AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.721

Är det ömöjligt att sälja en e32 750?

Sida 1 av 3
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Hej har haft min bil ute i snart 2 veckor nu på 30 tusen..
Länk

hur mycket skall man behöva sänka för att kunna få den såld???
är i behov av en billigare bil eftersom man skall börja studera snart...

vad ligger priset på?

nu är det den billigaste fungerande 750in på powerbörsen!!

ska man behöva ge bort bilen? jag kan tänka mig att en bilhandlare inte hade gett 10 000kr i inbyte!

West Coast Räcers | Länk
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vad priset ligger på är ju helt omöjligt att utala sig om över internet , jag har sett ett 40 tal E32 och kört iaf. 30 stycken och det har varit bilar som varit värda allt mellan -15 000:- kr (besväret med skrotning) till 60 000:- kr.
Skicket varierar ju enormt när det gäller e32 , vissa bilar är "ju allt gjort på" och andra bara rullat ner sig med bara det viktigaste bytt för att klara besiktningen.

Men om du vet att din bil är bra och långt bättre än genomsnittet så skriv det i annonsen och berätta varför den är bättre , då tror jag du får sålt när rätt köpare uppenbarar sig!

Jag tycker att priset på begagnad bil bör spgla sig i möjligheten att få bilen till ett hyfsat originalskick , dvs. INGA lackskavanker eller synlig rost , inga märkbara mekaniska fel men lättare förslitningar och ingen trasig el-utrustning - om bilen är i ett sådant skick kan priset vara högt och kostar det 50 000:- i delar för att uppnå ett sådant skick är ju bilen inget värd alls i mina ögon , lixom köpa för summan X och lägga kanske 3X på bara renovering då kan man ju likagärna köpa fint exemplar från början.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Rätt tråkig marknad för de bilarna tyvärr, och problemet är att det finns för många exemplar (importerade) i förhållande till antalet seriösa spekulanter i landet = låga priser och fel sorts personer köper bilarna och kan inte ta hand om dem = ännu lägre priser. Jag har sett flera skräckexempel på 750-ägare, synd på en sån fantastisk bil.

Ett tips är ju att sälja i delar, det ger i alla fall mer pengar än 25k om bilen är komplett och inte är ett lik, 750-delar är rätt attraktiva på marknaden, med tanke på den rikliga utrustningshalten i bilarna samt motorn mm.

-M5 E34 Limousine register Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En del kanske "hänger upp sig på" att du verkar ha en liten nyansskillnad på högerbakdörr(är säkert fin annars)...Låter kanske banalt när vi pratar dessa summor, men dels det+ att det tyvärr är lite "småsvårt"(underdrift) att sälja en E32 750 denna tid på året.
Motorvärmare brukar ju dessutom saknas på denna typ av vagn,är kanske inte den optimala vintervagnen direkt(syftar på bensinkonsumtionen främst).

Entusiastbil säljer man på våren,då bör det gå att sälja för det du begär...Eller så väntar du lite till nu(2v är inte speciellt lång tid tycker jag).
Om bilen fungerar i övrigt klanderfritt så tycker jag att det ska gå att sälja nu också..

Lycka till!

Mvh Janne.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Den ser ju fräsh ut Bylund, konstig att du inte får den såld? Om inte, kan du få byta jämt med min så åker du något billigare ;)

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag letar efter en E32 750 och när jag ser din annons väcker den inga som helst vill-ha-känslor.
Tyvärr.
Den ser halvdann grådassig ut - i mina ögon. Den är säkert i skitbra skick och letar man efter en 750 att ha som bruksbil funkar den säkert.

Sänk inte priset, utan vänta på rätt köpare.
Inte många som vill ha 750. Så fort man nämner på jobbet att man vill ha gamla E32 så gör de stora ögon och suckar o skakar på huvet... så den är ju inte direkt populär.

Fast vad vet folk?
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

När jag sälde min 735 av 1988 årsmodell var inbytespriset 1:- per mil med andra ord 37 000:- för en då 10 år gammal bil i bra skick, och enda anledningen att man bytte in var att stället jag jobbade på handlade mycket bilar på den aktuella firman.

Tyvärr var reglerna för tjänstebil sådan att man inte fick köra BMW längre, torskade på Audi A6....

Dock var det nya skatteregler vid detta tillfälle som gjorde att en BMW som var 10 år gammal var dyrare än en ny Audi, om än liten tröst så alltid något...

Är sedan en tid tillbaka en "fri" man igen och kör BMW!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Min erfarenhet är att 80% av alla e32:or är "skithögar" , det är tidsödande , tröstlöst och kostsamt att hitta ett bra exemplar.
Men det är för att fel folk äger bilarna , 7-serien är inte tillverkad för att på något sätt vara billiga att äga , meningen är väll att erbjuda många kvaliteer och kostnaden är "oviktig" , en 750 var ju dyr när den såldes ny 1988.
Därför förfaller såklart dessa bilrar precis som e38:an , jag kan ju inte tänka mig att vare sig e32 eller e38 tilltalar någon köpare som har råd att hålla en sådan bil i bra skick helt utan eget arbete ?

7-serien är en bil som skall vara i bra skick annars är den skabbig , men en halvdan volvo745 behöver inte vara skabbig trots lite rost då det är en annan typ av bil med helt annan karraktär.
hela meningen med 7-serien är ju "känsla , kvalitet , komfort och problemfrihet för föraren" , vissa bilar är helt enkelt skabbigare som rostiga än andra pga. de förväntningar man har på fordonet. vem skulle tex. acceptera en rostig ferrari ? :-)
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Hej alla! skicket på bilen är inte perfekt! det finns stenskott och en liten lackskada på ena dörren.. (en som slog upp en dörr) men annars är den ganska fin för att vara 15 år gammal... inredningen är fin med hela säten så jag tycker man borde kunna få 30 för den!

Motorn går bra.. kan ha lite ostabil tomgång när solen stått på den men annars går den bra! drar inget vatten och knappt någon olja!
Jag har precis lagt ca 10 000 på den för jag tycker det är under e32ors värdighet att bara vara en slit och släng bil!

När jag var på jakt efter 750.. för 2 år sedan så stötte jag på många lik! då ville dom ha 30 för dom som hade gått över 30 000mil och var ganska rejält slitna!

Men att man inte ens har fått ett samtal på bilen tyder ju på att det är ganska kört att sälja bilen nu...

Jag förstår att om det är någon som är ute efter en e32a i perfekt skick så är inte min bil aktuell.. men en som letar efter en som är i brukskick! den är faktiskt inget lik!

vi får se hur det går... jag ska annonsera i motorbörsen.. annars får jag gå ner till 25 :(

men så fort möjlighet ges så blir det 7serie igen... då kan man säkert hitta en e38 för en månadslön...var ska det sluta?

Ganska kul om man gämför med mercedes:
Bmw 750i ´92 25 000kr
Mercedes 600se ´92 139 000kr

Länk
Länk

blev lite lång inlägg men men....

\\Bylund

West Coast Räcers | Länk
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tror det är svårt att hitta nån som vill ha en 750 som bruksbil nu när bensinen kostar som den gör ? finns kanske mer marknad för 735 då eller andra bilar med lägre driftskostnad , men jag tror du får sålt om du väntar ett tag och annonserar på flera ställen.

skriv lite mer preciserat om bilen så folk "vet" vad de åker på , ta lite mer bilder i bra ljus och ha i annonserna.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Jag håller INTE med "HD91" om förslaget att skrota en fin å väl fungerande 750!

Och att man dessutom skulle få ut mer än 25 000:- för bilen i delar tror ja inte riktigt heller på, men va vet jag... finns ju redan en uppsjö av beg.delar till e32!

såg en fungerande v12:a för 5k på blocket, och man köper ju en lätt defekt hel bil för 10k!

Här är 2st för 25k, verkar vara fina me historik och allt.. Ja tror ända sättet om du verkligen vill sälja är att sänka priset, visst kan man dra en luring å hoppas på att någon inte vill köpa den billigaste i hopp om att "betala mer, få bättre".. men de brukar inte funka..

Länk

Länk

Angående din annons kan din bil kanske uppfattas som en "ungoms bil" genom att du har en massa stereo grejer i annonsen... skriv mer om bilen å mindre om stereon!

mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag letar E32 som du läser här till vänster... dock inte ute efter ngn M70 (V12), ev M60B30 (V8 3.0).

Men jag kan säga att när jag ser din annons, så ser den väldigt tråkig ut... Jag får inga "vill ha" känslor alls... den känns lite ful... kanske beror det på att dina fälgar inte går hem hos mig...

Men mitt tips är att du gör en säljsida till din bil... visa en uppsjö av bilder på interiören, exteriören, motorn, bagaget... visa upp bilen ur alla vinklar och fotografera alla märkvärdigheter i bilen...

Här har du en 750 som verkligen väcker ha begär Länk kolla bara in bilderna på interiören....

Vem skulle inte tycka om denna interiör... Länk

Nu säger jag inte att din bil måste vara lika fin för att du ska kunna sälja den... men du måste lyfta fram bilens positiva sidor för att kunna dra till dig köpare.... hitta ett sätt att få folk att fatta intresse för din bil...

Sen kanske man skulle se över priset lite...

Lycka till!

4 Cylindrar är 2 för lite!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Mugge: Den ska jag ha om jag finner den okej i övrigt när jag hinner kolla på den.

Ska bara flytta klart, få rätt på thailandresan och jobba sista dagarna o sen hinner man kanske =(

Fetsugen på den 750in!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är ju J.L på forumet som äger bilen och jag har snackat lite med honom via mail...

Han verkar kunna de bilarna rätt bra och hans bilar verkar rätt fina av bilderna i galleriet att dömma iaf. Har dock inte sett ngn av bilarna i verkligheten.

Jag hade inte tvekat att köpa den bilen om jag bara hade haft råd att köra omkring i en V12. Hade det varit en 3.0:a så hade jag nog inte tvekat att sticka och kika på bilen.

4 Cylindrar är 2 för lite!
Paap Reeder
... håller inte med om att den skulle se "tråkig ut".... skulle kanske var för fälgarna i s f.

Problemet med att du inte får den såld är av en helt annan art:

- Hur många vill äga en V12:a?
- Hur många i autopowers revir "klarar av" att äga en V12:a med någorlunda ekonomi?
- Hur många V12 finns det till salu? (glöm inte blocket.se...)
- Hur många är sunkiga på nått sätt av dessa som finns till salu?

En enkel matematisk 2:a-gradsekvation med dessa storheter ger vid handen att - marknaden är jävligt kall för V12:or.

Skulle gissa att minst en 3 månaders intensiv annonsering ger resultat ..... kring 20´- kronorsnivån (glömde dock titta på årsmodell).

Att slakta ger inga vinster ty det finns uppsjöar av pryttlar. Modellen börjar "tonas ner" och marknaden krymper.

.... således behåll och njut!

MVH /// Paap R
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
ja 7serien sänks ju mest i värdet emot vad den kostade ny....

///325///
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Roligt att min 750 är med på bild men tyvärr börjar jag bli övertygad om att den nästan är osäljbar den också! Så nu blir det service, besiktning och sedan ställer jag av den för vintern. Jag tycker inte att man skall sälja 750 så här års, det är nästintill omöjligt tror jag! Ställ av den och vänta till våren istället.

Att sälja i delar är en katastrof på ett fint ex. jag skulle i alla fall inte att hjärta att plocka sönder min älskling i delar! Det hade faktiskt känts bättre att plocka sönder min nya Skoda istället då fast den är värd 3 ggr så mycket som BMW:n! Sedan så finns det redan extremt mycket E32 delar till salu billigt, det finns ingen som ger mer än max 10.000 kr för motorn, 5 för låda, samma för inredning och några hundringar styck för plåtdelarna. Bara extremt nedgånga exemplar bortom all räddning skall skrotas tycker jag.

BMW CS #5139
Sl
28
Slunten
520D -06
Kan bara hålla med att det finns lite köpare till 750.
Blev idag erbjuden en 750IL 92a som är i kanon skick för 22000:-
Och har bara gått 18000mil.
Han började en del pengar mer men har inte lyckats.....

19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Finns det ingen som vill sälja en vacker 750 till mig, söker en som kostar så lite som möjligt och självklart så fin som möjligt, är det någon som kan föreslå ett vackert ex!?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
J.L , det är ju tråkigt att folk inte fattar att ett bra ex är värt de pengar du begär , istället köper de "billig skit" som kostar multum i reparationer och sen tröttnar de efter ett halvår och bilen får en ny ägare.. sen rullar det bara på.

Jag hade hellre gett 60 000:- för ett bra ex än 20 000:- för ett standardvrak , de 40 pappen i mellanskillnad räcker nämligen inte till något när hela bilen har varit eftersatt sista 5-10 åren.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå allihop!

Nu mäste jag ju bara komma med ett inlägg, här, litet "out of topic", så att säga... Om ni ursäktar... ;-)

Vad tycker ni det är för fel på fälgarna på Bylunds bil?????

De är ju(enligt min mening) de ABSOLUT vackraste fälgarna som finns till E32! Dessutom var de SVINDYRA (dyrast i fälgprogrammet) nya, för de är smidda och PERFEKT balanserade i godset! Mycket bättre än de andra fälgarna som finns! De leder också in kylluften till bromsarna på ett sätt som inga andra E32 fälgar gör! Därför standardmonterades de på just 750:n som hade den högsta effekten... (utom E34 M5 3.6 fälgarna, som jag också tycker är guda-vackra, men som alla tycker ser ut som skit, o kör utan kåpor istället, vilket jag tycker ser för j--vligt ut, och så missar de poängen med just den designen: KYLLUFT.. utan kåpor finns inget som leder in luften...).

Dessutom är E32 "Salaten-Teller"("sallads-tallrikar" i folkmun) fälgarna ganska lätta i förhållande till storlek :) (varför tror ni Kinnby racing annvänder just de fälgarna på nya banracing-M535:an när det inte får vara större hjul än 15"...? )

Jag köper/byter till mig, Dina fälgar om Du vill, Bylund! Du kan få mina E32 aluminiumfälgar med nästan nya däck i byte! (std-fälg), för de verkar vara mer attraktiva vid försäljning... Naturligtvis under förutsättning att Dina fälgar är i mycket bra och oskadat skick, som mina är :)

Vad gäller ämnet, svårsåld 750, så håller jag nog med föregående talare: Ta bättre bilder, skippa stereo installationen (det blir en bonus:) ) ta litet bilder på inredningen, och skriv upp alla positiva saker:) Ta bort annonsen ett tag... Lägg in den igen med nya bilder och HÖJ priset! Använd ett nytt "nick" denna gång!

Funkar kanske inte så bra här på Autopower, men vem vet... Däremot lär det funka klockrent på tex Bilannonser.se, eller Blocket.se, mm!

Jag gjorde samma sak med min "i princip osäljbara E34 530i V8, och vips, fick jag 65.000:- (trodde knappt det var sant själv...) Det finns ALLTID köpare till BRA bilar:) Hoppas det går bra för Dig!

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.