AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.473

Vettig 525 för 40 000, är det möjligt?

Sida 1 av 2
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Hej på er.
Har inte en spänn mer än 40k att spendera på en 525.
Har varit reggad här ett tag nu och försökt hitta infon jag behöver.
Basic prylar som tekniska specefikationer, vanliga fel och sånt börjar jag få ganska bra pejl på.
Men nu till ångesten, jag har fått för mig att det är väldigt mycket bättre med en -93 än tidigare årsmodeller.
Är det verkligen så som jag fått för mig att det är mkt sämre motor i dom före -93?
Eller är det lika stor "risk" att köpa en äldre som en -93 och nyare?
Jag menar en äldre för samma peng blir ju en bil i allmänt bättre skick....
Ja jag tror ni fattar vad jag menar, ge mig lite köpråd nu så att jag inte ledsnar i mitt BMWletande.
//Tobbe
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
-93 kom ju vanosen det kanske är det du har i tanken ?

Min bil: Länk
/Daniel
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Ja visst är det vanosen som spökar i skallen.
Men snälla tala om för mig att det GÅR att köra 525 med 24ventilare utan vanos?!
Jag har sökt objekt i snart en månad, enbart webben.
Nu har jag kommit till skott och ska äntligen göra slag i saken.
Men den enda tjänst jag har gjort mig är att jag förvirrat mig.
Stirrat mig blind på en -93 eller nyare.
Men med min budget har jag förstått att jag inte kommer så långt.
//Tobbe
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Jag har en 24v utan vanos kan inte säga något negativt.. Samma prestanda och hästar. Men det finns ju 12v på tidiga ex o dem sitter det kamrem istället för kedja o färre hästar.

min har gått 25 000 mil, tre ägare och den går helt underbart. Skall faktiskt köra ban-körning med den på lördag så jag kan ju varna dig ifall jag lyckas rasa motorn :-)

BMW 525i -90
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Hehe låter betryggande :-)

Men det är alltså bara jag som fått för mig att det är så mkt bättre med vanosmotorn?
Kedja känns som ngt nödvändigt, men hur är det med kammar osv...
Man behöver alltså inte vara försiktigare om man kollar på en tidigare än 93?
//Tobbe
Jag tror att det är hugget som stucket, finns ju måndagex av alla märken och modeller man kan råka ut för.. :) Du kan ju lika väl få en med vanos som håller hur länge som helst, som en utan.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jo det är ju vad sunda förnuftet säger.
Men vad säger verkligheten?
Att det inte är ngn större skillnad i slitage och hållbarhet på dom två olika motorerna?
//Tobbe
Klart du kan få en fin 525 med Vanos för 40k.

Ett tips, har du kikat på Annonsguiden.nu?

Fast`n Loud Turbo Proud.
Hallå Tobbe och välkommen som skribent :)

Det finns två viktiga skillnader på motorer med Vanos kontra de utan.

1. Bränsleförbrukningen: Vanosmotorn är mer bränsleeffektiv och går snålare i alla situationer.

2. Bottendraget: Vanosmotorn har en annan, planare vridmomentkurva som gör den starkare vid låga varvtal. Dessutom har den 5 nm mer i vrid än en motor utan vanos (kanske inte märkbart direkt...). M50 utan vanos upplevs som en livligare motor eftersom den "lider av" mer ketchupeffekt på höga varv.

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd oavsett vilken av 24v-motorerna du väljer. Givetvis är en bil med Vanos att föredra, men låt skicket avgöra ditt köp!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Vanos är en bra och smart uppfinning. Men...
Är det inte så att denna pryl brukar bli ett problemobjekt på motorer över kanske 20000 mil med rassel och skrammel som följd. Verkar inte som att den är dimensionerad att hålla hela motorns livslängd. Har inga egna erfarenheter, men tycker att man ganska ofta ser inlägg på forumet om problem med denna enhet. Rätta mig om jag har fel.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
fin bil:
Vanosproblemen på enkelvanosmotorer är mycket begränsade. Vanosproblemen har varit stora på en enda motor hittills och det har fått hela vanosprylen att anses som ett problembarn. Den motor som det strulat på är S52B32 (M3 E36 3.2). De andra vanosenheterna är inget att vara rädd för.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Kul att höra alles!
Och tack för välkomnandet.
Jag känner till fördelarna som vanos ger om det funkar som det är tänkt. Det är väl därför jag är så sugen på en vanosmotor i den vagn som ska bli min i ett antal år framöver.
Men så är jag ju heller inte helt offside när det gäller bilar, anser mig ha ett gott "motoröra".
Begränsningen kommer väl in när erfarenheten brister som man säger.
Jag har inte under hela min motorintresserade karriär hållt på med BMW, mest beundrat på avstånd.
Nu har jag förstått att jag måste bli en i "klanen" ;-)
Ni vet ju alla hur osäker man blir om man ger sig in på okänd mark.
Jag är oerhört tacksam för all hjälp och dom råd ni ger mig! :-)
Finns det mer så ös på bara, finns det ngt jag kan hjälpa ngn med på forumet så gör jag det.
//Tobbe
Kalle Hansen: Jag har precis köpt en 525 - 93 med vanos, och den går t.o.m sämre än min 525 som jag hade utan vanos (så enl mig verkar det som om skiljer mycket från bil till bil, vanos eller ej spelar ingen roll). Vete fan varför. Det är en touring men det ska väl inte spela någon roll? Bränsleförbrukning har jag inte hunnit med att kolla :)

Sen tycker jag även 93an som gått 4000 mil än min gamla inte känns lika tight i maskin, den måste vara skruvad eller nått för den har full dokumentation m.m. Fast det är främst lådan som jag tycker känns mindre tight.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Nu har jag hittat lite objekt, det luriga är att dom båda finns på varsin kust och jag i mitten :/ Nåja, lite åkande får man ju räkna med.
Saken är den att båda saknar service bok så hur gör jag?

Bil 1. Ser mkt trevlig ut på bild, renoverad topp och AC nyligen och nybes. Ibland säger panelen att brom och nummerskyltsbel är kass, efter "omstart" är det borta igen. Omlackad sedan ett år.
Intrycket av säljaren är endast via mail ännu dock verkar han "reko"

Bil 2 Ser pedantskött ut, verkligen fin. Ska bes i vår, jag har inte fått veta mer än säljarens ord på att den är välskött, sedan har säljaren ägt den väldigt kort tid.
Även här verkar säljaren efter mail och telekontakt vara helt reko.

Jag vill inte länka ngr annonser eller prata om vilka bilarna är specefikt. Vill bara ha en värdering av mina intryck, avsaknaden av serviceböcker osv...
//Tobbe
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
glömde, båda har gått kring 20kmil
Hm svårt det där, bästa vore ju om du hade möjlighet att åka och kika på bilarna och bilda din egen uppfattning.

Fast`n Loud Turbo Proud.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jo visst är det svårt, jag har ju knappast hört en motor i bra skick och nu ska jag bedöma om dom är det eller inte :-/
Den ena bilen hoppas jag en kompis ska kunna följa med mig och titta på.
Men den andra har jag bara mig själv att lita på.
Frågan är hur "farligt" det är att handla bil utan servicebok om man inte kan så mkt om just den bilen.
Hade det handlat om volvo så hade jag inte behövt se ngn servicebok, dom kan jag hyffsat bra, hur mkt det får rassla osv.
Men hur mkt får en bmw knacka, ticka, bonka eller väsa? :-P
GAH! får spelet på detta...
Men iofs så får man väl åka och spana på lite biler och bilda sig en uppfattning om just motorn.
Jag väntar på svar och kommer givetvis kolla in bilarna, sitter bara och funderar på hur mkt jag kan lita på mitt eget motoröra i detta fallet.
Är det ngt "lurt" man ska lyssna efter eller titta på 24ventilarna 91-95?
//Tobbe
hej enligt min uppfattning verkar bil fått en del stryck omlackad varför ??? renoverad topp ???
kanske gått varm el nått annat. En sån bil skulle jag avstå helt enkelt. Bil 2 skulle jag hoppa över med i med att han har ägt den e kort period men hur kort period har du inte skrivit. har han haft den min än 1-2 mån inget att köpa tycker jag mer känns helt okej. Rätta mig om jag har fel det är bara min åskikt. Det måste väl finnas mer fiskar i havet el ??
hej igen sök på blocket, finns en del att kolla o ringa i alla fall en kväll :) tex
Länk
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jo det är väl så att det finns fler fiskar.
Bara dom inte är automatisak ;-) Men tack för tipset iaf.
Jag har skummat igenom rätt mkt annonser nu.
Kollar Annonsguiden.nu som ngn här tipsade mig om! Tack för den :-)
Saknad servicebok och bara ägt 6månader känns klurigt för mig som inte är helt hemma på BMW, men å andra sidan köper jag hans argument till varför han ska sälja.
Sedan att servicebok saknas behöver ju ärligt talat inte betyda att bilen är "skum" det gäller ju bara att vara så erfaren på BMW att man kan kolla om den verkligen är i så bra skick eller inte.
Han skulle återkomma till mig så får vi se hur det går.
Man vill ju ha en pärla naturligtvis.
Har hittat ett objekt som inte är allt för långt från växjö som jag ska försöka kolla imorgon, måste ju börja ngnstans :)
Men skulle det vara så otroligt att man renoverar toppen på en bil som gått 20 000mil? Det kanske helt enkelt var dags, men visst den kan också fått känna på blyfotad förare.
Nej det är iaf dags för mig att få till ett par provkörningar nu så att jag vet vad jag har för ramar att röra mig inom.
//Tobbe
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Känns som det börjar lossna, men fasen vad det ska vara klurigt att få till en syning av en bil och en liten provrunda!
Visst ett par objekt har jag "prutat" redan innan jag sett dom, men det har mer handlat om att jag inte har mer än 40 loppor.
Hittar man då en bil för 45 så gör iaf jag så att jag mailar och ger ett ödmjukt förslag om dom kan tänka sig att droppa så lågt, jag har mkt svårt att försöka köra ngt spel, skulle man då komma på en pärla som verkligen är värd 45 och säljaren säger "nädu jag droppar inte en tum!" då anser jag att man gör både sig själv och säljaren en björntjänst. Tid är dyrbar...
Är detta fel "taktik" eller är det bättre att vara såhär ärlig?
Eller blir jag bara en "Dum jävel utan pengar" när jag gör såhär.
Jag skulle nämligen inte ta illa upp själv om ngn redan i telefon talar om läget och inte prutar 50% utan verkligen ger ett rimligt bud pga att man inte kommer högre, då får jag ju redan där ta ställning till om jag ska låta köparen komma och kolla.
Nu prutar jag inte en krona på en bil som ligger inom min budget innan jag sett åket. Ligger det dock på gränsen så talar jag om vart min absoluta smärtgräns ligger och att det finns möjlightet att få dom pengarna om allt är i sin ordning.......
Är jag rätt ute? Tala om vad ni tycker så kanske jag kan lägga om taktik.
Det värsta jag vet är att uppröra folk när jag tror jag gör "rätt" eller har en schysst inställning.
//Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.