|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
SpineKracker |
Tjena! Är sugen på att köra BMW Cup. Undrar lite hur snabba bilarna i stadardklassen är egentligen. Skulle man bli totalt utklassad i en 320 2.5 med trimkam sportavgas och öppet filter? Bortsett från körning dvs. Tack! E30, för att man vill. |
SpineKracker |
Absolut ingen som har någon aning?! E30, för att man vill. |
|
Det är såååå mycket mer än motorn som spelar in i racing. Vad viktigare är: stötdämpare, fjäderkonstant, kränghämmare, bromsbelägg o bromsbalans, Totalvikt och viktfördelning är oerhört viktigt, lätta hellre bilen är trimma motorn, det ger mer för det totala resultatet. Chassiesidan är den man kan jobba på o tjäna mycket i form av snabba varvtider: hjulvinklar, förspänning i diffbromsen, ovan nämda saker o många fler är avgörande..... Men en E30 med 2.5 liters motorn är fullt tillräcklig effektmässigt i standard, gå sen på bra dämpare, hårdare linjära fjädrar, justerbara hämmare, mer camber, uppspännd diffbroms, bättre bromsar, samt lätta så mycket du kan så har du en kunkurrenskraftig bil i BMW-Cup! ///Magnus |
|
|
SpineKracker: Gå in på BMW Sport Club's hemssida Länk och ställ frågan i forumet så får du svar. /Rickard |
|
SpineKracker |
E21 Racing: Ok tack för tipsen! MVH E30, för att man vill. |
SpineKracker |
BMW SC forum verkar tämligen dött... E30, för att man vill. |
|
Ja, det är bättre att fråga här eller på Rejsa.nu, på dessa sajter finns flera av dom som kör eller har kört i BMW-cup o har erfarenhet. Har själv kör i BMW-cup under 4 år så lite har man nog lärt sig. Hur långt har du kommit med bygget?, när siktar du på att börja köra? kan hjälpa till om du behöver info o råd om div. saker! ///Magnus |
|
SpineKracker |
Har väl inte kommit riktigt till byggstadiet men effekt verkar ju räcka till för standardklass och fick hem nytt sportchassi idag! =) Tanken är väl att kanske köra i vår eller är det redan för sent för att anmäla sig osv? Läste i reglementet för standardklassen där det står att effekt/vikt förhållandet ska vara >7.3kg/hk eller om det var 7.6kg/hk. Måste jag alltså ha ballast i en bil på 1200 kilo och 200hk då detta blir 6kg/hk eller har jag fått något om bakfoten här? Tack för svar! E30, för att man vill. |
|
Sportchassie? vad är det för saker du köpt då? Räkna inte med att en vanlig väghållningssats är nåt att ha på racerbanan, det är på tok för mjuk o funkar mycket dåligt. Man bör ha 60/65mm racing fjädrar med anpassade dämpare, finns lika att välja bland! För sent är det aldrig, du kan komma med o köra när du vill, endast en förarlicenskurs måste genomföras först! Och natruligvis ha en godkänd enl. reglementet o SBF-besiktad bil! Vikten är jag inte helt säker på då jag inte ens kört i standard på många år! ///Magnus |
|
SpineKracker |
Det är bilstein dock bara 60/40 mm. Tror du att det blir för slappt även i standard? Hur mycket effekt har du? Vilken klass kör du? E30, för att man vill. |
|
Det Bilsteinkit du har köpt är med absolut största säkerhet på tok för mjukt! Dämparna kan du schimsa om så de orkar hålla i de hårdare fjädrarna, sen bygger du om fjäderbenen så du får på 60mm fjädrar och då öppnar sig en hel värld av perfekta fjädrar att välja bland. Bak får du också modda så de mindre fjädrarna passar. /Anton |
|
|
Har du någon erfarenhet av bankörning sedan tidigare? Det kan vara bra att köra lite för att få lite känsla och rutin i kroppen. Då kanske Bilsteinkittet du köpt passar bra till att börja med. /Anton |
|
SpineKracker |
Tjena Anon! Vad innebär schimsa? Nja jag har väl ingen erfarenhet av bankörning men jag har kört endel go-kart =). Självklart skulle jag ju träna lite innan jag ställer upp i en tävling. Kör du själv i BMWCup? E30, för att man vill. |
|
Ja, ett vanligt bilstein cahssie är för mjuk, fjädrarna är påtok för mjuka o dämparna är anpassade efter fjädrarna, ingen bra ide heller att prova o testa för första gången med dåliga grejor, det brukar sluta med att man åker av eller snurrar! Riktiga fjädrar 60-65 mm, dämpare för fjädrarna och viktigt: grövre kränghämmare som är justerbara! Effekten är som jag skrev tidigare inget viktigt i banracing, jag har kört flertalet år med helt standard 2.3 liters M20, åkte ändå fortare än M3:orna! Har åkt Standardklass i 3 år och sen Specialklass i 2 år med samma motor!!! Nu är dock en standard 2.5 liters på plats! Ett bra sätt att få träning är att åka på BMW SC banträffar o köra under fria körningen. Det är lite lite träningstid i BMW-cup så försök gärna testa lite innan, finns även möjlighet på dom flesta banor att köra fri träning en gång i veckan, det ger mycket för både bil o förare! ///Magnus |
|
|
Att schimsa en dämpare är inget man gör själv, det krävs kundskap o enorm renlighet, spec.verktyg mm. ///Magnus |
|
SpineKracker |
Tack för all hjälp hittils! Trodde inte att det krävdes så pass styva grejer för standardklass. Får väl se lite hur den beter sig på bana när jag får på sänksatsen. Men vad innebär schimsa? =) MVH E30, för att man vill. |
|
All bankörning kräver att chassiet är anpassat för detta, en vanlig väghållningsats är anpassad för att fungera på vägen, som en kompromiss mellan styvare chassie och komfort! Dämparen har till uppgift att ge fjädern ett motstånd o dämpa svängningarna som uppstår i en fjäder, och att chimsa/ byta ventiler eller ändra setupen i en dämpare innebär att man gör dämparen styvare o med ett högre tröghetsmoment! Den orkar alltså dämpa o stoppa upp egensvängningerna som annars skulle uppstå av fjäderns kraft och minska rörelsen av karossen, det är mycket kortfatttat, dämparen gör många saker! Oavsett vad du kör för klass så utsätts chassiet o karossen förhöga belastningar, långt högre än på vägen och det är primärt däcken (traction!) som avgör hur hög belastningen blir! Men en annan väg man kan gå också är att köra med relativt mjuka fjädrar, och relativt styva hämmare, dock kräver det ändå en dämpare som kan "hålla emot" kraften! Detta blir mer o mer gångbart, har själv nästan halverat fjäderkonstanten genom åren och ändå åkt fortare, det kräver dock grövre hämmare o stötdämpare av en annan karaktär som dessutom är justerbara! Kostar därför mer också! ///Magnus |
|
|
Jag menade aldrig att gemene man har möjlighet att bygga om en stötdämpare för anpassning mot hårdare fjädrar. Men möjligheten finns för de dämpare SpineKracker har köpt. Att man skulle göra bort sig så fatalt genom att vara med på en banträff för gatbilar med ett så kallat väghållningskit tycker jag är att ta i när man säger det. Visst finns det bättre grejer som är bättre lämpade för just bankörning, men trots allt så kan man köra en hel del med ett så kallat väghållningskit bara för att få lite känsla i kroppen. Jag har själv gjort det och inser helt klart begränsningen i chassit som det är nu. Men vad det verkar så är lösningen på gång. Jag kör inte själv i BMW Cup men jag har licens och tanken är n å g o n gång ta steget ut och börja tävla. :-) /Anton |
|
SpineKracker |
Tack för de betryggande orden Anton! =) Det ultimata vore förstås Öhlinare runt om men som studerande vill jag inte lägga sparpengar på detta.. Nåväl, får se lite hur det utvecklas.. E30, för att man vill. |
|
SpineKracker: Öhlinare? Visst. Om du tänker modda hela bilen finns det säkert några Öhlinsdämpare du kan hitta som passar. Som sagt. Bry dig inte om effekten. Den finns säkert så det räcker både för att åka fort på banan och åka fort av banan i början. Tänk mer på vad bromsarna klarar. Om du har en 320i med 325i-motor men fortfarande 320i-bromsar så är det dags att byta det rakt av. 325i-bromsarna räcker säkerligen alldeldes utmärkt för att köra lite bana, vilket jag tycker du ska börja med. 320i-bromsarna orkar det inte (om du inte har ABS). Det jag tycker du ska göra är att testa att köra lite bana med dina befintliga prylar och se hur långt det räcker. Modifiera därefter efter vad du märker behöver modifieras. Att smäcka på "Öhlinare" kan vilken rik människa som helst göra. Att använda dem däremot svårare för att inte tala om att behöva dem. Kör med originalfjädringen så kommer du förmodligen märka att du vill ha hårdare grejer. Om du har en sänksats liggande, ös på den och märk att du vill ha ännu hårdare grejer. Ut på banan med 320i-bromsarna och märk hur trist det blir när det börjar fada efter några varv. Sätt sedan på 325i-bromsar, bättre kylning och riktig bromsvätska och känn att det funkar fint. Fråga på banåkaforum som rejsa.nu människor som har liknande bil (finns massor) och som har erfarenhet av banåka vad de rekommenderar. Bara för att det står Porsche på bromsarna, Öhlins på stötdämparna och det sitter en IC i fronten på bilen betyder inte det att den är snabb. Förmodligen tvärt om... Någon gillar show och har satt på prylarna för att han har sett det i Bilsport. Dessvärre mer och mer sant för varje dag. |
|
|
Prata med Sellholm tuning i Köping så tar dom fram andra fjädrar till dig och ändrar setupen i dämparna, det är mitt råd! Haglund: vad menar du med 320 bromsar o 325 bromsar?? dom har exakt samma bromsok, samma bromsskivor samt belägg, vad är det som du anser är bättre med 325 bromsar kontra 320 när allt är exakt lika!?? SpineKracker: Bytt skivorna till Brembo Max el. lik. lågpris saker o montera belägg som tål högre temperatur, Ferodo racing, EBC eller nåt annat, finns många o välja, stålspunna slangar o bromsvätska för racingbruk! Du slipper du fading till stor del! Sen finns det alltid dyrare saker att montera men man måste se bilen som en hel enhet o anpassa sakerna efter varann, att allt ligger på samma nivå o funkar ihop är nyckel till en lyckad banbil! Men en sak du absolut ska montera på bilen är hårdare o ställbara kränghämmare innan du ger dig ut på banan, kostar ca 3000 kr för fram o bak, dom behöver du verkligen! Lycka till med bilen! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.