|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad är rimligt pris för en 530ia Touring -01? Svensksåld med en ägare, 2400 mil. Utöver standard utrustningen för denna modell så har bilen: -M-sport paket -Elstolar med minne -PDC -Cd-vxl Bilen säljs privat och begärt pris är 280'. Bilen är i mycket bra skick och med smakfull färgkombination men är inte priset lite högt med tanke på importerade bilars pris, nya e60/61 osv? Vad tycker ni? Tacksam för svar. Mvh Mikael | |
|
Priset behöver inte vara högt, men fallhöjden på ett år är enorm på den bilen tror jag, trots lågt miltal. Ett bra pris denna månad, är ett överpris nästa månad. Men nångång måste man ju slå till liksom.. |
|
735 |
Tycker väl också priset verkar lite högt med tanke på att bilen snart är 4 år gammal. Men som sagt 1 ägare, sv-såld och mycket låga mil för modellen gör den attraktiv, dock saknar den Navi vilket vissa värderar högt. Skulle tippa på ett slutpris på 260´ +/-10´. Det är klart att det är attraktivt pris med tanke på att bilen nära nog kostat det dubbla när den var ny, så värdetappet per mil, har ju inte varit litet, men år ska också vägas in. Samtidigt som man kan få en fin e39 touring med mycket utr för ca 150´. Men som tidigare sagt, kommer den nog tappa en del, närmaste tiden ( som de flesta andra dyra BMW...) |
|
Jag tycker priset är högt. Den ska under 250 kkr enligt mig. Visst, väldigt lågt miltal men vid ett privat köp utan garantier i denna prisklass bör bilen vara betydligt billigare än på en firma. |
|
|
Förresten har den skinn? Det kanske inte finns elstol till tyg? |
|
|
Tack för snabb respons! Bilen har skinnklädsel (standard på svensksålda 530i) och sportstolar som ingick i M-sport paketet. Nypris var förresten 515' så visst har säljaren tagit en kraftig värdeminskning per mil. 260' tycker jag skulle vara ett acceptabelt pris som jag även har erbjudit säljaren men han vägrar att pruta. Han har erbjudit mig vinterhjul på köpet men dessa har ju knappast ett begagnat värde på 20' (även om det är 16" Bmw original lm fälgar med Michelin dubbdäck). På fredag byter han in bilen hos Bmw och får enligt egen utsago 265' i inbyte. Detta tycker jag låter högt men det kan ju vara en kreativ handlare som lagt nybilsrabatten på inbytespriset. Annars skulle det indikera ett pris i bilhallen på runt 300' och det känns väldigt högt. Mvh Mikael |
|
|
Priset är något i överkant. Står som exempel en sv-såld mörkblå 530iT på Förenade Bil i Malmö med skinn som rullat 6700mil. Begärt pris 279kkr. Visserligen utan steptronic vilket jag antar är ett rejält minus till 530. Om han inte vill sälja den för 260 vid snabb affär måste han vara extremt tjuskallig, det är ju långt ifrån 10% ens! Begagnade vinterdäck på 16'' alu-originalfälgar bör inte betinga mer än max 4-5kkr om däcken är bra. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Eller så åker du och hör på bilaffären där han byter in den, säg att du hört att dom får in en 530 och fråga vad den kommer att stå i, sen kan du ringa ägaren igen med lite mer på kött på benen, eller så köper du den av bilhandlaren om priset är rimligt. /M |
|
|
Någon som vet vad 530iat -01 står i gröna listan? Jag tycker det verkar vara en bra affär för säljaren att få 265 kkr i inbyte! Troligtvis har handlaren bakat in prutmånen i inbytespriset. Jag skulle ha valt en annan bil, värdeminskningen på denna kommer bli mycket kännbar om man lägger lite mil på den. |
|
|
Visst verkar det enklast att titta på en annan bil men det är inte så ofta det dyker upp välvårdade 530iat med M-paketet. Jag har letat sedan juni. Tycker också att 265' i inbyte verkar väldigt bra men det är säkert så att nybilsrabatten är påräknad inbytespriset. Det måste ju vara så att han faktiskt får 265' i inbyte annars borde han acceptera mitt bud. I "vita listan" ligger en 530iat -01 4000 mil på 260' vilket indikerar ett inbytespris på ca 205-225'. Borgs Bil har en 530iat -01 4400 mil med ett pris på 249' men den saknar M-paket och är inte lika fin som den här bilen. Jag får nog jobba på tipset med att kontakta bilhandlaren och se om det går att göra något där innan de hinner rekonda bilen osv. Mvh Mikael |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
2400 mil kostar, så enkelt är det. Du hittar säkert en likvärdig bil med 6-7000 mil på mätaren för under 250', så om inte milen är viktiga är bilen för dyr. Är milen viktiga är priset rimligt, enligt min åsikt. mvh Johan |
|
Hej, köpte du bilen? Pris? Jag gav 245,000 för min bil. Vissa tycker nog att det är dyrt, men det är svårt att hitta "rätt" exemplar. Gör man det är det bara att slå till, huvudsaken är att man blir nöjd med sitt köp. Och dealar in en massa extragrejer i priset i stället för att pruta (svårt med privatsåld i och för sig). Strunt samma att bilen är 3 år gammal, den slår ju vilken ny "under 300-tusenbil" som helst. /M Min bil: Länk |
|
Gasfot |
Tegel har en stor poäng! Är det rätt bil man hittar så är det ju man själv som ska åka i den så vad man betalar finner man ju själv ut vad som är rimligt. Riktigt fina bilar växer inte på träd så det gäller att slå till om man har den nivån på sina krav. Sen är det ju så att tiderna är förbi, om dom alls funnits, då man gjorde bra bilaffärer! Ett eget välbefinnande av att trivas med sitt köp är nog det som är viktigast ändå. Lite lustigt är det dock att på i stort sätt alla inlägg här på forumet som handlar om priser så "skriker" alla att allt är för dyrt, önskepriser osv. I synnerhet om bilen är lite nyare och dyrare! Beror det på att man över lag är van med små bucklor i sidorna, sliten klädsel, lite olja här och där och då har lite skeva referensramar? Titta även på vad för annan bil man får loss ny eller nyare för under nivån Tegel skriver så kan man konstarera att det är massor av bil för pengarna i det här fallet. Alla som ska handla bil har ju sin egen lunta med pengar att handla för och troligtvis är dom flesta ganska klara med vad för typ av bil som kommer passa, vilken färg, utrustning mm. Då har man redan kollat alternativen så kör på känsla och gott omdömme. En ledstjärna borde vara att rata bort sophögarna redan då man ser priset! Man blir bara sur på att åka milen för att konstatera att även den bilen var ett vrak fast säljaren sagt annat! |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nä! Visst! Om man kan tälja guld med kniv så spelar det ingen roll vad bilen kostar eller om du hade tänkt ha bilen tills den skrotas. Men har man planer på att byta bilen efter ett par år så känns det för mig väldigt "lyxigt" att kasta 30 -40 kkr i sjön när man redan kommer kasta 60 - 70 kkr. Rimligt pris för "det" exemplaret är för mig max 220 kkr. Redan nu finns det exemplar ute för 175 kkr så det dröjjer inte länge förrens man tycker att 200 kkr är dyrt oavsett utrustning. Gasfot har dock poänger i sitt resonemang. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Hej, när jag köpte min bil var frågan "hur mycket bil kan jag få för 250 kSEK"? Jag kan få en ny Peugeot 407. Jag kan få en ny Ford Mondeo. Är de värda 250 kSEK? Ja antagligen, eftersom de säljer rätt bra. Men för mig? Nej, för mig var det bättre att köpa en 525, trots att den var tre år gammal. Den kändes oslagbar. /M Min bil: Länk |
|
Måsen |
Jag håller nog med Johan, har själv börjat kika lite efter en 530 (nu när min 528:a har gjort sitt). Personligen kommer jag nog kolla bilar runt 9000 mil, kanske mer. Jag anser att det inte är speciellt mycket på en sådan vagn och då kommer den ner till ett hyfsat pris, en ärlig 9000 milare är fortfarande väldigt fräsch. En annan sak som slagit mig är hur ointresserade många säljare är. Jag har tagit kontakt med (eller försökt) 6 st säljare vid olika firmor ang frågor på 530:or som de haft. Endast 3 utav 6 har återkommit via mail eller telefon. Tycker det är svagt att inte kunna svara på ett mail inom ett dygn, på seriösa och auktoriserade firmor. /Mattias /// Länk |
|
Tycker som Johan att 2400 mil är extremt lite och därmed kostar en hel del. Räkna med en värdeminskning på närmare 10:-/mil på en så pass ny och lite använd bil. En som gått 6000-7000 mil ska således vara runt 40.000 billigare som grov referens. Vill du få ett billigare ägande ska du nog satsa på ett fint exemplar som gått lite längre och därmed tagit större delen av värdeminskningen (som är den största ägandekostnaden för denna bil). Se tex Johans 530 som verkar fin. Men jämfört med att köpa en helt ny bil så kommer det sannorlikt bli en bra affär. Vanligtvis är det inte så lätt att som privatperson sälja en bil i den prisklassen utan att ta inbyte eller erbjuda garantier och finansiering. Prutläge alltså. Jag skulle inte skämmas att försöka pruta 20-30' på denna bil om det gäller renköp. |
|
Måsen |
Hemkommen igen efter att ha tittat och provat ytterligare en 530 -01:a. Duktigt sliten invändigt, nedsutten förarstol, helt slät och blank ratt, sprucket fotstöd, felmonterad baklucka, färgsläpp på kofångaren (röd under, på en annars silverfärgad bil) Hyfsade framlysen, faktiskt. Importerad, dock ingen tysk historik. Protokoll från en fyrhjulsmätning i handskfacket. Massor defekter på en enl säljaren "fullutrustad" bil som saknade bla elstolar. Styvt 8000 mil på mätaren....hmm Det stod dock en lagom sugen kille och väntade på bilen när vi kom tillbaka, vi stannade och tittade vidare på fler bilar varpå vi stötte på honom igen, tillbaka från sin provrunda. Han var mäkta imponerad, och köpsugen. Är man elak som inte delger honom vad man själv upptäckt på bara 15-20 minuter? /Mattias /// Länk |
|
Måsen, köp köp köp, så han inte hinner före!!! Hoppas han bara låtsades vara intresserad.... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Måsen, man blir så j-a ledsen när man hör sådant. jag hjälpte precis en granne att ta hem en "fullutrustad" 530iAT(navi/DSP/tele/elsportskinn/sportchassi/17"/glaslucka/xenon/m-utr) som hade gått drygt 10' riktiga mil. bilen var så nära ny en 3 år gammal bil kan vara! mycket nybilskänsla kvar in den bilen. likaså min 530 iT som många säkert väljer bort pga 13000 mil (hörru, vilken långmilare du har...), som ser ut som den har gått max hälften. sedan hör man då om en sunkig 530 på 8000 mil, som kommer att kosta den hugade spekulanten tiotusentals kronor i oförutsedda reparationer. säkert till ett kanonpris, vilket verkar passa marknaden.... Bara av nyfikenhet, varför åker man ens och kollar på en odokumenterad importbil? ok om det var en M5 från -92, men en tre år gammal bil? mvh Johan |
| Är det inte än viktigare med dokumentation på en M-bil?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.