|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
i morgon blir det affär.fan va skööööönt |
|
|
"Membranet" ligger i bakkant på motorn, om tomgången är mysko + att den drar mer soppa så är det oftast den som behövs bytas ut, ingen dyr historia direkt men kanske lite svår/tidskrävande att byta... Oljepumpsbultarna är en svaghet som många på forumet fått erfara, men det är enkelt att kontrollera och åtgärda: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
jag märkte inget med tomgången,gick jämt o fint.läste om bultarna när dom sitter löst eller att några sitter löst att olje lampan brukar flimra vid start av motor,stämmer det?på denna så slocknar lampan på en gång.har körsätt någon betydelse,den här bilen har levt ett lungt liv sen den kom till detta land |
|
|
Bultarna kan även vara helt lösa utan att oljelampan flimrar har jag läst, kan inte tänka mig att körsättet inverkar. Hur som helst så provkörde jag en 540 -01 och jag kan bara säga grattis till motorvalet... =) Mvh |
|
|
ja då vet man vad man ska börja med då,kolla bultarna.känner du till några andra svagheter med denna motor,eller är det andra bara drömen |
|
Ug-Lee |
Membranet, sitter det bara på V8:or för min sexa går lite ojämt, och det märks mest då den är kall. |
|
Lyfter en enormt gammal tråd så slipper jag starta en ny bland alla andra! Har tittat på en 740iA E32 från 92 som gått ca 23k, ca 1mil/år enl bes protokoll, ombesiktigad i början på juli 09 pga höger fjäder var för kort. Den var inte rikligt utrustad ingen antisladd(?) eller farthållare, el-stolar. Dock el rollo i bakrutan som inte fungerade. Fräsch skinninredning och elrutorna+luckan fungerade. Rost fanns lite här o var på de vanliga ställena och en mindre rispa i bakskärmen där det börjat rosta lite, fast inte så fasligt mkt. Lackskarv på bagageluckan men som sagt inga papper på det, kan ju vara hemma gjort... Det finns dock ingen dokumentation till bilen alls men efter ett par samtal till tidigare ägare så ska bilen ha varit servad med olja/filter/stift under de senaste 9åren. Motorn lät bra och högt, ingen orolig tomgång. Backen tog direkt när jag provkörde, dock väldigt lugnt så jag varvade aldrig ur den eller liknande, testade kick down 2 gånger men fick ingen riktigt hum och vad det är för kraft i spisen. Tempen låg dock lite över "mitten", vet inte om de är normalt men en tanke slog mig iaf, fläktkopplingen kändes inte lös iaf. Den klonkade inget när vi körde över vägbulor och gatsten. Ratten kändes lite slapp (styrsnäcka eller slitage?). Det som är bytt enl samtalen är bromsklossar och skivorna fram för 2 år sedan, krängningshämmarstag 4-5år sedan, bärhjulets remkrets(?) oljepumpsbultarna är kontrollerade för ca 4-5år sedan ena spiralfjädern och ACn renoverad för 5år sedan. Det som får mig att tappa intresse är just frånvaron av all form av dokumentation på service och att delar som tex, dämpare, fjädrar, bussningar mm är bytta. Är orolig att det är dem utgifterna som kommer falla över mig nu när bilen snart passerar 23K mil. Visst kan man inte stirra sig blind på papper men det känns tryggare som köpare och kanske en dag så kanske man säljer bilen och då känns det svårare utan kvitton. Vad tycker ni? Ska man leta efter nått annat med mer bytt och bättre dokumentation eller chansa, det var inga enorma pengar men vill helst inte lägga lika mkt på byte av allt nämnt då man lika gärna kunde köpt en bil där det mesta var gjort. |
|
|
jag tycker inte att man ska kolla sej blind på papper i vissa fall, vissa har och andra inte, man får då undersöka bilen mer nogrant och gå igenom och vara helt hundra man kan ju göra ett test på bilen som bmw tar runt en 1000 lap för och kollar då allt som kan vara fel, jag köpte min bil utan någon vidare dokumentation från en bil firma och jag är mer än nöjd visst fanns vissa fel men allt är otgärdat på min men jag hade ju planer på att kosta på min från början, och min e38 ligger precis ovanför mitt sträcket var också orolig när jag köpte den väntade bara på att den skulle överstiga och gå varmt men inte haft några problem alls och har kört 3 månader nu haha :) |
|
|
Denna bilen eller? Länk Jag tycker inte det höjer värdet på en bil att man har kvitto på bytta bromsar mm, det är viktigare att kolla hur bra bromsarna är. Olika förare sliter bilen olika. Att AC:n renoverades för 5 år sedan är även det av lågt värde. AC:n funkar, det är värdefullt, men den kan rasa när som helst, så är det på alla bilar, för dom bytte ju knappast precis allting. För att kvitton skall ha ett värde anser jag att det skall vara grejer som är gjorda nyligen, reparationer som är två år gamla är ju ganska ointressanta. Skicket är viktigare. /Mats J |
|
|
Mats J: Helt korrekt. Jo det är sant att kvitton mm ska vara så färska som möjligt för att ha ett värde, men denna bilen har varken något bytt den senaste tiden eller kvitton från service i vintras tex. Eftersom inget är bytt på senaste tiden enl ägarna så blir jag som sagt tveksam om myckt reparationer kommer falla på mig oavsett nu om det fanns papper på äldre reparationer eller inte. Känns som att jag borde gjort min provkörning annorlunda, alltid är man efterklok hehe |
|
|
Jag råkade hitta en gammal annons på en bil som ser fräch ut: Länk Men 100.000 känns ändå lite högt :) /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.