|
Sida 1 av 12
|
|
|---|---|
| Efter att ha fört en diskussion med skribenterna på forumet för de snabbare BMW:arna gällande inställningen till fortkörning blev jag näst intill utkastad då jag ifrågasatte deras trafikmoral. Efter att ha läst inlägg där skribenten ogenerat berättar hur de begått grova hastighetsöverträdelser undrar jag hur den allmänna inställningen här på forumet är till fortkörning. Jag åsyftar inte ringa överträdelser utan grov fortkörning. Är det okej, rent etiskt, att köra låt säga 200 km/h på en hastighetsbegränsad väg och sedan berätta om den begångna gärningen/bragden för allmänheten på forumet? Jag är inte trafikpolis eller moraliserande bara nyfiken på den allmänna inställningen till grova hastighetsöverträdelser. | |
|
Om man inte utsätter någon annan för fara så tycker jag det är upp till var och en. Jag tycker det är värre att köra 70 på 50-väg inne i stan i rusningstrafik än att köra 250 på en tom motorväg mitt i natten. Jeppe |
|
netsix |
Håller helt och hållet med Jesperado, men jag är inte den typen som sitter och skryter om mina fortkörningar här på forumet. /netsix |
|
Håller med föregående talare. Det var nog 10 år sedan man skröt om hur fort man hade kört. Låg efter en Merca 190 ner mot Jönköping i somras killen låg i 180-190, jag hängde på för att se hur fort det gick. Han fick göra ganska många kraftiga inbromsningar när Farbror Berra i volvo 240 gick ut precis framför för att köra om Nisse Mazda 626. Som jag har sagt förut, det är skillnaden i fart som är farlig. |
|
|
Jag håller också med Jesperado! Jag håller även med netsix, berätta om det är inte nödvändigt! (utom kanske för kompisen (som också är speedfreak) eller liknande) Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
Håller helt med om att det är skillnad att blåsa på i 200km/h på en tom motorväg än att köra som en biltjuv inne i stan där det finns andra personer. Men det är väll upp till var och en om man vill skryta om det. Polisen körde om mig för ca 6månader sen i byn där jag bor på en 50 sträcka gissar på att det gick runt 100km/h för lille polisen,inga blåljus eller nått, blev lite nyfiken på vad de skulle göra. Det finns ett fik i byn där de brukar fika så jag rattade dit för at se om de kanske var där, och ja de satt inne och fikade, gissar på att en wienerbröd hade gjort nått dumnt. Åkte hem tog tag i telefonen och ringde vaktahvade befäl, sa som det var att de kom på en 50sträcka i 100knyck och att de bara skulle och fika sa även att de var en massa andra personer som såg detta, som svar fick jag att de har rätt att köra så i nödsituationer, sa att en fika paus kan ju inte räknas in som nösituation, men fick bara som svar att de måste ha haft en anledning till att göra detta, han hade som ungen bra förklaring till detta. undrar vad polisen skulle göra om jag gjorde samma sak... Joakim Eriksson |
|
|
Eftersom jag faller för grupptrycket så måste jag skriva att jag håller med er ! Ska man köra för fort, så ska man göra det på en flerfilig motorväg där man har ett räcke eller vajrar som skiljer ens filer mot mötande trafik. Och sedan ska man helst vara "ensam" så att man inte äventyrar andras liv ! |
|
netsix |
joakim E---> Vad jag har hört så får inte polisen köra fortare än 70 i tätbebyggt område även vid nödsituation. Men sen om det stämmer ska jag låta vara osagt. /netsix |
|
Det är väl sunt förnuft som gäller här, som alltid i livet skulle jag vilja påstå. Fortkörning är gråzon som även polisen i viss mån kanske blundar för (man skulle kunna haffa bra mycket fler fartsyndare om man nu ville det). Sen tycker jag 130 på 110 väg inte räknas som fortkörning utan snarare som "trafikrytm". Åker man på en fin och bred motorväg med 1 mil sikt framåt så kommer man bli omkörd av alla ifrån farmor 76 till lastbilar. Så länge man har förstånd i pallet när man kör fort så är det okej, det är som föregående skribenter har skrivit, 70 på 50 eller 30 väg är mycket farligare än 200 på en tom bred väg. |
|
|
Jag kan i alla fall "skryta med" att jag INTE toppat mina senaste 6 bilar: BMW Z3 2,8 Volvo V70 AWD (trimmad) Volvo V40 T4 (trimmad) Volvo V40 2,0 Volvo 440 Turbo Alfa 75 3.0 Man kanske blir äldre, nu känns det som det kvittar HUR mycket fortare än 200 som bilen går. Fast acca är fortfarande kul :) |
|
|
Personligen ställer jag mig helt oförstående till de som berättar om eventuella hastighetsöverträdelser här på forumet. Visst, det kanske inte upplevs som ett direkt allvarligt brott men det är ändå ett brott. Jag ser inte riktigt anledningen till att dela med sig av sina synder. Ofta hörs det historier där skribenten har "rejsat" med andra trafikanter i alltför höga hastigheter. För att inte kast sten i glashus erkänner jag att jag själv tycker det är kul att köra fort ibland men det är inget jag gärna talar högt om. Jesperados inlägg är tänkvärt. Allt är relativt! Däremot verkar inte polisen alltid hålla med om det... |
|
|
Att kroniskt köra för fort är ju fel men det är skillnad på bil och bil i detta resonemang. Har själv nästan aldrig kört för fort // Martin |
|
|
Bjoerck: Jag har följt diskussionen på m forumet och tycker att du har tagit det lite som en personlig prestige att förklara för folk att det visst är "olagligt att köra för fort så det så". Om folk nu vill prata och "skryta" om detta så borde väl folk få göra det? Vad som är mer allvarligt borde väl vara M förare som både överskattar sina bilar och sina kvaliter som förare. |
|
|
Får väl sälla mig till skaran som tycker att fortkörningar på ställen med låga begränsningar är värre än på fri motorväg. Den som kör fort utanför skolor och andra ställen med 30-gräns borde kastreras. Jag kör som regel för fort, tyvärr, men 30-gränserna är heliga. |
|
|
acey: Personlig prestige vill jag inte påstå att diskussionen handlade om. Eftersom jag själv har ett stort bilintresse samt kör BMW har jag förståelse för dem som vill köra fort med sina bilar då och då. Anledningen till att jag lade mig i diskussionen på M-forumet var just för att kolla reaktionen på M-förarna då jag inte dunkade dem i ryggen och stämde in i kören för att prisa alla fartsyndare. Mentaliteten verkade vara att M-ägare står över lagen tack vare den höga motoreffekten. Nog om det. Spännande reaktion var det i varje fall... De öser säkert galla över mig fortfarande!!! För att fortsätta diskussionen om fortkörning, tror Ni den eventuella satsningen på 130 km/h (motorvägar)kommer lyckas? Själv tycker jag dynamiska hastighetsbegränsningar verkar vettigt. En vacker sommarmorgon med solen i ryggen tillåter högre hastighet än samma vägsträcka i regn och rusk under rusningstid. |
|
|
Det finns många motorvägar som mer än väl tål en 130km/h-gräns och jag ser fram emot den dagen gränserna införs. Vi kör inte längre runt i Ford Cortina, Saab 96 och Volvo 144... Säkrare vägar och höjda hastighetsgränser. Dynamiska hastighetsgränser ställer jag mig både positiv och negativ till. Tanken bakom idén är god, men vem kör i 110km/h i snöstorm!? |
|
| är det inte så att alla testar gränserna tiden efter att man har fått kortet. det är ju bara något som hör till. man lugnar ju ner sig efter ett tag. kör VÄLDIGT lugnt nu. är rädd om min skönhet | |
|
Hrmm. Cortina var min första.. Fel på den eller?? Meningen med dynamiska hastighetsbegränsningar är väl att under snöstormen står det inte 110 på skyltarna? Förmodar att det menas elektroniska skyltar, typ Autobahn? FP |
|
|
Håller med Jesperado jag med. Håller dock inte med om att det på något sätt skulle vara "onödigt" att berätta det hela i detta forum. Folk som läser inlägg under en rubrik som lyder "Hur fort har du kört med din BMW?" är ju uppenbarligen intresserade av vad som står där. Övriga göre sig icke besvär att läsa den information de tycker är onödig att förmedla. Det är ju glasklart! Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
| Dynamisk hastighetsreglering innebär mycket riktigt att hastighetsgränsen kan ändras med hjälp av digitala skyltar. Duktiga förare tillämpar redan nu dynamisk hastighetsreglering med omdömet som variabel. Den stora skillnaden blir att vid fint väder och gles trafik tillåts en högre begränsning av hastigheten. Förhoppningsvis. Davve: Tyvärr är situationen sådan att många kör enligt skyltad hastighet trots blixthalka. | |
| ja, hur kan de köra så fort trots att det är blixthalt ute. DET anser jag är värre än att ha testat lite högre hastigheter på en ofarlig sträcka. finns idioter som kör i vatten-spåren på dåliga vägar när det regnar också. de BER ju om trubbel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.