|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej,finns det någon vänlig vän av e32 som kan tipsa mig om vad jag ska titta speciellt efter på denna modell.ska ut på söndag och spana på ett objekt,en 93 740ial som gått runt 30.är ganska novis på denna modell av bmw.vill ju inte bli blåst på konfekten.tacksam för svar | |
|
Det finns en del att titta efter... Här är tio tips: -Finns rost i bakluckans, framskärmarnas och dörrarnas nederkanter? -Funkar all elektrisk utrustning inkl ASC som den ska? -Funkar klimatanläggningen som den ska? -Vibrationer i framvagn p g a dåliga leder eller bromsskivor? -Känns styrningen tajt och glappfri? -Finns missljud från motor, låda, framvagn eller bakvagn? -Känns samspelet mellan motor och låda som det ska? -Är vindrutan och strålkastarglasen blästrade av stenskott? -Visar Check Controllen några märkliga felmeddelanden? -Det viktigaste av allt: Känns bilen rätt och riktig? Lycka till! |
|
|
Ser det ut att krypa fram nån rost från under de lömska plasttrösklarna? Dessa stora plastbitar kan dölja mycket skit i form av krockskador och annat. //Magnus |
|
|
tack för hjälpen,ska kolla upp bilen ordentligt |
|
Ras.mus |
En sak till för sören!! Har bilen gått runt 30? kanske rent av 29960 eller något liknande? I så fall har den gått mer, säkert mycket mer!! Mätaren stannar nämligen där på alla E32:or. Så visar den det kan den ha gått 50 000 eller vad som helst! Så lita inte på miltalet som står i bilen utan se till att få bevis. Ett sätt är att få reda på när den stått på något under 29960 i t.ex. ett gammalt besiktningsprotokoll och sedan gissa att den t.ex. gått 2000 mil om året sedan dess. Det är tyvärr enda chansen, en servicebok har du ingen nytta av eftersom miltalen är samma var gång efter 29000 mil. om bilen gått 2000 mil mellan service eller 5000 mil får du aldrig veta då! Så var försiktig med bilar (E32) som gått över runt 30000 mil... |
| Problemet med mätarställningen gäller endast bilar producerade t o m februari 1989. 740 berörs alltså inte. | |
|
då kan man lita på mätaren då,för den har enligt ägaren gått 31 tusen.jag fatta inte riktigt detta med mätaren.var de ett känt fel på alla e32or |
|
Ras.mus |
Jaha, då hade jag fel där... men kolla så den rör på sig när du kör i alla fall! Mätare kan du aldrig lita på, men i fallet med 29996 så kan även en vanlig "hederlig" svensson "lura" dig eftersom man inte behöver göra något själv... Det är ett välkänt fel ja. Trodde det var alla men tydligen inte. Men som sagt, kolla det! |
|
jo självklart,ska kolla det.en fråga,hur nöjd är du med din 740.är dom så dj sköna att åka i som alla säger. |
|
|
K-nordin: Dom ÄR dj sköna!! V8:an jobbar silkesmjukt och har en underbart jämn karaktär med spets på toppen! känns lika pigg i 120 som i 220! (om du man nu har nån nytta av det...) hur som helst känner man inte att bilen väger närmare 2 ton när pedalen åker i botten:) DESSUTOM! håller du dig lugn med gaspedalen åker du snålt. relativt sett alltså. jag har en snittförbrukning på 1.15 på mina 3,5mils resor till jobbet med 1mil småvägar och 5km stad. 130km/h på landsväg 1L och starx under om du kör 90... Detta är mina erfarenheter. |
|
|
det låter helt underbart.ska titta på en i morgon för 30 papp.en 93 740 lang.ser fin ut på bilder men det vet man inte fören man sett objektet live |
|
nybeemer |
Hör av dig om det va nåt att ha och vad du gav för den om du köpte den. |
|
har varit och tittat på objektet,den ser fin ut,lite små grejer såsom 3 små lack skador,en på h f flygel,ett på kanten n på bakluckan och en liten på v f dörr.små saker tycker jag.kvitton på allt han lagt ner,27 papp på fram och bakvagn för 3 år sen,allt bytt.nygligen fixat ventilhuset i lådan för 5000.han har papper på allt,bilen går som en dröm.det blir nog affär till 99%.jag tycker att har man lagt ner så mycket pengar i underhåll på en bil så har man skött om den väl,det är min uppfattning iaf.har jag fel |
|
|
Låter bra, om du nu köper den så byt automatoljan + plastkulorna för det är bara en tidsfråga om det inte är gjort Länk och kontrollera oljepumpsbultarna Länk Länk Mvh |
|
|
lådan är fixad för 2 tusen mil sedan,så det är nog inte något aktuellt problem.en fråga,jag tryckte till lite på gasen,inte riktigt fullt men då lät det som ett litet turbo ljud,ett litet tjutande ljud,precis som en turbo.nån som vet vad det är.det kom bara vid den gången,inte vid normal körning |
|
| Kan vara ac pumpen som had kopplat till just då. Är Kanske på väg å såga upp sig. Om det lätt som en turbo var det säkert ett lagerljud du hörde. | |
|
Är oljepumpsbultarna kontrollerade? Länk Mvh |
|
|
vet ej,är det bökigt eller.borde det inte vara gjort vid när lådan blev fixad |
|
|
fan,det har ju inte med lådan att göra,eller |
|
|
Oljepumpsbultarna har inget med lådan att göra, men det fixar du lätt själv om du följer anvisningarna. Jag fick åtgärda det plus plastkulorna i lådan på min förra 740ia -94:a. Det vinande ljudet kanske har med det berömda membranet i insuget att att göra? BMW CS #5139 |
|
|
och vad är detta för något då.nåt nytt invecklat å dyrt eller |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.