AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.978

Attityd gällande fortkörning

Sida 11 av 12
Crusty
Fattar inte folk hur lätt det e att en olycka sker??
O nej jag e ingen gammal gubbe som sitter o gnäller, jag e en kille på 20år men som sällan kör för fort för en sak vet jag, det är inte normalt att riskera andras liv o dylikt för att jag ska ha nöjet o köra fort!
Visst jag älskar när det går fort, jag bangar inte!
Men inte när det äventyrar andras liv!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Brogren: Anledning till att det är som det är i Tyskland är att där är de dels vana dels kunnigare bilförare än i Svedala.
Har alltid varit för högre fartbegränsning i Sverige, men efter min senaste resa till Sthlm o hem igen, anser jag att det tom är för mycket med 110. Folk kan tamig faan inte köra bil i Sverige. Om de inte kan köra i 110, hur faan ska de kunna köra i 130+

328- Johan: I många fall har Sverige betydligt bättre vägar än i Tyskland vill jag lova. Så det där argumentet håller inte.

Skall man ha fri fart/högre hastighet i Sverige måste folk lära sig att titta TVÅ ggr i backspegel innan de tex ska göra en omkörning. Det räcker inte att titta en gång och sedan tänka ut omkörningen o sedan börja blinka, tro mig att på den sekunden hinner bakomvarande bil jvligt långt om den ligger i 200, och vips har man om inte en olycka iaf hindrat den som kör fort i ytterfilen. Det är det jvligaste jag vet. Vet hut de som tror sig hinna köra om innan man är i kapp. Vet hut även de som inte går in i tron att de hinner med även nästa bil. De borde fatta att det bakom ligger en stor stark bil som hinner om dem innan de är i kapp de nästa och därför inte förlorar på att gå in o sen ut igen bakom.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
schumi: "jag tycker att det är säkrare att köra fort för att man får mycket bättre koncentration då" var nog något av det mest ointelligenta jag hört, alla tider här på forumet. du kommer att köra ihjäl dej med en r-hoj, och i så fall hoppas jag dej en snabb död och att ingen annan råkar illa ut.

en polare till mej dog, en annan klarade sig nätt o jämt. vid sådana tillfällen kanske man ändrar attityd.

du tycker om att "känna att du lever"? jag säger bara fallskärmshoppning, för dom som vågar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om ni gillar att köra fort, varför är det så dålig uppslutning till div banträffar?
Kan det bero på mycket snack...och sen i verkligheten så har man inte mycket att komma med, eller är jag ute och reser?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Crusty
Jag tror dom flest "Fortkörarna" bara kan köra rakt fram fort o vågar inte köra bana för att dom är rädda att göra bort sig!! ;-)
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Bra skrivet crusty! Själv är jag väldig noga med att hålla hastighetsbegränsningen i bebyggda områden. Kör sällan över 140 på svensk 110-väg. Hastigheten anpassar jag till rådande vägstandard och trafikintensitet Måste påpeka tre irritationsmoment ang hastigheter: Snorvalpar i opel (även andra bilmärken men sällan över 25 år) som ligger i 70-80 i villaområden (Jag är glad att jag har staket runt mitt hus för vi som har småbarn vet ju att om tex en boll studsar ut på vägen så finns det inget barn som inte först agerar och sedan tänker, dvs står mitt i gatan med bollen i blicken. Då vill det till att få stopp på Opeln. ( kom inte med nåt patetisk om att håll reda på dina ungar för då avslöjar du bara din oinsatthet om hur barn fungerar) Folk som ligger 10 meter bakom på landsväg och tycker det är behagligt( då är det inte kul att ha marknadens bästa bromsar, klarar jag nosen från påstötning vid en plötslig inbromsning, så vet man ju att bagaget får en lika plötslig reducering i volym) Folk som ligger 2 meter bakom när man inväntar lämpligt omkörningstillfälle ex: var för några veckor sedan på motorvägen utanför Västerås och rullade som vanligt i 130 på motorvägen med omkörningsfält. Bakifrån ser jag en gammal 523iat komma i ca 180 knyck och nog f-n lägger han sig så att jag bara ser hans vindruta i min backspegel dvs ca två meter bakom i 130 knyck på 1 filig väg för att när vägen bli tvåfilig efter ett par km suga iväg med fullgas. Vad har man för säkerhetstänkande i sin bilkörning när man ligger 2 m bakom framförvarande bil i 130 när man vet att det inte ges möjlighet till omkörning under de närmaste km? Framför allt tycker jag att det alltmer brister i avstånd till framförvarande bil vid landsvägskörning. Hur kul är det att komma ifatt en karavan på 5-7 bilar med 10 meters inbördes avstånd i 90 km/h när man själv vill ligga i 100. Man blir ju oftast tvungen att köra om hela gänget på en gång då ingen i karavanen kan förstå varför man skall köra fortare än hastighetsbegränsningen. För att hinna med en sådan omkörning tvingas man ofta upp i hastigheter kring 150 vilket man kunnat undvika om man hållt avstånden mellan sina bilar. Summa summarum enl faf: Jag tror det är viktigast att vara uppmärksam på avstånden mellan bilarna, ju fortare du kör desto viktigare.
Pelle Persson .
Jag tror att du inte kan ha mera rätt.
Har en god vän som är Mc Polis och en trevlig sådan
Det tråkiga är när en 20 åring kör ENSAM på en raka men när bilen går i två hundra och vägen svänger men inte föraren Ja ni fattar .Tyvärr en allt för vanlig syn.
Och hur kan man tycka att man då är en bra förare. För dom tyckte nog det minuten innan.

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Största delen av Autobahn är inte trefilig som många felaktigt tycks tro, däremo är de byggda för ritkigt höga hastigheter och har mer dosering och har sällan gupp och potthåll eller djupa spår och såna skador finns är hastigheten begränsad.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Freude am Fahren, tummen upp för ett bra inlägg. Tycker, tänker och kör ungefär likadant som du.

Ang. att köra på bana så har jag testat detta vid ett tillfälle och ska köra för en andra omgång på BMW-träffen på Knutstorp snart.
Men jag skulle gärna vilja kör fler gånger och då återstår väl bara BMW Sport Club som BMW-ägare vilket kräver licens. Vad kostar denna licensen och vad innebär kursen för att få den? Måste man vara medlem i både BMW Club Schweden och BMW Sport Club samtidigt?
Schysst om någon kunde svara utan att bara hänvisa till klubbarna...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Så är det ju att ju fortare man kör desto bättre blir koncentrationen och ju vaknare och desto högre blir uppmärksamheten jämfört med att ligga och masa i 90km/h. Nu hör ju det till att man måste reagera fortare också då något inträffar om man tex ligger i 150-200km/h, men frågan är var gränsen går??? jag anser personligen att på de allra flesta 110 vägar kan man lugnt ligga i 150-160 utan några som helst problem
med kontroll och uppsikt, visst det kan ju alltid flaxa ut någon framför dig som får för sig att köra om just när du kommer upp bakom..men i de allra flesta fall så är det bara att flasha med helljusen så fattar folk. Skulle folk trots att man flashar inte uppmärksamma detta får de skylla sig själva för de utsätter sina medtrafikanter för minst lika stor fara
som du som håller 150km/h+ genom att totalt nonchalera att kolla i backspeglarna och hålla uppsikt bakom sig.

De som fiskör och dessutom har noll koll i backspeglar är betydligt farligare för sina medtrafikanter än den skärpte Dr Schnell som har stenkoll och svishar till jobbet sina 10mil varje dag i 160km/h med sin Kvalitätswagen.

Dags att inse att i det nya samhället behöver vi snabbare farter för att lösa alla köer och uppsamlingar av olika slag som stoppar upp vilket gör att folk tvingas sitta i bilarna så länge. Bättre vägar och framförallt få folk att få känsla för hur deras bilar uppträder i höga farter kommer att leda till ett säkrare och bättre samhälle.
"Dags att inse att i det nya samhället behöver vi snabbare farter för att lösa alla köer och uppsamlingar av olika slag som stoppar upp vilket gör att folk tvingas sitta i bilarna så länge"

va??

Har du hört talas om STAU någon gång?? Tyskland ( och hela central europa) går mot en total igenkorkning på motorvägarna, vi svenskar vet inte hur bra vi har det på våra bra, glest trafikerade vägar (men lite fortare borde vi allt få köra...)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jo men det är klart, det bor ju lite fler folk i Tyskland än i sverige..betänk att det skulle råda 90 eller 110km/h i stället hur igenkorkat skulle det vara då??? förmodligen inte en bättre situation.
Citat ur Frifarts inlägg ovan:

"Dags att inse att i det nya samhället behöver vi snabbare farter för att lösa alla köer och uppsamlingar av olika slag som stoppar upp vilket gör att folk tvingas sitta i bilarna så länge. Bättre vägar och framförallt få folk att få känsla för hur deras bilar uppträder i höga farter kommer att leda till ett säkrare och bättre samhälle."

Vilken vacker sensmoral. Jag blir nästan tårögd när jag läser denna eleganta epilog om hur vi skall få ett bättre samhälle. Däremot håller inte argumenten som föreligger epilogen. Med all fakta skulle det strikt teoretiskt gå att räkna ut brytpunkten, eller break even, där hög fart skördar lika många offer som okoncentration med hjälp av differentialekvtioner. Problemet med resonemanget är att för att få folk stimulerade på motorvägarna krävs faror. Faror skördar offer. Att köra 150km/h blir snart lika sövande som att köra i 110km/h såvida det inte lurar faror. På racingbanorna kör vältränade förare så koncentrerat och fort de kan och ändå sker det olyckor. Hur blir det då i trafiken där de vanliga lekmännen huserar? Förare kommer fortfarande ratta på radion och prata i mobilen även om 150km/h tillåts på våra vägar. Enda skillnaden blir att konsekvenserna av en olycka blir så mycket värre. Att få alla förare att bli uppmärksamma och duktiga är en utopi. De flesta bilister är till skillnad från oss relativt ointresserade av bilkörning och har varken lust eller fallenhet att lära sig avancerad körteknik.
Kan man få framolycksorsakerna av någon myndighet?
Någon som vet....

Vill oxå ha kompressor.....
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Vägverket har gjort en del undersökningar som jag läst om. Resultatet var följande:

ca:10% beror på att grov fortkörning och liknande.

ca: 20-30% på rattfylleri.

resten är till största delen på misstag av i övrigt laglydiga förare. Alltså Svensson som glömmer titta i backspegeln eller vinglar över på fel sida.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Precis som Brogren menar, och Bjoerck för den delen också är inne på, är att det är brist i koncentration på körningen som är farlig. Det spelar ingen roll om du kör i 80 km/h eller 140 km/h. Fipplar man med stereon eller mobilen eller allt som tar uppmärsamheten från vägen, då är man en farlig bilförare.

FRIFART har rätt i det han säger att en koncentrerad förare som kör fort är säkrare än en okoncentrerad som kör långsamt. Sedan blir mycket riktigt följderna av en olycka värre ju högre hastigheten är vilket gör att koncentrationen blir så mycket viktigare i högre hastigheter.

Om vi ska anpassa hastigheten på våra vägar, efter hur en del folk kör idag, till den nivån att risken för skador och dödsfall elimineras så kommer det garanterat att gå långsamt på vägarna. Många utav de övningar jag sett folk sysslar med i sina bilar bör man nämligen inte utföras så länge bilen är i rullning. Till detta hör att läsa tidningen eller en bok. Försöka få ungarna i baksätet att sluta slåss. Programmera stereon. Gräla med väninnan i pasagerarsätet under yviga armrörelser och blicken från vägen. Det finns fler exempel.

Det som behövs är seriös utbildning av nya förare, samt information till oss som redan är förare, om nödvändigheten i koncentration på bilkörningen. Visst kan man bli trött när man susar omkring på ändlös motorväg, men då ska det också vara naturligt att man stannar och vilar sig. Koncentration är inget som kommer automatiskt om man ökar hastigheten utan det är något som är individuellt betingat. Iofs blir nog ökad koncentration något av en själbevarelsedrift om man ökar hastigheten mycket på vägarna eftersom skillnaden i hastighet mellan övriga trafikanter blir så stor.

Jag är också förespråkare för högre hastighet på framförallt våra motorvägar men då gäller det att man kör med ansvar.

Micke
el
174
elite
745i E65 -03
Det här tråden var nog ännu bättre än "presentationstråden" som gick förut i avseende att presentera folk. Här kan man ju läsa personlighet, mognadsgrad, empatiförmåga hos många medlemmar som en öppen bok! Mycket underhållande!

Själv avstår jag nog från att publicera någon "åsikt" angående hastigheter, och nöjer mig med lära känna er andra lite bättre! :-)

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er....
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Håller med elite.

Kul att höra andra filosofera om hastigheterna på våra vackra vägar!

Men jag instämmer FETT med, att många bilister inte har bra bakåtsikt på motorvägar.
Verkar som att de nästan gör det för att markera att "ånä här kör jag och du ska minsann inte få komma förbi". Jag fick motionera oken på 525:an ett antal gånger på RV 40 Strax efter Göteborg igår.

Mvh Mange
sc
637
schumi
e30 318is -90
förlåt att jag har tagit så lång tid på mig att skriva här. jag har inte varit inne på ett tag.

vet inte riktigt var jag ska börja.

BjörnB..
nej jag ironiserar inte. jag tycker dock att det på något sätt är rätt ironiskt när folk inte tror på att man kör fort. precis som att det skulle vara helt omöjligt. eller är det bara som så att dom kanske tycker att "så jävla du i huvet kan ingen vara"..?
antagligen är det det sista.
det håller ju dock jag inte med om då ;)

liste...
nej, jag tror absolut inte att jag är michel schumacher. jag skulle vilja påstå att köra fort på allmänna vägar på ett säkert sätt har till 1% med körskicklighet att göra och till 99% med förmåga att läsa trafiken på ett smart sätt att göra.

Brogren..
citat "De som är farligast på vägarna är inte de som kör fort utan de som har lagt i farthållaren och istället ägnar sig åt att prata i telefon och äta hamburgare."

klockrent..

sc
637
schumi
e30 318is -90
328-johan..
det är vetenskapligt bevisat att du får mycket högre koncentrationsgrad när du kör fortare. så de så!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.