|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| JAg undrar vilket trimm som ger mest effekt per krona på min bil. är det värt att chippa den? öppet luftfilter? nytt avgas? ta bort kattar? blir ljudet annorlunda utan kattar? annorlunda ljud utan mittre ljuddämparen, blir det v8 muller?? ....massa frågor :) | |
|
eftersom du frågar om v8 muller antar jag att du har en 530 v8?! mest effekt per krona lär väl vara turbo (blir ju 2st då) eller kompressor, men om du vill kunna fortsätta besiktiga bilen så får du skippa de alternativen. Och trimma sug är ju inte billigt, men börja med att bygga tex dubbelt 2" avgas med racekattar, ev extraktorgrenrör, vassare kammar. Sen kommer kanske lite jobbigare metoder som att porta topparna, lite större spridare för mer bränsle. Ska du chippa så satsa på tex unichip som verkar vara ett bra system. Sen finns ju lustgas... kortvarig effekt... Det smidiagste är nog dock att skaffa en 540 spis och plocka dit. annars kan listan göras ganska lång. Diesel-räsern |
|
|
Ledsen att behöva grusa några eventuella planer, men det finns två något sånär kostnadseffektiva sätt att trimma en 530i: 1. Om det är en bil med den sexcylindriga M30-motorn: Montera turbo eller byt till 3,5 litersmotorn. 2. Om det gäller M60/V8: Byt till 4,0 litersmotor, eller kanske montera kompressor? Att montera sportluftfilter och sportagassystem ger häftigare ljud, men knappast några extra hästar. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
"äkta V8-muller" kommer du aldrig att få på en BMW-V8! Det beror på att vevaxelvinklarna/tändföljden är helt annorlunda än i en amerikansk V8. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tack för alla svart-det är en v8, M60 motorn. nån 540 motor tror jag inte behöver, jag vill använda det jag har. men om man tar bort mittre ljuddämparen blir ljudet annorlunda? vill att d ska höras lite just nu låter den som vilken annan bil som hellst. tänkte fixa ett eget avagassystem i vinter, blir det bra med 3" från kattarna å bak som går ihop till en ljuddämopare a la simons eller nått liknande? | |
|
3" låter lite grovt... borde räcka gott med 2 eller 2.5" annars tror jag det blir resonans ganska lätt och det är inte roligt.. mät vad du har före kattarna och bygg vidare med den dimensionen.. Diesel-räsern |
|
| större betyder inte bättre? :) ....det som e före kattar, då vet man. tack:) | |
| kan man strunta i den mittre dämparen då? å dra ihop de 2 rören till en slutburk? | |
|
större är inte alltid bäst, nope. Kan bli så illa vid stora rör att avgaserna studsa mellan väggarna i röret så att det till och med bromsa flödet... Men jag tror nog du ska försöka ha en burk på mitten oxå någonstans. Eller börja med en längst bak bara, fast bygg systemet så att du lätt kan lägga till någon extra på mitten ifall det låter för mkt... Diesel-räsern |
|
| ok. nån ljuddämpare du kan rekomendera? blir simons bra på min? | |
|
Jag använda simons största 2.5" lägnst bak på min gamla 525tdsa-93. Tror den heter "Heavy". Diesel-räsern |
|
|
Länk är den den du menar |
|
|
Nej.. den som har art nr:U336300 oval 140/220 x500mm Diesel-räsern |
|
| va kostar deras slutburkar på ett ungefär? ett rostfritt 2.5" tänkte jag på | |
|
rostfritt vet jag inte men den vanliga har jag för mig jag gav runt 4-500 för... kommer inte ihåg riktigt. Diesel-räsern |
|
| Johan B: klart det går att få mysigt muller från bmw:s v8:or. Å för mitt tycke så är går det att få mysigare ljud i dom mot en "jänkare" som nästan bara kör med raka rör (kanske en liten ljudämpare) så det blir mer "smatter" än doft muller. | |
|
CDrom, tja ljudupplevelsen kan tolkas olika MEN det blir ett annorlunda ljud i V8-or som inte har samma vevaxelvinklar och tändföljd som jänkejärnen....om det låter bättre eller sämre är subjektivt men det låter i alla fall annorlunda! Vill man ha "äkta muller" brukar jänkebilförarna använda en ganska stor ljuddämpare nära motorn och sedan långa och "rena" rör ända bak till utsläppshålet. Rostfria avgassystem kan bli lite "plingiga" i tonen då det stålet får ett speciellt ljud. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag monterade Ferrita på min förra 540, blev det kanon! De drog om rubbet från kattarna och bakåt. Tog bort den första "ljuddämparen" (resonanslåda) och fortsatte med oginal dim. (2,5") fram till en ny slutburk. Anledningen till 2,5" var så att det inte skulle dåna så mycket i kupén. Ljudet som blev var helt KANON! Ska montera EXAKT likadant på min nuvarande efter sommaren. Beträffande trimmnings delen av frågan så är min kärra hos Claus på Turbo Center just nu. Jag vet att det råder delade meningar om det ger nån effekt att chippa, men jag VET att det blev skillnad på min förra i de högre registerna. Soppaförbrukningen sänktes på landsväg (LITE). Sen plockade de bort topfartsspärren. Tror inte att det behövs på en 530 då den inte är begränsad från fabrik, men vet ej... om man ens efter chippning kommer upp i 250 blås med den. Danne - H U M A N R A G E - |
|
| finns det några som säljer ectractorgrenrör till e34 530 i sverige? | |
|
Baader: Supersprint? Forza är agent för dom. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| supersprint hade då inga grenrör på sin sida :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.