AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.942

Försäkra 325 turbo?

Sida 1 av 2
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Har en gammal e30 turbo som jag håller på att göra iordning. Kommer nog att lägga ut runt 130-140 000 på den så jag undrar om det går att försäkra den på nåt sätt? Är inte ute efter nån vanlig helförsäkring utan bara nån slags brand/stöld försäkring.
Jag utgår ifrån att bilen som du håller på med inte kommer att vara laglig, varför sannolikt inget försäkringsbolag kommer att försäkra den till ett högre värde än en normal e30(förutsätter att du plockar av och på turbon vid varje besiktning).

/Simon
Ska du lägga ner 130-140000 på en gammal e30?!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
C.Douglas: Det är vad det kostar när man bygger turbo. =)

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Ja det kostar pengar om man ska åka fort =)

men det måste ju gå att försäkra den på nåt sätt? man måste ju kunna ta en separat försäkring utöver trafikförsäkringen??
E
1.156
E
320 ci cab -04
gunbigreger

Om du tänkt att åka på gatan med din turborecer gäller ingen försäkring i världen. Tvärtom kan du, vid en olycka, bli personligt ersättningsskyldig för allt och tvingas leva på existensminimum resten av livet. Plåtskador kostar inte försäkringsbolagen särskillt mycket, men personskador kostar otroligt mycket flis. Jag lovar. Och personskador kan i värsta fall "aldrig" ta slut. Kan ett försäkringsbolag hitta en anledning att inte betala ... så gör dom det.

Du kan säkert stöldförsäkra bilen (i garaget och på trailern) som tävlingsbil. Men väl på tävlingsbanen gäller ingen försäkring.

Så om det här med försäkring känns viktigt? Då är det där med turbotrimning av en E30 inte aktuellt. Kan du inte ta risken med 130 k, och när det gäller personskador är 130 k skitpengar, så glöm det där.

Skulle det vara så att man kunde trimma och besikta försäkra så skulle jag göra det idag.

E (glädjedödaren)
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
E: Jag är väl medveten om att försäkringen inte gäller när jag använder bilen. Men om jag skulle köra åt helvete med bilen har jag ingen annnan än mig själv att skylla på. Men eftersom jag inte tänkt använda bilen mer än vid enstaka tillfällen (på allmän väg alltså) så kan jag ta den risken. Jag kör inte över min egen förmåga när det finns andra i närheten och hade inte tänkt åka runt och väcka uppmärksamhet överallt. Har ingen lust att ha farbror blå efter mig hela tiden för det är ju lite drygt att besikta den. Men som sagt var det inte det jag undrade utan jag vill ha en försäkring om den skulle börja brinna eller bli stulen för det kan jag inte påverka själv.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Du kan väl prova att ringa till försäkringsbolaget att du har en gammal E30 som du vill försäkra som inte är besiktad och får köras på allmän väg, bara körs ibland, om du krockar så vill du inte ha någon ersättning men vill ha ersättning om den brinner eller blir stulen.
Tror du försäkringsbolagen skulle vilja försäkra eller betala ut typ 140.000kr för din E30 om den skulle bli stulen eller brinna, de vill nog inte ens veta om den.
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Tror du jag är dum i huvudet eller vad är det frågan om? Bilen ska besiktas (utan turbo) och den ska vara trafikförsäkrad om du inte fattat det.

Inga fler moralpredikningar eller annat trams nu. Undrar bara om det är nån som lyckats teckna nån slags försäkring för en liknande bil.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Jag tror absolut inte att du är dum. Du måste ju skriva så man uppfattar dig rätt.

Jag trodde du skulle köra obesiktat eftersom du inte ville köra med den på allmän väg förutom vid ett par tillfällen och du var rädd för farbror blå eftersom det var lite drygt att besikta den.

Du säger ju dessutom att:
"Bilen ska besiktas (utan turbo) och den ska vara trafikförsäkrad om du inte fattat det."

Hur skall du kunna få ut för stöld och brand då???

Om du inte vill bli missförstådd i fortsättningen så skriv så man förstår dig!
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Ursäkta om jag skrev otydligt men jag menade att jag inte vill besikta bilen mer än en gång om året. Blåvit kan ju ganska lätt ge mig ombesiktning hela tiden om jag ska åka runt och busköra. Anledningen till att den kommer att köras sparsamt är just för att jag inte vill ställa den "oförsäkrad" överallt och det blir definitivt ingen komfort i den så det blir inga långresor. Men jag vill ändå ha den besiktad/försäkrad för att kunna köra till och från race m.m.

Visst skulle jag kunna ta en halvförsäkring istället för trafik men jag tror inte jag skulle få många kronor för en gammal e30 om det skulle hända nåt.
852
Sörpan
325xi -02
Jag blir inte riktigt klok på det här, du vill ha den besiktigad och försäkrad, men kommer ändå aldrig att få den godkänd med turbo? Om du vill köra på bana med andra gatbilar måste den vara godkänd, med eller utan turbo. Om du vill tävla med den så är det en helt annan sak...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Vad jag vet så finns det ganska många bilar med på t.ex. Bilsports arrangemang som inte är godkända. Hur många BMW turbos som är med på "en dag på strippen" eller "en dag räserbanan" tror du är godkända med turbo? så den behöver inte vara godkänd med turbo, bara den är besiktad så är dom nöjda.
852
Sörpan
325xi -02
Nu deltar jag inte på dessa arrangemang så jag vet inte hur arrangörerna resonerar, men du har säkert rätt, inte många är godkända.

Men jag får det ändå inte att gå ihop, nu tänker jag på försäkringsfrågan.

Länkarna nedan ger kanske inte svar på dina frågor, men är i alla fall en liten information:

Länk
Länk
Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Det är som sagt endast en försäkring när bilen står stilla jag är ute efter. Men bra information ändå.
l3
180
l3xus
323TIC -83
gunbigreger: Du har helt rätt. De flesta gatreggade BMW-turbo bilarna som går på strippen är besiktade utan turbo annars så skulle de inte ens gå igenom besiktningen. När man vill vara med i dessa arragemang så behöver man bara visa att man har en bil som gått igenom bes. och om turbon är monterad efter bes. bryr de sig inte om. Arrangörerna vet nog mkt väl att t.ex. en 700-800hk BMW turbo inte går igenom bes. med turbo.

Du kan ju inte växla mellan olika försäkringtyper när bilen står stilla eller när den skall användas, så har du den trafikförsäkrad så är den även det när den står parkerad, finns inget annan lösning. Jag har min trafikförsäkrad i vanliga fall men nu är den avställd i garage och garageförsäkrad och den försäkringen gäller för stöld & brand.
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
Nu är det så att jag hade tänkt ha den trafikförsäkrad hela sommaren och ha en extra försäkring för enbart stöld. Hade inte tänkt skifta försäkring hela tiden om du trodde det.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Men du formulerar ju dig så konstigt.
Det går inte att tilläggsförsäkra stöld bara när den står stilla som du vill ha. Då blir det att du får halvförsäkra bilen alltså delkaskoförsäkring (trafik, glas, bland, stöld, rättsskydd m.m.) hela sommmaren. Den försäkringen gäller oavsett bilen står stilla eller ej.

Det finns endast tre alternativ på försäkring (räknar ej med hyrbil, vilt m.m.) på en bil som är påställd. Endast trafik, delkasko och helkasko. När det är avställd så kan du teckna en garageförsäkring.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
alltså ursäkta mig gunbigreger men hur mycket hästar hade du tänkt ut i din bimmer????.(ursäkta om det inte hade med tråden och göra)

///325///
gu
26
gunbigreger
nerplockad e30 -87
318is -88
minst 550hk annars blir jag missnöjd
Bj
143
Bjarne
525i -91
En tanke som slog mig när jag läser tråden är att en delkaskoförsäkring som täcker bl a stöld gäller väl bilen i grundutförande. Alltså om du halvförsäkrar bilen så räknas eventuell ersättning efter vad en 3-serie från slutet av 80-talet är värd, vilket inte är speciellt mycket jämfört med vad du tänkte lägga ner i bygget.

Jag tror i mitt stilla sinne att ett försäkringsbolag inte värderar en trimmad BMW speciellt högt om dom överhuvudtaget ger en rimlig premie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.