AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.773

Rätt pris 530ia Touring -01

Sida 2 av 2
Måsen
Man hoppas väl kunna göra ett klipp antar jag. Det är också en fördel att titta på många bilar för att få referenser.

Dessutom så skulle all dokumentation finnas, + att killen som bytt in den var känd och seriös.

När jag sedan påtalade defekterna och att jag var högst tveksam till mätarställning så ursäktade han sig med att den nyss kommit in och de inte hunnit kolla bilen så noga.

Det han säger kan mycket väl vara sant, men vad som hänt bilen innan den passerade gränsen, ja det törs jag inte tänka på. Kanske började ägaren (den seriösa) ana ugglor i mossen själv och bestämde sig för att byta in den på en firma där han kände personalen, fick ett hyvsat pris och få frågor. Vad vet jag.

Jag så jävla less på alla snackare, och myglade bilar att jag snart köper jag en Volvo med en ägare, helst av grannen...

/Mattias /// Länk
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Ni som vet, hur kan det skilja mycket i pris på privat- och bmw-sålda e39:or av nyare modell. Jag upplever att det kan skilja mer än 75' för en e39 2001/2002 för en privat/importerad och en svensk-/bmw-såld bil i samma skick.

Kan garantin förklara allt? Får man något som jag inte har förstått?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Tja, kanske inbillad trygghet. Jag fick dessutom omlackad huv, nya vinterdäck på original 16", gummimatta för bagagerum, urmonterad främre airbag och lite annat "på köpet" när jag köpte min 525i Touring. Och 6 månaders "gratis" helförsäkring genom Original Försäkring. Plus att man kan komma in när man upptäcker småfel (glödlampa i park-ljus sönder, plastdamask innanför backlucka halvkass etc).

Plus att bilhandeln kan ta ut högre pris eftersom de kan erbjuda finansiering. Det är svårt att sälja dyra grejer privat.

/M

Min bil:
Länk
Måsen
Det skiljer en del men inte 75´ så länge vi pratar "samma skick".

Jag har tittat på 3 st 530:or i extremt fint skick med ca 5500 mil på mätaren, svensksålda med en ägare. Helt enkelt inget att anmärka på. Dessa har legat på ca 255´ vid rent köp.

Som jag beskrev, några inlägg tidigare, har jag även tittat på en importerad för 185, dessa gick inte jämföra samma dag. Där borde det skilja över 100´.

Motsvarande, importerad är billigare. Men att man skulle få loss en liknande för ca 180 är nog tveksamt.

Men det är väl den jag letar efter....

Kontenta, det är jättesvårt att sätta ett värde, varje exemplar måste kollas individuellt.

En annan sak jag har upptäckt är att även svensksålda 530:or är ofta välutrustade vilket gör att prisskillnaden är lättare att förstå.

520, 523, 525 och 528 är i regel bättre utrustade vid import vilket gör att prisskillnaden borde var betydligt mindre i det segmentet.

/Mattias /// Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
begärde de alltså 180' för vraket? då ligger jag kanske för billigt med 175'?

BjörnB, M5 kanske var ett dåligt exempel, det jag menar är att jag personligen har mer förståelse för att en 12 år gammal bil med kanske 6-7 ägare saknar dokumentation, än att en nyimporterad enägarbil från 2001 har det. sannolikheten är väldigt, väldigt liten att den försvunnit av naturliga orsaker....

mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan, då är vi helt överrens.

(Hade faktiskt själv en M3e30 utan servicebok men i detta fallet var det inte helt enkelt att överhuvudtaget hitta en fin bil till rimliga pengar.)

Förstår inte riktigt varför din 530 inte blir såld, låter ganska rätt pris och du brukar ju ha fina ärliga bilar om jag fattat det rätt.
Måsen
Många som söker bilar i den här klassen är rätt fåfänga vad det gäller utrustning. Jag tror Johans bil kommer att försvinna, det är ett bra pris. Det som fördröjer det en aning är nog avsaknaden av integrerad telefon och navi. Hade bilen haft det ena eller andra skulle den vara såld nu.
Men som sagt, den försvinner ändå till det priset. Det finns fortfarande sunda männinskor (inte jag) som värderar andra saker högre (som den bilen har) inte minst rätt historia och dokumentation.

/Mattias /// Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.