|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har börjat räkna lite på detta att skaffa en bil. Det finns nu för mig två alternativ: 1: Åka till Tyskland och hämta hem en fullsmetad 330ci för cirka 330' kronor. 2: Köpa en sprillans ny här i Sverige. Efter lite matematik där försäkring samt service är inräknad så kommer jag fram till följande: Tysk bil, årsmodell -03: Inköp 330'+vinterdäck(räknar med 10' på begagnatmarknaden) Införsel/registrering: 8000 Försäkring 13000/år Service 8000/år [B]totalt år 1: 369 Total år två samt tre: 42000[/B] Svensk bil Inköp 500' (efter rabatt) Försäkring år 1: 4200 (Halvförsäkring samt att man får pröva på BMW-försäkring för 200 kronor i 6 månader Försäkring efter år 1: 7000 Service: Gratis [B]Totalt år 1: 511400 Totalt år två samt tre: 14000[/B] Efter tre år bör värdeminskningen vara (om man lämnar bilen som inbyte) cirka 50%. Jag får alltså ut Tysk bil: 170000 Svensk bil: 250000 Min månadskostnad på bil 1 (tysk) är 3500 i lån samt 1750 i försäkring/service. (totalt 5250). (Värdeminskningen är 6945 i månaden) Min månadskostnad på bil 2 (svensk) är 5000 i lån samt 580 i försäkring/service. (totalt 5580) (Värdeminskningen är 4722 i månaden) Med dessa argument, borde jag inte köpa en svensk? Bilen som jag skulle köpa i Sverige är utrustad med: BMW 330Ci Coupé Mystikblå metallic LM Parallelleker M * 2 (en uppsättning vinterdäck) Exlusivläder futura svart/svart Sportpaket med Navigationssystem Professional Adaptiva Kurvljus CD Växlare Dragkrok med avtagbar kula Elektriskt infällbara ytterspeglar Högtalarsystem Harman/Kardon Mobiltelefon Professional Park Distance Control Solskyddsgardin för bakruta Svankstöd Sätesinställning elektriskt med minne för förare TV-funktion Velourmattor Dagens I-landsproblematik, jag vet, men någon kanske kan belysa om jag missat a) någon kostnad och b) någon leksak i bilen ;) /Freppa | |
|
Du har väl blandat ihop värdeminskningen mellan dem? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Stämmer. Jag har vänt på dom. |
|
| Varför inte köpa en begagnad svensksåld? Borde vara det bästa av två världar..... | |
| varför skulle servicen på den importerade bilen kosta 8000 per år? | |
|
CFH: Har inte hittat någon tillräckligt intressant, dvs utrustad som jag vill ha den. Nockenwelle: Jag räknar med dryga 2000 mil per år, och en inspektion 1 eller 2 ligger väl på 5' eller 6'? 8' var en snittsiffra med dryga en inspektion per år samt oljebyte däremellan. |
|
|
BMW Sveriges fria service gäller ju i 3 år eller 8000 mil om jag inte missminner mig. Under denna period kan du alltså hinna med oljeservice vid 2500 mil, inspection 1 vid 5000 och kanske oljeservice vid 7500 mil. Inspection 1 för min 330i kostade 3600 för mig i somras, på aukt BMW verkstad. Det har varit lite diskussion på en annan tråd om priser på service, men jag anser att man inte skall behöva gå särskilt många hundringar över tusenlappen för en oljeservice. Jag skulle nog vilja hålla det för fullt möjligt att få dessa tre servicar gjorda för 6-7000 kr. Mer än så har i alla fall inte jag betalt. |
|
|
Nockenwelle: Jag hade min 330i på service förra veckan (oljeservice) kostade på Aukt BMW verkstad 1948:- Mvh/ Peter |
|
|
Nockenwelle: Se där, då har jag fått fel information. Kan du kort dra vilka servicear som skall göras enligt bok och vid vilket intervall? |
|
|
Hutz: Jag är ledsen och behöva säga det, men någonting över 1200-1300 kr måste ses som en ren blåsning för en oljeservice på Bmw. Fredrik. Service intervallen är 2500 mil, eller snarare 2500 liter bränsle. Oilservice-insp1-oilservice-insp2-oilservice osv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hutz, BMWs verkstäder kan variera en hel del i pris, det lönar sig att ringa runt. fredrik: Serviceintervallerna bestäms av bränsleförbrukningen. Mellan varje ordinarie service har du 2500 liter bensin att köra upp. Således, ligger du på 1 liter milen kommer första servicen att hamna vid 2500 mil, vilket då är en oljeservice. Nästa service är en inspection 1, därefter oljeservice, följt av inspection 2 någonstans kring 10000 mil. Därefter börjar cykeln om. Kör du med ägg under gaspedalen och gör få kallstarter kommer du längre mellan servicetillfällena. Min egen erfarenhet är dock att det krävs stark karaktär att få 330:n under 1 liter per mil, i alla fall om man kör en hel del stadstrafik. |
|
|
Wendtan: Ska på lunch nu, ska kolla vad det står på fakturan jag fick av BMW, vad dom tog betalt för! |
|
|
fredrikj95, har du kollat in M-bilar i västerås svarta 330CiM med nav, HK, skinn, PDC etc? Är kanske ett alternativ? /CF |
|
|
CFH: Den såldes i morse. |
|
| till dig fredrik? | |
|
Nope. Ringde igår på den, och då skulle de sälja den idag till en kille. |
|
|
Wendtan: Så här står de på fakturan: Arbete: 400:- Filter AKF: 284:- Oljefilter: 76:- Castrol SLX: 728:- Spolarvätska: 40:- Miljöavgift: 30:- Summa: 1538:- Moms: 389:- Slutsumma: 1948:- Tycker iof oxå att det är dyrt, men för att komma ner till 1200-1300:- Hur går det till, förutom spolarvätskan då? En annan fråga, är filter AKF ett luftfilter?, ingår detta i oljeservice? Mvh/ Peter |
|
|
Jag tycker personligen att de är magstarkt att ta 400 kr för 5 minuters jobb, men visst har de en timdebitering på 1200 kr så.. Vad AKF filter är, undrar jag med. De kanske menar microfilter? De skulle kunna vara så. Det ingår inte i en oljeservice normalt sett, utan byts enligt serviceboken. Bytes intervallet kan iof infalla på en oljeservice. De har tagit 112 kr/litern för oljan + moms. Någon miljöavgift har jag aldrig sett på mina oljeservice kvitton men visst. Om du bott i storstockholm så hade jag haft viss förståelse för prissättningen då de inte är kloka där. Men de ska som sagt inte kosta mer än 1200-1300 kr. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad är AKF filter a' 284kr? Något sådant blev jag aldrig debiterad när jag oljeservade min 328 i våras på Förenade Bil i malmö. Arbete, filter, olja och miljöavgift med 10% BMW CS rabatt gav ett slutpris på runt 1400kr. Min 318 kostade på samma ställe runt 1000kr. Skillnaden här beror såklart på mindre oljerymd till 4:an. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kupefilter brukar kosta närmare 800kr på BMW inkl arbete. Jarls Bilservice, som är rejält billigare än BMW, tar tex 750kr för att byta det. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Wendtan: Bilverkstan räknar ju med att gå ut och hämta bilen, och hissa upp den, byte av filter olja mm. Sen åka ut och lämna bilen på parkeringen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.