|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej har en fråga! jag tänkte jag skulle byta bromsbelägg på min 540 och jag funderade på green stuff belägg , har läst att de ska vara bra och lämnaar inte så mycket damm på fälgarna. var kan jag köpa såna ? //norda | |
| På Mekonomen, dom har alla varianter av Ebc. Green red blue mm.. :) skulle kosta c:a 1400 för green stuff runt om till min 528 97a.. | |
|
Hej du! Jag har precis beställt nya EBC-skivor och Green-stuff belägg till min 540 på Autoexperten. Dom lämnar inte så mycket damm och tål högre tempratur. Dessutom till bra pris! MVH //Johan |
|
|
Ok det låter bra, då ska jag kolla med autoexperten! vill ha bra belägg är trött på bromsdammet på fälgarna!! //Norda |
|
| men är det inte så att om du bara köper beläggen och inte ebc-skivor så nöter du skivorna betydligt mer? | |
|
EBC-skivorna är ju slitsade och halv-borrade och får därmed lägre arbets-tempratur. Personligen tycker jag att bromsarna på 540 E34 är under-dimensionerade. Väldigt lätt att överhetta dom vid aktiv körning. Nån som haft samma problem som jag? |
|
V12 LeMans |
Mr_Piggelin : Får gärna berätta sen , dina erfarenheter av FBC-skivorna och grenstuffen . Har också planer , att så småningom uppgradera bromsarna . Tycker också att de är klena (men inte sämre än på den M5 -92 som jag provkörde för ett tag sedan ). |
|
Green Stuff beläggen är till för standard skivorna, klart de äter lite mer, men inte mycket, sen finns det hårdare o hårdare Blå Röd mm mm dom måste man köpa till en bättre skiva annars käkas orginal skivan upp givetvis,"Enligt Mekonomen" Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
Jag har kört på EBC skivor slitsade borrade + greenstuff beläggen ett tag nu, dessutom har jag stålomspunna bromsslangar, det nyper bra som tusan och mattas ej av vid hårda inbromsningar. Trodde också att bromsdammet skulle bli mindre men icke, fälgarna blir lika svarta som tidigare. |
|
|
jasså det blir allså ingen skillnad om man har green stuff! men det måste ju gå att ha original skivor och green stuff belägg! //norda |
|
|
Hej alla, Har observerat samma sak. Bromsarna på min 540'98 mattas något hemskt efter två hårda inbromsningar. Blir det någon större skillnad med att bara byta belägg? Jag var i Norge i förra veckan på en bana där man fick köra BMW-323 som lättade men med standard ok och skivor men med bättre belägg och annan bromsvätska. Dom tålde 90 minuters hårdkörning utan några som helst tendenser till mattning. Blir det stor skillnad om man byter vätska och belägg bara måntro? John L BMW 540i '98 |
|
|
Ok så man ska byta skivor också eller räcker det med belägg för det ska väl gå bara med andra belägg!! får bli vintermeck i garaget //norda |
|
|
Enligt vad jag vet så för skårorna i skivorna bort de varma gaserna som gör klossarna glansiga och utmattade. Bästa kombinationen är väl att byta både belägg och skivor, eftersom att originalskivorna förmodligen kommer att bli skeva av värmen om man skaffar bättre belägg. |
|
|
Ok så allså får det bli nya skivor ocg belägg! vad kostar skivorna? och var kan jag köpa hela kitet? //norda |
|
|
Jag har kört med Green Stuff belägg i snart ett år nu, dessutom monterande jag stålomspunna bromsslangar i samband med monteringen av beläggen. Visst dammar dessa belägg också, konstigt vore väl annars, men den stora skillnaden är att det är så väldigt mycket lättare att få bort dammet från fälgarna. Vanligt bilschampo och svamp duger utmärkt och fälgarna blir som nya och slask med otäck fälgrengöring behövs inte längre. Till nackdelarna hör att beläggen gnisslar litet vid låga pedaltryck, det gjorde inte originalbeläggen, men det kan jag leva med. Skivorna bak är OE från ATE och fram är de "modifierade OE", dvs ATE's PowerDisc som är skårad. Gjorde detta val då det har konstaterats ett flertal gånger här på forumet att OE-skivorna håller hög kvalitet, och jag har heller inget att klaga på. Möjligen att det brummar ganska mycket från de skårade framskivorna vid hård inbromsning. Har inte haft några problem med att skivorna slår sig eller skulle slitas onormalt snabbt, och skivor är ju trots allt en slitagedel. Då jag bytte allt mer eller mindre på en gång är det svårt att säga vilken del som gjorde vad men subjektivt så är det mer bett vid lägre pedaltryck jämfört med helt original och jag inbillar mig att det är lite lättare att dosera. Har gjort några bromsprov från 100+ km/h med så högt pedaltryck att ABS’en gått in och stoppsträckan är imponerade kort och inbromsningen utan dramatik men då jag har inte gjort några riktiga mätningar så kan inte uttala mig om att slutresultatet verkligen är bättre. Har heller inte märkt av några utmattningstendenser, men det gjorde jag inte innan bytet heller men jag kör heller inte på bana. Mvh Björn |
|
|
Monterade Green Stuff igår och har följande kommentarer: Gnisslar vid lättare inbromsningar (MYCKET irriterande!!!), Dammar MYCKET mindre än orginal beläggen. (MYCKET bra!!! ...hatar fälgdamm), Tycker att bromsarna känns lite hårdare. Bromsade hårt idag (tvärnit i 125km/t) då en gammal gubbe bytte fil utan att kolla speglarna... Ser lite koolare ut när man tittar på hjulen med gröna klossarna. Någon som vet hur man får bort det BEDRÖVLIGA gnisslet??? Danne - H U M A N R A G E - |
|
| sätt såndär gummiduk mellan kolv och kloss, det är ju till för att ta bort gnissel | |
|
På min moderll har jag en "placerings fjädring" på det innre belägget som ligger mot kolven. Då går det ej att montera antiskrik duken... Vad tror ni? Danne - H U M A N R A G E - |
|
|
Dandelue: Du kikade inte på Bosse bildoktor för ett par veckor sedan? Där hade han ett knep att bli av med gnisslet när man bromsar genom att borra ett antal små hål som motsvarade diametern hos ett blyertsstift. Sedan tryckte han i blyertsstift i dessa hål. Detta skulle räcka för att bli av med gnisslet enligt honom. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var som gjorde att gnisslet upphörde, men har för mig att det handlade om att det blev en något mjukare yta gentemot bromsskivan. Å andra sidan så bär det väl emot att borra hål i de nya beläggen.... // Jögge Länk |
|
|
Kör själv med Green stuff på M5 E34 på samtliga hjul. EBC skivor fram och original skivor bak. Jag har inte varit med om något gnissel. På mina klossar sitter det någon form av tunn platta som kanske fungerar som antiskrikplatta. Kolla upp så ni verkligen har fått senaste modellen, viilket ni borde för mina är över ett år gammla. Till mina erfarenheter: Mindre bromsdam: Ja till viss del, men inget revolutionerande. Kortare stoppstäcka: Knappast! Överhettning: Har lyckats överhetta mina efter ca. 3 fullinbromsningar irad från 140. Tycker inte att det är någon överlägsen skillnad från original. Pedaltryck: Man får trampa hårdere nu än med tidigare originaluppsättning. Känns faktiskt som att greenstuffen har lägre friktion än original. Skivslitage: Inget problem varken på EBC eller originalskivorna(bak). Dock vill jag påpeka en sak här. Slitytan med greenstuff mot originalskivor blir inte lika fin som med originalklossar. Skivan blir lite brun/grå istället för vackert silvrig. Avslutningsvis Är det värt det? Mina frmaskivor kostade 1800 styck vilket kändes rätt styvt. Klossarna fram var märkligt nog billigare än bakklossarna. Till er som funderar på att skaffa EBC. Har ni fräscha skivor kycker jag inte ni ska köpa EBC skivor. Är det däremot dags för nya så varför inte? Att ha greenstuff på bakbromsarna tror jag inte man har någon nytta av. Och den fina gröna färgen... Den kokar bort om ni använder bromsarna ordentligt:) |
|
|
vad ska man ha för bromskivor då? om man ska köpa green stuff belägg..kan man bara köpa de å sätta på? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.