AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.329

Bromsvibrationer.....

Sida 1 av 2
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
skivor fram nästan nya (2000mil), bak 200mil, hardyskiva 400mil, stödlager ser ok ut.
Bäst av allt: godkänd i besiktningen (inga styrleder el. stag glapp, dämpare ok) fastänn jag försökte påpeka att jag håller på och vibrera av vägen när jag kör över ca: 90 och bromsar...
Jag anar att framskivorna är vinda igen (en lätt blånad fläck syns) men ska det va så..?
Jag har automat och anar att jag kanske står för mycket "still på bromsen" men jag kör inte hårt (diesel) och har aldrig haft det problemet på tidigare automatbilar.
Nån som har ett förslag?? Är det förresten skillnad på tex. mekonomenskivor och orginal?

sab
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående skivor från biltillbehörsfirmor kan kvaliten vara ojämn.Prova bmw skivor dessa brukar hålla en betydligt jämnare o högre kvalite.Mao köp original skivor.mvh janne.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle tro att du har skeva skivor, kan bli det även om de är nya, oftast ej bmw orginal de har bättre matrial i dina än anndra.
det kan ju även vara så att oket ligger på lite och kanske någon sne styrtapp i oket och då kan du få en viss vibration

Joakim Eriksson
Ang. kvalitén på bromsskivor..

I Tyskland har man hårda krav på återvinning av metall och tyska bilar ( iaf GM/Ford) har relativt dåligt stål i skivorna som gör att dom gärna slår sig medan däremot vissa "piratskivor" är svensktillverkade av betydligt bättre stål...
Det märkesverkstäderna gör åt problembilar är ofta att köpa skivor på typ mekonomen eller liknande..
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Jag antar att du bytte broms-klossarna samtidigt som du bytte skivorna, annars är det risk att skivorna har slått sig igen.
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Hmm.. nu blev jag lite konfunderad. Original eller pirat? Dom senaste var Mekonomen så jag får väl prova BMWs den här gången...
Ja, klossar byttes samtidigt.
Lastbilsreggade förresten bilen förra veckan, skatten sjönk från drygt 7000:- till 1050:-...

sab
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kan efter ca 700mil våga mig på att rekommendera skivor (och belägg) från EBC. Ca 200-250kr dyrare per skiva än Mekonomens dito. Köper du dessutom EBC Greenstuff-belägg slipper du använda fälgtvätt i fortsättningen. De greppar lite bättre än original också.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Grejerna säljs bl.a. av Auto-Experten ska jag kanske tillägga!

Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Hade liknande problem med skivor som blev skeva relativt snabbt. Frågade någon expert här som rekommenderade mig undvika klossar från Mekonomen. Dessa skulle tydligen utveckla högre värme än BMWs orginal och därmed kunna göra skivan skev.

Oskar
Slår det även när du kör i gupp?

PH
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Tacksam för alla tips!
Nej det slår inte i gupp direkt men när jag tänker efter "klonkar" det till ibland på gropiga grusvägar när man kör sakta..
Jag tror det blir och prova Autoexpertens skivor o klossar!

sab
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hej sab!
Funderar också på att lastbilsregga min 525tds och jag har lite frågor kring detta som jag är fundersam över och jag skulle var ytterst taksam för om du ville berätta lite mer för mig om detta.Någr led frågor har jag också!

1.Behövde du plocka bort baksätet och bältena bak
eller räckte det med att fälla sätet?
2.Har du köpt lastgaller eller gjorde du det själv,
hur, var, och kostnad, och vad krävs det för intyg
på detta.
Har sett att det säljs nät via en annons men kan
det verkligen räcka.
3.Vad sa dom på bilprovningen var dom nitiska eller?
Vad kotar en regbes. idag.
4.Måste man ha någon typ av golvplatta och speciella
lastöglor.
5.Pratade med mitt försäkringsbolag som sa att även
premien skulle gå ner, och jag var ärlig och sa att
det ibland hände att jag använde bilen till
semester med hela familjen och med personer i
baksätet, det var inga problem sa dom, den gällde???
6.Vad jag hört är det inga böter på att använda
baksätet i men polisen skickar dig för ombesiktning.
stämmer det eller vet du mer.

Taksam för svar.

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Lastbilsreg:
1. Nej jag fällde bara ner ryggen och "gömde" bältena bakom klädseln (ryck lös "klädselplattan" som finns på var sida under bältena). Det senare ska inte behövas men det skall ju vara "permanent".
2. Gallret delvis gjort själv, fick en bilfirma och skriva ett intyg men jag tror man kan göra det själv om man har en stämpel. Typ: -härmed intygas att galler i bil (chassinummer) är proffesionellt tillverkat och försett med lastförsäkringsöglor-
Jag satte fast det i taket med vinklade plattjärn i bakre hålet för handtaget (nedre eftersom jag använde plåtskruv med bultskalle som var lite grövre än handtagsskruven) och nedre delen fast i fästet i ryggstödet som håller ryggstödet uppe (bara en bult som "låste" fast sig. m a o ingen åverkan på klädslar eller annat...
3. Hur lugnt som helst men se till att ha däck bak med min. 93 i belastningsindex. Humöret på besiktningsmannen kan ju iofs spela roll, vad vet jag??
890:- inklusive vägning.
4. Befintliga lastöglor duger gott. (Hoppas du har det!)
5. Försäkringen borde det inte vara nåt problem med, jag vet iofs inte någon som behövt utnyttja den efter att man fällt upp ryggstödet igen.
6. Finns ingen "straffskala" eller böter men som sagt ombesiktning blir det OM dom kollar.

sab
Lite kloka råd från en som kör med LB reggad tjänste bil:

1. Bilprovningen kan vara hårda på sätet på Volvo skall sätet bort och ersättas med platta för godkännande

2. Last galler hos t.ex. Bilinredningsfirmor ( Länk

3. reg bes 1800:- + vägning och accis...

4.se 2

5 & 6 tja du.. det kan man undra men om en nitisk polis tardig är det inte bara ombes utan ev. även åtal för skattebrott (bilskatt bla.) osv. speciellt om du har bilen firma reggad..

sen skall du kolla om bilen går att gör PB av igen... min LB reggad Volvo 945 gick inte utan ett intyg som volvo inte ville utfärda utan i så fall fick jag byta in den som LB och köpa den igen som PB....

"det kostar att vara snål......."
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Jag tackar för svaren sab och gasar-Magnus.
Jag funderar ett tag till innan jag gör slag i saken.
Men 7.360:- i skatt om året för en modern diesel är ju fullkomligt vansinne.
Har hört att Rin*holm (vill inte att han ska hitta sitt namn här) har sagt att det inte kommer att löna sig och att pb som lb reggas ska ha samma skatt som tidigare och tidigare pb reggade kommer att gå tillbaka till samma skatt som innan.
När han nu kan tänkas orka med att införa det, har man kanske redan sparat in lite slantar så att man kan regga om den igen.
Har också hört att så är reglerna bla i Österrike.

Hälsningar

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Angående din ursprungsfråga har jag liknande problem med vibrationer när jag bromsar och trodde först att det kanske berodde på mina helkassa bakskivor, men när jag läste PH:s innlägg från ett annat forum och hans fråga till dig börjar jag tro att det ligger något i vad han säger.
Min bil slår också i småhålor och mindre ojämnheter men beter sig som en segelbåt över större gupp och ojämnheter på landsväg. Körde bla i höger och vänstercirklar på en väldigt ojämn och isig grusplan väldigt sakta och då slår det som bara den i vänstervarv, (mitt slånde kommer mest från höger) men det hördes ingenting i högervarv. Har också märkt att när jag svänger ut vänster i en korsning eller kör i en rondell och träffar på minsta lilla ojämnhet så slår det till i ratten och dunkar till i framvagnen.
Har kopierat PH: inlägg här nedan (hoppas du inte misstycker PH, läser du detta får du gärna berätta mer om vad ett casterstag är och varför det slits ut.
Vet vad caster, kamber tooin och tooout är men vill gärna veta mera om varifrån glappet kommer och om det inte bara är en bussning att byta i så fall?
Att mina stötdämpare är kass är det inget tvivel om, min fråga är om man även bör byta stötbenslagret upptill när man bytar eller det kanske spelar mindre roll, kanske går det att kolla?
Min bil har snart gått 19000 mil, förmodligen på orginaldämparna.

Inlägg från tidigare forum från PH:
Slänger det i ratten åxå?? Då är det dax att byta caster stagen och kanske stötdämparna åxå om den har gått mycket på samma dämpare! Bilen blir som ny sedan... :-) och plånboken lövtunn ... :-(

PH

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Någon som har tips om bra billiga stötdämpare och om det lönar sig att byta övre stötdämparlagret.

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Kollade priset på BMW igår och dämparna kostade 1070:-/st, det som förvånade mig var att Mekonomen ville ha 1066:-/st för monroedämpare.
Det skiljer ju ingenting är inte orginal att föredra då?

Håkan Hagelkvist
PH igen..
Det ska visst inte vara så lätt att kolla själv om det är glapp i caster stagen! Angående besiktning så sade de ingenting om caster stagen när jag besiktigade bilen trots att jag påpekade att jag åxå höll på att skaka av vägen. Jag har inte själv bytt caster stagen men jag har för mig att det bara går att byta hela staget inte bara bussningen.... casterstagen var i alla fall nya efter bytet. Casterstagen är de kraftiga stagen som går bakåt från upphängningen. Funktionen... tja jag är ingen mekaniker ... stabiliserar framvagnen .. vad vet jag. Har bilen gått mycket ... byt dämparna + fjädrarna åxå. Jag bytte dämparna + fjädrarna fram själv ... fy faen vilket skitjobb det var med enkla verktyg! Men vad underbart bilen uppförde sig efteråt .. as new!! Nu är det roligt att köra fort i kurvorna åxå.. :-)

PH
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
jag bytte casterstag på min bil för 2 veckor sen, och det blev en helt ny bil, innan lät det som om nån klapprade med kastanjetter under huven, och nu är det knäpptyst.
Den slutade dessutom att vibrera, både runt 100 knyck och vid inbromsning, och slutade att spåra så brutalt.
Jag kontrollerade genom att hissa upp framhjulen och dra hjulen framåt - bakåt , då klickade det + att hjulet rörde sig ca 1/2 centimeter, det skall inte röra sig alls.
Om ni byter själva, (gäller även stötdämpare) så tänk på att kolla framvagnsinställningen när allt är klart.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På mina BMW:ar (än så länge främst på 635 och 3.0. Dom har tillsammans gått 85.000 mil så jag har bytt skivor några gånger!) har jag aldrig haft "skeva" skivor men mycket ofta skivor som blivit ojämt slitna.
Mät med micrometer tjockleken på skivan runt om på flera ställen (säg minst 10 ställen lika långt in på skivan vid varje mätning) så upptäcker man att skivan är olika tjock.
För mig är det så här vid olika tjockleksvariationer:
- upp till 1-2/100-dels mm känns inget speciellt i pedalen
- upp till 3-4/100-dels mm pulserar pedalen tydligt och mer ju större differensen är
- vid 5/100-dels mm och mer pulserar pedalen så mycket att det är obehagligt att bromsa. Hela bilen vibrerar!

Min erfarenhet är att piratskivor har väldigt varierande kvalitet. Ett par framskivor hade slitits till 3-4/100-dels mm efter bara 2000 mil andra har hållit mycket längre. Orginalskivorna på 3.0:an bytte jag vid 35.000 mil och för ett par år sedan köpte jag orginal igen efter flera omgångar pirat. Orginal kostade mig 900 kr/st medan senaste paret pirat kostade 600 kr/st (1,5 år mellan köpen).

Svarva om skivor som slitits ojämt har jag också provat. Om omsvarvningen görs för att skivan snabbt slitits ojämt (tjockleken) blir den oftast snabbt ojämt sliten igen vilket jag tycker tyder på att stålblandningen inte är homogen i hela skivan.
Om omsvarvningen görs pga att ytan blivit sliten men den är lika tjock runt om fungerar omsvarvade sivor fint.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.