|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder... är det någon på detta forum som har ESS-kompressorsats monterat i en 320i 2.2 eller erfarenheter av ESS överhuvudtaget? Har sökt lite på ess men inte riktigt funnit nåt konkret.. Ca 43000 sek monterat är ju billiga och driftsäkra (?) hk Funderar på att åka över mot vårkanten och montera ett kit i min nya Touring när den är inkörd.. | |
|
Men om du nu har 43000 o lägga på det, Hade de inte vart bättre o köpa en större motor från början ? " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
självklart, men jag kände att man var tvungen att lägga ribban nånstans, hade jag valt en 330 istället så hade priset hoppat upp 86000 och då är man uppe och nosar på 450000 och då börjar det bli mkt pengar, då hade jag skitit i kombi-behovet och köpt en m3 istället.. 43000 för 270hk/300nm mot 330s 231hk/300nm, prestandan blir likvärdig, min något snabbare och kanske roligare?! Iof är 330 6-växlad men det tycker jag inte att det är värt mellanskillnaden.. Sammanfattning: Köp 320in spara 86000, montera kompressor för 43000 och ha 43000 kvar att handla coilovers, bromskit (skivor/ok) och kanske ett par trevliga 19" att slänga på när våren kommer.. Då har man nog garanterat roligare än med en standard 330.. mvh evers |
|
|
Det blir problem när du ska till SBP och då kanske det inte blir så kul om man får körförbud på bilen. Finns dock chans att man klarar sig då besiktningmannen är mindre uppmärksam. MVH // Harris |
|
|
Harris_85: Inte ett problem han lär uppleva under de första 3 åren innan första kontrollbesiktningen... __ Bilen: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Men div garantier och motorskadeförsäkring kan man glömma bort på en ny bil. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: japp, självklart! Försäkringsbolag lär nog inte heller bli speciellt imponerade om de hittar något remdrivet innan motorn vid undersökning av eventuell skada vid t.ex. trafikincident. Jag skulle aldrig våga på min bruksbil men det är olika från person till person. Mvh, /Wille __ Bilen: Länk |
|
|
bilprovningen är inget problem som jag ser det... vid ev motorskada eller försäkringsfall så är det ju bara att montera bort allt vilket tar kanske 5-6 timmar och det lämmnar inga spår att det alls suttit där.. Annars har ESS maskinförsäkring som man kan teckna.. Har lite kontkter på M-bilar här i Västerås så jag tror inte att garantier är ett problem, risken att något händer torde vara ganska lite, med tanke på att ESS produkter säljs som orginal-tillbehör på andra marknader som jag har förstått det.. Ingen som har erfarenheter??? mvh evers |
|
| WilleW: var det pilligt att montera ringar runt instrumenten och angeleys?? | |
|
evers: Inte speciellt, det finns rätt bra beskrivningar på diverse forum runt om, t.ex: Länk Det är bara att vara nogrann och ta det lungt. Mina aluringar blev lite pilliga att få dit då jag satte på kolfiberdekal samtidigt som "bygger utåt" på vanliga panelen, limmade och satte stripes runt ringarna. Blev kanon. Ang. Phosphyre Halos, så gör inte bilderna dem rättvisa, tänkte lägga upp en bild ikväll som är betydligt bättre. Mvh __ Bilen: Länk |
|
|
Mera OT: Bättre bild, evers: Länk mvh __ Bilen: Länk |
|
| ingen?? | |
|
Fråga i Z-forumet istället. Vet att det är en kille där med ESS-kit. Visserligen i en 2,8l men ändå... Min gissning är annars att det blir en motor med mycket trevlig karaktär. Härligt bottendrag säkert. Jag gillar överladdade motorer. |
|
| Fasiken jag är själv sugen på ett kompressorkit då jag kan få kittet för ett mycket förmånligt pris eftersom jag och R&D chefen på Rotrex går på samma MBA kurs, men jag vågar inte installera med tanke på SBP och försäkringsbolaget! Suck! vad göra? | |
|
evers: gillar men G-krafter så ska man ha kompressor :-) Eftersom ESS är mer intresserade av att skapa tillförlitlig produkt snarare än att trycka in tokmånga bhp så det känns allt pålitligt. Det dem använder till 6-cylindriga BMW motorer är Vortech MK2 kit samt byter ut spridare och diverse tjafs runt om samt mappar om. Eftersom vissa BMW komponenter är kända för att kunna paja så bytte jag vattenpump innan jag slog till. Dessutom verkade det förnuftigt att uppgradera bromsar en aning. SBP och försäkring är så klart nackdel men i mina ögon uppvägs det av den tokroliga bilen man får. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c: jo, det blir kompressor till våren är maskinen fått ett par hundra mil inkörning, givetvis kommer även bromsar och chassi ses över, som det ser ut nu så blir det Brembo 4-kolvsok tillsammans med m3 CSL skivor, lite sugen på GT2 6-kolvsok, men det är ju en kostnadsfråga, får sjukt bra pris på dom andra. Hur som helst så lär det räcka till på bromsfronten, sen blir det Coilovers, har inte riktigt bestämt vilket märke ännu, finns ju en del och välja på. 270hk lovas ju av ess på 2.2an, då med allt annat orginal, så jag tänkte att man kanske kan komma upp och nosa på 290 med ett fint extractor och komplett avgas med racekat. det kan ju bli en ganska trevlig vagna att skjutsa runt barnvagnen med, och fortfarande ha vettiga bränsle och försäkrings-kostnader.. Synd att Z3an har gått i ide, annars kanske man kunde fått sej en lite åktur så man får känna hur karaktären blir.. Mvh Evers |
|
|
evers: Hoppas man stöter på dig ute på "city-ringen" eller E18.. då borde man kunna få en svettig match? :) Mvh Per |
|
| ja, kanske :) | |
| p3r: vilket lager jobbar du på?? | |
|
Jag hade inte köpt av ESS då det är onödigt dyrt och förmodligen inte bäst heller, jag hade köpt en Lysholm 1600a remdriven kompressor med tillhörande delar, kostar runt 22 000 kr skulle jag tro. Sedan skulle jag kontakta någon som är kunnig på området och få det installerat pris mellan tummen och pekfingret: 15 000 - 20 000 kr. Slutsumman blir likanande men vad jag har läst mig till och hört mig för så är ESS verkningsgrad på kompressor inte lika bra som en Lysholm. Jag är ingen expert på området dock utan undersöker bara marknaden då jag själv funderar på en liknande lösning på sikt, ett ytterligare alternativ är att köpa en Eaton kompressor på Ebey.com för småpengar och sedan kontakta ngn som är proffs på området och få hjälp, då blir det förmodligen en del pengar över till annat också. JohnC |
|
|
verkar tufft med kompressor.. synd att det är så dyrt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.