AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.967

oduglig navigator ?

Sida 1 av 2
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Måste säga att jag är besviken på navigatorn i min 530 D-00
det är den mindre 5 tumsskärmen.
fast jag kommer in i relativt gammal bebyggelse men i förorterna runt Linköping så talar den bara om att den är utanför kännt vägnät... tycker att man borde kunna ha mer nytta av den än bara i själva staden.
Finns det ingen ren sverige CD , som är mer detaljerad än den kombinerade skandinavien skivan ??
Någon som har erfarenhet av detta ??
Da
19
Davidp
530d -99
900 Mhz
Hej!

Det finns en CD för skandinavien. Jag har den själv och det fungerar utmärkt i Linköping. Jag har 2004 års upplaga och man kan köpa skivan hos den lokala BMW handlaren. Så ring till Hackefors och fråga vad de skall ha för en skiva.
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
har du provat i tex Berg och Ljungsbro ??, så fort jag närmade mig Berg så fick jag meddelande om att jag var utanför känt vägnät och att exakta angivelser ej kunde ges, sen tystnade Helga i högtalarna, men det fortsatte att rita vägbeskrivning, tyvärr så ledde den in mig på fel väg i Ljungsbro (gunnarsdal) så jag skulle ha behövt köra över en lekplats för att komma dit jag skulle..... blev problem helt enkelt.
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hmmmm. det här med version...
När jag trycker på set, så kommer följande text fram i övre högra hörnet SW 2-1/30 vad säger det egentligen ??
Någon som vet ??
Dirren
Har du gjort någon form av uppgradering av din navi?
Flera har fått detta problem med att den säger att den är utanför
det kända vägnätet.
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hej

nej

Jag har precis köpt bilen , så detta är helt nytt för mig...sitter tydligen någon hembränd skiva i där bak, för den saknar BMW loggo...

power to the people
Loggon får du om du uppgraderar till en senare version.
men som sagt många har fått efterföljande problem vid sina uppgraderingar så mitt råd är att inte uppgradera.
Fast jag tror säkert att det är flera som lyckats med operationen
Jag är nöjd med min MKII Helga hon och jag trivs ihop:)
Da
19
Davidp
530d -99
900 Mhz
Hej Dirren!

Förlåt mitt sena svar.. varit borta en sväng. I Ljungsbro funkar det bra för mig. Men visserligen har jag uppdaterat min Navi till Verision 20 om jag inte kommer ihåg fel... Och visst har jag kvar den trevliga tjejen som pratar.. För det ändras ju inte MK bara för att man uppdaterar till en senare "firmware".

to
207
toson
540iAT E39 -00
Då jag också har en -00'a och har frågat runt lite om den till synes lite "halvfärdiga" nav-programvaran, kan jag bara instämma i dina (dirren) funderingar.
Har fått min uppdaterad av BMW-ÅF till v7.0 utan några märkbara förändringar/förbättringar. Tydligen rättar man bara uppenbara programfel och inte funktioner vid "uppgradering" eftersom alla tycks klaga på samma saker, oavsett version. Har tillochmed sett att en mycket tidig uppdatering skulle avhjälpa fel som jag fortfarande har på min v7.0.
Har kört med Pocket-PC navigator (TomTom) över ett år utan att vara i närheten av några liknande problem och brister som på denna.

Tycker det är mycket svagt av BMW att man inte har programvara med funktioner som lever upp till statuset och priset.
Bäst vore om man kunde ladda ner vilken programvara och kartprogram som helst, som på en PC, eller....?

Toson
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
har i dag laddat ner 2004-2 får se om den är bättre (tack nisse) såg att jag tydligen hade 2004-1 i den gamla versionen.
Frågan är om man ska knappa in orten om den har ett eget postnummer eller om det är komunen som gäller.
här tänker jag på Ljungsbro tex...

Dirren

power to the people
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Huvudsaken är väl att man hittar till Cloetta som man får en bit choklad :)
Just inprogrammering kan vara lite lurigt, på mindre orter så kan det vara en fördel att använda postnummer /gata tex, sånt där man lär sig efter hand. Men ingen navigation är klockren och 100% vad jag erfarit.

///MVH Hasso
Länk
Är det skillnad på själva funktionaliteten på en navi av senare slag, syftar på den med widescreen i E39, och dess tidigare versioner? Alltså, funkar nyare navis bättre utanför städer än de gamla?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har Mk1 i min och jobbarpolaren har Mk3 i sin (med widescreen) och det är ingen skillnad i huruvida den hittar däremot är Mk3 MYCKET snabbare.
"You are now leaving the digitized web area" är en fras man hör ofta om man ids ställa in den i "hembyn".

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
to
207
toson
540iAT E39 -00
<Magnus M> Att man får det på småvägar eller "nya" vägar som inte finns på kart-CD'n går väl an, men jag har fått det på gamla delar av E20 och E4 samt en del andra större vägar, trots att den visat att jag kör mitt på respektive väg.
Har även fått "Varning om att vägen är 'blockt' på dessa vägar, fast inte på samma ställen som "På sidan om vägen".
Det verkar som detta inte har att göra med vilken nav eller mjukvara man har.
Husnummer är inte heller den mest utbredda i infon som finns lagrad, då det ofta inte går att lägga in, eller den accepterar, det nummer man vill ha. Förmodligen dålig info på CD'n, även senare.
Intressant om någon med Mk4 och senaste kartprogrammet kan dementera, eller är vi några få som är för "petiga"?

Toson
toson
Vilket navi har du?har du uppgraderat din navi?jag har ännu inte på 1,5år fått dessa konstigheter upp på min navi och detta oavsett om jag kör på mindre eller större vägar så hittar och visar den all info klockrent .jag tänkte uppgradrea min men efter jag läst om diverse problem som uppstått efter uppgrarering så har jag avstått
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
mmmm, nu har jag provat nya skivan 2004-2 tyvärr är det så att den fortfarande talar om att jag kommit ut i "okänd" terräng , fast det är urgammal bebyggelse....
det jag tycker är konstigt är att den fortfarande accepterar inmatningen av gatnamnet samt ritar färdvägen dit, men Helga slutar att ge instruktioner och det liksom grånar på kartan om man har den uppe samtidigt. Man kan ju tycka att om gatan nu ligger utanför "unmapped area" så borde det ju inte gå att mata in den... Ska faktiskt ta och testa att bara köra med pilinformationen i stället , dvs bara Helga och de svartvita pilarna för att se om det fungerar bättre.. vidare så ska jag ta och låna en liten Tom Tom navigator för att se om den hittar bättre... är det så, så kommer jag att skita i att använda BMW:s variant då jag tycker att infon är väldigt fattig om vad som finns runt om.

Ni som gjort uppdatering, det talas om splitscreen ??????
Vad menas med det ?? vad får jag fram på displayen ??

/dirren
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
> Bayern München

Kan det vara så att uppe hos dig så har navigatorn färre vägar att hålla reda på ?? det skulle ju i såfall förklara en del.

Helga säger följande hos mig "you are now leaving the registred roadnetwork" vilket verkar mycket märkligt när man åker på en 50 år gammal väg, låt vara inte jätte stor men enda förbindelsen mellan 2 mindre orter..
Jag tror att problemet är att man valt att göra en skandinavien CD och inte en ren Sverige CD, självklart kan man inte få in lika mycket data när man ska ha med 4 länder som bara 1. synd att dom inte satsat på att få fram en ren sverige CD, tror att det skulle lösa många problem.

/dirren
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Dirren: Urgammal bebyggelse/vägar är sällan uppmätt med GPS av lantmäteriet.
Man får Correct Guidance not possible på vägar som är utritade i FÖRHÅLLANDE till 100% korrekt GPS uppmätta vägar.
Om man zoomar in på kartan kan man se att den ritar upp vägen iallafall men röstguidningen funkar inte.

----
----
Dirren kunde vara så med få vägar här uppe men jag har kompisar som uppgraderat MK II/MKIII navis och dom har fått upp "Correct Guidance not possible" eller "you are now leaving the registred roadnetwork"efter uppgraderingen men hade inge problems före uppgraderingen.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
...jag är en av dem som fått det "felet". :-(

BMW säger dock att det skall vara så.

----
----
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
jaa. det gör ju det hela ännu mer besynnerligt att efter en uppgradering så visas mindre än innan, borde ju vara tvärtom tycker man. Frågan är vad vitsen är ??
För min del så är det ju att använda navigatorn till att hitta till ställen som jag aldrig varit på...men visar nu navigatorn bara de stora vägnätet och dom vanligaste adresserna försvinner ju själva vitsen med den tycker jag., sen vet jag inte tycker att uppdateringen är lite seg
Kan ta ett exempel från gårdagen
Skulle på besök på något som heter Returgatan i Norrköping, kommer på E4 och enl kartan så skall jag passera södra infarten till Norrköping, när jag väl har passerat den med ca 200 m, så ändras kartan och visar att jag helt plötsligt skulle ha svängt av vid södra infarten, normalt så skulle jag ha velat att kartan i det här fallet kalkyleras om och att man börjar få ny vägbeskrivning...men inte Helga tystnade och ingen ny vägbeskrivning kom, fick svänga av nästa avfart stanna och radera adressen, lägga in den på nytt och starta om så att säga, då fick jag rätt beskrivning...ska det vara så eller finns det någon annan input data som skall in för att navin ska förstå att den ska kalkylera om ??
Här måste jag tillägga att jag saknar en svensk bruksanvisning så det är ju MYCKET möjligt att jag har missat något.

Phuuuu, nu blev det ett sånt där långt inlägg igen, säg till om ni tycker att jag blir för långrandig !!!

/Dirren

power to the people
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.