AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.611

Bästa basen?

Sida 1 av 2
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Vilken är den mest prisvärda basen med bra tryck, är inte så hemma på vad det gäller ljud...

D-diddy
vad får den kosta?
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
ja du en bra bas med bra tryck inte för mycket runt 2500 cirka

Robsarve
Det finns ingen "bästa bas"

Det finns däremot basar som låter bra i en låda som passar din bil och din ljudsmak.

En annan aspekt är hur mycket effekt du har tillgänglig att driva den med och vilka framhögtalare du tänkt ha.

Om du berättar lite mer om vad du tänkt dig, då kan vi råda dig bättre!

D-diddy
med tanke på din ålder så lyssnar du säkert på skivor som "heavy dance" och annan ox ox ox ox! musik :D så jag skulle rekomendera dig att köpa en Rockford fosgate bas, dom spelar snuskigt tight och bra med rätt slutsteg.
Länk där har du en riktig "feting"
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Just nu är det orginalen i en e36 coupe

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Är märket GAS bra, En sluten 43 liters baslåda med dubbla 12 tums basar på 2 x 400 watt/max. och sen får man Fyrkanals slutsteg på 4 x 100 watt eller 2 x 300 watt. Ställbart lågpassfilter 40-160 Hz. Låter det bra kjostar 2788 kr

Robsarve
I en e36 Coupe är det inte helt lätt att få till basen (sök gärna på e36 och bas) och har du orginalhögtalarna så behöver du inte mer än en billig tia -de kommer inte att kunna hänga med dem ens...

Mitt förslag är att du funderar på ett helt system till bilen, med bra grejjer ser priserna i instegsänden ut ungefär så här.

Framhögtalare - 5,25" kit med diskant, 1500:-
Bashögtalare - en 12", gjord så den kan spela i bandpass, 1000:-
Slutsteg, 4 kanals med inbyggt delningsfilter, minst 4 x 50 W RMS, 2 Ohmsstabilt, 2500:-
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Robsarve är det säkert att de högtalarna passar i orginal hålen i en e36:a???

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
5,25" midbasar passar i originalhålen fram. Av ljudkvalitetsskäl kan det vara bra att modifera filtmattan bakom, samt se till att det blir helt tätt kring högtalarelementen.
Diskanter kan också monteras på originalplaceringen.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Hittade denna på MDS är det nåt att ha är inte så bra på bilsteros det är en enkel bas på 10" tror jag. funderar på sätta in den i en e36 coupe, och vi säger att det är orginalhögtalarna i bilen..
Länk

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Tittade runt lite på olika basar och hittade en sida där dom hade mycket HAZARD grejer nån som har det?? eller nån som vet om dom är bra??

Troligen en label bara, dvs okänd tillverkare från stora landet i östern. Finns säkert även under flera namn, även mera kända.
Kan därför vara lite svårt att säga något om egenskaperna, men ev. specifikationer bör tas med en stor nypa salt. Det är ju som med alla högtalare först när de är monterade i låda eller i bil osv som de kan prestera som tänkt. Man behöver helt enkelt prova för att kunna bedömma om den är bra eller dålig.

FP
Robsarve
Generellt så är det ju så att du får lite vad du betalar för.

Priserna jag angav i den tidigare posten är vad jag anser vara lägstanivån för att få bra grejjer, MEN det är klokt att fråga!
ed
776
edge
520dT M -15
Jag har 2st MDS DA 1280.
Tycker att dessa basar e ett riktigt klipp för vad de kostar.
Driver båda basarna med ett MDS Twelvehundred steg, vilket fungerar utmärkt.
Det finns ett paket med dessa 2 basar och slutsteg på MDS för ca 6000:-
Har aldrig testat dem i en bmw coupe så ja har ingen aning om hur de skulle spela där, men hade dem i en saab 9000 kombi/coupe och de spelade riktigt grymt.

Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Precis som Robsarve säger så får du vad du betalar för

T.ex Mds masstillverkade kinaprodukter

Kineser och el verkar inte funka riktigt? Har en del dåliga erfarenheter

//Simon
Ibland har det nog varit så ang. Kina, men saker och ting ändras. Fråga t.ex Ericsson vad de tycker.... Då menar jag inte att de själv har en del tillverkning där, t.ex V800, utan vilken nation de är mest rädda för vad gäller komkurrens. Sen tror jag knappast allt som heter MDS kommer just från Kina även om de helt riktígt bara sätter sätter sin label på prylarna.
Jag har sett en del riktigt OK grejor från MDS, svårigheten är att veta innan köp osv. Många tycks reta sig på deras grejor och marknadsföring osv, undras varför?

FP
Robsarve
Alla SE modeller utom P910 görs i Asien.

I stort sett alla tillverkar i Kina, skillnaden ligger i vilka som sköter konstruktionen och kvalitétssäkringen. Än så länge är det mycket stor skillnad på om de avdelningarna ligger i väst eller ej.

Felet med MDS marknadsföring är att ALLT de säljer uppges vara fantastiskt bra, medans sanningen är en bit därifrån. Och visst har de en del OK grejjer, men de kostar lika mycket som bra grejjer från en riktig tillverkare och hur kul är det då att åka runt med såna som det står MDS på med deras marknadsföring?

tycker Erik
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag håller med er, givetvis kan jag ju inte dra alla över en kant, men jag tycker ändå att t.ex japan och taiwan (även om det är kinesiskt) håller mycket högre standard. Alltså detta begrundar jag på mina egna erfarenheter.

Jag t.ex arbetar med kyla, och stoppar upp en hel del värmepumpar (luft-luft), och inte en enda japan, taiwan pump har krånglat, medan 50% av alla kina pumpar jag monterat har varit trasiga vid leveransen, fel på elektroniken, vid ett fall var till och med reservdelen (kretskortet) trasigt vid leveransen. På en kylmässa fanns ett företag som importerade kinapumpar, men han var mycket noga på att framhålla att elektroniken är gjord utav Toshiba (vet nu inte varifrån de kommer). Iofs beror nog detta på bristande kontroller utav pumparna i fabriken, men hur som helst så får de ju ett sämre rykte.

Min digitalkamera t.ex har visst tillverkats på två ställen, taiwan och okänt ställe i kina, en enormt stor procent av dem tillverkade i kina har gått sönder pga. dålig elektronik del samt att plasten bara spricker. De taiwan tillverkade håller mycket bättre, och har gett tillverkaren och kameran ett mycket bra rykte.

Nu blev det mycket att skriva, och detta bevisar ju ingenting igentligen, men det får mig att tänka efter iaf.

Dessutom har jag haft en del dåliga erfarenheter med mds, på den tiden jag inte visste mycket om bilstereo och då jag trodde att Mds var bland det värsta som fanns :)

Men precis som robsarve menar så är de heller inte så billiga, du får i princip samma eller bättre produkter från andra tillverkare med bättre rykte osv. Varför chansa?

//Mvh Simon
Jag håller med i det mesta. Jag jobbar också en del med Kina och som med så mycket annat så gäller det att specificera vilken kvalité som önskas (Ericsson t.ex) därefter kan man få helt nöjaktiga prylar även från Kina.

FP
Robsarve
Det jobbet som jag tjänar mitt upphälle på är som kvalitetsingenjör på Sony Ericssons leverantörsbas, så man får lite erfarenheter av asiater och tillverkning... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.