|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Erikw: Jo jag vet hur mycket en krock i låg hastighet kan orsaka. Nu tänkte jag mer på situationen ovan. Grannen borde väl ha hunnit bromsa en hel del innan och från 50 går det ganska fort att få ner hastigheten. Jag menar kör han så nära att han inte hinner bromsa alls och tom lyckas få bilen ramsned borde han kanske inte ens ha sitt körkort kvar. Sedan kan man ju diskutera om gubben som blev påkörd borde varit ute och kört över huvud taget, men det är en annan fråga.. Handen på hjärtat, hur många har inte klippt till bromsen på en automat när man tänkte koppla?? Jag har iallafall gjort det även om det var länge sedan och första automaten jag körde. Tack och lov ingen dåre som parkerade i bakluckan då.. /Caspar Länk |
|
|
Jag sträcker ivrigt upp handen och meddelar att jag flera gånger varit å trampt med vänsterdojjan på bromsen när man kört automat, man är ju så invand att man får fanimej sitta på vänster foten för att inte vara där och vifta, speciellt vid inbromsningar så där i slutet för att inte motorn skall dö... Varför är den pedalen bredare än en vanlig bromspedal? har automatförare väldigt breda fötter eller stora svårigheter att hitta rätt bland 2pedaler? /Christofer |
|
Paap Reeder |
.. jo caspar ... håller med dig i princip om att en opel sällan kan vara fin men med "fin" menade jag att han skött den som en ögonsten. Utsidan var också i väldigt bra skick. Stolar och inredning också. Det var en CD- modell men tyvärr så hade de bärande balkarna börjat ge sig iväg på känt gevaliavis och i bagagluckan var det förra året goda förutsättningar för ett akvarium. Min uppfattning är att opel gör bra och robusta motorer. Det satt en V6 i den. Växellådorna likaså. Det kanske är från ZF? men slutväxlarna är rent skräp. Har bytt en åt honom för några år sedan och nu har även "den nya" börjat krångla och det finns inte ens möjligheter att schimsa upp spelen. Helt otroligt i sig. Finns ej heller plugg att fylla på olja genom. MVH /// Paap R |
kilroy |
Gasar-Magnus*När det gäller dina 2 paragrafer i Vägtrafikförordningen, § 14 och § 16 så är det troligtvis så att § 14 väger betydligt tyngre. § 16 är lite av en "luddparagraf", tillkommen för att rent juridiskt kunna bevisa att en person pga remarkabel brist på körvana ligger och kör extremt sakta och på så sätt stoppar trafiken.Kör man på någon bakifrån så skall det till mycket speciella omständigheter om du inte åker dit som vållande, till exempel följande:Efter att ha haft körkort i 2 månader gjorde jag min första långresa med egen bil till Stockholm. Allt gick bra till jag kom på Essingeleden. Jag höll ett mycket gott avstånd till framförvarande bil eftersom det var tät trafik. Helt plötsligt slinker det in en gammal VW-buss i luckan mellan mig och bilen framför. VW-bussen tvärnitade när bilen framför plötsligt kom på att han skulle svänga av Essingeleden. I det ögonblicket låg jag så nära VW-bussen att jag körde honom rakt i häcken. Från det att VW-bussen trängde sig in framför mig tills han tvärnitade tog det ett par sekunder. Försäkringsbolagen fann enhälligt att föraren av VW-bussen var vållande. Föraren av VW-bussen ville gå till domstol men han ångrade sig när han fick reda på oddsen...Tur...? Inte alls...genom att hålla ordentligt avstånd gjorde jag vad jag kunde för att köra säkert. Att VW-bussen på 2 röda sekunder både trängde sig in framför och tvärnitade var inte mitt fel. |
Paap Reeder |
Kilroy! Ändå ngt positivt mitt i all bedrövelsen att du blev "frikänd". MVH /// Paap R |
|
Om 91åringen erkänner att han blandade ihop pedalerna så är det väl mer eller mindre självklart att han blir vållande?! Går det inte att få tag på gubben och reda ut ett och annat? Sjabblade han med pedalerna eller var han helt enkelt inte van vid nyare bilars bromsar? Han kanske hade haft en gammal 240 där man trots allt får ta i ordentligt för att få till en någorlunda kort stoppsträcka men i sin nya v70(?) så händer först väldigt lite när han trycker på bromsen, och när han trycker lika hårt på pedalen som i den gamla 240n så stannar bilen på en 10öring? Men som sagt... erkänner han att han har klantat sig med pedalaren så borde väl saken vara biff? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
Paap Reeder |
Hej Heinz! Det blir alltid 100-0 i ett sånt här fall. Även i detta specifika fallet. Grannen blev 100% vållande. Man måste hålla ett sådant avstånd att man hinner stanna om framförvarande i princip "hittar på vad som helst".... dock får framförvarande inte vända fordonet och köra åt andra hållet i samma fil ...... som ungraren gjorde nere i skåne. Att kilroy ovan "klarade sig" beror på att han blev "avståndsmässigt" trängd i sin fil. Filbyte måste ske så andra inte utsätts för fara. MVH /// Paap R |
kilroy |
Paap Reeder*Jo, det var skönt att inte vara vållande...inga personskador heller.Men min Volvo 740 blev illa åtgången... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.