AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.822

Kundbemötande bilaffär

Sida 1 av 2
Scheckheft
Hej
En liten händelse som utspelade sig imorse och som fick mig att fundera över vissa företags kundbemötande.
Åkte förbi den lokala Saab/Opel handlaren för att köpa brytarspetsar + kondensator till våran bruksopel. Kliver in i hallen och ställer mig vid disken. Efter ca 5 minuter är det äntligen en av de anställda som frågar om jag behöver hjälp.
"Nä, jag bara känner på atmossfären här..." borde man ha svarat. Nåja, fick slutligen hjälp av en person. Det visade sig att delarna jag behövde inte fanns på lager utan han skulle bli tvungen att ringa runt för att få tag på delarna. Lite besvärligt. Men enligt försäljaren var detta ingen större idé, det skulle bli så dyrt för mig då jag isf skulle få betala för deras tfn samtal de var tvungna att ringa!!!
Tur att man åt sin dos av lugnande imorse - annars...
Länge sedan man träffade på en person med ett sådant ointresse för företagets kunder.
Hur det gick? Jag struntade i karln, gick till Wibergs (bilel) mittemot Saabaffären och beställde delarna. Utan extra kostnad.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Bästa reklamen en firma kan få är ett gott rykte. Mycket svårare att bygga upp än att förstöra. Räcker med att en person inom företaget missköter sig så är ryktet förstört. De borde tänka på det.
Hatar allt vad dålig service heter och är själv väldigt mån om att mina kunder ska gå nöjda från min butik.

Råkade ut för en tjej på en affär i Sundsvall i somras. Jag gick och ställde mig vid informationen för att fråga om en sak. Där stod tjejen och knappade på sin dator. Jag tänkte att hon fick väl jobba klart så jag väntade lugnt.
Det gick 3-4 minuter och nyfiken som man är så kollade jag lite vad hon gjorde. Då stod hon och läste tidningen på internet.
Jag hostade lite diskret och hon tittade på mig och log, samt fortsatte att läsa tidning. Jag hostade igen och hon tittade igen, denna gången lite irriterat, men fortsatte med sin tidning.
Då gick jag fram och lade ner de grejer som jag plockat till mig på disken framför henne var på tjejen tittar på mig och säger: Vill du ha hjälp eller!? (Bara att uttrycka sig på det sättet!?!?!?!?)
Nej, svarade jag. Jag ville det för 5 minuter sedan när jag ställde mig här men nu har jag ångrat mig och tänker absolut inte handla en pryl i den här affären. Var på att jag vände på klacken och gick.

Nej, usel service det går bort och ska påtalas till chefen på stället omgående. Men på samma sätt ska även god service påtalas. =)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
> Scheckheft, helt otroligt! Men jag är inte förvånad. Det finns tydligen folk till allt. Jag hade slagit hans chef en pling...

>yozef, kan inte annat än och hålla med.

>Little Goddess, bra gjort! Ibland kan det faktiskt vara rätt skönt oxo att kunna gå runt i en affär utan att bli påhoppad och behöva tacka nej till hjälp.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Personligen tycker jag det är trevligt att få frågan om man behöver hjälp, det tyder på lite intresse i alla fall.
Man kan alltid tacka nej och säga att man bara tittar än så länge.
När man sedan behöver hjälp ska det räcka med att få ögonkontakt med samma "säljare" tycker jag.
Oftast är det så med, bland de vanliga butikerna, men jag är inte säker på att det fungerar så hos den lokala bilförsäljaren direkt.
Som jag läste förut så verkar det krävas att man är klädd i kostym och guldkedja för att få hjälp direkt och bra service hos bilförsäljare.

Mycket trevlig läsning måste jag säga!
Hoppas på fler roliga berättelser.

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vi tittade på olika bilar i våras då vi inte hade råd med ny fem serie touring, jag var väldigt sugen på Saab 95 kombi då. Jag och sambo åkte till den lockala Saab återförsäljaren, han kommer fram på engång, vi säger vad vi tänkte oss, max ett år gammal 95 eller helt ny. Säljarn vissar oss väldigt ointresserad två 95:or som var 03:or får att sen snabbt vissa oss en 93:a från typ 96-97! Både jag och sambon tolkade det som att han trodde inte att vi skulle ha råd med ny bil! Vi tackade för oss och åkte till Toyota där efter, det slutade med en Avensis touring 2,4 executiv som kostade ca lika mycket som 95:an!

Mvh Abbe

Länk
Jag brukar själv vilja leta upp vad jag söker , och om de är något man undrar över så kan man kontakta en säljare, särskilt när det gäller bilar. Har man sett en bil på internet så tar jag gärna en koll själv när jag kommer till stället, utan att ha en säljare som står och stampar att man ska skriva på papper. Man ser ganska fort om objektet är något man är intresserad av. I usa börjar gamarna springa efter en så fort man svängt in på området.
Skicka denna länken Länk till snorkiga säljare/flretagare så kan jag garantera att dom får något att fundera på!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
En kompis till mig var spekulant på en Volvo850 turbo då när dom kom. (Vi var inte så gamla då) Vi åkte till en handlare i Gbg och säljaren, mer eller mindre förklarade för oss att det inte var en bil för honom. DYR!!
Min kompis blev rätt snabbt rätt sur och frågade var närmaste seriösa Volvohandlare låg. Tror du inte att IDIOTEN gav oss en vägbeskrivning!!!!!!! Den DU!!!!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
1977 åkte jag från Gotland till Stockholm för att köpa en E3. Jag knallade in på Förenade Bil vid Wennergren Center,(på den tiden såldes även RR där, och försäljarna var riktiga skräckexempel, i varje fall i en 20-årings ögon) och bad försäljaren om att få provköra en 3.0S som stod där. Svaret jag fick var "du kan få provköra den om du lovar att köpa den".Jag gick därifrån och provkörde en 3.0 Si på ett annat ställe som började att koka efter några km.Så var det med det Stockholmsbesöket.
/A
Jirar
Synd att man aldrig kan läsa om hur trevlig säljaren var som man köpte bilen av, tyvärr så står det ju alltid om hur kaxig han var ,hur dryg han var,samt att han inte ville inte låna ut ferrarin ute på gården till mig och mina fyra polare, vi var ju faktiskt intresserade öhh.
Det köps ju en o annan bil av folk som hänger här?
Eller??
Är det ingen som har gjort en bilaffär som man varit nöjd med både bil och säljare???

OBS Jobbar själv som bilsäljare om det är nån som tycker att jag är helt borta gällande denna tråd.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
För några år sedan vann en kompis far en större summa på måltipset (över 5 milj tror jag). Han bestämde sig för att förverkliga pojkdrömmen och köpa en Jaguar E-type. På väg hem från sommarstugan svängde han in hos en lokal handlare av finare bilar. Svettig och arbetsklädd började han inspektera ett intressant objekt. Säljaren dyker upp och kompisens far ställer några frågor och får ett svar i stil med: "Det får du veta när du har råd att köpa den". Han skulle bara veta...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jirar, *host* Toyota skötte sig examplariskt! De var ruskigt trevliga och proffsiga! Absolut inget att klaga på hos de säljarna!

Mvh Abbe

Länk
Scheckheft
Hej
Följande kräver jag som kund när jag besöker en affär:
* jag vill bli sedd- även om säljaren är upptagen ska han/hon sända signaler (ögonkast, nickande, hälsande) som indikerar att säljaren har uppmärksammat mig.
* vill bli tagen på allvar - ingen fråga är för dum, inget önskemål är för litet för att inte tas på allvar av säljaren.
* jag vill ta del av säljarens kunskap och erfarenhet - saklig presentation, ingen reklam.
* vill bli bemött med respekt.

Kroppsspråket är en avgörande del i bemötandet. Man pratar om "icke verbal inkontinens", dvs kroppsspråket visar vad man egentligen tycker utan att man är medveten om det.
I siffror ser det ut så här:
60% kroppspråk
30% röst
10% innehåll
Undersökningar visar också man efter ca 20 -25 sekunder har bildat sig en uppfattning om en annan person. Det första intrycket är mao helt avgörande.
I mitt fall bröt säljaren mot alla dessa regler.
Kunden har inte alltid rätt men kunden har rätt att bemötas på ett professionellt sätt. Och där brister det i många verksamheter, inte bara bilbranschen.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Bra att du tar upp att det finns positiva bemötanden också Jirar.

/Simon
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har varit runt en hel del i norrort hos handlarna och provkört, tittat och i vissa fall handlat. de intryck jag fått är:
BMW danderyd, kanonbra bemötande, tittade och blev visad ett par bilar som var av intresse, kom sedan åter efter ngn vecka och säljaren hejar glatt och kommer väl ihåg oss, får provköra en bil och allt sköttes mkt bra och trevligt, även deras reservdelskillar är suveräna.
Toyota Täby: otrevliga, besvärade och la in alldeles för många egna värderingar i sina kommentarer, åkte istället till nästa..
Toyota Rissne: Trevligt bemötande, rätt info m.m så vi slog till och beställde en Yaris där, som andra bil. Med löfte om att passagerarairbagen fysiskt togs ur bilen, när det kom till leverans så visar det sig att den bara är urkopplad och trots påtalanden och tjafs så får vi inte rätt utan de har ljugit oss rakt upp i ansiktet när vi köpte bilen. Kontraktet var bindande så vi kunde inte gå ur affären (trots att det var just detta som gjorde att vi valde just Toyota). Detta mailade jag till Toyotas huvudkontor samt fyllde i i deras "nöjdkund undersökning" men ingen respons från företaget...

/Christofer
Mitt senaste exempel på totalt ointresserade säljare är hos Daimler Chrysler/Smart Center Danderyd. Var nyligen intresserad av en stadskärra (indragna p-platser på jobbet) och hade fått ett bra erbjudande om en bil med spons via movingimage. Var inne i hallen en dryg halvtimme vid två tillfällen, utan ett säljare ens visade sig på Smartdelen medans de jagade leoparddamer som tittade på MB. Jag hade alla papper klara, kunde tagit bilen direkt men när säljarna totalt ignorerar en avstår jag.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
martink:
Jag känner en av deras toppsäljare som är kanon. Ingen skillnad på folk hos honom iallafall.
Maila mig om du vill ha namn och nr till honom. Jag känner ingen annan på firman men nån anledning måste det ju finnas till att säljer mängder fler bilar än de andra på firman.
Sen är det faktiskt uppdelade där, vissa säljer merca andra chrysler/smart. Vad jag förstår ska de sälja allt men har ett märke de ska jobba med i huvudsak.

Automat är bekvämt
Jag har ringt två gånger till MB i Akalla för att få info om e320 4-matic. Bådea gångerna har de lovat att återkomma, tror ni att de har gjort det? Nu senast frågadee jag dessutom efter vridmomentet, till svar fick jag "5400".

-Ok, 5400 newtonmeter?
-Ja, jag sa ju det.
-Verkar inte det lite väl högt, min Jaguar som har större motor utvecklade 377.
-Ok, men 320:n har ett vridmoment på 3400, så är det bara.

Tack tack.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jabbal:
Hahaha!
Du är säker på att det inte var städaren du fick snacka med eller nått sånt? :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag har endast en enda gång fått hjälp i en bilaffär när jag haft arbetskläder på mig , det var i göteborg hos en affär i sisjön och gubben sade "Skall vi slå in den åt dig eller skall vi bara titta?" , var en bmw740 ja kollade på. lite fräckt av gubben och jag vart rätt så förvånad , efter nåra veckor var jag där med sambo och vanliga kläder och då svassar gubben fram enligt "en idiot med sin tjej som skall stajla och köpa bmw på avbetalning och inte fattar att detta är ett nyrekondat vrak utan servicebok" , så visst får man snabbt hjälp bara man har kläder som ser dyra ut.

Svårast att få hjälp är när man har skitiga mekbrallor för då har man "inga pengar" och "skall detaljgranska" vilket inte är så populärt.
Bäst är ju att sälja bil till en kund som har 0-koll och litar blint på säljarens snack , bäst vore om affärerna hade mekaniker man fick prata med ibland för de kan ju mycket mer om bilarna än vad säljarna kan , iaf. min upfattning.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.