|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 530i, manuell är hart när omöjlig att glida iväg med på ett civiliserat sätt, det känns som gaspedalen inte hänger med runt 1000-1200 varv. Startar nästan alltid med ett litet irriterande ryck. Min förra 523:a och övriga BMW vi äger har inte detta beteende. Slirar man rejält så då glider den iväg, man annars blir det ofta en "tvekan", vet inte riktigt hur jag ska förklara detta. Andra med samma erfarenheter?, det är väl en elektronisk gaspedal på denna bil? mvh Peter | |
|
Uppgradera mjukvaran på BMW, inte dyrt. Mvh |
|
|
Beställs detta på BMW eller ... Borde detta täckas på 6 månaders garantin, bilen är snart 6 mån gammal sedan köpet. Är detta ett "vanligt" fel som kräver uppgradering"? //peter |
|
|
pgg: Jag har precis samma symptom på min 530i -01, det går inte att komma iväg utan att det går ryckigt. Precis som du säger så känns det som om gasen inte är tillräckligt snabb i responsen. Enda sätter att komma iväg någorlunda ryckfritt är att sakta släppa upp kopplingen utan någon gas, och när man väl är iväg börja gasa, men vem fan vill ha det så. Däremot har jag bytt hjulbussningar bak då det var ett jäkla glapp där, och det gjorde saken något bättre. Men inte bra nog, får nog ta och åka in till BMW och uppgradera då. Säg gärna till om det blev bättre för dig med uppgradering. |
|
|
Kanske i behov av att byta kopplingen om den slirar på ettan! ------ Länk Länk |
|
|
Jag har oxå lite utav denna tendes i min 523:a, själv är jag lite inne på att det kanske kan ha med detta att göra Länk Man kanske skulle kolla detta med mjukvaran om det hjälper, skriv gärna här om ni uppdaterar och det blir bättre. |
|
|
Det ÄR ventilen som nämnts i föregående inlägg. Tag bort den och skåda ljuset! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Öppnar denna tråd igen då jag försökt "allt" inklusive borttagning av CDV'n och kopplingsbyte på min 530i och detta irriterand ryck finns fortfarande kvar. Misstänker att gasspjället inte är friskt, men vill inte fortsätta byta komponenter på måfå. Nån som fått ordning på detta? /Vincent |
|
|
Har också tagit bort CDV mojjen, och tyckte inte att det blev någon större skillnad, trots alla lovord på detta forum.... mvh Peter |
|
| Vet inte om jag blivit alldeles perplex, men jag lyckas inte mejla till dig Peter. Har brukat funka bara men klickar på användarnamnet. Tänkte att vi kunde diskutera detta offline. Kan du melja mig? | |
|
Kan inte maila heller, hittar inte detta i din profil? mvh Peter |
|
|
Skumt, nånting är ändrat, kanske har samband med PowerUser. Maila mig på vpihlstrom@ptc.com hoppas bara att dom inte tar bort adressen när den är skriven rakt in tråden. |
|
|
Vince. Har du kollat givarna för vanosen? |
|
|
Hej, Även jag känner igen detta fenomen i min 530 -02, om Peter & co kommer fram till ngt bra är jag tacksam för om ni vill delge era tankar. |
|
|
h:son, Näpp, kan det vara dessa? Har du haft problem med givarna? |
|
|
ELU med flera, Lägger in lite tankar jag har om detta för att se om nån nappar. Verkar som rätt många känner igen det. Jag upplevde att bilen blev bättre utan CDV, men det löste liksom ett annat problem nämligen småhuggandet och den ännu mer oprecisa kännslan blev lite bättre. Men det problem vi upplever handlar mer om att motorn liksom "dyker" precis när accelerationen börjat för att sedan ryckas igång igen vilket är mycket irriterande och kan endast undvikas med rätt mycket kopplingsslir. Sliret verkar göra att man ligger över en magiskt varvtals(?)-gräns där detta inträffar. När bilen är kallstartad funkar det i stort sett perfekt. Verkar finnas mer kraft eller alternativt är varvtalsgränsen/spjällvinkeln passerad. Stämmer det med er erfarenhet? Problemet är ännu jobbigare då jag tycker att kopplingen tar så högt och kort att det är svårt att dosera sliret. Trodde kopplingen var slut så jag lät Förenade bil här i Malmö byta den för ett år sedan. Inte ett dugg bättre, mecken ifrågasatte till och med bytet då kopplingen såg mycket bra ut..... Så jag har alltså tagit bort CDV'n, bytt koppling, höjt tomgångsvarvet och också bett om en mjukvaruuppgradering i samband med att de kopplade ur passagerar airbaggen. På Theanders bil i Lund (som tog airbaggen) sa gubben att det var det senaste i programväg jag hade, vet inte om han verkligen har koll på det, men så sa han. Tomgångshöjningen gjorde lite nytta, men det är fortfarande pinsamt dåligt för en så pass stark bil. Man är som en nybörjare hela tiden. Mina misstankar på fel är: *Överkänsliga knacksensorer som gör att tändningen backas av precis då belastningen kommer och alltså tvekar av effekten. Lite som antisliret griper in av ingen anledning liksom. *Felande gasspjäll. Det känns som att det kan vara en död fläck i det elektroniska gasspjällets reglerområde. Det är kanske snarare det än ett varvtalsproblem, varvtalen blir ju i högsta grad proportionellt med spjällvinkeln vid samma belastning i startögonblicket. Kallstart kanske har en större själlvinkel och då märker men inte detta. *Eventuellt felande potentiometer vid gaspedalen? Skulle vara intressant att höra vad andra tycker om dessa tankar. |
|
|
hej, torde man inte kunna kjöra livedata på bilen och därigenom kunna se exakt vad som händer med de olika parametrar som Du just beskrivit? mvh Martin |
|
|
Hej, jag hade precis samma problem med min bil just efter köpet. Det visade sig att en packbox i kopplingen sprungit läck och efter bytet blev kopplingen som ny. Läckaget orsakade att kopplingens ingrepp blev lite slumpartat och ryckigt och det var svårt att få till en bra start och en bra övergång mellan ettan och tvåan. /M Min bil: Länk |
|
|
tegel: tack för hjälpen, men detta handlar om att motorn liksom segar ihop en kort stund just nä man ska iväg. Jag luftade om min koppling nyligen och nu är det lättare att dosera lämpligt slir som minskar den trista effekten av nämnda tvekan. Men "problemet" kvarstår och det verkar som man får leva med det. |
|
|
Jag har samma problem med min bil. Antingen så får man höja varvtalet och slira iväg på kopplingen eller så får man kärringstopp. Om man inte rör gaspedalen så är risken mindre att man får kärringstopp än om man gasar lite. Ingen som känner igen sig på detta ich vet vad detta kan bero på? |
|
| Ni har inte testat olika bränsletyper (95,98,V-power) osv? Jag upplever det som att just startskedet blir lättare att kontrollera med 98 oktan i tanken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.