AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.561

ca 1L olja på 500mil onormalt ?

Sida 1 av 2
Robert V
är det onormalt att en bil som min M635CSi (S38) förbrukar ca1L eller från max till min på stickan (häller man i 1L från min då hamnar man på max) olja på 500 min ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ska och ska.... men det är inte helt ovanligt med tanke på motorns ålder...det ska däremot inte ryka blått...

annars brukar man generellt säga att 1dl/100mil är acceptabelt...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Det är ju en gammal bil. Har den gått långt? Har själv en M5 E34 3,6 som presis har passerat 19000 mil och den drar inte en droppe mellan servicarna(inte olja iallafall;-) ).

Jämmfört med en tidig E39 M5 så är väl 1l/500 mil helt normalt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker att det är inom gränserna för acceptabel oljeförbrukning på en så stor och gammal motor.

BMW och många andra tillverkare brukar faktiskt ange 1% oljeförbrukning som "tillåten". (dvs en liter olja per 100liter bensin) Personligen anser jag att det är för hög förbrukning för att vara acceptabelt!

Vad använder du för olja?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
kan som kuriositet nämna att acceptabel oljeförbrukning ligger på upp till 1 liter / 100 mil för vissa av BMW s motorer. Men tycker du att oljeförbrukjningen är för hög så prova att hälla i en 10w60 olja nästa gång du byter olja.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Robert V
tackar för svaren ....

jag glömde nämna att simmeringen (eller vad den heter) bidrar lite granna till detta ... läcker lite därifrån ... hade bara inge ny när jag bytte kopplingen och nu orkade jag inte plocka bort den(kommer inte åt annars)

bilen har gått 174836 km och går givetvis fint som tusan, byter olja + filter varje sessong och använder mig bara utav det BMW godkänner för M bilarna: Castrol TWS 10w60

det är ju tillåtet från fabrik att den ska förbruka olja, särskilt på M bilar men lite osäker ändå ...

Jag vill däremot inte se det som: en gammal bil o så ... är det inte meningen att det ska göra det då vill jag fixa det ! (innom mänskliga ramar)

...kanske borde byta den dära gummi prylen innan jag undrar mer ?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fixa läckaget borde du göra som sagt. I vilket fall som helst...

Men hur som helst är det inte onormalt hög förbrukning och jag tycker inte du behöver klia dig flintskallig för den där "litern" på 500 mil. Som övriga säger alltså.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
1 liter olja / 100l bensin???
Det låter ju inte klokt det.

Då skulle det ju dra 10-15 l olja varje år....):

Min M3:a drar inte heller en droppe, fast den snart gått 17000mil och är lite vässad....

Tycker det är helt ok för en 10 år gammal högprestandabil.

MVH: Henrik

///M3
Robert V
Ja ... givetvis så ska jag fixa läckaget men jag orkade inte plocka väck lådan igen ... gör det nu när jag ställer av aparaten.
... men man vill ju veta lite vad som är ok ... lite mera exakta ramar.

M3_LOVER: jag antar att du var ironisk eller att du har missförtått det ?...1l olja/100l bensin ...?

1l olja / 500mil = ca750l bensin (om jag räknar 1,5/mil) och mycket mer kör jag inte med den om året ...

min är inte trimmad alls (K&N insatsfilter i orig box räknar jag inte trimm direkt) men den fyller 20 nästa år !
nja ..alla har inte en bil som drar noll droppe olja tyvärr ....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1liter olja/100 liter bensin är vad BMW anser vara gränsen för vad som är godkänt! (se mitt tidigare inlägg).
Det var nog det som M3_lover refererade till....

Jag tycker också att det är på tok för mycket, men där har BMW och många andra biltillverkare satt gränsen.
(troligen för att slippa en del garantiåtaganden pga hög oljeförbrukning i nya bilar)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Robert V
o tjeeena ... då missförstod jag !

sorry sorry .... det e ju hur mycket som helst !
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Johan: Ja, exakt, det måste ju finnas anledning till att dom sätter gränsen så högt...verkar ändå helt otroligt.

För så mycket olja kan ju inte en bil dra....då blir det ju" Älskling, jag ska bara åka och tanka...olja" var och varannan månad´::))

Dom skulle dra 1 liter bensin på 100mil istället:)

MVH: Henrik

///M3
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Har för mig att i min instruktionsbok till en 325i-92 stod det att oljeförbrukningen kan bli upp till 1.5l per 100mil beroende på körsätt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Robert V: Vad är "simmeringen"?
Kan bero på flera saker.
En orsak kan vara att ventiltätningarna är dålig.
Bytte på m30 3,5 då den tog för mycket olja, efter renovering av toppen så försvann oljeförbrukningen.
Ska tillägga att jag inte skruvat M-motorer,, men misstänker att det kan vara samma fel där.
Annars kan kolvringarna var lite dålig,, det kan leda till högre olje förbrukning.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Robert, hinner oljelampan börja lysa innan du fyller på och i så fall hur långt ner på stickan börja den lysa?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Robert V
BO: oljelampan lyser givetvis inte ... jag kollar rätt ofta hur det står till med oljan ... har aldrig varit under min iaf.
tryck blir det ganska fort vid 1:a start ... dröjjer inte ens en sec innan oljetrycklampan slocknar ...

Kane: jag ska kolla upp vad den heter ...visste inte riktig vad den hette men simmering var bekant så jag skrev det ... annars förklarar jag vart den sitter och vad den gör ... inte ovanligt att man byter den iaf.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Men det har synts på stickan? Hur mycket saknas det när det syns på stickan? 1L?

/// B-O
Robert V
BO: inte mer än hälften som mest... men sammanlagt så har jag fyllt på 1L under en viss sträcka ... och den liter mäter jag genom att titta hur mycket det e kvar i oljekannan och inte på stickan ... men jag tror att om man har min level på stickan då kan man hälla i 1L för att komma upp till max ... på min motor iaf.

... nu håller min Toya att rasa ! :) ... låter som det iaf... jag tror att hö framm hjulagret e fuck-kaputt !
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
AH oki låter rätt vettigt. Känner igen det från tidigare bilar! Borde inte lampan börja lysa när man hamnar under nivån på stickan? Känns som den börjar lysa mycket senare!

Har ju sagt till dig att va rädd om riskokaren! Den har INTE sekventiell(eller hur det stavas) låda, du MÅSTE koppla! =)

/// B-O
Robert V
om Toya: ja ... motor e ju klockfckin go ! ... inget biter på den ...än.
... men resten e ju lite tveksamt .... på min iaf.

... ja i boken står det att på "datorn" lyser oljenivå lampan om oljan är på min ... men olje tryckslampan (instr panelen) lyser när trycket inte finns ...och då ska det ju vara rätt mycket mindre olja än min på stickan. Om det är nu oljenivån det ska vara fel på. Kan ju vara annat !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.