|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade inte ni kört BMW så hade ni inte klagat på Biltemas produkter, de är ju patetiskt att se så många här ha en sån stor "vi-är-bättre-än-er/märkesfobi".. Kan inte påstå att jag är storkund hos biltema själv men har stor erfarenhet av biltemas produkter både till BMW och övriga märken..Bromas, belägg, vätskor, tändstift, avgassystem etc etc..listan kan bli längre.. Har inte haft ett enda problem med någon av produkterna som är inhandlade där och sedan monterade på diverse bilar.. Motivera/berätta gärna varför ni ex: INTE skulle sätta på Biltema dämpare eller bromsar..Har ni erfarenhet av dessa eller är de så mkt "häftigare" att köpa märkesvaror för tusenlappen mer tex.. Förstår inte varför vissa som aldrig satt sin fot på Biltema rackar ner på deras varor för att dom är billiga? Som Tewe skrev: Ibland skiljer bara kartongen som delarna ligger i. Klaga gärna om ni vill på inlägget men hoppa gärna över fraser som anses omoget för eran ålder..Tack /MVH Mert |
|
|
Glämde skriva en sak ang. "lågpris-butiker".. Jobbade på Rusta en längre tid..Torkarbladen 2pack á 39:-, ansågs som den mest prisvärda och bästa torkaren i flera Bil/dags tidningars tester.. De är ju en anledning till varför man isåfall inte lägger ner 300:- på torkarblad från tex: Bosch.. /MVH Mert |
|
|
Jag har erfarenhet av biltemas bromsar jag hadde en Volvo 745 i 2 veckor köpte den för att rep och sälga den. Jag köpte bromsskivor och belägg från biltema när jag körde iväg med bilen och bromsade några gåmger blev dom skeva direct till slut bliev dom så skeva så bilen knappt rullade. Så bromsar blir det aldrig igen där, men däremot verkty fungerar mycket bra. MVH Jonas |
|
|
En sak har jag lärt mig genom år av amatör mekande. När det gäller delar så får man vad man betalar för. vad ni än säger det är en jäkla skillnad på en orginal del och en pirat del. Men man bör titta på bilens annvändnings område och totalvärdet på bilen. Men förvänta er inte ha samma uppträdande på er bil med lågpris stötdämpare som dämpare av hög kvalite. Försök att få fram värdena på en biltema stötdämpare och jämför med en orginaldämpare...så ser ni svart på vitt vad som gäller. |
|
|
Det är inte alls säkert att BMW original automatiskt innebär bra grejor! Två exempel: 1) Köpte en gång BMW original stötdämpare till min 3.0S. Dom var till och med gungigare än dom dämpare som jag bytte från och som gått sådär en 10-15.000 mil. Efter 1000 mil gungande var jag "tvungen" att byta igen. Numera är det bara Bilstein och liknande som gäller. Då vet jag att jag blir nöjd. 2) Köpte för några år sedan original bromsskivor fram till min 3.0S efter att ha kört pirat som slets ut fort. Efter 2-3000 mil låg en skiva utanför max slitagegräns vad gäller tjockleksvariationerna så att pedalen började vibrera! BMW tyckte inte alls att det var konstigt! Det tyckte jag! Den första omgången skivor gick 28.000 mil innan jag bytte. Per L |
|
|
Undra varför inte Bmw köper alla sina delar till bilarna på biltema? Tänk så mycket pengar de kun de spara ........ :) Vissa produkter uppskattningsvis 10% håller möjligen knappt samma kvalite som Bmw orginal. Men du vet aldrig när du får dessa produkter på biltema då de bytar leverantör lika ofta som jag tvättar bilen. Resten är enligt mina tidigare erfarenheter rent skräp. Alla har rätt till sin uppfattning och det är min. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
jag håller mig till original på allt utom saker som : luftfilter , tändstift , oljefilter , bensinfilter , rotor , motorolja osv. Men jag har testat mycket pirat , och blivit besviken för det mesta men aldrig på pirat-slitdelar. Senast kostade jag på runt 12 papp på dämpare/fjädrar runt om på min 730. Monroe var dämparna och kilen fjädrarna , bilen vart lite för hög och ganska hård vilket jag tog upp med återförsäljaren , efter att de talat med kilen som ju är ett svenskt bolag , fick jag veta att kilen gör EN fjäder som skall passa ALLA E32:or (!!!!) och den fjädern skall vara perfekt för en 735-740 , men säljs ochså till 730 , 740 och 750. Det säger sig självt att en 750 inte kan ha samma fjädrar som en 730 , vikten skiljer massor. därför min bil vart för hård och hög. även om jag gjorde jobbet själv är det tråkigt att riva loss rubbet bak+fram bara för att piratdelarna är skit. Jag trodde ju kilen var lite mera high-tech och hade en väl avvägd fjäder till varje bilmodell , kommer aldrig mer köpa kilens skit. Monroe dämparna var "sådär" , det var monroe sensatrack och skulle vara det bästa monroe har , de är lite för hårda och tar inte upp alla stötar på ett mjukt sätt.... skit det ochså såvida man inte har en 750 att sätta dom på. kan inte se annat än att det handlar om dyra skitdelar tillverkade helt utan teknisk grund och research. min bil är faktiskt knappt komfortablare nu än innan , endast 12 000:- fattigare.... De som är nöjda med dämpare/fjädrar har antingen tur , eller så känner man ej skillnad på skräp och original - och visst , hade jag en 25 år gammal rostig volvo240 skulle man inte bry sig. Innan jag köpte kilen/monroe var det flera som sa att det var skit vilket jag vägrade tro med tanke på kända varumärken osv. , nu har man lärt läxan. Ang. bromsskivor har jag aldrig haft skivor som håller mer än max 800 mil , för att sedan svarvas och sedan gå 800 mil till innan de kasseras (återvinns) , beror på hur man kör förvisso... testat mycket olika skivor men 800 mil är nog max om man kör en 750 som bilen är tänkt att gå. 28 000 mil låter ju helt fantastiskt ! "lifetime bromsskivor" :-) Många verkar ju vara nöjda med piratdelar och då skall man självklart fortsätta med det , kommer själv fortsätta med pirat-slitdelar som jag är nöjd med. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
800 mil med en omgång bromsskivor skulle jag betrakta som rena skämtet! Alternativt en offensiv körstil av det ovanligare slaget! Jag skulle alltså tycka att det var OK att "byta skivor" på min 3.0S 4 ggr per år! Knappast! Min fd M5 -95 hade gått 15.000 mil när jag sålde den. Inga fel på dom skivorna inte. Min SAAB 9-3 Aero -00 har också gått 15.000 mil. inte heller där några fel på skivorna. Det syns förvisso att dom har blivit slitna men alla mått är helt OK än och skivorna lär gå många mil till! Per L |
|
|
Har absolut inget emot Biltema utan köper rätt mycket därifrån. Tvärtom har de bra kvalitet på det mesta, men blindskären är vassa fastän de är få. Bromsvätskan (235´C) ligger precis på gränsen att vara DOT 4 (= minst 230´C torrkokpunkt) men ALLA andra märkens DOT 4 ligger på 260-270´C som standard... Sen har vi 5W-50 oljan som fortfarande har samma urgamla klassning som kom -93; API SG Men i princip allt annat köper jag därifrån... Mvh |
|
|
15 000 mil på en m5 ? det låter ju helt otroligt , enda bilar jag haft som inte äter skivor var en 316 och en 320. hur många mil är egentligen normalt för ett par bromsskivor ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
När jag klagade hos BMW över den korta livslängden på skivorna påstod dom att livslängden på skivor var längre när man hade asbetsbelägg jämfört med nu! Jag kan inte bedöma om han har rätt men det skulle ju kunna vara så (trots att hela hans argumentation utgick från att det var fel på mig och min bil och inte på skivorna jag köpt) Det skulle ju kunna vara ett skäl till att jag klarade av att åka 28.000 mil med originalskivorna. Att jag fick byta en av hos BMW inköpta skivor redan efter några få tusen mil berodde på att skivan blivit olika tjock på olika ställen. Min erfarenhet är att vid 2-3/100-dels mm tjockleksskillnad börjar man känna vibrationer i pedalen när man bromsar och vid 5/100-delar är vibrationerna kraftiga. Över 4-5/100-delar har man kraftigt nedsatt bromsförmåga från speciellt höga farter. Sker detta på kort tid och man inte haft bilen stående länge ute i regn och fukt (= rost under bromsklossar) så kan jag inte se annat än att skivan har ojämn materialsammansättning som gör att den slits fortare på vissa ställen än andra. Detta kan jag till nöds förstå från en "billig" piratskiva men inte från en originalskiva köpt på BMW! I övrigt syntes det knappast att originalskivan var sliten. En filosofisk fundering! Det skulle ju till och med kunna vara bra om skivor slits så fort att dom behöver bytas ut eller svarvas om efter 800 mil. Vi har ju 6 månaders "oinskränkt" garanti på grejor som köps (även på bildelar antar jag). Då skulle ju många av oss kunna reklamera skivorna före 6 månader och få nya alt få gratis omsvarvning. Och så inom 6 mån igen! Och igen! Och igen! För all framtid!? Per L |
|
|
Per, du nämner materialförflyttning mellan bromskiva och belägg eller rättare sagt härdningsvariationer. Enkelt förklarat så beror det helt på vilka belägg man annvände (sammansättningen) och inkörningen av skivan. Vid ordentlig inkörning säkerställer man att diffusionen in i ytan och därmed ythärdningen blir homogen. Nu är inte jag riktigt rätt person att ta upp dom här problem med...men Per Stacke kanske kunde titta in och förklara mer om det här problemet? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fabriksmonterad yttre styrled normal hållbarhet ca 12.000 mil. Biltema styrled 2000 mil sedan 2 på bes. (Volvo740). Byte till en Styrled inköpt på Mekonomen rullat 10.000 mil fnv. ua. ///MVH Hasso Länk |
|
Per L: "Vi har ju 6 månaders "oinskränkt" garanti på grejor som köps (även på bildelar antar jag)." Vad syftar du på för sorts garanti egentligen? Enligt konsumentköplagen - som naturligtvis även omfattar bildelar - har man 2 års garanti för s.k. ursprungsfel i varan, dvs (något förenklat) fel som fanns redan vid inköpet och som i allmänhet beror på undermålig kvalitet i varan som sådan eller i komponenter som ingår i varan. När det gäller slitagedelar kan det vara svårt att avgöra om det är ett regelrätt "fel" på varan eller fråga om en "onormalt" hög användning som orsakat slitaget. Sunt förnuft säger dock (precis som du säger) att 800 mils hållbarhet för en bromsskiva vid hyfsat normal körning är rena skämtet. Det är inte alls min mening att predika (jag är på din sida) men jag blev lite nyfiken på vad nuffran 6 månader härstammar från...? ______ /Pewe |
|
|
Pewe: Egentligen kan jag reklamationsfrågorna för dåligt men så här uppfattar jag det Förr: 2 års reklamationsrätt där det under första året var säljaren som skulle bevisa att det var ditt fel om han skulle slippa undan reklamationen. År två var det du som skulle bevisa att felet fanns vid köpet annars kunde du inte reklamera! Nu (efter 1 juli 2002): Inom 6 månader efter köpet anses alla fel (i princip) som inräffar ha funnits vid köpet och skall vara reklameringsbara. Detta är en förbättring för konsumenten jämfört med förut. Från 6 månader tom 2 år är det jag som köpare som måste bevisa att felet fanns på varan vid köpet Sedan finns det garantier som säljaren kan ge mig. Dom kan ge mig bättre villkor än vad lagen säger som minimum (enligt ovan) Per L |
|
|
Hasso: Det finns knep att ta till för att förlänga livslängden på kullederna om man vill! Fast det är ju förstås inte säkert att det "är lönsamt" för tex billiga styrleder för det innebär den del jobb! När jag efter 25-30.000 var tvungen att byta mittre styrstaget på min 3.0S -72 för att den kulled som sitter vid styrsnäckan (och därmed är mest belastad) blivit glapp tyckte jag att det var då själva f-n att det redan var dags för ett byte. Det måste gå att göra något åt livslängden pga bristande smörjning! Jag borrade helt enkelt in smörjnipplar i alla kulleder i hela framvagnen så att jag kan smörja dom med fettspruta. Nu har bilen snart gått 66.000 mil och det är fortfarande inte minsta glapp i någon enda kulled. Och förutom mittre styrstaget är inte en enda kulled bytt. Per L |
|
|
står en del intessant om bromsskivor på : Länk "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Pelle Persson: Det här med materialvandring, diffusion, härdning osv låter intressant. Det skulle jag vilja veta mer om! Per L |
|
|
Angående pirat kan jag säga att mina krängningshämmarstag (pendelstag?) har hållit 3 månader innan dom är tokglappa. inhandlade på mekonomen. Undre bärarmar från biltema håller ännu utan glapp efter mer än ett halvår iallafall. Bromsklossar från Mekonomen hade ca halva slitytan mot orginal. Dammar dessutom utav h-e och är helt utslitna på ett år eller 2 till skillnad från orginal som håller flera flera tusen mil. Drivaxeldamasker från biltema sprack efter ca 1 år. Monroe sensatrac dämpare från Mekonomen har förlorat sin precision efter bara ett år. Kilen fjädrar från mekonomen gjorde min bil så låg att den låg på genomslagsgummina=värdelöst. Mina erfarenheter är att Biltema inte är ett dug sämre än tex mekonomen i medeltal. Orginal är nästan alltid överlägset. På en bil värd bara några tusen skulle jag aldrig tveka att använda biltema...ofta hellre än tex mekonomen pga betydligt lägre pris. Mekonomen är sällan mycket billigare än orginal, ibland dyrare. Biltema är alltid mycket mycket billigare. |
|
|
Tänkte bara tillägga att ett finskt team testat olika oljefilter, där bla. biltemas filter var med. Faktum var att biltemas filter renade oljan o släppte igenom bra mkt mindre partiklar än vad t.ex. Mann filtrerna ala. mekonomen gjorde. Det var ganska stor skillnad också. Ytterligare ett + för biltema..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.