|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har preis köpt min första BMW, en 330i Touring -01 och jag har några frågor angående navi-systemet i min bil! Hur vet jag vilken modell jag har på Navi-systemet? Hur vet jag vilken mjukvaru-version jag har i min Navi? Kan man uppdatera denna själv, mjukvaran alltså? Funkar alla kart-skivor i alla Navi-system? Var får jag tag på svensk/engelsk bruksanvisning till min Navi? Ursäkta för alla frågor, men som sagt detta är min första BMW och förhoppningsvis inte min sista! | |
|
Modellen är MKIII eftersom du antagligen inte har DVD isåfall MKIV. Mjukvaruversionen står i övre högra hörnet då du väljer Inställningar/Settings (har jag för mig att menyvalet heter) Om du har en korrekt CD skiva är det mycket enkelt att uppgradera navi-systemet. Följ bara instruktionerna på skärmen. Nej, du måste ha BMW specifik skiva, även om skillnaden antagligen är i princip 0 så är det så. Köp manual hos BMW, kostar runt en hundring Se även Länk och kanske |
|
|
Modellen måste vara en MKIII som du säger eftersom jag inte har DVD! Mjukvaruversionen verkar vara SW 3-1/20, så står det i alla fall! Jag har hittat några filer på nätet som heter BMW NAVI Update, det fanns både updat och cd-key! Så det är alltså bara att tryka in dessa och följa anvisningarna? |
|
|
Läs på ordentligt före du uppdaterar mjukvaran själv - jag har hört att eget brända skivor kan permanent paja navisystemet om det blir nåt fel... Nån som gjort det som kan instämma/dementera? /bfg |
|
|
Oj då! Finns det någon som kan svara på detta? Jag har hittat följande skivor på nätet: BMW Navigation Software Update v23 clonecd BMW NaviSoft KeyCD Clone cd v24 Nero Img Jag trodde det bara var att bränna dessa och sedan sätta igång med att uppdatera, men jag vågar inte göra något förrän jag har fått svar på ovanstående! Vad kan annars gå fel? |
|
|
Jag antar att det är som på vilken annan dator som helst - om man misslyckas med uppgradering av BIOS eller firmware så bootar den inte sen. I enstaka fall kan man bränna moderkortet så den måste bytas ut. Nu vet jag som sagt inte om det stämmer för BMW navi - har aldrig provat själv - men ville att du skulle vara säker först! Det verkar finnas en rekommenderad Yahoo Group här Länk som säkert har tips och info om hela processen. Gå med där och låt oss veta vad de säger! /bfg |
|
|
Har själv uppdaterat min "gamla" M3:a med både bra och dåligt resultat. Det dåliga resulterade i en navi på goodwill (kostade mig 1.500 i arbete). Efter detta tar det ca 3 minuter per uppgradering. Jag körde i första rundan direkt från 1/20 till V.21 för drygt ett år ssedan. Efter det "lilla" misstaget tog jag faktiskt och körde V.18, V.19, V.20, V.22 i en sekvens för att inte riskera något. Jag uppgraderade också åt en forumkompis en gång och det var defenitivt inga problem. Om jag var du skulle jag skicka i V.23 eller V.24, ha KeyCD:n och stoppa i då den promptar den på skärmen. Allt tar max 10 min. Vad kan gå fel, tja, min CD slutade snurra och ville inte komma ut ;) Jag tror att det blev hårdvarukajko helt enkelt precis vi uppgradering då det ju är mer "läsning" från skiva än normalt. Det blir ca 5 ggr snyggare + snabbare navi så det är värt jobbet. |
|
|
Ja, jag måste prova.... Som det är nu har jag v16(3-1/20) så det blir en rejäl uppdatering. Jag kommer nog att köra direkt till v24, hoppas bara att det går bra! |
|
|
En annan fråga som jag kom på: Stereon styrs ju via skärmen till Navi-systemet, påverkas detta av uppdateringen? |
|
|
Använd alltid den senaste Nav SW CD versionen som nu är V24 och Key-CDn om du har MK3 och inte splitscreen sedan tidigare. Man behöver inte göra uppgraderingen i följd med alla olika tidigare versioner eftersom det är en helt ny programvara som installeras. Några andra råd på vägen. Använd samma program för att bränna CDarna som image filerna är skapade med, dvs CloneCD eller Nero och försök inte konvertera dem till ISO eller något annat format. Använd endast CDar av bra kvalitet och bränn på lägsta möjliga hastighet gärna x1 eller x2. Se också till att batteriet på bilen är laddat och ger full spänning annars startas inte uppgraderings processen. Stäng av alla andra enheter som drar ström i bilen som t ex radio, telefon, AC, mm och rör inte dessa. Stäng aldrig av strömmen via tändningsnyckeln när uppgraderings processen väl startat. Om uppgraderings processen inte startar så drabbas inte av panik och dra inte ur några säkringar eller kablar. CDn går oftast att få ut ändå om den skulle fastna. Några bra länkar nedan med bl a installations anvisningar. Lycka till! Länk Länk Länk /RS2 |
|
|
Någon som kan svara på om det påverkar något annat som ex. stereo menyerna eller likande. Jag kan ju sköta allting genom displayen såsom Tv, Stereo och "ON Board Computer" m.m. Vill vara säker på allt innan jag uppgraderar! |
|
| Jag uppgraderade i går och har ännu inte märkt någon förändrad funktionalitet hos TV, telefon, stereo eller färddator. Däremot har utseendet på menyer förändras. | |
|
Vilken version hade du innan? Jag har v16(SW 3-1/20) och jag tänker köra in v24 så det blir nog en stor uppdatering! |
|
|
Har en alpina b10 touring -99. Har uppgraderat Navin till Ver23 men hade velat få lite snyggare menyer osv. kanske lägga en egen bakgundsbild och så :). Någon som har koll på ngt liknande? Tackar! |
|
|
jperss10: jag hade gamla V15. Av misstag så brände jag en uppgradringsskiva med V18 i stället för V23, så det blir till att uppgradera en gång till, men det får jag ta i helgen. I vilket fall fick jag ju split-screen, vilket var det jag främst var ute efter, plus att kartan rör sig i stället för markören för bilen. |
|
|
vad är det man har om det står SW 2-1/30 ??? finns det nyare ?? Tacksam för svar Yours Dirren power to the people |
|
| Då har du V14 tror jag, vilket innebär att det finns flera nyare versioner. | |
|
Jag har precis gjort en uppgradering, allting gick kanon och det var inga större problem! Blev dock lite svett när skärmen böjade "flimmra" i början! Jag uppdaterade från v16 till v24 direkt! Hoppas så att dom i någon version framåt gör så att man kan ändra färger själv..det hade varit coolt! |
|
| Du har väl i alla fall några olika färgalternativ att välja på i "Set"-menyn? | |
|
Ja, en blåaktig version och engrå tror jag det var! Men det är lite jobbigt att man inte ser vilken radiokanal eller cd man spelar längre! Men det är väl en smaksak! |
|
|
Radiokanalen visas väl om du trycker på "Mode"-knappen? Därefter går det ju att växla tillbaka med "Menu"-knappen och en tryckning på vridreglaget. Några manövrer i och för sig, men inte ohemult krångligt, fast givetvis hade det varit skönt att slippa dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.