AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.981

Attityd gällande fortkörning

Sida 10 av 12
Paap Reeder
Hej diskuterare!
Varför köper man en rymdraket när man bara skall ha den till att i laglig fart åka på semester till Säffle med?
Att hålla hastbegr så räcker det att åka Nissan Primera 1,8. Nissans och M 535:ans vägegenskaper i laglig fart är också svåra att särskilja. Byter man sedan sin Nissan tillräckligt ofta klarar den säkert även "kvalitetskraven" utan att rasa ihop....... men så kommer plötsligt lust att köra bil och då duger tyvärr inte en Nissan..... och det vet dom där nere i Bayern.
MVH /// Paap Reeder
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Inte för att var den, men just tidiga 90-tals Nissan Primera har väl sällsynt trevliga vägegenskaper för att var en Svensson-bil?!
Jag förstår vad du menar och det är ju rätt det du säger. Men resonemanget pekar ju på olika hastighetsgränser för olika bilmärken?
Davve, i bla Italien så har/hade (har inte varit där på 10 år) dom just detta!!!
jag har för mig att dom baserar det på motorvolym eller bilens vikt.
Vore kul om besiktningen även skulle kunna bedöma en maxgräns för bilen...undrar hur många som skulle hålla efter sina bilar då...

#232 i E28 registret
Länk

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jo, ämnet om de olika fartgränserna i Italien har diskuterats rätt flitigt i denna topic. Ingen verkar heller riktigt veta vad som gäller i Italien då man fått olika svar från olika håll, men fartgränserna baseras/baserades på cylindervolymen.
Tycker det systemet är helt kasst, och verkligt synd för dem som äger Hondas prestandamodeller (=små motorer och verkligt hög effekt).
Din idé om att Bilprovningen skulle sätta max fartgräns på bilar är intressant. Många skulle nog sköta om sina bilar betydligt bättre! Men i verkligheten slår det som vanligt snett, det är också en kostnadsfråga till viss del. Alla har inte råd med uretanbussningar, väghållningskit och feta bromsar...
Alla diskuterar Fart, Just nu känns det ganska oviktigt när man läser tidningen .troligen har ingen missat det, Killen utan körkort full mm kör ned två unga tjejer och får ett mindre straff än om du kör groft för fort.Hur kan man förklara detta.
Tänk om alla fart syndare fick en till två vekors social tjänst i stället för indraget körkort +böter Och ett rent h-vette för att dom inte tar sig till jobbet.

Bara en fundering runt verkligheten.

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är inte den höga farten som dödar utan de plötsliga stoppen
Kan bara hålla med :)

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag måste erkänna att jag är en sån som kör som en biltjuv hela tiden.
jag skiter fullständigt i hastighetsbegränsningar.
det är mycket roligare att blåsa på motorvägen med lite gles trafik för det är ruskigt skön fartkänsla när man blåser förbi bilar i 200++++km/h.

bjoerk.. att bara varja ur sin bil på ettan och tvåan är ingen höjdare. det är på femman man skall varja ur. förra veckan varvade jag en 325i till varvstoppet på femman. 243km/h. underbart. jag passerade även flertalet bilar under denna bravad.

jag tycker att det är superkul att läsa om när folk har kört fort. det är underhållande.

jag skriver inte om när jag har kört för fort för då skulle jag få skrivkramp.
jag bjussar endast på någon karamell ibland för att reta upp såna som bjoerk.

nästa år skall det bli riktigt kul för då ska jag skaffa r-hoj. då behöver man inte ens bry sig om trafikpoliserna längre. underbart. bara att leka missilmannen hela tiden.

det där att man skulle få skatta mer för att man kör sportbil är skitsnack.

jag tycker att det är säkrare att köra fort för att man får mycket bättre koncentration då.

det går inte att koncentrera sig i laglig fart.

och för att avrunda..
det är inte farten som är orsaken till några olyckor. det är alltid något annat som är orsaken.
att sen olyckorna blir mycket värre om det går i 200 är en helt annan sak.
sc
637
schumi
e30 318is -90
lite underhållande att jag lyckats stava varva till varja två gånger i rad.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Schumi,
Det är såna som du som gör att jag bävar för den dagen frugan/morsan/svärmor/farfar etc. är ute på vägen och gör en av sina halvkonstiga manöver (det händer ju har man märkt!). T.ex en omkörning på motorvägen utan att uppfatta bilar som kommer bakifrån i över 200 blås. Eftersom hastighetsbegränsningen ligger på max 110 brukar misstagen (förmodligen) kunna undvikas utan att leda till dödsolyckor.
Ett tips är att åka på bana om du gillar att köra fort, men med din inställning klarar du förmodligen bara av att styra rakt fram...

P.s
Att du håller din koncentration uppe genom att köra fort betyder inte att alla andra på vägen gör det...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Schumi, det är ett jättebra steg av dig att börja köra båge. På så sätt minimerar du skadeverkningarna på andra deb dagen du krockar.
Själv var jag ute på Bogesundsvägen och gasade, i en kurva så mötte jag en båge som skar kurvan liggande, kan säga att det inte var många centimeter från hans huvud till min framskärm. Jag kanske får chansen att liga bakom dig på den vägen någon gång, då skall du få veta vad nära betyder. De flesta motorcyklister verkar vara lite mesiga, de brukar tom släppa förbi mig... undrar varför..
Visa användare
47
JAG
BMW 323i -84... Sport ;)
Har hört att dom har fri hastighetsbegränsning i Holland och att trafikolyckorna är på samma nivå som i Sverige... Någon som kan bekräfta detta?

-Kör efter eget omdöme-
Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Då får man väll läsa om schumi i
i dagstidningen nästa år under avdelning
Dödsannonserna.;)

sc
637
schumi
e30 318is -90
Anders S...
jo det är alla idioter som gör konstiga manövrar i trafiken som orsakar alla olyckor. så är det faktiskt.
jag vet tex en gång när jag körde i typ 180 på e20(det var med en japs som inte toppar mer, tyvärr) så låg de en bil i högerfilen och annars var hela vägen helt tom. det fanns absolut inga avfarter eller rastplatser eller skyltar eller någonting. när jag bara har en liten bit kvar till bilen framför byten den från höger till vänster fil utan anledning och utan att använda blinkers.
jag blir tvungen att tooookbromsa för att inte smälla i bilen. jag kör upp brevid och lägger mig i samma fart som dom. bilen är full med 80 åringar. dom tittar på mig med undrande blickar och jag inser att det är först nu dom har sett mig.
sen låg jag där i en minut ungefär. vi var fyra personer i bilen och vi vevade ner rutorna och skrek uta bara helvete åt dom. gav dom 1000 fingrar osv. dom blev sura.
vilka jävla idioter tycker jag.

visst chansen är större att det smäller när man kör alldeles för fort när andra människor gör felaktiga och fullständigt oväntade manövrar men då är det fan i alla fall inte mitt fel.
sen kan man faktiskt hålla rätt bra marginaler trots att man kör alldeles för fort.

jag skulle väldigt gärna köra på bana, men tyvärr så finns det ingen bana som går från mitt hus till golfbanan, från mitt hus till jobbet, från mitt hus till mina kompisar, osv.

kan du förklara sammbandet mellan att om man kör fort på allmänna vägar så kan man inte hantera en bil.
vad har dessa två saker med varandra att göra?

PB...
du verkar ju gasa på rätt bra. :)
om jag är ute och kör hoj och du dyker upp så tar jag gärna ett litet cannonball race med dig. det vore skitkul.
jag måste verkligen hålla med dig om att dom flesta hojkillar inte gasar så mycket.
jag tror att det kan vara rätt mycket säkrare för ens medtrafikanter ifall man kör fort som fan på hoj än med bil. ta historien jag skrev ovan om 80åringarna. om man hade kommit på hoj hade man inte ens behövt bromsa, men hade bara kunnat blåst förbi i väggrenen. ifall dom hade täppt till helt hade jag bara kunna kört av vägen och då hade jag inte pangat in i 80åringarna i alla fall.
jag ska maila till dig sen när jag skaffat rhoj så ska vi ut och rejsa.

Daniel.J..
kanske det kanske.
men vågar man inte ta ut svängarna lite så anser jag inte att man lever ordentligt.
tänk på det ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Skriver detta inlägg med reservation för att schumi bara ironiserar.
Schumi,
Om man inte kör i 200 finns det kanske utrymme för andras misstag (för egna verkar du ju inte göra!)

Du skriver: "fullständigt oväntade manövrar men då är det fan i alla fall inte mitt fel." Det är väl en ganska klen tröst när det smäller
När du skaffar hoj kanske du får lära dig att det inte finns något som heter "oväntade manövrar"

li
1.959
liste
535i -89
Schumi - du verkar tro att du ÄR Michael Schumacher. Om en bil kör 110 på 110-väg och du kommer i 180 och brakar rakt in i den bilen behöver du iofs inte bry dig så mycket mer här i livet, men gissa vem som bär skulden till krocken. Och du vet väl inte om bilen med 80-åringarna bytte fil för att det låg en död räv mitt i deras körfält?

Med tanke på din mailadress kan man anta att du är född 1980 och därmed kan man väl än en gång få bekräftat att många av dom relativt unga tror att dom är kungar på vägen utan att ens vara i närheten av att vara hovnarrar.

Och om du inte anser att du inte kan leva ordentligt utan att vara nära att köra ihjäl dig var och varannan dag är det ju bara att inse att du är precis så omogen som dom i din ålder säger att dom INTE är.

Troligtvis försvinner din "tuffa" attityd den dag du kör på någon. För din egen skull hoppas jag att det rör sig om ett mindre djur, och inte en bil med 80-åringar.

Jag kör gärna så fort som bilen håller, men skillnaden är att jag för det första inte kör en 323 från -79 och för det andra att jag ALDRIG gör det mitt i allmän trafik. Man måste inte köra på en riktig bana - det finns andra sätt att få köra av sig lite ostört.

Jag trodde att småfolket skulle lära sig av den tragiska olyckan med M3:an i södra Sverige i början av juni, men det verkar tyvärr inte så.
JAG:
Angående holland hade dom 120 eller kanske 130 (minns inte) på motorväg -88/89 och 95 (bodde i bryssel på 80-talet och var på bilsemester -95). hur det är idag vet jag däremot inte, men jag är tveksam till att det är fri fart där.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Fan va ni gnäller allihopa
Klart man ska köra fort.
Punkt.

M.V.H Palm

285/35*18_____:)
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Svenska hastighetsbegränsningar är orimligt låga. Klart att man kör för fort. En grundregel är att man ska kunna stanna på den del av vägen man kan överblicka. Nya 110-vägar har en sikt-sträcka på minst 200m. På den sträckan hinner jag stanna från 200km/h.

De som är farligast på vägarna är inte de som kör fort utan de som har lagt i farthållaren och istället ägnar sig åt att prata i telefon och äta hamburgare.

Om vägverkets alla beräkningar om hur mycket olyckorna ökar stämde, så skulle ju varannan tysk redan ha köt ihjäl sig. 200km/h i tät trafik! Sanningen är att tyskland har tärre trafikdöda än EU-snittet. EU har i sin tur färre trafikdöda än både USA och Japan där man ofta kör betydligt långsammare.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jo men där finns det ju vägar till det. I sverige har man ren tur om man kommer över en trefilig motorväg. Jag tror lite på de där om olika hastigheter vid olika tid på dygnet/väder osv. Nåt åt det hållet tycker ja verkar rimligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.