AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.940

Polis föreläsning...

Sida 1 av 3
ch
40
chris540
540ia -94
Hej på Er!
Råkade ut för en s.k flygande bes. i Lördags, inte kul..
Nu till min fåga:
Denne polis som tog mig drog en liten "lektion" i vad som gäller min och många andras bilar, ville bara kolla ifall han drog en vals med mig lr om det var klara sanna fakta.

Han sade att bilar som tillhör A60-reglementet(tror jag), inte fick ha nån som helst modifiering. Inte ens sportsystem(?!), vilket resulterade i att jag fick en 2:a på min sportljuddämpare, som för övrigt är 3v. gammal. Frågade även om s.k chippning, har ju hört att detta också är olagligt, vilket han sade stämmer.

"Om bilen avviker från vad som är skrivet i reglementet skall bilen in på "Motortest-center", där värden av olika slag mäts upp. Dessa värden är andra än de som Bilbesiktningen har, där har de bara 2 fasta mätpunkter, vilket nästan varenda bil klarar. "

Detta sa han till mig och vill nu se om detta stämmer. Vore grymt tacksam för svar, då min bil skall in på bes. inom 1 månad, annars= körförbud..

MVH
Chris540
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej,

Chippning är förbjudet då du inte får ändra bilens prestanda utan att göra en besiktning (typbesiktning tror jag att det heter). Det hela går ut på att du inte får öka motorstyrkan utan att kontrollera/förstärka t ex bromsar. Avgasvärdena måste ju också vara inom gränserna...

Sportsystem vet jag inget om - men samma sak borde gälla där.

OBS detaljerna vet jag inte men principen är jag säker på.

Mvh

/NP
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Om bilen går igenom besiktning med chip är helt beroende på besiktningsmannen. Om jag inte minns fel så gäller att besiktningsmannen kan underkänna bilen om han tror att effekten ökats med mer är 10%, alltså 25-30 hk i ditt fall.

Jag hade åkt till besiktningen med bilen som den är och hoppats på en hygglig besiktningsman. De släpper nog igenom mer modifierade bilar än din.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Vad jag har läst så får man ändra motoreffekten med 10%. Men det kanske bara gäller äldre bilar?

BMW 525i -90
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
En bil som är enhetstypgodtjänd i EU får du inte montera en piratdel på om man ska hårdra det.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grejen med "chipstrimning" på sugmoter inte faller på för hög effekt eftersom effektökningen inte är tillräckligt. Det man skulle kunna falla på är för höga avgasvärden samt att man gjort en förändring utav en typad bil.

Hårdrar man reglerna får man inte byta fälgar eller sportsystem i ditt fall utan att bryta "lagen". Dock tror jag att polisen som stoppade dig var lite väl nitisk. Jag har aldrig varit med om att någon fått ombes på en riktigt besiktning för sportavgas. Såvida du inte har raka rör hela vägen vill säga :)
ch
40
chris540
540ia -94
Hej!
Nix har inte raka rör, bara en slutdämpare. Han va väl lite väl nitisk, men men..
Tack för info. :)

MVH
Chris540
ch
40
chris540
540ia -94
Hej igen!
Det är väl inte bara min bil som ligger i det där A60 segmentet??
Undrade bara.

Mvh
Chris540
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Är det inte från -98 som helbilsgodkänd kom där du inte får ändra någonting på bilen?

_______
//Niklas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Niklas, det är nog lite olika beroende på bilmodell.

Men jag har för mig att de första helbilsgodkända bilarna började dyka upp i Sverige kring 94/95, från -96 är nog de flesta bilarna helbilsgodkända.

Chiptrimning är inte tillåtet just pga att motorn då tappar sin avgascertifiering. Det har egentligen väldigt lite med effektuttaget att göra, det som är avgörande är att motorn har fått en annan programvara och därmed inte garanterat klarar emissionskraven längre....

I teorin skulle man kunna göra en avgascertifiering med en chiptrimmad motor, men i praktiken kostar det så mycket att det är orealistiskt för en privatperson att göra det.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
var det löjligaste man hört på länge, man får öka effekten med 10 eller 20% procent utan problem, dessutom så handlar sportsystem om endast om att man inte får väsnans för mycket dvs db reglerat, jag skulle vägra ombesikta det är bara att köra ändå, det är 600kr i böter för körförbud medan byte av slutljudämpare säkerligen kommer att kosta bra mycket mer, för att inte tala om chippning, snacka om skojare, det är detta polisen lägger alla sina resurser på, inte konstigt de får kritik och folk hånar dem.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Såvida ljudnivån med eftermarknadsburken inte är för hög tror jag att det bara är att köra till SBP och få den godkänd.
Monterade en Simons slutburk på min förra E39 och det var inga som helst problem på SBP fast den var helbilsgodkänd.
Är väl egentligen bara Jesperado som kan klargöra detta mer exakt.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Några sidor som behandlar ämnet
Länk

Länk

Här kan du leta bland alla EU förslag och lagar
Länk
FriFart: ja på äldre bilar, så fort det är en helbilsgodkänd bil så är det teoretiskt sett kört (därför kör tyskarna så hårt med TÜV märkning och att det skall införas i Briefet) praktiskt sett är det tämligen fritt fram MEN man skall vara väl medveten hur det ligger till

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Y!
hur vet man om bilen här helbilsgodkänd?

//Jonn
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det visar bara att du alltid är i underläge mot en polisman. Om han är på det humöret så finns det alltid någon detalj som man kan anmärka på. (även om det inte skulle vara fel). Han kan ju tvinga dig till besiktningen bara för att han misstänker något.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det var mest skitsnack från polisen kan man säga...

Vad fick du för anmärkning/anmärkningar på protokollet från den flygande inspektionen?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
279
norda
540iA -93
åk du till besiktningen och besikta bilen så går den igenom garanterat!

//norda
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Tjenare Christoffer. Det var inte så att du råkade på "Besiktningsman Morell" (ej polis). Det reglemente han nämnde är bara skitsnack. Stannar han dig igen nekar du bara att skriva under böterna. Finns ingen lag på att du måste skriva dom på plats. Är du minsta osäker ska du kolla själv hur det står i lagboken. Är du däremot säker på att han har fel, tex att din bil låter mycket och han vill ge dig böter för detta trotts att han ej mätt med db-mätaren nekar du påskrift och ber om ett åläggande, dvs att du går till rätten. Även om det går till HD kostar det dig inte mer än böterna han ville sätta på dig, men för poliskåren kostar det en hel förmögenhet. Till 95% blir det aldrig någon rättssak och målet läggs ner lika fort. Detta är väl beprövade knep i av oss aktiva Mariestad och BÖR användas för att inte bli lurad på 1000tals kronor i påhittade böter.

----------540 forever ----------

ch
40
chris540
540ia -94
Tjenare!
Faan du har nog rätt:)!!
D va en snut som va lång o hade "glasisar" på sig, körde en
9-5:a en ljusgrå met. Kul att d va nån från M-stad:)
Är ju där då o då hos "fjällan".:)
Hörde du nog mig i lördags då......:)
Han t.o.m kollade att jag hade linser(!!), han fråga först om jag hade tagit på mig glasögona när han klev ur bilen. Han var så extrem att han OCKSÅ föjde med mig HELA vägen hem till Krontorp(villaområdet) , där han stannade mig först när jag hade kört upp på min flickväns garageuppfart(!!). No comments....

Mvh
Chris 540 (svart)
ch
40
chris540
540ia -94
Hej igen!
Till de nytillkomna ville jag bara säga att anm. jag fick var (hör o häpna:)

En 2:a på ljuddämparen, som för övrigt är köpt på firma (inget hemmapul). men men..

Om han var bes.man, var han nog på väg till karneval lr nått..
Han hade ju en sån där polisdräkt på sig..hmm..:)

Mvh
Chris540

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.