AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.736

Södra Länken - Genialt bygge!

Sida 1 av 2
Har ni kört Södra Länken?
Helt suveränt genomtänkt bygge!
Underbara tunnlar att köra i!
Ett jättelyft för Sthlmstrafiken!

/Lazze
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej: Man satt just och funderade på Morronbussen i Örebro vilken sträckning Södra länken har har och när man har nytta av den. nån där hemma knystade om att det var länge sedan vi var i Tjockhult.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Var där i förrgår, köer som attan vid utgången mot nynäshamn/globen. Men övriga filer verkade flyta bra ;)
Södra länken är ett jättelyft för stan! Jobbar i Hammarby sjöstad, och bor söder om stan. Tjänar 20 min i snitt på hemresan!
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Går fin fint genom tunneln fast jag tänker lite på om det blir stopp i en tunnel där det bara är en fil typ långtradare,kan vara lite knepigt att ta sig förbi då.

BMW e lag
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tuneln är helt underbar! Snyggt bygge och samtidigt går det snabbt att ta sig igenom!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Är man nyfiken som Hasso och har några mil för att titta på skapelsen live kan man titta lite på projektets hemsida
Länk

Jag försökte hitta en karta men trillade inte direkt på någon.

I grova drag går södra länken från mitt på Årsta fältet (norr om Älvsjö) under jord upp till Globen därefter fortsätter den (delvis under jord) söder om Hammarby sjöstad för att dyka upp bortåt Nackaleden.

Den blir ett himla lyft för dom som skall till/från Nacka/Värmdö samt för dom som kommer söderifrån på väg 73 (Tyresö/Nynäshamn). Det avlastar mycket om man skall till/från E4an och avlastar därmed även in och ut från stadskärnan.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Motorvägsmaximering gör människor lyckliga, inte mer med det! Nu har de i Tjockhult fått ett behövligt tillägg!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tack för länken
Karta upphittat i pdf utskriven i A3 fomat får väl komplettera pappersnavin, någon annan naviagtion lär väl inte funka under jorden :))

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
BMW orginal funkar hjälpligt om man har ställt in rätt hjuldiameter och tunneln finns med på CD'n.
Men det är knappt...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jag testade inte navin, finns tunneln med på 2004-2:CDn?

/Lazze
Länk
pappernavi... :-) Är det extrautrustning?

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
HAsso:
En "riktig" Navigator är kopplad på hastighetsmätaren och har inbyggt gyro. fungerar i alla andra tunnlar så borde funka i den här också när rätt karta installerats.

Automat är bekvämt
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Som Stockholmsboende har jag utrustat mina bilar med "fattigmansnavi" (Gulasidornas kartdel utriven ur telefonkatalogen).

Jag har dessutom Deluxvarianten (hålslagen och insatt i en plastpärm med lite hårdare rygg). Den har varit med en vecka när jag jobbade som bud och det fungerade också.

Det finns en bra sökfunktion längst bak (förutsatt att man vet vilken gata man skall till) och dessutom slipper man den irriterande rösten som säger "when possible, make a U-turn"

Lite seriösare: Jag har faktiskt börjat använda mig av Telias mobiltjänst Telia Go som är en wapportal där man bland annat når Gulasidorna. Den kompletterar fattigmansnavin bra när man letar efter någon speciell butik.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Nån som vet när dom börjar sätta i kameror i skåpen?
Har inte hunnit fixa flippskyltar på alla fordon ännu...
Åkte delar av sträckan i onsdags och då var det inga köer alls, en helt ny känlsa:))

Och ja det finns fartkameror under hela sträckan i all fall om ska tro på skylten/skyltarna
Södra länken har gett mig minst två timmars mer fritid i veckan och det är inte illa!

Jens
TomTom Go fungerar under jorden trots saknad av koppling till bilen ; )

Bygget verkar iallafall nice...

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Körde södra länken i helgen - i och för sig i en Mercedes men i alla fall. Dj*r vilken fin väg och så smidigt det fungerar!

Vik hädan alla skäggiga grönkoftor som vill stoppa nya fina vägar och tunnlar runt den vackra Hufvudstaden!
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Jo men så är de dessa j-a plåtpoliser, som är lite svåra att se på håll då dom nästan sitter infällda i tunnelväggen!

På vissa andra vägar så har dom satt upp skåp men sagt att kamerorna kan komma först nästa år...

Undrar om nån har lite "inside info" om när dom kan börja förekomma i tunneln?

Ras.mus
Hrmm, avis skåning här...

Hur kan det komma sig att man bygger en tunnel under stockholm som folk får köra gratis på när man måste betala (håll i er) typ 500:- för att köra över bron till köpenhamn? Förstår de inte att det förstör vinsten vid dricka-pendlingen? Men å andra sidan har man ju nivåreglering så man kan ju lasta i rejält...

Men men, grattis till er stockholmare, får väl köra upp om och se undret nån dag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.