!
Monterar tillbaka allting och det gick smärtfritt, tog en provrunda och det är världens jävla vibrationer, helt enormt mycket! Det känns ungefär som när ett bromsbelägg är helt slut, det skakar i hela bilen tills man fått stopp på den!
Reflekterade över när vi satt på oket och man kollade på det yttersta belägget så låg inte hela emot skivan, det borde väl ligga med hela bromsbeläggsytan mot skivan?!
Någon som har varit med om något liknanade? Får riva ner skiten ikväll igen så det hade varit väldigt bra med lite tips, man är ju ingen bromsguru direkt!

MVH
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Se till att beläggen kan röra sig obehindrat i oken. Borsta med stålborste och se till att inget är i vägen. Vanligt vid nya belägg att det ställe där de nya beläggen hamnar i oken är rostiga för att det var länge sedan det var nya på plats.
Beläggen måste kunna röra sig både mot skivan och från skivan så att bromsarna kan släppa när man släpper pedalen.
Jag tjatar: stålborste, och kanske lite fett, men se till att inte få det på beläggens slityta eller på skivorna...
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Okej Codriver, som det såg ut igår "tryckte" vi beläggen på plats i sitt yttersta läge om du förstår, de ska alltså kunna röra sig fritt i spåren? Kanske därför bara främre delen av beläggen låg emot skivan! Får tar ner det och se till att de går fritt i spåren då!

MVH
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Japp, de skall kunna röra sig fritt i spåren, annars kan de ställa sig snätt och ligga an efter bromsning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.