AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.974

Attityd gällande fortkörning

Sida 7 av 12
Slopa fordonsskatten. Behåll nuvarande drivmedelskatt. Låt dessa skatter inte användas som justering av statsbudgeten utan använd de till förbättra trafiksäkerheten.

Har ni tänkt på hur trevligt Sverige skulle varit om alla hade kört BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
mikebike:Farfar avled 1969 96 år men inte överkörd:=)

MVH
Hasso
netsix
mikebike--> Jag läste ditt inlägg en gång till och jag kunde inte hitta att du skriver 40-50km/h någonstans. Men det spelar ingen roll. Är trafikrytmen så att den går i ca 55-60km/h och det ligger en cyklist mitt i vägen i 40km/h så är det ju lika illa. Och tvärtom är nästan värre. Trafiken har en rytm på 10 km/h och en cyklist susar mellan bilarna i 40 km/h. Tänk om någon får för sig att öppna en dörr eller svänga...ojojoj.
Okej för att bilförarna i stockholm inte tillhör de bästa men cyklisterna här är ett strå värre. Och värst är alla dessa cykelbud. Dom verkar ha helt egna trafikregler. Blir inte förvånad om det är ett par stycken som mister livet varje år. Och är man ute på lite mindre vägar som har en 90 gräns så kan man komma över ett krön eller runt en kurva så ligger det ett par tre "tävlingscyklister" på rad så man får tvärnita för att inte få alla i grillen.
Hoppas iallafall att du tillhör en av dom som vet hur man skall bete sig i trafiken. Du kör ju ganska mycket bil oxå.

/netsix
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
netsix, här:
"Hasso: Ett av "våra" problem är att många inte kan se skillnad på en tävlingscyklist i 40-50 km/t och din farfar :-)"

"ett par tre "tävlingscyklister" på rad ", ja, hellre på rad än i bredd!
Bland det läskigaste som finns är nog att möta en bil som kör om en annan bil när man cyklar på en väg utan vägren. Mötande bil = 100 km/t + din fart (30) = samma som att cykla in i en parkerad bil i 130!
Själv provade jag att cykla in i en traktor med 50 km/t i somras, det var INTE skönt!
netsix
Sorry, läste fel inlägg. Jag menade faktiskt på bredd. Har hänt några ggr för mig. Lyckligtvis har man inte kört på någon ännu.

/netsix
fo
242
foo
328iC '96
Var det inte här som någon skrev att BMW framställs negativt i pressen? Här följer en snutt som säkert spär på lite mer. Kan det vara någon härifrån månne?

Länk

"Vansinneskörning krävde dödsoffer
En man omkom efter att hans Nissan blivit påkörd på E 4 vid Västberga i Stockholm av en BMW som kördes i cirka 200 kilometer i timmen. Händelsen inträffade strax före halv fyra på söndagsmorgonen. Den 35-årige ägaren av BMW:n är anhållen, uppger TT. - Han misstänks för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, rattonykterhet och smitning från olycksplats, säger Gunnar Samuelsson, stationsbefäl vid Söderorts-polisen."

/foo
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Om inte annat så kan väl de som tycker att "det är bättre att köra i 250 km/h en söndagsmorgon på landsvägen än 70 km/h på 50-sträcka"
ja, bättre eller sämre kan man ju tvista om men inte särskilt bra...
Fy f-n för sådant!
fr
115
frisen
525ia Touring -93
oops, en bit försvann visst.
kontentan var iaf att de som tyckte så kunde tänka efter en gång till...
ds
58
dsr
E34 Touring
foo:
I telegrammet nämns ju faktiskt den andra bilens fabrikat också... men inte i denna artikel t.ex (som delvis handlar om samma olycka):

Länk

"Vid olyckan i Stockholm omkom en småbarnspappa sedan hans bil blivit rammad av en BMW som körde i 200 km i timmen.

BMW-föraren greps i bostaden
Mannen som körde BMW:n lämnade bilen och försvann linkande från platsen."

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Frisen,

Var finns likheten mellan att köra 250 km/h en söndagsmorgon på en landsväg och att köra rattfull på Essingeleden?
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Jag antar att det alltid finns folk som letar efter spänning här i livet. Vissa kör för fort, andra gör inbrott o pundar och resten gör som jag: Går på Liseberg.

"Det kostar att ligga på topp"
swemho
Sutit o läst mångens åsikter o cyklister o fortkörning.
Jag bor i centrala stockholm, men kör land o rike runt hela tiden i jobbet. Visst är trafiken mycket hårdare i stockholm, men folk kör ju som riktiga rövhål. Nu menar jag inte att jag aldrig trycker på när det börjar slå om till rött eller att jag alltid stannar vid ett övergångsställe. Men jag försöker tänka hur jag skulle reagera själv som cyklist eller pedestrian.
Men att köra bil inne i stockholm är ingen lek första gången man gör det, och det hjälps inte att vissa ska köra 20 där det är 50 eller 150 där det är 50.
Sen när man ligger i kön så svischar nåt j-vla cykel bud förbi en som om det är helt ok, men om jag svischar förbi en cyklist får jag ju ett finger i nacken. Lika ska vara lika för alla.
Jag kan däremot skryta med att jag aldrig varit upp i 200 km/h eller att jag aldrig kört bil när jag druckit alkohol, inte ens en mellis.
Och angående poliser och deras idiot hastigheter, så måste de inte ha blåljus på, de kan ha tyst utryckning, men visst sitter de på fiket en kvart senare verkar det ju en aning konstigt. Och yrkesförare, jag blir mörkrädd när jag ligger bakom eller framför en taxi o svosch så är den i vänster fil och skär in 2 meter framför mig, det är många gånger jag funderar på att växla ner o stampa på gasen för att landa i röven på dem, visst jag för pröjsa, men det är inte jag som får whiplash.

Folk skulle behöva vara mera "kvinnliga" = mjukare,ödmjukare utan att för den delen vara gay, i trafiken.
Apropå rattfylla: Vid 20% av alla dödsolyckor har föraren varit påverkad av olaglig mängd alkohol visade det sig vid en nyligen gjord undersökning. Slutsatsen rent statistiskt är alltså att det är säkrare att åka med en onykter förare än en nykter dito...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Det där var inte ett dugg roligt om det var menat som ett skämt och om du menar allvar så rekommenderar jag en grundkurs i statistik.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fantastiskt idiotiskt uttalande bjoerck!
johann: Jag har avverkad betydligt högre kurser i statistik än A-nivå. Siffrorna som jag använde är sanningsenliga och skrämmande. en femtedel av alla dödsolyckor har en spritpåverkad förare involverad. Min ironiska ton i det förra inlägget beror på att jag alltid reagerar på hur kvällspressen presenterar statistik. I detta fallet tror jag dock att de flesta förstår att det är en betydligt större grupp som kör bil nyktra. Som tur är!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Fanns uppenbarligen en del tokningsutrymme i det du skrev tidigare.

Jag håller med om att kvällspressen, ja faktiskt media allmänhet, ofta presenterar statistik på ett felaktigt sätt och vad än värre är, drar helt vansinniga slutsatser av den.
sebbe_bmw
bjoerck:
Bara en fråga:
Vad e det för E39 du har?
Det måste vara synd om den sexan (åttan) som aldrig får varavas ur!!!

Sebbe
johann: Jag försökte slå två flugor i en smäll genom att påvisa kvällspressens ofta dåliga sätt att framföra statistik samt deklarera de siffror som faktiskt framställdes. Den vansinniga slutsats jag drog skulle likaväl kvällspressen kunna dra. Att många dödsolyckor vållas av rattfyllon kom knappast som en överraskning varken för vi lekmän eller för polisen. Varför är då inte polisen hårdare i sin bevakning av alkoholpåverkade förare? När jag för några år sedan ertappades för fortkörning (det trodde Ni inte va?!?) av polisen fick jag till min stora förvåning inte blåsa i alkomätaren. Personligen kan jag inte förstå hur polisen kan strunta i att kontrollera nykterheten på de förare som de redan vinkat in vid en trafikkontroll, även fast det var i ett annat ärende?
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Det e sant stackars bjoerks E-39 touring..

"See you at the Rödljus"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.