|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
|
Min 528 aut. har en teoretisk toppfart på , typ 350km/h, men så är den oxå riktigt slööööö på 5:an :-) |
|
|
Marin, LOL! :D Man undrar ju varför den är så högt växlad. |
|
| Spelar ingen roll egentligen, jag kör med sportläget i iaf. Då växlar den aldrig upp till 5:an. :-) | |
sebbe_bmw |
Jo jag har också tänkt på att 528an växlar ner jävligt lätt... Störande i bland... Lite kasst vrid eller vad vet ja!!! Sebbe |
| Jag har fått mer vatten på min kvarn när det gäller pressens sätt att alltid nämna märket BMW i samband med något negativt. I flertalet artiklar har jag läst om hur polisen hittat stora mängder knark i en BMW parkerad i Kalhäll. Hade det varit en Nissan vore det nog inte lika kul att skriva om det specifika bilmärket... | |
|
Sebbe: Det konstiga är att både 528iA och 540iA har samma utväxling (ca 110km/h vid 2000rpm), och då har 540-n bra mycket mera vrid. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min varvar 3000 vid 170. Teori men ej praktik 6000 varv=340. MVH Hasso |
|
Hej hej.. Alltså, det här med att köra fort, det har nog alla gjort nå´n gång..men vad är det som är så kul med det egentligen? Vill man köra fort finns det juh ett antal banträffar att åka till under sommaren, under vintern känns det nästan mer eller mindre livsfarlligt att ta ut bilen och börja åka med 300 galna hästar under hjulen, näe..det enda som ja kan hålla med om är lite häftigt det är tiden upp till den lagliga hastigheten, sen att det går att köra om en och en annan traktor lite fortare är juh bara bra (slipper bli kö bakom). Men det är som många redan skrivit, det är upp till en själv om man vill behålla lem å leg en tid framöver. Mvh Johan |
|
|
Ursh.. ska jag verkligen våga mig på ett inlägg i den mest "hätska" diskussion genom tiderna... tur att den lugnat ner sig lite på sista tiden... ;o) Jag håller med mycket ni skriver, d.v.s.: Fortkörning på tom, bra väg är för det mesta OK. Däremot är oftast inte fortkörning inne i exempelvis städer och tätbebyggt område OK. Det beror helt och hållet på situationen!! Om du är ensam på en helt öde väg som har viltstaket, fri sikt och kör i 200km/h eller mer, det skiter väl jag i, så länge du inte riskerar att skada någon annan!!! Något som jag däremot tycker är farligt är förare som hetsar och ligger långt upp i röven (hihi bilen bakre del, menar jag nu ;o) ) , stressade förare helt enkelt, är en trafikfara... men samtidigt så är dessa små "ettriga" förare som slickar mittlinjen och gärna kör 20 - 30 km lägre än hastighetsbegränsningen också en trafikfara. Däremot håller jag inte med er när ni skriver att ni stenhårt håller hastigheten på 30-streckor. Jovisst tanken är god... att där är 30-streckor utanför skolor o.s.v. Men... jag tycker att vägverket börjat utnyttja 30 skyltarna lite väl mycket på senaste tiden. Antagligen har de uppmärksammat att hastigheterna vid 30 skyltarna hålls ganska bra... och kommit på att YES! vi sätter upp fler 30 skyltar. Missförstå mig nu inte. Det är bra med 30 skyltar, men då ska de användas på rätt plats. Inte missbrukas. Dessutom är det bra om de märks med ett klockslag när skyltarna gäller. Jag menar mitt i natten behöver det inte vara 30 utanför ett dagis som endast har öppet på dagen... eller? Nääää fram med fler vaksamma förare som är uppmärksamma både fram och bak. Som dessutom använder sunt förnuft och anpassa farten efter situationen. Sen resonemanget ang. "bestraffning" efter kraften... detta tycker jag är lite löjligt. Om nu tanken är att den som är i "nödvändigt ont behov" av en viss "kraftfull" bil ska få en viss beskattning på den, medans en annan bara har samma bil som en "leksak"... Hur och vem skall göra bedömningen vilken bil som är "nödvändigt ont"?!?! Dessutom så betalar vi ju redan för att ha en kraftfull bil... den är ju inte gratis direkt, men det har vi å andra sidan prioriterat... Well, det var nog allt för tillfället.... megalång inlägg.. sorry boys, men jag kunde inte låta bli! |
|
|
Varför inte dagsböter, gärna med logaritmiskt ökande kurva? Dvs har man 60000+ i månaden så kan det gärna kosta 8000 att köra (ordentligt) för fort. Det är vad jag skulle vilja lägga i betydelsen "bestraffning efter kraften". Ger mera pengar till stadskassan också kanske...? Som skulle kunna vändas direkt ut till vägverket, ordentligt öronmärkta till förbättring av vägnätet, t.ex riktiga mittbarriärer istf vajrar. För min egen del får man gärna sätta upp 30-skyltar inne i villakvarteren. Då kanske man i alla fall kryper ner närmare 50 (som skyltarna visar idag). Ute på motorvägarna är det en helt annan sak. I Danmark t.ex planerar man för höjning till 130, man har kanske insett att en god trafikrytm på utmärkta vägar skapar lugn och harmoni och mindre irritation vilket i sin tur ger säkrare trafik totalt sett. FP |
|
|
bjoerck: Är du seriös när du skriver att bilar med stort antal hästkrafter (i proportion till vikt) borde ha en högre beskattning än mindre motorstarka fordon pga att de inte är "nödvändiga" utan i dina ögon ses som "lyx"?! I mina öron låter det helt befängt. Om man skulle använda samma "logik" på t ex varor i en ICA-affär så skulle i sådana fall en påse geléhallon beskattas hårdare än t ex ett kilo pasta eftersom geléhallon inte är "nödvändigt" och bör ses som "lyx" - tycker du det är rimligt? roadZter |
|
|
Lägger näsan lite i blöt... Att köra för fort är något jag önskar att jag inte gjorde, men det går bara inte... Jag tänker inte ens på om det är 70/90/110-väg längre, utan tittar mer på bil, väg, vägkanter (skog/öppet) och trafiken runt mig. 30 o 50 håller jag däremot alltid! Tycker att polisen bör jaga rattfyllon och de som kör vårdslöst istället vilket INTE är lika med 10-30 för fort på en del vägar. Ta t.ex vägen mellan Kalmar o Nybro (i Småland): den var fram tills för 1½ år sen en fin 110-väg o jag brukade fara fram i ca 120. Nu är den 90-skyltad, men jag far fram som förut...om det inte är en massa trafik dvs. Faran med att köra fort ligger inte på breda fina vägar med gott om utrymme, utan inne i städer och på vägar med en hel del vilt. Jag kom just hem från Azorerna och där håller dom mellan 50 och 90 på kullerstensgatorna inne i städerna oavsett om det går folk bredvid...finns knappt en trottoar i Ponta Delgada. det är värre än en bilist som glider på i 10-30 för fort... #232 i E28 registret Länk |
|
|
Tycker det är så jävla idiotiskt att skriva ut hur for man kör.Det räcker men en liten pungtering eller ett litet djur så är det kört... Var nere i tyskland gjorse följe med en M5-92 .När hans bil sade stopp fortsatte jag lite till skulle tippa på att bmw:n gjorde mellan 275-280 tror min gjorde lite mer... DRÄPAR dig gärna |
|
|
Så tråkigt att det inte finns ett forum för Mercedes ägare... /Manray/ |
|
|
Helt rätt dräparen. Om man får pungtering gör det så j**la ont att man tappar koncentrationen och kör bort sig. Hur skall du bära dig åt för att dräpa mig? Stava ihjäl mig? |
|
Perkka |
Dräpar`n: Va gör du här? Merca-ägare... Tsst.. Du kanske rejsa mot en 315-hästars M5? Eftersom dom gjordes till -92... Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
| Pompe: *LOL* | |
|
BMW Dräparen: Du har en mkt intressant bil. AMG specialvariant av E50 om jag inte missminner mig om det inte är W124 karrossen. 380 hk? Sett specifikationer på den och den är slöare än E55? Hur kan det komma sig? Ivarjefall 0-200 km/h. Grattis till en mkt ovanlig bil. Hur många har buggts? Endast ett par hundra? |
|
|
BMW Dräparen, Du skriver först att det är idiotiskt att skriva hur fort man kör för att det lätt kan gå åt helvete sedan skriver du efter det att du själv kört i 280 km/h+. Lite konstigt tycker jag... |
|
|
Hastighetsgränser kan vi älta i evinnerlighet utan att komma överens... Personligen anser jag att på bra vägar går det alldeles utmärkt att köra för fort, och att många vägar tål en höjning av fartgränserna. Som jag i ett tidigt inlägg skrev så sattes fartgränserna på en tid då folk körde runt i Cortinor, 96or och Amazoner som jämfört med moderna bilar har usla väg- och bromsegenskaper. Krocksäkerheten ska vi bara inte tala om. Vad är det då för fel på 110km/h på breda fina vägar med mitträcke och 130km/h på motorvägar? Och jag tror att en aktiverad och koncentrerad förare kör bättre än en som halvsover, och halvsover är just vad man gör i en komfortabel modern bil i 90km/h. Vidare finns det också vägar som bör få sänkta hastighetsgränser, men så länge vi talar om de stora och fina vägarna tycker jag att det vore på sin plats med höjda hastighetsgränser. Förslaget om högre beskattning på bilar med låg vikt per hästkraft tycker jag är dåligt. Tanken må vara god och jag förstår skribent Bjoerks tanke bakom förslaget. Men ägare av motorstarkare bilar betalar redan överlag högre skatt i form av ökad bränsleförbrukning och en högre moms vid nybilsköp. Dessutom slår det fel, alla med intresse för sport- och motorstarka bilar är inte höginkomsttagare... Jag anser inte det heller vara en lyx att kunna bedriva ett intresse. Det är ingen som straffbeskattar en frimärkssamlare, då ska inte inte en bilintresserad heller bli straffbeskattad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.