|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Jeppe W |
Nu är det officiellt; årets första ispropp hittade in i min 535 AC Schnitzer nu på morgonen, 2 mil väster om Sundsvall på E14 och bludderbludderblööÖÖrk sa den!! Nå'n som slår det?? Redan haft ispropp i år menar jag?? |
|
jo fick för några dagar sen. men sen blev det varmare å då släppte den tydligen. men det står nog nu.. har inte provstartat den. efter jag körde hem den. bor i övertorneå nu:P 15 mil ovanför piteå!!! (skola) |
|
Jeppe W |
15 mil ovanför Piteå? Är det inte öppet hav där?? :P |
Ras.mus |
Vad är det för ispropp ni snackar om? Isporpp vart alltså... |
| Satt själv och undrade vad de menade. | |
Jeppe W |
Ispropp= Väldans irriterande fenomen som frodas norr om Dalälven, särskilt vid halvtomma tankar, minusgrader, och jä___gt bråttomt till jobbet... :P |
Ras.mus |
Alltså, det är vatten i tanken det handlar om? Som sen blir till en ispropp i soppa-rören? |
Jeppe W |
Precis, kondensvatten i tanken som rör sig genom bränslesystemet för att sedan frysa till is på nå't olämpligt ställe, oftast bränslepumpens inlopp eller däromkring, =bludderbludderblööÖÖrk!! Man får väl skylla sig själv, detta kan ju lätt undvikas genom att alltid tanka fullt och dessutom hälla i en skvätt K-sprit med jämna mellanrum... |
|
Och jag som trodde ispropp hade med när kylarvattnet frusit och tempnålen stiger all världens väg. Det har hänt ett par gånger, men vad kallas det då? *BAWORAK* |
|
Jeppe W |
Katastrofliteglykolikylaren kallas det! |
|
Jeppe_w hehe.. med upp menar jag norr och inte öster:P |
|
Jeppe W |
Alpina B6 2.8: Vad är det för skola som finns där? Isforskningsinstitutet? hahahehe...Förlåt, kunde inte hålla mig! ;) |
Ras.mus |
Shit vad skönt att man inte bor där uppe då! Här nere finns det fortfarande tomtar som går runt i shorts på dagarna, även utomhus! Själv har jag redan satt på vintersulorna, klätt förarstolen i fårskinnspäls och planterat en filt och liknande i trunken! man e väl lite frusen av sig... iofs avundas man er snart när snön börjar lägga sig i skidbackarna!! |
Jeppe W |
Jo precis, när vi häruppe i norr blåser pudersnö med brädorna åker ni som bor söderut runt med stödhjul på laggen!! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NEJ NEJ de som har touring med medar på taket, åker på dom :)) Märkligt, jag har aldrig lyckats med fenomenet att få en ispropp i någon bil, rishög som finbil på över 30 år (peppar peppar) dessutom aldrig använt K.sprit som redan finns i bensinen annars skulle bensinpumparna frysa. Men det är kanske bara används när det är kallare ute.? Däremot så vet jag att det förkommer isproppar :)) och då oftast när det slår om till mildare väder efter att det varit rejält kallt, samt har lite bensin i tanken. ///MVH Hasso Länk |
Jeppe W |
Vadå lite bensin i tanken, jag som alltid har MINST 4 liter i den...!!?? |
|
Jeppe W det är en betald högskola man kan gå om man inte vill betala sin egen utbildning:P anledningen till att min frysit, tror jag beror på att den tar in vatten i påfyllningsröret som då hamnar i bensinen:) Alpina Power! |
|
|
Har haft isproppar förut när jag bodde i Skellefteå, flyttade ner till Göteborg föratt "slippa" sånt, men då fick man ett annat problem. allt salt dom öser ut på vägarna här. Inte bra alls! speciellt om bilen har några år på nacken. så hellre isproppar än norskt krom :-) Ökenräven |
|
|
Håller med Samid ! , 4 vintar i göteborg tog kål på min bmw520 , trots att den var rostskyddsbehandlad. (R.I.P.) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
Jeppe W |
Salt på vägarna förkommer flitigt här i metropolen Sundsvall oxå, jag lovar...! I år tog kommunen nytt rekord tror jag, typ 3 timmar efter den första avåkningen var de ute å saltade, Europavägar, kostigar ja överallt där de kom åt... |
|
Utvecklingen går med stormsteg på alla plan, men när det gäller salt på vägerna så verkar ha stannat. Salt är dåligt för bilarna, vägarna och miljön. Det borde finnas nåt annat som är bättre. Det måste finnas nåt kemiskt som kan ersätta saltet men det är väl pengarna som stör det med. Ökenräven |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.