AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.948

320 i BMW Cup?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
En E30 320i utan ABS har väl trummor bak så det är nog det Haglund menar.

/markus
Prova med standardbelägg om du bara vill få några varv i kroppen. Tro mig dom fungerar på bana i hårt tempo, varv på varv med r-däck. Iofs skonar r-däcken bromsarna till viss del men ändå. Bra vätska är aldrig fel och behöver inte kopsta många kronor.

Att bara köpa för att man måste eller borde är inget kul. Kör in dig i bilen och ta en sak i taget. Du får lättare att följa med bilen och utvecklas med den då.
"Öhlinare" kräver sin förare för att få till, inget snack om det.

Det är min syn på saken iaf.

/Anton
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Att bakbromsarna är av trumtyp spelar mindre roll på bana, då man använder bakbromsen för att stabilisera bilen, c:a 75-80% av bromseffekten ligger på frambromsarna, så att åka standard skivor bak på E30 ger ingen stor skillnad.

Anton Lillsud: bromsarna utsätts för mycket större påfrestning med R-däck än gatdäck, det är ganska självklart då fästet (traction!) är högre, däcken greppar bättre och bromsarna utsätts hårdare=högre värmeutveckling!

///Magnus
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
E21-racing:
Precis som det påpekats så har 320i utan ABS trummor bak. Jag trodde även att det var de mindre skivorna fram (utan ventilation), men kanske är det inte så?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Om vi pratar down-force bilar så har du stor nytta av mycket bromskraft bak, men i detta fallet en E30 för standardklassen kommer det inte att fungera ens, läs vad jag skrivit tidigare!!

Ventilerade 260mm skivor till E30 med sexa är lika på alla!

///Magnus
E21-racing: ändrades inte bromsarna på 320 ~87 eller något? Att de äldre (som min) inte är ventilerade?

mvh, Martin
SpineKracker
Ventilerade på min iaf.
Finns det brembobromsar som passar rakt av eller krävs mycket modifikation?
Ställbara krängningshämmare, passar de rakt av eller kräver de modifikation?

E30, för att man vill.
SpineKracker
Jag menade inte att man automatiskt blir snabb på bana tack vare Öhlinsdämpare men jag vet att det är bra grejer så jag haft det på en av mina crossar.

E30, för att man vill.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Brembo Maxi finns hos ex.vis Mekonomen, dom klarar lite högre temp. kan vara bra att börja med, det är naturligtvis samma storlek som original så visst passar dom.
Sen finns ju naturligtvis också en mängd andra bromsar både som passar direkt och större saker......
Du har ex.vis Tarox som också gör modellanpassade slitsade skivor o belägg, kolla wwww.Motornord.se ,

Justerbara hämmare bockas efter originalformen o passar, brukar medfölja stag o bussningar för att kunna montera kolla här t.ex: Länk .....under försäljning!

O Öhlin visst är det bra saker, och med fin karaktär, men det finns andra märken till bättre pris än öhlin som fungerar minsta lika bra! Leda, JRZ, Avo, Koni m.fl.
Bara för att dom har separat reservoair och slang från toppen (vilket många tycker är häftigt!) så betyder det inte att dämparen är så mycket bättre.
Jag har själv Leda justerbara oljedämpare som är myket bra, och gas behöver man inte på en riktigt byggd dämpare, det är först på en rallybil med långa slaglängder o hårda landningar gasen har en fördel!!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ang. bromsar: 316/318 har solida skivor.
318is-325 har ventilerade skivor!

Dock är båda i diametern 260mm, ganska små alltså!!

///Magnus
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
"Jag menade inte att man automatiskt blir snabb på bana tack vare Öhlinsdämpare men jag vet att det är bra grejer så jag haft det på en av mina crossar"

Jag kan med 100% säkerhet nämna att det kan vara tvärt om i stället. Många "värstingdämpare" har så pass många inställnings möjligheter i många steg så det är mkt svårt att få in en sett up på dom. Iofs så kan man hyra in den tjänsten från tex Öhlins precis som många sponsrade stall gör.
Rätt inställning av dämpare ger mer än att ha ett dyrt märke monterat.
På sprint bilar ( som cup bilarna är) så räcker oljedämpare (precis som magnus nämner) just pga olje kavitation inte hinner uppstå.

Jag vet många som sattsar på gas/avo/jrz bak (alla är i grund och basserat på samma ide) och ombyggda koni fram. När du tittar på universal dämpare så kolla bara upp att det finns folk här i landet som kan renovera/bygga om dom.
E21-racing: Med r-däck så blir traction högre, det håller jag med om. Men samtidigt kan jag ha en högre ingångshastighet i kruvan och behöver inte alls bromsa så mycket för att gå på turn-in.
Så var min tanke och jag upplever själv att bromsarna slits mindre med r-däcken då jag håller högre tempo överlag med dom.

Jag säger inte att jag är allsmäktig inom ämnet, tvärt om. Ovanstående påstående är bara en reflektion från min sida.

/Anton
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Pelle: Ja, o det är just detta med injustering av syra dämpare som många inte ens vågar sig på, jag förstår varför, 3 el 4-vägs justerbara dämpare kan man enkelt tappa bort sig på......

Med mina Leda som exempel: dom har 24 fasta lägen där bump/rebound justeras i samma, oftast följs dom åt ändå, och spannet på justeringen är stort trots endast 24 lägen, ändå går det att hitta rätt inställningar för bilen som ger snabbare varvtider.

Anton: det är ganska naturligt att ett R-däck som greppar bättre än gatdäck även är tuffare mot bromsarna, när just fästet ökar så kan man flytta fram bromspunkterna o bromsa senare o mycket hårdare, (däcket har ju bättre grepp!), oftast också med en högre hastighet än med gatdäck just för att greppet är bättre i böjarna så blir utgångshastigheten också högre vilket följer med hela vägen till nästa kurva...........!

Normalt vedertaget att R-däck sliter mer än gat däck o att slicks sliter mer än R-däck på bromsarna mm. Inget konstigt med det!

///Magnus
SpineKracker
Det nya chassit är på plats nu och måste säga att den blev en enorm skillnad!
Helt annan bil!
Var kan man köpa ställbara k.hämmare? =)
Mycket vill ha mer vet ni hehe

E30, för att man vill.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Du har ju redan fått en länk av mig, kolla ovan.
Eibach är också en tillverkare av kränghämmare, kolla med OCL-Brorsons som är importör.
Även Vererra i Eslöv kan tillverka åt dig för 3-3500 kr
Finns fler oxå......

///Magnus
SpineKracker
OCL Brorssons sida funkar inte.. hänger sig när jag går in där.. men 02depån va sjysst! Snacka om att nischa sig.. =)

Funderar lite dock på motorn. Står att man inte får modifiera motorn, bara finjustera, har jag för mig i reglementet för standard klass. Är trimkam för mycket "modifiering"?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Funkar väl helt perfekt på deras sida, Eibach hämmare till E30, 20mm fram o 16 bak, 3 stegs justerbara, pris: 4450kr
Men OCL har telenr, det brukar funka fint.
011--197700

Sen är det väl enl. Grupp N reglementet för standardklassen.
Alltså får inte motorn trimmas över detta.
Trimkam är garanterat otillåtet.

Kör med originalmotorn, kolla över motorn o se till att den är fräsch o går fint, förse den gärna med kall insugsluft o ett bättre avgassystem.
Snabba varvtider får man av balanserat chassie o bra traction!
Motorn har liten roll i helheten!

///Magnus
SpineKracker
Grejen är den att jag inte har kvar 2.0:an..

E30, för att man vill.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nähä, vadå?? vad menar du med det??
Har du en standard M20 2.5 är det väl inget problem, kör med den i originalutförande/grupp N trim.

Läs igenom reglementet för BMW-cup, du hittar det på www.bmwsc.com

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.