AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.075

Trimma E34 530i?

Sida 2 av 2
RI
146
RILLE BRUHN
325IM -88
325T -89
325IA -88
318IS -91
325 ETA
Johan b: Om man bygger som du säger med ljuddämpare långt fram och sen raka rör typ, då får man ju ett fult smatter ljud.
Jag tror att man ska bygga lika som dom flesta med trimmade jänkare gör: grova rör och Ljuddämparna långt bak..
Baader: Klart du ska bygga ett ett lite mer öppet system, tänk va vass dom kan låta en bmw 8a

ENDLESS BRAKES
KKR
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jepp men jag måste få tag på ett extractorgrenrör som verkar omöjliga att kunna köpa i sverige
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag har nu tagit bort mittre ljuddämparen och ersatt den med 2" rör hela vägen bak till sista burken. det var ett pussel att få till rören men det gick till slut. skillnaden vart inte så stor som jag trodde men det hörs att dämparen e borta, speciellt över 3500rpm

nästa projekt är ett öppet luftfilter som jag tänkte sätta -I- nuvarande burk eftersom den redan har ett rör draget fram till stötfångaren där den drar in kall luft. är det en dålig idé? ska jag ta bort luftburken helt så att filtret står fritt å bygga en avskärming med plåt?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Baader-

Angående avgas systemet så recomenderar jag att du definetivt byter slutburk. Orginalburken är kontruerad så att ljudet ska studsa mellan en massa "väggar" för att dämpa ljudet... Med en fullflödes dämpare går luften/ljudet rakt igenom och filtreras längs med burken istället. Mer kraft åt motorn me.

Angående luftfiltret: Det är bättre att montera sport filter i orginal burken. Burken kyler redan optimalt samt skärmar värmen på ett bra sätt. Om det är ljudet du vill åt rekomenderar jag att du tar bort ljuddämpartratten i insugshålet i fram på burken. Då får du det balla sugljudet ändå. Tro mig. Jag har testat på TVÅ bilar nu och det blir klockrent!!!
Danne

- H U M A N R A G E -
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

dandelue, ska fixa det med luftburken imorrn. ljuddämparen får vänta har massa annat godis på gång just nu och jag har inte trump som farsa :(

har du nån dämpare du rekommenderar? och öppet luftfilter till org burken?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
baader-
Kolla på Green Cottons orginal filter till burken. Hos Bildelsimporten i Uppsala har de också deras eget sportfilter till din burk!

- H U M A N R A G E -
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

bildelsimporten uppsala, har dom nån affär man kan besöka elle är det endast postorder?

tratten du tipsade om sitter som sten. har du nån aning hur jag ska få bort den? vågade inte bryta då jag trodde ja skulle pajja nått, men jag såg att den gick ihop rätt mkt, det måste vara minst hälften så stor som röret innan..
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Man måste bryta sönder tratten för att få bort den. Poligrip funkade för mig. Bryt den i små delar... Du behöver den ändå alldrig mer.

Bildelsimporten ligger vid Börjetull i Uppsala. Det är det sista motet innan avfarten till Sala från centrum sett... De har en liten "butik" man kan stå och beställa i...? Stort är det inte i alla fall.

- H U M A N R A G E -
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

tack för tipsen,

måste bara fråga! va e det för sänkning du har fram på din mörka touring, det är helt perfekt!!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tackar!
Tyvärr kan jag endast gissa då bilen var sänkt när den införskaffades. Jag vet att det är Koni dämpare i fram... tror att de är gula. Tror att sänkfjädrarna är rätt korta (sänkning ca. 60mm.) då de nästan går under skärmkanten. På min förra (silverfärgade) satte jag dit 60mm. sänkfjädrar på vanliga M-dämpare och det resulterade i att den blev ungefär 2cm högre än på den svarta. Tror att det beror på dämparna alltså... så jag GISSAR på 60mm sänkfjadrar på gula Koni dämpare.
Danne

- H U M A N R A G E -
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

ok om man skulle kapa på fjädrarna hur många varv motsvarar 60mm?? jag mätte på min och det är 11cm mellan ovansidan på däcket och skärmkanten så det behövs ta bort några varv på fjädrarna för att få bort cross country-looken
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har ingen aning. Har inte kapat fjädrar till en BMW nån gång... Vet inte hur dina fjädrar är kontruerade heller. Om jag vore dig, skulle jag spara en månad och införskaffa sänkfjädrar. De är inte så dyra till i fram på din bil. Kapar man så pass mycket som du vill kommer fjädrarna inte ligga rätt i skålarna även om du kapar dem på samma ställe de nu slutar på... kan jag tänka. Vinkeln mellan fjäder och skål blir nog knasig om du förstår vad jag menar.

- H U M A N R A G E -
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

får man plats med turbo på en 530 v8? hur mkt effekt skulle man få om man bara laddade lite utan att behöva byta kolvar å stakar.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Vill ha för mig att E34 med M60 = trångt. Nu är det längesen jag tittade ner i ett sånt motorrum, men finns det inte en del plats om man tar bort grenrören och lixom lägger en liten snurra på varje sida ganska långt ner/bak i motorrummet? Känns som att det borde vara rymligast där. Nästan under bilen då alltså.

Diesel-räsern
/Rickard
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

nog är det lite plats men det borde gå?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Skulle vara kul att se ett M60 twinturbo bygge =) Lycka till om du börjar.. Borde kunna använda riktigt små aggregat eftersom det endast blir 1.5 liter/st. Borde kunna bli ett trevligt bygge.

Problemet är ju direkt det här med besiktning osv.. men det vet du ju redan..

Diesel-räsern
/Rickard
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag har bara frågat runt lite bara, finns inga direkta planer just nu. intresset finns men inte pengarna och kunskapen. va jag fattat så kan man köra med originalstakar å kolvar ommna bara laddar litegrann, man behöver bara byta till extraktor nya spridare ny bränslepump och mappa om allt?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
nja, bara och bara.. du får ju bygga 2 turbogrenrör. Finns inte att få tag i nytt utan det är rörböjar och svets som gäller.

Sen som du säger så tror jag man skulle kunna ladda upp till 0.5 utan att behöva riskera speciellt mycket. Resten hänger nog på tändningen och bränslet.

Diesel-räsern
/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.