AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.973

Attityd gällande fortkörning

Sida 5 av 12
Så Italien har olika begränsningar beroende på hur stor cylindervolym bilen har??? Har jag aldrig hört talas om tidigare. Låter ju helt sjukt i mina öron.

M3: Jag tycker Sverige i allmänhet har ganska bra förare om man jämför med många andra länder.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vet inte var ni fått det där med cylindervolym och hastighetsbegränsning i Italien från, lät helsjukt och jag har aldrig hört talas om det. Så jag kollade upp det.

Nuvarande regel är 130 för person bilar, undtagen är bilar med dubbdäck och släp.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Det där med skatt efter effekt var välk åndå bra ogenomtänkt? Varför skall en bil med mkt effekt straffbeskattas bara för den har mkt effekt?

En sak att beskatta bilar utifrån belastning på miljön, vilket redan görs genom all skatter och avgifter på bensinen, men att lyxbeskatta starka bilar enbart för det skulle vara en lyx är ju befängt.

Du kanske har missat att starka bilar ofta kostar mer, redan där så skattas det hårdare genom att den moms du betalar är betydligt högre.

Och varför skulle små motorer ha reducerad skatt bara för att de är små?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
I så fall har Italien ändrat reglerna, för i slutet av 80-talet var det baserat på motorvolym. Men de kom väl på bättre tankar...
Tagge du är ute och cyklar..

Jag körde tidigare ca 5000 mil/ år i tyskland sämst av all folk hör danskar och SVENSKAR på Autobahn!! vet du vad grund problemet med svenska på autobahn är??
Ju folks totala oförmåga tt se sig för , fatta att man inte tittar bara på bilen fram för utan i stället 500m fram också för där kanske bilarna står still..
Dom man irriterade sig på i Tyskland och som skappade mycket farliga situationer var det sälsynt mycket svensk reggade Volvo med takbox....
Stente har rätt ang Italienska hastighetsbegränsningar. Har en gammal Berlitz-guide från 1992 där det beskrivs. Men det är möjligt att de har "EU-anpassat" det hela...
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>Johann
Höjd hastighet på motorväg (150kmph)klubbades igenom förra veckan och skall komma igång under våren. Och motorvolymbaserad maxfart på Italienska motorvägar har funnits i mer än 10 år.

// Martin
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Verkar råda lite tveksamhet.
Italienska ambassaden och Motormännen sa 130, en del webbsidor säger max 110 för fordon med upp till 1100cc.

Verkar vara en sjuk regel hursomhelst, vore väl bättre att sträva efter jämn fart? Fast bilar med mindre än 1100cc brukar ju inte ha så bra bromsar eller väghållning så det kanske finns viss logik bakom det ändå.

Är i alla fall ingen som följer detta i Italien. :)
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Hur många bilar med mindre än 1100 cc gör 130 utan att man plågar skiten ur dem!? Min Pegga med 1.4 på 75 hk är en mardröm över 100, främst ljudnivån. Inte skulle jag vilja ligga längre tider och plåga den i 130 inte. Motorn ligger väl på en 4-5000 varv. Då är det ändå en 1.4:a!!

Micke
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vet i alla fall att en Micra med enliters motor på 50hk gör 160 på mätaren i lång nerförsbacke och en 205 Junior gör över 170 på mätaren. :)

De mår bara bra av att varvas lite. :D
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Och min Singer gör 250 när man släpper den från Eiffeltornet.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Stente,

Coolt!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jo då, min lilla 205:a har också gjort 170 på mätaren, en tom rak väg mitt i innersta norrland. Ber om ursäkt till alla er som tar illa vid sig för denna omoraliska handling... Men fortfarande är 130 en hastighet som man inte gärna ligger längre stunder i. Måhända att modernare småbilar är avsevärt bättre vad gäller ljudnivå men samma sak som att åka "storbil" blir det aldrig.

Micke
swemho
Jag är själv sån att 30, 50 och 70 vägar kör jag lagligt på speciellt 30 vägar, oavsett tid på dygnet, däremot på E4 en mysig sommarnatt, inga bilar, vem f-n ska bry sig om jag drar av vägen i 250 blås och dör ?
Sen att köra i den hastigheten en vanlig dag när det är fullt av bilar med familjer i på väg till landstället tycker jag det är idiotiskt. Visst är Getaway in Stockholm 2 bra, men de är ju jubelidioter som kör så där.

Tagge, du måste va en sån som aldrig har varit utanför Svenska gränsen, med bilen alltså ?
Det är tyvärr exakt så som Gasar-Magnus säger !
bl
2.296
blixten
325i -88
Tänk vilken diskussion en eventuell höjning från 110 till 130 på motorväg kan skapa. Jag hade haft större förståelse för motståndarnas argument om det hade varit 180 man hade pratat om. Men 20 km/h höjning är ju ganska marginellt i praktiken, men betyder ganska mycket för att minska monotoni vid körning på motorväg.
johann: Att min idé som rör bilskatten skulle vara både ogenomtänkt och befängd håller jag självfallet inte med om. Bilen är i första hand ett nyttoredskap för att ta sig från en punkt till en annan på kartan. För detta behövs inte 300 hästkrafter. Således är en skatt efter vikt/effekt-förhållandet ypperligt. Vi som tycker det är roligt med snabba bilar får betala en liten slant extra medan de som använder bilen i rent nyttosyfte köper en modell med normal effekt i förhållande till vikten och får följdaktligen lite lägre skatt. Med dagens system blir barnfamiljer och andra med behov av stor bil misskrediterade då skatten klassas efter bilens vikt. Att en Volvo 940 GL är dyrare att skatta än alla sportbilar som väger mindre är inte bra. Jag tycker systemet verkar utmärkt då de som anser bilen vara ett nödvändigt ont, men på grund av praktiska skäl måste ha en stor (läs tung) bil, kan hålla nere kostnaden.

Om jag inte missminner mig har italienarna högre skatt på bilar med en motorvolym på två liter eller mer. På grund av det kryllar det av turobilar med moderata cylindervolymer.
netsix
bjoerck---> Jag håller inte alls med dig frågan om att skatten skulle baseras på motoreffekt och cylinder volym. Pratade med en norsk kille för i norge tillämpar dom sådan skattepolitik när det gäller fordon. Han berättade för mig att om han skulle köpa en -89 750 i tyskland för 25.000:- så skulle det kosta honom ca 200.000 i olika avgifter och skatter att importera den till norge bara för att det är så stor motor. 225.000:- för en -89 750 är väl i högsta laget. Även Danmark har liknande skatteregler när det gäller bilar. Jag tycker man bör höja skatten för tex lätta lastbilar istället och sänka för en vanlig personbil några kronor. Idag betalar man drygt 1000:- i skatt på en lätt lastbil som oftast väger runt 2 ton och sliter mer på våra vägar bla. Man kunde kanske ev oxå höja skatten på bilar som är äldre än 20 år pga miljöskäl.

/netsix
Bjoerck, du har verkligen problem när du skriver så som du gör !
Jag menar skulle bilar beskattas så som du säger så vore det väl bäst att köpa en lastbil !?
Jag tror Ni missuppfattar vad jag menar! Skillnaderna i skatt mellan olika fordon behöver inte vara större än idag. I Norge har trafikpolitiken drivits till absurdum. Det är inte bra. Vad jag menar är att många köper en stor och därmed tung bil för att de måste. Inte för att det är skoj. Eftersom bilar idag skattas efter vikt blir en vanlig familjebil dyr att äga. Hade skattesatsen baserats på det förslag jag har skulle barnfamiljer (eller andra som behöver en stor familjebil) kunna få lägre skatt på sin tunga bil genom att välja en svagare motor. Vill familjen istället ha en hysteriskt snabb bil kommer det kosta lite mer i skatt. På detta enkla sätt kan bilägandet bli billigare för de som verkligen behöver bilen för att kommunikationerna skall fungera. Eftersom sportbilar inte är någon nödvändighet utan ett rent njutningsinstrument kan skatten vara lite högre på dessa fordon. Angående lätta lastbilar bör de ligga i en annan kategori. Även antal körda mil per borde påverka skatteklassen.

Jag är absolut ingen motståndare till snabba sportbilar. Tvärtom! Däremot anser jag att det gör inget om de kostar några hundralappar mer om året i skatt än praktiska nyttobilar. Jag tycker det är rimligt. Det ena är en nöjespryl och det andra som sagt ett nödvändigt ont.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.