|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
chris540: Vad står det för anmärkning på protokollet? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
_WmB_ |
att han inte har nåt bättre för sig?.. o visste ni att aluminum vingarna skär huvudet av folk? |
|
_wmb_ (??) Att lägga in en fråga o sedan få svar på detta är la inte nåt dumt?? Att du sedan lägger ner tid på vad du skrev, får en att undra vem som egentligen har "inget bättre för sig"....lr? tsss... mvh 540 sc |
|
| chris540: Mitt tips är att lyssna på Jesperado, han är besiktningstekniker och vet vad han snackar om. | |
_WmB_ |
chris540: jag lovar att bättra mig i framtiden.. |
|
chris540: Jesperado ställde en fråga som det skulle vara intressant att få svar på; vad exakt stod det i besiktningsprotokollet? // Jögge Länk |
|
|
Tja, det stog följande om ja inte minns fel: bakra ljuddämpare ej över ens med org. = 2:a Detta stog det. 100% säker. Jesperado: Vad anser du? Du vet ju vad denna regulatin är, men ingår VERKLIGEN min bil i denna?? Har bes. en 530 1993 med raka rör innan, även haft flygande bes. på denna bil oxå..?? Hmmm.... Mvh Chris540 |
|
|
Jag råkade ut för Flygande bes. en gång 1 dag efter jag besiktade på bilprovningen. Bilen klarade bilprovningen ua. men INTE Harry Haffas flygande bes. Snuten klippte ena halvljuset pga stenskott längst upp i glaset och enligt besmannen på bilprovningen hade stenskottet inte stört ljusbilden alls. Jag stod o tjaffsade med polisj**eln om att hur i h-e kan han se i dagsljus utan någon som helst test att den stör ljusbilden? Men han gav sig inte, och dumt nog skrev jag på. Jag ringde tillbaks till bilprovningen och fick svaret att ASB och Polisen (Trafik) är inte bästa vänner = den ena ska vara duktigare än det andra (tror att det är som polisen försöker vara märkvärdiga) Det har de tid med, men Harley raggare med bara ett rör som får ens öron att vända ut och in, för att inte tala om barnens öron, de får ragga omkring med extrem öronbedövande ljudnivå? Löjligt av polisen tycker jag... ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
| En jag känner ringde till skara där själva huvudsätet för trafikinspektionen finns i Västra Götaland och frågade lite mer ingående vad gäller buller och ljudnivåer för fordon. Anledningen att han ringde var att min bror åkte dit av mr Morell (rimmar på "flanell" *ASG*). Bilen, en turbokonverterad e36 325, lät tydligen mycket enligt sur-Morell och han satte böter för "onödigt buller i tätbebyggt område". Han hittade dock ej någon turbo!! Snacka om "trafikinspektör och besiktigare"!!! Åter till samtalet. Denna polis i skara var tydligen trevlig och hade aldrig hört talas om "onödigt buller i tätbebyggt område" när frågan togs upp. Det frågades även om just HD-raggare som åker med raka pipor och polisen drog ett exempel på en irriterad sådan som gick till rätten efter att ha bötesvägrat. Där lades fallet ned i brist på bevis trotts att polisen mätt med DB-mätare. Inte ens DB-mätare håller som bevis svarade polisen något frustrerad. Så vad ni än gör när ni blir stannade: Stå på er!!! | |
|
Tja,! Tackar för de fina inläggen:) Men detta hjälper inte mig dessvärre, ska kolla me herr haffa idago se om Herr Morell har gjort enl. regelboken. Men tack ändå:) Mvh Chris540 |
|
|
chris540: Det finns ingen regel som säger att avgassystemet måste överensstämma med originalutförandet, så du har fått en oriktig anmärkning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tja! Vaaa?! Menar du detta? Det är ju skamligt gjort av honom i så fall. Att utfärda en anmärkn. o sen inte ha belägg för detta(??) Han hade ju inte ens db-mätare, om han nu hade stört sig på ljudet menar jag. Men tack för svaret Jesperado, mycket tack:). Stog förresten en artikel i tidningen vecken efter om alla bilister de hade tagit, 2 togs för "onödigt buller i trafik" som det så fint stog, han va nog nöjd den där Morell. Tack i alla fall! MVH Chris540 |
|
|
Onödigt buller kan man bli bötfälld för, och bilen kan få en anmärkning på bullernivå för hög, men inte för att man ändrat på avgassystemets utformning på det viset som beskrevs... Ska man anmärka på bullernivån behövs ingen mätning, det bedömer polismannen/trafikinspektören/besiktningsteknikern, reglen säger att fordonet inte får "bullra mer än vad som är normalt för fordonstypen"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag var en gång i tiden med om en flygande på en Dodge som gått igenom bes 1 vecka tidigare, fick tre påpekanden kommer inte ihåg vad det var för skitgrejer men det var länstrafikgruppen i Örebro i alla fall, dom var f-n inte kloka den ena försökte få den andra att ge omedelbart körförbud, dessutom hade jag en döv och lätt berusad kompis med mig som ställde till det för konstaplarna. Nåväl åkte till besiktningen här hemma några dagar senare, besiktningsgubben rev sönder polisens papper med orden jävla idioter... Det var i alla fall trevligt. BMW CS 05928 |
|
|
Morell... sicket stolpskott. Han hittar ju för f*n på egna lagar och regler. Finns det överhuvudtagen någon från trakterna i skaraborg som inte råkat ut för detta rikspucko? Det där med att inte skriva på böterna var bra. Ska jag tillämpa om jag blir tvungen. |
|
|
Säkert att det stod onödigt och störande buller?, jag fick böter en gång för onödig och störande körning i tätbebbygt område när jag råkade mopsa upp en gammal taunusfinnmerca med min Dodge 340 mitt framför näsan på en traffipax saab, dm tog flera bilder o allt, när jag påpeka att finnmercan fjuttburna först påpekade dom att jag var i det närmaste kriminell i jämförelse med denna lilla okynnighet, dessutom var de inte alls glada då de menade att jag minsann hade försökt åka ifrån dom i den "täta trafiken". (hann nästan parkera efter ett varv på stan o försvinna i vimlet, he, he) BMW CS 05928 |
|
|
Just ja någonstans på HD klubbens hemsida hittade jag för några år sedan reglerna för Db mätning, bestämmelserna för detta är så strikta att det i princip är omöjligt att utföra detta i "normal" miljö. Saker som kanter hus osv måste befinna sig mkt långt bort och det var gradantal exakta mått osv till förbannelse, om ni får högt ljud blåvägra påskrift!!! BMW CS 05928 |
|
|
skall finnas poliser till allt undrar hur en del kan få bli poliser borde jobba som ISO cert.gubbar istället så nitiska dom är... blev stoppad när ja va ute o åkte med M535an gjordes en flygande bes. polisen fråga finns det ingen ljuddämparen på den här. blev tvungen att gå ut och visa att slutdämparen sitter i mitten på den här bilen inte på sidan som på en saab/volvo m.m fattar inte hur i hela hel*vet man kan missa en E28 orginaldämpare A-F Racing Länk |
|
|
det visar ju bara att dom inte kan sitt jobb. Näe skicka alla Trafipaxxar på kurs i bilkunskap/trafik kunskap. sen får dom sätta böter på mig, då ska jag skriva under snällt som en duvunge. |
|
|
Morsare: FYI skrotades trafipax kamerorna i slutet på 80 talet när dom ersattes av police pilots och video bilar Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.