AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.946

Biltemas stötdämpare - bra eller dåliga?

Sida 1 av 2
Någon med erfarenheter av biltemas stötdämpare ??

Hur upplevde ni dem , var de enkom skräp eller fungerar de någotsånär.. ??

Personligen upplever jag att bilen är väldigt mjuk initialt i fjädringsrörelsen , nästan svajjig- trotts att jag var väldigt noggrann med att lufta dämparen innan montage.. är lite missnöjdfaktiskt.. (man kanske skall hålla sig till lite bättre fabrikat nästa gång :=)

R
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Biltemas dämpare är bättre än att inte byta alls.
För några år sedan var de av märket Kayaba som bla sitter orginal på div motorcyklar och japsbilar. Men om det är samma dämpare låter jag vara osagt.
Det hänger ju lite på ekonomibiten... det finns naturligtvis bättre men de kostar mer.
Valet får man göra själv.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Köp "Sachs" hos motornord de har kanonpriser gav 600:-st för dämparna bak samt 425:-st för fjädrarna till min 325:a -94. Är nöjd med em
Man får vad man betalar för.
Att Byta ut vitala delar på en bil med de billigaste eftermarknads prylarna man kan hitta är i mina ögon bara dumdristigt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Bj
143
Bjarne
525i -91
Man får väl göra en avvägning hur mycket man vill lägga ner på bilen. Har man en 318 från 83 som är värd några tusen vill man förmodligen inte betala 1500 för stötdämpare fram.

Och om man dessutom gör jobbet själv så tycker jag det är ok att sätta dit lite billigare delar som kanske får bytas lite oftare.
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Det är klart att oftast får man vad man betalar för men samtidigt; varför ska man betala mer än man måste. Man kanske inte är så tät att man kan lägga upp de extrapengar som behövs för att få den bättre kvalitén som ibland är överdriven. Vissa delar kan finnas i olika fabrikat och olika prisintervaller som kan kosta hur mycket som helst och var ska man då lägga gränsen för godtagbar kvalité. Därför är det bra att man kan kolla med andra hur dom gjort och höra deras erfarenheter.

Hotrod Heaven (Biltema) har faktiskt en hel del prylar som funkar lika bra som original fast inte skulle jag köpa ett urtrampningslager där och riskera att måste riva ner växellådan en gång till efter två månader. Däremot har dom mycket annat som funkar såsom glödlampor, bromsskivor och för att inte tala om vita blinkers! Hur många har inte köpt dem!!!
Bara själva idén med att inte kunna lita på kvaliten är för mig absurd. Du vet om inte om delen kommer o paja så du väljer bara att sätta den på ställen där den är lätt att byta?

Länk
Att inte kunna lita till delen ??Vad menar du ?? Skulle en stötdämpare från biltema fallaisär ?? eller ?? lossnar den beror ju det på att du monterat felaktigt, Förklara gärna.. Min fråga var inte hurvida de är prisvärda eller ej eller om jag kan få tag på bättre någon annanstans för det vet jag att det går.. Min fråga var hur ni upplevt dem ? ÄR DE SÅ DÅLIGA SOM DET SÄGS , eller är det bara såsom det sägs ? De har fungerat klanderfritt (sitter kvar , läcker ej etc etc) i ca 3000 mil nu men vad jag undrar är om det är mina som är mjuka, vilket de varit sen de var nya, eller om det är så för alla som använder biltemas.. Till saken hör att ja aldrig ägt ett par nya orginal så jag vet inte hur de skall kännas, jag saknar således referens.. därför frågar jag..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bra eller dåliga, de har samma garanti tid 2 år som de flesta märkesdämpare, men har bilen gasdämpare originalmonterat är det knappast lämpligt att montera oljedämpare.

Biltema såld gassportdämpare en gång i tiden dög bra på Volvo 140 :))

///MVH Hasso
Länk
Jag syftade på det Tewe påpekar om att han ogärna monterar tex Biltemas uttrampningslager för att de de är så jobbigt o byta om det nu skulle paja.
Men bromsskivor osv är helt okej enligt honom då de är så lättåtkomliga. Det finner jag absurt.

Hasso: 2 års garanti garanterar inte 2 års felfri funktion.

Länk
Vendettan: 2 års garanti garanterar inte 2 års felfri funktion.

Det gör inte ett högt pris heller ;-)

R
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jämför först priserna med några andra butiker, t ex Mekonomen. Bedöm sedan om du tror att prisskillnaden motiverar att du köper den billigare delen hos Biltema. Du vet nämligen aldrig vad du får på det stället.

Jag ska ge ett exempel. Jag kollade priser på 4 bromsskivor+4 satser bromsbelägg+monteringssatser till min E34. Min lokala reservdelsbutik tog ca 2000 kr, Biltema tog ca 1700 kr. Så för ca 300 kr extra kunde jag köpa bromsar från Brembo och belägg från Ferrodo, i stället för Biltemas vet-inte-vem-som-tillverkat-dem-grejor. Ett ganska givet val.

I våras köpte jag på Biltema monteringssatser till bromsbeläggen bak. De passade inte. Jag köpte även handbromsbackar. De visade sig ha mindre friktionsmaterial nya, än vad de som satt på bilen hade efter 8 års användning. Så de byttes inte.

Stötdämparna är en avgörande del av din BMW:s väghållning och körglädje. Körglädjen är ju viktig i en BMW. Så varför chansa om det visar sig att prisskillnaden är några 100-lappar per styck? Bedöm själv.

Med vänliga hälsningar
/ Erik

PS. Jag hade Biltemas stötdämpare på en Volvo 142 en gång. De gick då inte sönder i alla fall, men hur bra/dåliga de var är omöjligt att bedöma. DS.
Jag instämmer med Erik.
Du vet ju aldrig vad du får på Biltema. Ena gången kan de vara en produkt som håller hyfsad kvalite andra gången är de rent skräp.
Deras omsättning tillåter att lämna 2 års garanti på skräp, oavsett hur många gånger de pajar.

Att äventyra ens egen säkerhet som man gör om man monterar prylar med tvivelaktig kvalite på sin bil är i mina ögon bara dumdristigt.

Det är en sak om man köper en vinkelslip där för 199 kr och den pajar 5 gånger på ett år, de äventyrar förhoppningsvis ingen säkerhet.
Men om du skall bromsa för en cyklande barnfamilj och du helt plötsligt har fått 8 meter längre bromssträcka pga att du snålat med bromsskivorna/beläggen så är det som du säkert förstår något annat.

Om du nu är jurist så hade jag förväntat mig en lite mer mogen attityd från en sådan.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas dämpare är inte mycket att hänga i granen, likaså bromsvätskan, det gäller verkligen att handla med "förstånd" där...

Mvh
Mogen attityd??

r
matwip
Det finns en möjlighet att köpa "värre" grejer än original när det gäller belägg och skivor t.ex. Många av icke original handlarna kan beställa slitsade/borrade skivor av mycket hög kvalitet där bromsförmåga och livslängt är högre än original. Icke att förglömma.....

Mvh.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, men det har sagt förr, man får vad man betalar för och det gäller även Biltema!

Vissa saker "kan" man köpa på biltema, men man bör se upp o vara vaksam på allt, för deras kvalitet ÄR lägre än originalkvalitet, bevisa gärna motsatsen om du kan...........

Har monterat biltema-dämpare några gånger på kundbilar (är bilmekaniker!), vid alla tillfällen har vi påpekat att inga garantier från våran sida gäller o om det skulle behövas reklamera dämpare så får kunder stå för arbetskostnaden.
Det "konstiga" är att i 2 fall av 3 så upp står nån form av problem för kunden eller oss vid monteringen, vid ett tillfälle var dämparna för McPehrsonben för grova för rören (nån tiondel!) så dom gick inte i, vid flera andra tillfällen så uppstår glapp i kolvstången med missljud som följd!
Även läckande stötdämpare efter en tids användning har förkommit!

Köp stötdämpare av bra kvalitet, det är en SÅ viktig del på bilen att bästa kvalitet är att rekommendera, en BMW kräver bra dämpare för att beteendet ska bli bra på vägen!

Stötdämpare, fjädrar, bromsskivor, belägg, framvagnsdelar mm är saker man inte ska snåla på, säkerheten är så viktig o den är inte lika hög på en lågprisprodukt som en podukt av originalkvalitet!

Ta en Bilsteindämpare till exempel: hur många reklamationer förkommer på dom?? jag har inga konkreta siffror eller belägg, men min erfarenhet säger följande: MYCKET sällan!

Glödlampor, lyktinsatser, oljor till äldre bilar, samt vissa verktyg faktiskt kan man köpa på Biltema om man har kvaliten i bakhuvudet att den KAN vara sämre!

///Magnus
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
Otto von Diesel: Med tanke på hur du själv beskrev dämparna så kan man enkelt dra slutsatsen: Dåliga!

Vet inte vad för BMW du har, men jag personligen skulle aldrig sätta på ett par biltema oljestötdämpare.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Vi bytte till bitema dämpade och fjädrar på morsans gamla s**b för ett tag sedan. Bilen låg bättre på vägen med sopslut orginal grejer på, än med biltemas dämpare o fjäder. Mkt delar från biltema är helt okej, men dom detaljerna köps aldrig från biltema igen.
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Oj jag tror det är "någon" som ätit taggtråd här! Det var inte min mening att trampa "någon" på tårna.

När det gäller urtrampningslagret så var det bara ett exempel på ett lite besvärligt ställe att chansa på om det skulle vara så att det inte skulle hålla måttet, framför allt om många säger att de är dåliga. Om jag sen väljer att chansa på ett ställe som är enklare att byta om kvalitén skulle vara sämre är väl inget som är konstigt. Det skulle väl vara mer idiotiskt att göra tvärtom. Förstår inte vad som kan vara oklart med detta.

Sen kan jag säga om bromsskivorna att mitt förra bilmärke hade problem med att dessa blev skeva. Jag köpte många originalskivor och svarvade om dem ibland men det höll inte en längre tid. Då tänkte jag varför kan jag inte betala mindre om de ändå måste bytas med jämna mellanrum. Köpte dem då ifrån Biltema och betalade bara hälften. Faktum är att de höll längre än original! Sen går jag inte på att jag skulle få längre stoppsträcka om jag använde sådana. Det skulle jag väldigt gärna vilja få bevisat i så fall. Ett hjul kan väl inte mer än stå still såvida man inte har ABS.

Vägarna är fulla av gamla skrothögar som är proppade med andra klassens reservdelar om dom överhuvudtaget är lagade alls. Dom ligger också och kör efter gällande hastighetsbegränsning så därför tror jag inte att en BMW är något sämre bara för att den har billigare stötdämpare jämfört med en sådan bil. Var man bör inse sin egens och bilens begränsning. Man sätter sig inte i en Lada från 82 och kör lika aggressivt som i en ny sportbil anpassad för fart och väghållning. Okej situationer kan uppstå som man ej planerat men det finns vissa som verkar söka upp dem i förtid med sitt körsätt utan framförhållning.

Pirat är ofta lika bra som original. Det har tagits upp många gånger i seriösa motortidningar. Ibland skiljer bara kartongen som delarna ligger i. Ja jag har säkert skrivit något mer som kan hackas på. Vi får bara hoppas vi håller en ”mogen attityd”.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jasså Biltemas bromsvätska är så dålig!

Jag måste bli en mycket olycklig BMW-ägare vad det lider för jag har under större delen av mitt ägande (25 år) av min 3.0S kört på grejor från Biltema där det går.

Tex motorolja, bromsvätska, bromsklossar, glödlampor, torkarblad, oljefilter, luftfilter, bromsrör osv.
Livslängden på denna bil borde bli oroväckande kort. Den som lever får väl se! Den har ju bara gått 66.000 mil än. Med originalmotorn. Inte heller tex huvudkopplings- och bromscylindrarna med packningar är bytta.

Och till råga på allt mekar jag den gärna med Biltemas verktyg.
Det slutar nog med katastrof för mig och min bil!

Men även jag påverkas tydligen av allt skitprat om Biltema för H4-lampor har jag börjat köpa Philips för dom kommer bra till i tester och både min fd M5 och min 630 och SAAB 9-3 Aero går på Mobil 1 motorolja fast jag egentligen starkt misstänker att jag lika gärna kunde köra på Biltemas helsyntetisk 5W/50-olja.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.