AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.725

saltbilen var ute i dag...

Sida 1 av 2
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
saltbilen var ute i dag... så drygt!!! tur man har vinterbilen ute!
så trevligt :) vad kan man säga mer?

Mvh Dragolito
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
saltbilar... nästan mera hatobjekt än lapplisor...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Trevligt att man bor i en saltfri stad :)
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
JohnnyB

vissa har de bra (avundsjuk)

jag pendlar över ölandsbron varje dag, den sträckan är den mest saltade i hela sverige,, så använda cabben under vintern går ju fetbort!! jäla shit.. så nu åker man rostig fåårrd.. :-( gråter mig till söms varje kväll.. :-(

Min pärla :-)

Länk
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
jag HATAR saltbilen.....men som tur är har dom inte börjat salta än.....

///325///
Saltet är min värsta fiende på vägarna t o m värre än plåtkonstaplarna!
Man kanske skulle flytta till Borås då, saltar dem verkligen inte alls?

I Gbg saltar dem hur mkt som helst, har man lite begynnande rost på hösten så är bilen färdig för skroten till våren ;)

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Tur att man inte bor där saltbilen varit framme ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Saltbilen :(
Tur att man har tvättplatta i garaget. Tvätt varje dag...
Visa användare
45
Overtuned
Sålt BMW:n till förmån för en turbocontainer.
Ja det dröjer nog inte länge förrän dom är ute och sprider salt efter vägarna här oxå, de senaste åren har dom dessutom börjat med "grus" efter vägarna istället för sand häromkring. "köper görbillig fulsand på internet" tror jag vv har drabbats av...

"Dansgolvet är till för dem som inte har råd att stå i baren"
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Redan för tre veckor sedan var saltbilen ute här i Sveriges mest saltade län, himla kul!

Bilen: Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Usch nu börjas det... Vill verkligen inte ta fram min OpXl men det är väl dags...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visst är salt surt för bilen! Men kolla vad som händer när det INTE saltas! Så länge folk kör, som om det vore sommarväglag med vinterdäck på vintern, så kommer vi inte se någon minskning på saltet.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
salt bilar är tvungna att köra ut

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kritvit front på bilen efter att man åkt hem från jobbet....inte kul!

Bilen: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
På Gotland har det inte saltats på 15 år ungefär. Undrar om bilparken där mår bättre, nån som vet?
/A
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
ni kanske hellre vill köra av vägen och kvadda hela bilen, än att få lite salt på bilen

der_meister: det är bara att anpassa farten efter väglaget

är det så att det råder halka tar man det lite försiktigare och åker lite tidigare, man behöver inte ligga på gasen jämt o ständigt, just detta är det få som tänker, därför blir det som det blir. saltet kan lika gärna skippas helt bara folk lär sig att köra "ordentligt"

detta är iaf mina 2 cent i denna debatt

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Så länge saltbilarna åker ut och tok-saltar bort minsta snöflinga som faller på våra vägar (Sthlm), så lär det vara svårt att få folk att ändra sitt körsätt. Det är självklart att 08:or aldrig lär sig köra på vintern när väglaget till 90% består av tunn saltsörja blandat med snöslask. På med riktiga däck istället och salta endast där det verkligen behövs för att lokaltrafiken ska komma fram. Är det en plogad väg med packad snö och -5C, låt den vara... :-)
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
vägverket är tvugna att åka ut och salta

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tvungna enligt vad då? Det är väl någon förordning som säger att dom är det, men det går väl att ändra på?!?!

Tycker som RG!

Man ska ALLTID anpassa fart och körsätt till rådande förhållanden och är det snö och vinter är det väl bara att starta lite tidigare och utrusta bilen med rätt prylar så åker man säkert på vintern även utan salt.

Det är ett j-a sattyg både salt och grus. Det ena förstör plåt och metall (för att inte tala om naturen, kan inte vara bra med allt salt?!) det andra förstör lacken och säkert många vindrutor.

Bort med skiten nu, funkar det i Norrland och på Gotland borde det väl funka i resten av Sverige med.

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.