|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
|
Skit samma vilken hastihetsbegränsning som råder på Italienska motorvägar, folk kör mkt fortare ändå. För att hänga med i rytmen måste man oftast hålla minst 150! Blev själv omkörd av en gammal Fiat när jag höll den hastigheten norr om Milano. Om de väljer att höja hastiheten i Sverige så kommer iaf jag att bli rädd. Det finns nämligen ingen som helst moral eller vett på våra motorvägar. Plötsliga filbyten utan blinkers, okynneskörning i vänsterfilen km efter km (inte konstigt man kör om på insidan ibland) etc. etc. När man kört några timmar på Autobahn blir man helt vansinnig på tokknasiga svenssons... |
|
| Usch hoppas att det inte blir så´n skattepolitik som Bjoerck säger..Min M5:a är dyrare än en 945 i alla avseenden även skatt, det skulle ju i såfall betyda att det blir väldigt svårt eller helt omöjligt för en familjefader att även ha en kul sommar bil vid sidan om den tråkiga men nödvändiga 945:an.. för dessa människor skulle ju alltså en M5 Touring eller liknande bil bli det bästa alternativet.. Nä varför höja skatter och annat hela tiden jag skulle vilja se en lättnad på skattetrycket eftersom att jag är inte nå´n Höginkomsttagare har dock fast arbete men skulle vägra att inte kunna äga t,e,x min M5:a blir skit sned på Försäkrings bolagen som pratar om att chock höja alla bilpremier en sisådär 65% medans den och den chefen plockar ut si och så många miljoner om året. nä jag lider med er i sthlms trakten som redan har extrema premier på era älskade BMW´s, .. | |
| Bjoerck, jag tycker du har helt fel. Vägskatten ska vara satt i relation till hur mycket bilen sliter på vägen. Alltså vikten. Jag tycker istället att dubbdäck skulle ha en extra straffskatt för att dom sliter onödigt mycket på vägbanan. Du anser att det är lyx att ha roligt på vägen, jag tycker det är en rättighet. | |
| I min idé ingick att den årliga körsträckan bör påverka fordonsskatten. Körs bilen kort sträcka slits följdaktligen vägarna mindre och skatten blir lägre. Att ha en snabb sportbil som vardagsbil kommer kosta mer än att ha en ordinär bil. Däremot blir det inte fullt så dyrt att ha en motorstark entusiastbil eftersom sammanlagda årskörsträckan ofta är relativt låg. Det går inte att blunda för att snabba bilar är en lyx. Jag tror ingen kan bevisa motsatsen? Det skulle vara intressant att höra åsikter från ägare av BMW:ar med svagare motorer! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Många attityder blir det ser jag.Håller med att snabba bilar är en lyx som man unnar sig om bilen är ens största intresse och hobby.Pojkar blir som bekant inte vuxna det är bara priset på leksakerna. Fordonsskatten borde ligga på bränslet det vore nog det rättvisaste. dvs den som kör mycket betalar mer. MVH Hasso |
|
Hasso, Håller med dig fast i princip är det ju redan så. 75% av bensinpriset är ju skatt. |
|
| hasso: Det absolut bästa ur bilägarsynpunkt är givetvis att fordonsskatten slopas. Det är dock inget realistiskt alternativ eftersom fordonsskatten ger många sköna kulor till staten. Mitt förslag ser jag bara som ett mer rättvist skattesystem som nödvändigtvis inte behöver ge mer pengar till staten. | |
|
Från början var det ju tänkt att vägskatten skulle finansiera slitaget på våra vägar. Håller man kvar detta synsätt är det givet att det ska beräknas på en mix av körsträcka i första hand, dubbdäck i andra hand, vikt i tredje hand. Prestanda har givetvis inget med vägslitage att göra. Detta synsätt har dock staten kommit fram till kräver för mycket administration, vilket gör att dagens slentrianmässiga system används. Egentligen är det väl samma skit som fastighetsskatt, båtskatt, hundskatt etc. Ta ut allt på löneskatten istället och inse att varje individ har olika intressen som spär på samhällets kostnader. Lika omotiverat skulle vi kunna införa en joggingskatt för att betala kostnaden för alla elslingor och spår. Då kan man möta detta med att sjukvården minskar, förvisso, men jag ökar mitt välbefinnande med att ta en tur i bimmern istället :-) |
|
| Norrlänningarna betalar lika mycket vägskatt som resten av oss, men de får lik förbannat inga vägar trots att dom ofta måste köra längre sträckor+att vägarna är under all kritik vad det gäller Ambulans färder och kan orsaka skador på patienterna eftersom att det skumpar så mycket, det är diskriminering tycker jag. | |
|
M3: Där sköt du dig rejält i foten. Tycker du att de flesta av våra närmaste Europeiska grannar kör bättre än vad den genomsnittlige svensken gör? Vad menar du förresten med att köra bra, att köra fort? Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
|
Köra bra? Visa hänsyn till andra och inte sätta prestigen i första hand, kanske? Som möjligen kan framgå av nicket är jag tävlingscyklist, cyklar cirka 1200 mil/år. (Och kör bil upp till 3000 mil/år). Förutom i Stockholm och Sverige i allmänhet cyklar jag regelbundet i Spanien (Mallorca), men jag har även cyklat i Italien, Danmark och i Kalifornien. Jag har kört bil i Tyskland, Danmark, Norge och Kalifornien (förutom Sverige då). Jag får ofta frågan hur jag vågar cykla i Latinska länder, de kör ju som galningar där. Det är möjligt att de kör fort på Autostradan, men när det gäller hänsyn till cyklister står de i en klass för sig! Även i Kalifornien som brukar betraktas som bilistens förlovade land blev jag förvånad, folk ser sig för och verkar inte ha överdrivet bråttom. Det är ungefär 10 ggr så vanligt att man stannar och släpper över fotgängare än i Stockholm. Det som gäller Stockholmare gäller i viss mån även andra svenska bilförare: Använder nästan aldrig blinkers, möjligen då man verkligen måste tränga sig in. Kör tätt bakom bilen framför, för att inte riskera att någon smiter mellan. Dubbelparkerar gärna, eller parkerar på andra dumma ställen, använder varningsblinkers som ursäkt. Gasar i stället för att bromsa om trafikljuset börjar slå om till rött, eller om någon vill gå över på ett obevakat övergångsställe. Tutar och pekar att man skall cykla på cykelbanan, oberoende av cykelbanans skick eller cyklistens hastighet, preja gärna cyklister (det kan de ha!) Yrkestrafikanterna står i en klass för sig själva, vår gata är enkelriktad och eftersom jag jobber i hemmet ibland kan jag betrakta vilka som kör åt fel håll: 10 yrkestrafikanter, 1 privatbilist och 5 cyklister är normalt. (Med cyklister menas här tanter och gubbar -inte tävlingscyklister). Undantag mot ovanstående finns naturligtvis, Du och jag t.ex! |
|
|
Det märks tydligt att fortkörning är ett alltid lika hett ämne. Jag har själv haft mina kontroverser med ett par arbetskamrater. En dag när vi skulle i väg och köpa en del reservdelar till jobbet skulle min kollega visa vad kärran gick för mitt inne i stan. Jag trodde inte mina ögon. 150 på en 50 sträcka!!!! "Skithäftigt" (30 år gammal!!!)tyckte han. Jag frågade honom rent ut om han hade några hjärnceller kvar, varpå han blev skitsur och mumlade något om "moralkärring". Jag kontrade genast och frågade vad han skulle gjort om det hade kommit en unge springande ut framför bilen och helt plötsligt var det bara en massa dåliga bortförklaringar (samvetet???). Nä, för min del håller jag med "jesperado". Inom tätbebyggt område måste man passa sig. Däremot kan det ju vara skönt att sträcka ut ibland på en ödslig motorväg. Sensmoral: Grundregeln (lagen) för hastighet är, och har alltid varit, att man ska inte köra fortare än att man kan stanna för ett oförutsett hinder. En mycket tankvärd regel som tyvärr inte tillämpas så ofta längre. Och den är svår att övertyga polisen med fast den existerar (gjorde det i alla fall för några år sedan). //Stefan |
|
netsix |
mikebike---> Tyvärr så är ju oftast cyklister de sämsta trafikanter som finns på våra vägar (förutom då kanske du och andra som har körkort på bil). Därmed inte sagt att alla bilförare skulle vara perfekta. Cyklister: Cyklar i 30 mitt i vägen på 50 väg, svänger utan att signalera, kryssar livsfarligt mellan bilar i rusningstrafik, susar om på insidan i hög hastighet vid köer mitt mellan bilarna vid 2 filigt, anser sig stå över alla trafikregler som finns, mm. Jag tycker cyklister skall använda cykelvägar oavsett skick, det får ju vi bilförare göra. Det är ju knappast så att man bränner cykelvägen för att vägen skulle vara dålig. /netsix |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
netsix:Det där låter som min gamla farfar 87 som är ute och cyklar"Di må väl si mej" var hans ursäkt (iofs.1965 med lite trafik) Johann: visst är bensinskatten för hög i förhållande vad som kommer bilisterna tillbaka. Men om skatten las enbart på bensinen så slapp man ju en massa admistration på vägverket och kanske spara nåt där. MVH Hasso |
|
Bjoerck, jag vet att det var tal om för några år sedan att slopa vägskatten och helt lägga skatten på bränslet. Jag tycker det verkar som en bra idé faktiskt, då tar jag inte ställning till om staten behöver skatte intäckterna eller ej utan att skatteintäckterna ska vara de samma. Simon |
|
|
Hasso: Ett av "våra" problem är att många inte kan se skillnad på en tävlingscyklist i 40-50 km/t och din farfar :-) I tidigare inlägg skrevs det om "flexibla hastighetsgränser", det har vi faktiskt redan idag. I Norrland är alla 110-vägar som inte är motorvägar omskyltade till 90 över vintern. Låt vara att uppdateringen inte är lika snabb som skribenten ville, men.... I stockholm har vi ljustavlor vid Haga Norra (jag bor där) som kan visa 50 eller 60 istället för ordinarie 70. Det lustiga är att när de används är det redan kö och hastigheten är lååångt lägre! F.ö. tycker jag också att all vägskatt skall ligga på bränslet, det måste ju spara administration om inte annat. |
|
netsix |
Kan man inte se skillnad på farfar 87 och en tävlingscyklist så måste den tävlingscyklisten cykla j-vligt dåligt och sakta. /netsix |
| hasso: Med dagens system camoufleras den egentliga skatten eftersom den delas upp på både drivmedelskatt och fordonsskatt. Normal bilsaktt brukar ligga på ungefär 1500:-. Medelsvensson har en årlig körsträcka på 15000 km. Detta innebär 10 öre/km i skatt eller lättare 1kr/mil. Drivmedelskatten måste alltså höjas med en (1) krona eller mer för att ekvationen skall gå ihop. Allt beräknat på att medelbilen kräver 1l/mil. | |
| Bilismen är ju redan överbeskattad, varför inte resonera i termerna om sänkt skatt för bilismen istället för att flytta om skatter mellan fordonskatt och drivmedelsskatt? | |
|
netsix : Problemet är att många bilister inte ens försöker bedömma hastigheten, om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skrev 40-50 km/t. johann: Det är en annan diskussion, men det är väl lättare att räkna om all skatt ligger på ett ställe? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.