AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.976

Attityd gällande fortkörning

Sida 3 av 12
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bjoerck,
Min teori är att det beror på flera orsaker.
Dels kan det bero på att många unga grabbar som siktar på en brottskarriär, kör just Bmw. Det kan också bero på att journalister ser det (som något av intresse?) att nämna just att det var en Bmw som var inblandad, hade det varit en skoda hade man kanske inte brytt sig om att nämna bilmodell.
Sen att att ligisterna väljer Bmw för att kunna köra ifrån snuten är ju inte så konstigt... ;)

Mvh
Anders S.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför står det alltid "Kroppsbyggare misshandlade/rånade" i tidningarna bara för att personen i fråga hade ett årskort på ett gym. Det skulle aldrig stå "Golfare misshandlade/rånade" om han hade ett set golfklubbor i skuffen.

Samma sak med BMW bilar vs. brott
tagge: Det finns att läsa i alla tidningar oavsett politisk tillhörighet. observara att det inte ligger något vetenskapligt bakom mitt uttalande.
Anders S: BMW och SAAB turbo är uppskattade hos de kriminella i samband med brott.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Måste hålla med bjoerk om sin iaktagelse... Har ett flertal gånger sett liknande i olika medier. Väldigt sällan man ser något annat fabrikat nämnas... Tycker det är väldigt mycket fördommar kring BMW och dess förare. Har fått tagit mycket skit för min 735. Mest angående reservdels kostnader och bensin förbrukning. Blir less på att förklara att delarna inte kostar så mycket och att den inte drar mer än deras trötta 240.... Sen är det konstigt att inte tjänstebilsåkarna i sina S80 och 9-5'er nämns oftare i dessa samanhang. Farthållaren på gräns + 30 oavsett väder o väglag och omkörningar på de mest skrämmande ställen.. Visst jag är väl inte så duktig på att hålla hastighetsgränserna jag heller. Brukar för det mesta tillämpa momsregeln.... Men jag har dock några regler. 30 finns för en anledning. 50 brukar jag försöka hålla beroende på vart det är. ALDRIG omkörning på krön,med dålig sikt eller vid möte (om det finns dåligt med plats).

MVH David Öfverdahl-Forslöf
ds
58
dsr
E34 Touring
johann:

Du skriver:
"Om lagen är fel enligt moraliska värderingar så är det självklart inte omoraliskt att bryta den. Att säga ngt annat är ju helt absurt."

Jag håller i princip med, men du gör det lite lätt för dig. För det första: Hur avgör man om en lag är "fel enligt moraliska värderingar"? Enligt vems moraliska värderingar? Dina? Ditt resonemang håller bara om du bara måste ta hänsyn till dina egna värderingar och kan skita i andras.
Ex. Om du är abortmotståndare av det mer fanatiska slaget så är det alltså inte omoraliskt för dig att ta livet av abortläkare? En fanatisk abortmotstånadare anser ju att det är "självförsvar" - ergo helt försvarbart, moraliskt sett.
Andra kanske skulle hävda att det ligger ett uns av omoral i abortläkarmord, trots allt. Bland annat för att det är olagligt, men också för att dom har andra värderingar.

För det andra: Hur många steg fram i tankebanorna måste du gå innan du bestämmer dig för att en lag är fel enligt moraliska värderingar?
Ex. Om den maten du åt (jmf ditt exempel ovan) var ämnad åt ett litet barn, som nu blir utan mat - är inte ditt handlande då omoraliskt, trots att du bara har ätit mat - något som i sig självt inte är omoraliskt? En i sig moraliskt försvarbar handling kan få konsekvenser som gör handlingen omoralisk ändå.

Inget samhälle har lagar som alla tycker är moraliskt korrekta. Som du själv säger så måste man hålla isär juridiska lagar och moraliska lagar. Men samtidigt säger du att du tycker det är OK att bryta mot juridiska lagar som inte stämmer överrens med dina moraliska lagar - vad är då poängen med juridiska lagar?

/daniel
David: Jag känner igen snacket om att BMW är infernaliskt dyra att äga. En ny BMW är billigare i drift än motsvarande Volvo. Allt är föränderligt. På 70- och 80-talet var Volvo betydligt billigare än BMW. Idag är det inte så. Reservdelarna på din 735 har sänkts betydligt sedan bilen var ny. Eller hur? Volvodelarna har däremot blivit dyrare! Min förra bil, en 318i-E46 var snudd på löjeväckande billig i drift. Fri service, låg bensinförbrukning samt garantipaket med bland annat tre år fri vagnskada höll ned driftskostnaden.
ch
212
chris
330 coupé -02
Kanske skulle jag kasta mig in i debatten, jag kör ALLTID för fort utom på 50-vägar.

Jag är medveten om att jag är omoralisk samt ignorerar svenska lagen MEN jag anser mej inte vara någon trafikfara. Hur kan jag säga någonting sådant, i svenskens resonemang så är alla som kör för fort direkt farliga för allmänheten.

Jag brukar lägga till "momsen" när jag är ute på vägarna, ibland blir det ett snabbt ryck upp till 200-sträcket på någon otrafikerad raksträcka. Om jag blir ertappad så erkänner jag mitt brott och står för min handling.

MEN det är inte jag som:
-vräker ut bilen utan att blinka.

-stannar vid en korsning med stopp-plikt för att sedan svänga ut mitt framför én.

-kör om på motorväg med farthållaren på +3km/h snabbare.

-köra vänstertrafik

Många olyckstillfällen har man undvikit pga "momsen" då jag som förare är medveten om rislkerna och kör med högsta beredskap med tanke på ovannämda situationer.

Låt trafik-intensiteten avgöra.

MVH Christian den "tungt kriminella"
Ni måste väl tala om landsortstidningar isåfall?
Brukar det stå i SvD och DN att t ex en viss BMW-ägare 2 månader efter en viss händelse dömdes till böter?

Överhuvudtaget, möts ni verkligen av så mycket fördomar för ert bilval som jag ibland fått uppfattning av i detta forum? Jag menar BMW har ju nu i och med all import enligt min mening nästan hamnat i "var mans ägo". Därmed tycker man att en BMW inte automatiskt borde betraktas som något mycket exklusivt av gemene man.

Men det beror kanske på var i landet man bor.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
tagge: Har Du aldrig sett detta fenomen? Även i rikstäckande tidningar står det ibland notiser av typen "vid en poliskontroll stoppades en BMW som hade klockats till 200km/h" Däremot har jag aldrig sett dylika notiser där det står om Toyotor eller Oplar. Då står det "bil" istället.
Eeeh. Hehehe. Jag kanske får ge mig. Kan ju kanske stå ibland att polisen jagat nån Bmw i 230 km/h på e4:an iuförsig. Du har rätt.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Dsr,

Du försöker få det till att jag alltid tycker det är moraliskt att bryta lagar och det har jag inte sagt.
Jag har sagt att det inte alltid är omoraliskt att bryta lagar det innebär INTE att jag alltod tycker det är rätt att bryta en lag (eller flera). Det ätr dock inte själva lagbrottet som är det omoraliska utan handlingen i sig.

Om en individ själv inte klarar av att fatta beslut om vad som är moraliskt riktigt utan helt förlitar sig på lagstiftning är man riktigt illa ut. Den som inte inser det skrämmer mig.

Inse att lagarna är stiftade utifrån rådande moral och etik inte tvärtom. Med tiden förändras moral och etik och därför blir en del lagar inaktuella eller till och med felaktiga och omoraliska. I vissa fall skulle det vara omoraliskt att inte bryta dessa då och inte tvärtom.

Som tur är har folk vågat bryta lagar så att vi kan ha denna diskussion, fundera på det en stund!
För att återknyta till diskussionen huruvida 130 km/h är bra på motorvägar undrar jag om hastighetsgränsen då kommer respekteras? Handen på hjärtat mina kära vänner, kommer Ni inte att köra i 160km/h då Ni faktiskt "endast" riskerar böter i denna hastighet. Bör inte gränsen för körkortsindragning sänkas vid ett införande av 130km/h? Mer än 20km/h över utsatt hastighetsgräns är en lämpligare gräns för körkortsåterkallelse anser jag.
Bjoerck,
Att ha en fast gräns för hur fort man kan köra utöver hastighetsgränsen utan att det blir indragning av körkortet är rena vansinnet från början. Det kan finnas tillfällen då det är vettigare att åka 90 på 50-väg än 130 på 110-väg.
Enda anledningen att reglerna ser ut som de gör är för att det är lätt att mäta hur grovt felet är. Det har inget med säkerhet att göra. Det är ju därför de koncentrerar sig på fortkörningskontroll istället för att rycka körkortet av folk som inte håller avståndet eller andra riktigt farliga beteenden.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Som sagt med handen på hjärtat kommer nog momsen att justeras med en prisökning för min del. Dvs.150km/h på vägar typ E4 mellan Stockholm och Uppsala (för att nämna någon) beroende på trafikintensitet.

Det senaste jag hörde var att man skulle mer eller mindre införa nolltolerans på de vägar som blir 130 vägar.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Bjoerck och johann, väldigt intressant att följa er debatt. Tog del av den nu på morgonen, ville bara komma med ett inlägg. Båda plockar en hel del poäng i sina inlägg där man argumenterar för sin sak om moral och värderingar. Johann var inne och snuddade på det som är mest intressant, att det är folks, alltså en majoritet av befolkningen i ett land, etik och värderingar som bestämmer de juridiska lagarna. Det ska åtminstone vara så om inte de jurididka lagarna "ligger efter" när etiska och moraliska värderingar har ändrats. Det som är intressant i den här diskussionen är alltså om majoriteten anser det vara moraliskt försvarbart att åka över gällande hastightesbegränsning. I sådana fall är den juridiska lagen odemokratisk och borde ändras. På det här forumet, och bland andra bilintresserade, är det med stor säkerhet en majoritet som anser det vara moraliskt försvarbart att åka fort, i vissa situationer. Det som kvarstår är dock om en majoritet av svenska befolkningen i övrigt tycker det samma, vilket inte är helt otroligt. Det är just därför som det så öppet kan diskuteras om hastighetsöverskridelser och det förklarar också polisens acceptans (ibland) vid fartkontroller. Tack för ordet!

Micke
PB:
Skulle man införa nolltolerans på 130-vägar, vilket iuförsig aldrig skulle kunna uppnås, så skulle ju farten sänkas. Som det är nu så kör ju väldigt många runt 1330-140 på 100 vägar.

Tagge
Vad jag menar är att vid en eventuell kontroll så skulle inte de vanliga körkortsindragningsgränserna gälla. Kommer inte ihåg siffrorna i förslaget, men jag tror det var att över 10 km/h för fort skulle motsvara över 30 km/h på en "vanlig" väg.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är nolltolerans på alla vägar redan idag. Dvs du kan få böter (800 pix) för att ha kört 51 på 50 väg.
Acey:
I lagboken kanske. Men polisen stoppar ingen som kör i 51 på 50 väg...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.