AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.012

E38 - höga reparationskostnader, varför?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har tittat på en hel del annonser de senaste veckorna, en sak som jag tycker mig se gång på gång är E38:or som enligt annons har reparationer och slitagdelar bytta för mellan 30-50 tusen.

Det jag funderar på är, vad är detta för reparationer egentligen? Det låter lite väl mycket pengar egentligen.

De saker jag sett folk nämna är
* Insugsmembran
* Display (pixelfel?)
* Bromsar
* AC (har man sett någon gång)

Om jag kvickt sammanfattar alla saker man kan tänka sig som går sönder så tycker jag inte att summan kan hamna mellan 30-40 tusen (som ofta anges), men jag kanske har fel?

Det jag är orolig för är ju självklart att det exemplar jag så småningom köper inte har fått dessa reparationer som många exemplar verkar genomgå.

/Marcus
är inte rätt ny på bmw men har förstått att kamkjedje byte är väldigt dyrt iaf....
Scheckheft
Hej
Angående insugsmembranen: felet förekommer hos M60 och M62. Även M72 (V12) kan drabbas av detta.
Pixelbortfall: påverkar inte själva funktionen hos t ex klimatanläggningen men kan irritera ägaren :(.
Bromsar: bilen är tung, så slitaget är inget konstigt.
Samma gäller detaljer i framvagnen.
Mer att läsa här:
Länk
Kostnader jag hade hos min sista E38 finns uppräknade i denna tråd:
Länk

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Scheckheft: Du menar din senaste E38? ;-)

/Lazze
Länk
Scheckheft
Ja, det blev en freudiansk felskrivning :D.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
darklight : e38 börjar bli gamla , det är komplexa bilar som innehåller mycket och många delar , priserna på delar är ganska höga och verkstäderna tar hutlöst betalt.

30-40 tusen kan räcka till otroligt mycket om du gör jobbet själv och köper delarna på skroten eller billiga piratdelar , men låt säga att du har en bmw740 från 1996 som gått 20 000 mil och den skall in på bmw för att göra lite småfix så kan man ju utan problem kosta på 100 000:- utan att bilen för den sakens skull blir knappt märkbart bättre.

byt tex. katalysatorer (dyrt) , gör en stor service för 12 000:- , byt stötdämpare runt om då bilen endå gått 20 000 tysksålda mil och vips är man ju uppe i ett belopp som kan skrämma ihjäl en vanlig löntagare.
Trots detta är bilen behäftad med tex. : helslut bromsar , halvslut styrsnäcka , trasig navigator , stenskott vindruta och motorhuv , sprucket dimljus osv osv....
Efter det kanske man funderar på att renovera växelådan med 20 000 tysksålda mil... så 30-40 tusen räcker ingenstans såvida inte tidigare ägare har hållt efter bilen.

Var en här på forumet som berättade om sin bmw850 han hade låtit helrenovera motorn på , 130 000:- kr , och det är inte billigare att renovera en V12 bara för den sitter i en 7-serie :-)

Priserna kan somsagt vara mycket lägre om man gör jobbet själv , kanske är vissa verkstäder mycket billigare än bmws auktoriserade
verkstäder....
Fick pris på att byta kondensor på en 7-serie , ungefär 8500:- tog bmw , kanske lite dyrare kunde det bli , jag tyckte det var lite dyrt men många tycker det är billigt...

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Tackar för de visa orden!

Det verkar alltså finnas en hel del som kan kosta pengar, visserligen, det gör det även för B8or, men man får se till att inte råka ut för dem bara!

Tack för hjälpen!

/M
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hittils har jag bara positiva erfarenheter angående priser på originaldelar... ingen vits att köpa pirat! Mina två E38 har inte kostat mig många kronor i reparationer...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Är en 7-serie 728i verkligen så mycket dyrare i service än en 528i och är en 540i verkligen mycket billigare än en 740i i service om man jämför liknande årsmodeller?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Näe de är verkligen inte så mycket dyrare , men jag skulle ju kosta på en tex. 740 årsm 2000 mera som en bil man vill ha i nyskick och då kan det ju bli otroligt dyrt , medans en 540 årsm 1993 kanske man ser som bruksbil och bara kostar på det absolut nödvändigaste.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det var väl kanske inte riktigt vad man KAN kosta på sig för att få bilen i nyskick som var av intresse här, utan om just E38 är speciellt dyrare att laga och reparera än andra BMW, vilket jag absolut inte tycker/tror. Dessutom är bilen oerhört lättskruvad trots sin komplexhet.
Jag är själv ganska kräsen och kostar gärna på mina bilar några/många tusenlappar i kosmetiska och funktionsmässiga detaljer speciellt när dom är nyinhandlade. Det fortsatta underhållet har jag (hittils) inte behövt lägga ut många kr på. Fick exempelvis byta en kylvatten slang, kostade inte mer än någon hundring och var lätt att byta själv. Kan dock tänka mig (utan att veta) att exempelvis bromsar är dyrare iom att de är så stora och rejäla.
Jag har nu fått höra från två olika källor att jag kollar på helt fel bilar (kollar på V12:a mest), detta av en (bra) bilhandlare samt en annan kunnig bekant.

För ett antal år sedan hörde jag mycket om problem med den elektriska styrningen av V12:orna, det är detta mina bekanta även nu hävdar. Hittills har jag inte sett några oroande trådar om dylika problem på forumet (som tur är!), är det något som någon känner igen?

(Tycker man hört talas om 12:or som går ned i nödläge t.ex.)
Får man tag i ett exemplar med sådana elektriska problem kan jag verkligen tänka mig att det kommer kosta förmögenheter att få ordning på bilen...

/M
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Är verkligen bromsarna så mycket större och dyrare och är verkligen allting så pass mycket dyrare?
På vissa låter det ju att så fort man köper en 7-serie så kostar allting som en ny 3-serie men däremot så är 5-serien ett vettigt köp. Tycker det verkar konstigt och funderar mer och mer på det nu när det snart är bilbytartider. :)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Darklight: V12an är en toppenmotor och jag har nog aldrig hört talas om elproblem eller EML strul med "nya" tolvan som sitter i E38. Däremot drar den hiskeligt med soppa.... Då är kanske V8an lite sundare alternativ. Jag skulle dock aldrig vilja byta ner mig :) V12an är grymt skön!

Haglund: Som jag sa ett par inlägg upp så är det inte alls dyrare bara för att det är en 7-serie generellt. Jag tycker BMW håller otroligt vettiga priser även till dessa bilar. Vissa detaljer måste ju dock vara dimensionerade för att klara 2 tons loket, men det är nog samma kostnader för dessa detaljer på ex en 540 som säkert också är väl dimensionerad för sin vikt och styrka. Tror dock inte att det är hemska skillnader mot mindre modeller.

Har även hört talas om att när det gäller just katalysatorer och avgassystem så finns det alternativ som är väldigt mycket billigare än original. Likaså behöver man ju kanske inte byta till EDC dämpare när/om dom blir dåliga, finns säkert någon fin gasdämpare från Sachs eller så!
När jag köpte min fd 528 kollade jag även på 728 då e38 verkligen är grym. Har för mig att visst skiljde det en del på vissa delar, servicen var liknande. Det konstigaste var att det var 350kr dyrare att försäkra 728an som redan då var lite billigare i inköp än den 528 jag slog till på, samt lite törstigare. Totalekonmin fick mig att välja e39, men visst längtar jag fortfarande till att äga en e38, speciellt med de priser de numera betingar.

/Simon
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Ja nog kan dessa bilar bli dyr i rep kostnad alltid,min förra 750 95a automat låde ras planetväxel haveri mm 29000:-.min nuvarande kärra fick fylla på 0.5liter glykol varje dag tog in vatten i motorn när den stog still o svalna över natten, oljan vart alldeles vit trasig topplocks bult 42000:- Länk

WAN: Oj, jäklar! Det var en himla massa saker du råkat ut för! Det måste vara riktig otur att du råkat få dessa fel på dina bilar!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är det jag menar , det KAN kosta pengar och då får man inget för en bunt tusenlappar - sammtidigt som man KAN byta topplocksbultar+packningar själv för ca 6000:- kr ,, + en tusenlapp för planing om det behövs.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Kan tilläggas att ny vatten pump o nytt syrdon till abs byttes också,planslipning av toppar,visst kan man görat själv är själv mek inom båtbranschen,men man ska ju ha spec verktyg för justering av kammarna,(jiggar). måste vara max otur bilen hade bara gått 9800mil.

En Sjua kan kosta pengar. Det som kostar är ju alla små reparationer. Hjulupphängningar och bromasar är ju förslitnings matrial och håller betydligt sämre än på tex en treserie. Annars så är det som alla andra skriver. Det KAN kosta pengar. Inget är billigt å ficksa å mycket som kan gå sönder.

Räknar med att mina Inspektioner kostar runt 10 000:- på min sjua å E32 är billigare och mindre komplicerad.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
AEG: Lämnar du in en E32 värde ?? kr för att göra "inspektioner" för 10.000 kr?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.