|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
En sak jag är trött på är då jag kör min 540 (avställd under vintern) är att när man har varit och handlat ägg, mjöl, socker osv. då dyker alla "race-typer" upp vid varje rödljus... Så hur lätt är det då att dra iväg utan att krossa äggen och göra sönder mjölpåsen i bagaget? När man väl har kommit hem så har man en färdigjäst deg i bakluckan, praktiskt kanske för vissa men helst slipper man sådant. ;-) OBS, än så länge har det inte hänt att något har gått sönder i bagaget, eftersom man undviker att köra för fullt då. Men för att återgå till tråden så tycker jag att gillar man sin bil så ska man hålla fast vid den. Jag tyckte min 318 var slö som f-n rent ut sagt jämfört med 540'n men det var inte därför jag köpte den, det var av hänsyn till ekonomin, slitage och sådant under vintern. Så allt har med anledningen till köpet, du köpte din för att den var trevlig och för att du troligen uppskattar bilen. Jag tycker du ska stå på dig om du uppskattar bilen, och sköta om bilen ordentligt. :-) /Hammar |
|
Philly |
jag brukar mysa med bilen ;) BMW 4 life |
|
Jo men man måste ju ändå förstå att folk blir lite undrande när Philly åker runt med ett megagrovt avgasrör på 3,5 tum ala avloppsrör som räcker till för en 1000hk turbomotor på 4 liter, och på detta dubbelkonat filter så att den säkert brölar på rätt saftigt både fram och bak vid pådrag. Om en familjekombi då smyger förbi ljudlöst så känns det lite patetiskt.... |
|
|
Klart hade du varit helt bekväm med beslutet så hade du förmodligen inte skrivit denna tråd. Det beror helt var du kommer ifrån också. Är det din första bil så är väl 316 fullt tillräckligt. Har man kört en M3 innan, eller för den delen en sexcylindrig BMW så kommer man förmodligen aldrig bli nöjd med en 316. Köpte för första gången en 4-cylindrig bil när jag köpte min MINI. 163 hk och en prestanda på pappret som var helt okej. Men begäret efter en 3-liters sexa blev för stort! :) Att folk orkar klanka ner på dig är dock tröttsamt och trist. |
|
| Förstår dig. Min första BMW var en E36 318i med fälgar, avgassystem och ögonlock från Schnitzer. Dessutom satt det ett öppet filter på den, så den lät ju som en übertrimmad M3, men gick inte direkt som en. Dock trivdes jag i den, den var snabb nog, men så snart folk fick veta vad som fanns (eller inte fanns ;)) under huven rynkades det på näsan. Otroligt löjligt tycker jag. Din bil var riktigt snygg, och jag skulle i vilket fall som helst inte skämmas en sekund för att synas i en sådan, även om det "bara" är en 316i. | |
|
Visst har ni rätt, det är ju lite som poker och det är inte alltid korten som man har i handen som gör en till vinnare, man kan ju bluffa och vinna i alla fall. Man skall inte alls underskatta imponatorfaktorn i ett tungt massivt brölande brunstdån ut avgas och insug + lite visuella attribut som fälgar och feta rör. Det kan få många andra att falla innan de ens har tagit upp kampen... |
|
Philly |
nä, självklart trivs jag med den, ville bara veta lite varför 316 är så kass, är ju som vilken bmw som helst, förtutom motorn, BMW 4 life |
| Om den röd-gröna röran får leka vidare i riksdagen så kommer nog ingen av oss ha råd att köra en bil med motor större än 1.6 liter i framtiden... | |
| Hammar, det är därför BMW säljer lastnäten och gummibanden. :) | |
Daviden |
Hmmm, måste bara haka på alla "tyck till'are" här och säga att du verkar ha en riktigt schysst bil, och så länge den funkar bra och inte ger dig avgrundshål i plånkan så ska du nog behålla den och vara nöjd över den. Tänk om du suttit med en 328 som kostade dig skjortan i reparationer varje månad. Då hade ingen klagat över motorstyrkan, men hade du varit nöjdare med bilen? Och förresten, bry dig inte överhuvudtaget över såna nedvärderande kommentarer, låt inte självkänslan begränsa sig till vad som står i garaget... |
|
Du svarar ju rätt mycket på frågan själv, " varför 316 är så kass, är ju som vilken bmw som helst, förtutom motorn," för mig är det härligaste med BMW deras underbara motorer så det finns liksom inte som alternativ att köpa en med "fel" motor. Men jag prioriterar ju prestanda framför "looks" så jag är väl lite speciell. /Christofer |
|
|
Min "prestandakurva" ser ut som följer: 1. 525i E34, underbar bil, fick mig att fastna för BMW totalt, men ville har mer... 2. 530iA E34, lite mer klös tyckte jag då och var nöjd för stunden... 3. 540iA E39, mycker mer ös och är troligen den bil jag kommer att hålla kvar vid lääänge. M5:an kändes aningens bättre när jag provade den men jag var inte så värst imponerad jämfört med 540'n, faktiskt, men kostnaden för en M5:a (i alla avseenden) är bra mycket mer än en 540 så det är det inte värt tycker jag. 4. 318iT E36, mindre klös kan man säga, men billig i drift så jag har råd med fler saker till 540'n sedan till sommaren. ;-) De som klagar på din bil, vad kör de själva? Tror du inte att de försöker finna något att hacka på bara för du har en BMW? ;-) Avundsjukan i sin bästa form? /Hammar |
|
bole |
hammar ... men då anses du vara en sommarbilist :) o sen när man åker i stan o när d e tråkigt väder då gårre bra..plötsligt när solen dyker upp då e hela stan packad o d går inte att köra mera :) fördomar finns överallt ;) |
|
Hur kan "men den dricker väl mycket soppa" vara ett argument för att klaga på en bil? Det är som att säga "jag har inte råd att köpa bensin" . Mao den första kommentaren är väl snarare en komplimang :D /// Olof Länk |
|
Philly |
dem som klagar kör INTE bmw ;) BMW 4 life |
|
nepp, för kass prestanda per krona.... tillbaka till det där med mycket motor, jag är ju en speedoholic så det blir annan maskin istället.. 155hk/240kg och med sådana leksaker så fick bmw vänta ett tag. /Christofer |
|
|
kan tillägga att jag hade rätt trevligt med min föredetta 316 än om jag fick skämtsamma pikar om att det var en slö skördetröska osv, tycker den blev rätt kul med 30/30-sänkningssatsen monterad. å trots ~33000 mil så kändes den jäkligt tajt i styrning o allt, mmmm kvalité men nog fick man dras med en rostfläck eller 2, det blir 316/318 snart igen bara man får sig ordentligt med cash ___ Mvh Patrik N. |
|
|
bry dig inte om vad andra säger! det är ju din bil och du skall trivas med den, inte dina kompisar! jag kan mycket väl tänka mig att ha en 316 eller ngn annan "klenare" modell! bara skicket och priset är det rätta! MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.