AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.000

Plasthuv / skärmar / lucka etc..

Sida 1 av 2
Peter
Hello!

För ett tag sen var det en diskussion angående plast skärmar huv lucka mm till e30... jag är bara nyfiken på om det fanns någon som ville tillverka detta till vettiga priser... ???

mvh PETER

www.strippen.ws
Skit i dess plast saker,trimma riktigt istället.
Hur krocksäker blir bilen med plats saker istället för vanlig plåt,hur mycket tror du att du tjänar på att byta till plast?
Förardörren MÅSTE vara av plåt (orginal)...byt en dörr framskärmar och huv så har du tjänat massor...ikke kan jag säga..

Dummheter!!!!!!!!!

Se min bil på galleriet under Magnus Lönnberg
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Njae..Jag håller inte med!!!

Magnus:

Vad menas med trimma riktigt?
Är det trimning att ha en stark motor??
Skall du inte bromsa och svänga också???

Peter: Du är helt rätt ute, du har fattat vad det handlar om!!!

RIKTIGA fortåkarbilar har fullbur, 6-punktsbälte, racestol och är sömmade i karossen, och då kan man gott och väl byta till plast i alla "lösa" delar. Att sen plast tåler en hel del stryk på banan utan att behöva riktas i tid och otid är inte helt fel...

Mitt tips är att du kapar ur alla förstärkningar och tar bort under huv och baklucka, tömmer dörrarna på hissar, innerplåt och annat onödigt krafs så är du en bit på väg för inga pengar. Reservhjulsbaljan väger också massor. Tar du väck lås och gångjärn och ersätter med sprintar så tar du ytterligare ett par kilo + att du slänger av huven helt på 20 sekunder när du skall meka!

Har själv letat en del plast och det är inte så lätt att hitta, men kan ev fixa en plasthuv till dig om du är intresserad.

Hej Peter,

Prova med den här firman:

Swedish Composite Engineering i Norrköping.
Tel: Dagtid 011-154066 eller 070-6263297

Prata med Micke

De är otroligt duktiga på Kolfiber och Glasfiber inkl. avgjutningar mm

Mvh
Manuel Holenstein

MH-GTR
Rikard är du född i farstun?

Han skall ha det till sin gatubil....
Vet du hur många kilon du måste lätt för 1hk?

Gillar inte riktigt sådana påhopp.

Vikt är alltid värsta fienden.
Några hästar lär man ju inte tjäna på att lätta...men man kan ju bättra på vikt/effekt förhållandet.

Skulle inte ha nåt emot att byta ut t.ex. huven mot glasfiber jag heller.

Jag har bara 136hk men jag klarar mig rätt bra, har kul iaf. Åker 318is för att det är bättre viktfördelning och lägre totalvikt än en 325:a. Har inte heller någon extra utrustning, ingen baslåda och inget skräp i bilen.
Jag åker inte fortare i kurvorna med mer pulver. Det gör jag däremot med en lättare bil. Stannar lite snabbar också.

Mycket motor effekt är bra, om man skall rakt fram. Men jag tycker inte det är fel att trimma motor heller. Men jag tycker det är fel ände att starta i.

Fälgar större en 15" och kjolpaket mår aldrig en E30 bra av heller.
zi
230
zigge
740iA -96
Helt rätt. Dessutom har en lättare bil fördel av att bromsar och infästningar i fram och bakvagn inte slits lika hårt vi inspirerad körning. Sen skall man betänka att det kanske finns 10-15 kilo att "lätta" på föraren oxå:-) Inte lika kul dock........
Peter
Tack för tipset Manuel... ska kolla upp det där...

tråkigt vad mkt tjaffs det blev om detta då.. alla modifierar vi och "trimmar" vi våra pärlor på olika sätt... sen om min bil bara kommer brukas på gatan eller ej det vet Bengan inget om... jaja.... no hard feelings...

mvh PETER

www.strippen.ws
Peter
Förresten om det var någon som var på Rallycrossen i strängnäs i våras så lär ni väl lagt märke till denna norska bmw:

Länk

en fd banbil som hade det mesta i kolfiber eller plast...(tom. dörrarna) och inte sprack den i fogarna för det.. ;-)

www.strippen.ws
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Peter: Kolla gärna med rp glasfiber: go.to/rpglasfiber de kanske kan hjälpa dig/oss?

De har inget E30 på hemsidan förvisso, men den är nog inte uppdaterad på ett bra tag.

Tråkigt att vissa inte begriper bättre än att skriva spydiga inlägg när man försöker hjälpa till...

Till Rikard!!!

Vad jag menar med lättning!!
Lätta en gatubil när man inte har trimmat den ,förutom att man har bytt kam!!!
Dessutom så får man inte ha en glasfiberdörr på förarsidan i en gatbil,enligt SBP!!!
Skulle oxå tänka mig att göra min bil lättare,har trimma så mycket som det går med en 2,7liter M20 motor...vill ändå att den skall gå bättre!!!
Menar inget illa..
Ha de bra // Magnus

Peter
Ska kolla med RP..

Trimning så mkt det går.. hehe... det låter lite kul det, min 325:a tänkte jag då inte trimma så mkt det går (i Bengans mening) nej en annan diff 3.90 eller 4.1 med spärr.. extraktor och sportsystem, k&n filter i originalburken, schrick >280 kamaxel + mappning och sen då LÄTTNING.. ;-) de e mitt recept på en kul bil.. sen tillkommer ju bra stötdämpare, hämmare, bromsklossar etc...

trimma på! ;-) ..mvh PETER

www.strippen.ws
Hello Nasty
Bengan

Ville bara säga att du får nog kolla vidare lite när du påstår att du trimmat så mycket som det går, jag skulle påstå att du har en helt vanligt gattrimmning som dom flesta har i sina motorer.

ex.
Din kam är rent ut sagt en väldigt snäll en!

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Till: Hello Nasty

Min gammla kam...är snäll..
Den nya ligger på 304 grader!!
Om du tycker att den är snällt,så vet jag inte vad du tycker att man skall ha!!
Har du något förslag?

Vill ha mer effekt i motorn!!

bengan

2,7L M20
Peter..

Kolla hos ENEM om du vill ha en bra kam (280 grader)
Prata med en kille som heter Jan.

Pris ligger på 3400kr inklu. frakt

bengan

2,7L M20
Till Peter (igen)

Rolle på gtiklubben kan köpa hem SHRICK kammar till
bättre priser!!
En 288 graders kam hos MOTORNORD kostar (tror jag) 4000kr men beställer du en av ROLLE,kostar den 3200kr.
Rolles nummer är 070-7541120 och han skickar paket över hela Sverige .
Han bor i Stockolm,har jag för mig!!!

ha de // bengan

2,7L M20
Peter
okej ska kolla detta... men hur är det nu hur pass vass kam kan man ha utan att få problem med avgasvärden vid besiktning? är det problem med över 300?

Hoppas att det ordnar sig med kammen!!!

ha de // bengan

2,7L M20
Sorry,Peter.
Jag gav dig inget svar på din fråga.
Du kommer inte alls ha några problem med avgasvärdena.

Go for it!!!!

bengan =)

2,7L M20
Svarar igen!!!

Med en 280 gra kam ,har du inga problem med hos SBP,kan köras med org fjädrar!

Med 284 gra kam,samma sak med den.Ej problem hos SBP. Bör kanske köras med hårdare fjädrar!

Med 288 gra kam börjar problemen komma hos SBP.Skall köras med hårdare fjädrar,bäst effekt då!!

Med 304 gra kam är det stora problem hos SBP.Måste köras med hårda fjädrar och brickor.Måste kolla så dom inte tar i!!

Dessa svar har jag fått av återförsäljarna iallafall!

bengan

2,7L M20
Peter
ok.. då blir det nog en 284 antar jag... tack för alla tips! mvh PETER

Är du redan användare? Logga in i menyn.