|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| M femman: Är det 3,6 du har? I så fall, vet du vart man får tag i katersättare till dom??? Eller nån annan som vet? | |
|
3,8:an ska faktiskt vara 20kg lättare än en 3,6:a i standardutförande. Att Schnitzers bil är så tung i jämförelse beror nog på att den är packad med extra utrustning, airbag, elstolar, värmestolar, elnackstöd bak, elrattstång, elrollo och sidorollos mm. Original avtagbart drag väger nog en del också. Min väger 1790 kg (avrundat av SBP), när jag kör på BBS RC, något mer med originalhjulen. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
M femman: jag har inte mycket extrautrustning: klima, ellucka, farthållare, stolsvärme och HiFi system med original stereo. Läslampor baktill och solskyddsgardin har jag också, men det lär inte väga särskilt mycket. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| HD91: 1790, var det med full tank och dig i bilen då? Hur mycket mindre väger ett icke originalhjul? Vägde mitt original reservhjul = 20 kilo. | |
| 1450 kg med ca 20l soppa i tanken. borttaget reservhjul fast 18" så det jämnar väl ut sig. Har det mesta i utrustningsväg, dock inte elstolar som väger en heldel. M3 3.2 | |
Gemini__ |
M femman: Japps, nästan. Lägg på ett par kilo till så har du min vikt. =) |
|
V***oForLife: Jag fick mina katersättare tillverkade av rostfritt för 1200:- du kan få numret till killen om du vill. Själv svetsar jag som en kratta!!!! Jag tycker att ljudet knappt förändrades, den är nästan lika tyst som orginal tyvärr. Men orginal katten väger bly! HD91: Jag har ju nästan all utrustning som Schnitzers bil förutom rollo el-ratt och el-nackstöd men jag har taklucka och den väger en hel del. Såg regbeviset på en -94 förra året den vägde 1850 men den var verkligen fullsketen med extra allt. Finns det någom som vet vad en Winkelhock väger eller en 3,8a med lite utrustning? Gemini_: Själv är jag en liten räka på 75 kg så jag behöver bara 3,6 motorn ;-D |
|
|
M femman: Jag har också taklucka. HD91 måste ha glömt det! 89-90 är tunga för att de har M-technik baksätet. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Schnitzer: M-technik baksätet väger bara något kilo mer om man ej har kylen. Nackstöd, rollo och rattstången kan ju inte väga 30 kg eller? Själv är jag sugen på Recaro SR sportsäten från Winkelhocken, är det någon som vet om man kan beställa dessa nya från BMW och vad de kan kosta? |
|
Gemini__ |
M-femman: Haha, ja själv skulle den den motorn bli för slö för mig. Väger man runt 100-sträcket bör man välja 3.8l-maskinen, så måste det vara? =) Mvh: Thomas |
|
M femman: skillnaden måste var mer än ett kg, tror du inte? Det är ju en stålställning därunder, iofs sparar man ju in på att inte ha ett tredje bälte i mitten, så det kanske stämmer, fast låter lite i underkant i mina ören. 1670kg tomvikt i standardutförande står det på alla 3,6 (Winkelhock -40kg tror jag), för 3,8 (ej 6vxl) står det 1650 kg, lite skumt! -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
M femman: Det fanns begagnade såna till salu för något år sedan i Falun på skroten. Typiskt att de är sålda nu då. Min kompis fick i alla fall köpa bältena från den (röda). Stolarna såg jag lite senare i en gul E34 520, har jag för mig. Den var till salu på Blocket. När jag hörde med skroten så skulle de ha 5000 kr för båda stolarna. Ganska bra pris för att vara så sälsynta. Det hade jag ändå kunnat tänka mig att betala för såna. Man kan ju försöka hitta en skrotade 20 Jahre M5 E34. Det är samma stolar som i Winkelhocken, men annorlunda klädsel. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Schnitzer: Winkelhock stolarna har likadan klädsel som i min så de skulle passa perfekt. Synd att de sitter i en 520, gul också det låter vidrigt! HD91: Man slipper ju som sagt mitten bältet så max ett par kg mer med M-technik baksätet. Jag fattar inte varför 3,6an skulle vara tyngre det verkar vara tvärt om! Är det någon av er som har sportavgassystem eller tagit bort sista dämparen? Avgassystemet väger ju uppemot 60 kg orginal! |
|
|
Stolarna sitter i en gul 525i-89 om jag inte minns fel. En bekant har ett Supersprint (rostfritt) på sin 3,8-92, från kat, det var stor skillnad i vikt, ett sånt kan man ju skaffa, ta bort sista dämparen tycker iaf jag känns lite "bonnigt", det finns ju bra lösa dämpare att köpa, från tex Eisenmann. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| Sportsystenen är ganska dyra och en M5a utan sista dämparen låter ju så gott. Men det låter nog för j*****t inne i bilen, är det någon som vet? Det fanns en Avusblå M5a i Kristianstad utan slutdämparen jag frågade aldrig ägaren om det lät mycket inne i bilen men utanför lät den grymmt skönt! | |
| HD91: Har vatt inne på Eisenhaus sida å "kollat runt lite", såg ett pris på ca 950 dollars, är det bara bakre dämparen man får då, eller är det även mellandämparen? | |
|
VolvoForLife: jag vet faktiskt inte, men det låter dyrt för bara bakre dämparen, se här: Länk De säljer avgassystemen, 7500 kr kostar en ny bakre ljuddämpare i rostfritt med 70mm slutrör, 6500 kr för mellandämparen, man jag tror man klarar sig ljud- och effektmässigt med den bakre faktiskt. Sedan kan man ju välja "sound" också! Borde bli rätt grov och fin i rösten med kat-ersättare och Eisenmann system. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| HD91: Hade inte du en ljudfil med en M5a utan slutburk? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.