AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.864

tips till er på bm..autopower.se

Sida 3 av 3
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Detta är det enda forum jag använder så jag har inget att jämföra med ur användningssynpunkt. Däremot så ser ju de andra forumdesignerna som är föreslagna för hemska ut! Jag var inne och tittade på Zatzys forum som tydligen bygger på detta phpBB. Maken till rörigt ställe har jag nog aldrig surfat till! Vad är det som är det som är modernare med den designen? Tycker att detta forum ser "nyare" ut. Framför allt har man här på autopowerforumet en fantastisk överblick över allt. Så jag är nöjd.

En annan fråga: Hur fungerar dessa editeringsfunktioner på andra forum? Menar ni att det är möjligt att i efterhand går in och ändra sitt postade inlägg? Det verkar ju helt sjukt! Hur ska man då kunna förstå någonting av en tråd om innehållet hela tiden ändras? Förklara för en forumnovis!

//Gustaf
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Jag trivs mycket bra med Autopower som den är idag, men ingenting är så pass bra att man inte kan göra det bättre. Jag skulle därför vilja komma med följande synpunkter och förslag.

De prestandaproblem som Autopower har ibland beror, enligt min tolkning och av vad som skrivits tidigare i forumet, på att web-applikationen är byggd enligt den något föråldrade ADO/ASP-tekniken och att man dessutom använder sig av en Access databas utöver SQL 2000 Servern. En portning till ADO.NET/ASP.NET-tekniken och en full utnyttjande av SQL 2000 Servern, inklusive införande av den mer lämpliga SqlDataProvider, skulle förbättra applikationens prestanda avsevärt. Av de felmeddelanden som redovisats i forumet kan man misstänka att man använder OleDBProvider – långsammare än SqlDataProvider – trots att man har en SQL 2000 Server, eller så kommer felmeddelanden ifrån Access databasen.

I samband med detta hade man kunnat förändra tabellstrukturen i databasen och fördela lasten på den på flera tabeller. Detta skulle inte bara öka applikationens prestanda utan också förbättra användargränssnittet. I den nuvarande applikationen ligger alla diskussions/intresse områden inom varje serie ”i en och samma påse”. En struktur som är utformad som t.ex. 5-Serie->Bromssystem->E34, E39 o.s.v., eller 5-Serie->E34->Bromssystem, Kraftöverföring skulle medföra snabbare sökningar i databasen samt bättre möjligheter för användarna att söka och övervaka sitt eget intresseområde.

Dessutom borde man passa på att ändra inläggsformuläret så att fältet för rubriken tillät längre och därmed mer beskrivande rubriker, och som en konsekvens av en ny tabellstruktur, också införde ett fält för den BMW-modell som inlägget avser. Det senare skulle ge direkt information i huvudtabellen.

Förutom detta skulle en FAQ-tabell, i kombination med en sökfunktion som utnyttjar en eventuellt förfinad tabellstruktur, bli den definitiva lösningen till många alltför ofta förkommande frågor om t.ex. motorolja, växellådsolja, tändstift e.t.c.

Ha det gott

Ellinas
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ellinas: Skulle du vara intresserad av att indexera om de 800 000 inläggen och bygga om hela databasstrukturen som finns här på idiel bassis? Hur många månaders/veckors jobb pratar vi?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
..fast en editeringsfunktion skulle ha varit fint, med tanke på min felstavning ovan :-D
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Gus:

Det är inte meningen att du ska ändra på ditt inlägg... meningen är att du ska rätta till stavfel och glömda ord.

Om man ändrar i ett inlägg i efterhand, dvs när ngn hunnit svara på inlägget, så syns det att man har gjort en redigering av texten genom att det står längst ner med liten text tid och datum för editeringen.

4 Cylindrar är 2 för lite!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dessutom så ges man en chans att förhandsgranska texten innan man postar den.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag har inte märkt av några problem med prestandan men för att förtydliga det hela för icke data folk.

OLE är en drivrutin som fungerar på olika databaser i både windows och linux. Det klarar MS SQL, MySQL, Oracle plus en massa andra.

Om man ska öka prestandan så blir det inte så effektivt om man ändå kör MS SQL Server.

Det kommer att bli mycket effektivare hämtning om man kör SQLDBProvider som är microsofts egen.

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hmm, okej. Tack för svaret Mugge. Jag förstår poängen med att kunna rätta till stavfel direkt innan någon annan har svarat men jag tycker inte att man ska hunna ändra sin text efter det. Även om det står att inlägget är redigerat så innebär ju det att man inte vet vad de andra personerna har svarat på. Eller menar du att man kan lägga till ytterligare text till den ursprungliga texten när man redigerar ett inlägg i efterhand?

//Gustaf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du kan ställa in så att det bara går att redigera sålänge ingn har svarat på inlägget... det är inga problem...

det är just därför man tog in citat funktionen... för att man skall kunna citera ngn, för att visa exakt vad det är man har svarat på.

Sen även om man gör så att man bara tillåter redigering av texten så länge ingen har svarat på det hela så kan det bli problem.

Säg att jag skriver en text och sen påbörjar en redigering, under tiden som jag skriver så hinner du svara på mitt inlägg... då blir det antingen så att jga inte kan få min redigering genomförd eller så ädrar jag på den text du har svarat på (lite beroende på hur funktionen utformas)

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej danielb

Jag är medveten att det inte är ett enkelt jobb att göra allt det jag föreslår – tvärtom. Men Autopower har vuxit mycket mer än vad de som designade applikationen hade vågat tro, då för några år sedan, och den kommer att växa ännu mer på grund av sin popularitet. Den nuvarande lösningen kommer inte att tillåta den förväntade tillväxten och det är oundvikligt att man redan nu måste börja fundera på en modernare lösning, även om det innebär ett mastodont arbete. I annat fall och med växande antal användare kommer applikationen att drabbas av ännu större och tydligare prestandaproblem och resultatet kan bli att användarna överger den till förmån för liknande siter. Jag vill påstå att alla vi som gillar Autopower, inte minst dess upphovsmän, vill på ett eller annat sätt förhindra att sånt inträffar.

Ha det gott

Ellinas
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Där har du en poäng Mugge.

//Gustaf
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Mugge:

Om vi håller oss till Microsoft och de termer och begrepp som gäller inom Microsofts område för mjuvaruutveckling:

En data provider är enbart en inkapslad del av en klientapplikation, som t.ex. Autopower, och förekommer inte som del i en databas. En sådan kan alltså inte fungera självständigt, vare sig under Windows eller UNIX OS, som du själv antyder.

En data provider består av ett paket mjukvaror som arbetar på låg nivå och sköter formateringen av data från klientapplikationen till databasen och tvärtom. T.ex. använder s.k. data adapters i .NET data providers för att hämta och lägga data ur resp. i databasen. Dessutom kan en Windows-baserad applikation som eventuellt utnyttjar en data provider inte köras under annat operativ än just Windows.

Både OleDBDataProvider och SqlDataProvider är dessutom specifika Microsoft produkter. Den sistnämnda är optimerad för SQL Server Databasen 6.7 (om jag minns rätt) och högre, t.ex. SQL 2000 Server, medan OleDBDataProvider är en allround lösning som bl.a. användes med de tidiga versionerna av Microsofts databas och används fortfarande med Access databasen.

Det faktum att t.ex. en Oracle databas som accessas av en Windows-baserad klient kan vara installerad under UNIX, har ingen betydelse i samanhanget, då data provider:n (t.ex. OracleDataProvider för det finns en sådan också) opererar inuti klienten i Windows miljön och inte i UNIX miljön.

Men visst går det att surfa in på Autopower från en UNIX klient, om det är det du tänker på, med detta är en annan femma. I det fallet har data provider:n redan gjort sitt och data transporteras nu av andra mekanismer.

Ha det gott

Ellinas
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ellinas: Helt klart är det som du skriver och jag är övertygad att webbCrew skulle velat bygga upp databasen på ett annat sätt om de fick gå tillbaka i tiden. Men just nu sitter vi ju här med 800 000 inlägg och jag tycker faktiskt att sidan funkar klockrent, snabbt och lättnavigerat! Vågar nästan hävda att detta är en av de kvickaste sidorna på Internet med tanke på besökarantalet.

Kolla på andra sidor på nätet där pengar och resurser i storsett varit obegränsade *host* boo.com *host* :-D
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej igen danielb

Jag tycker inte heller att det är några större problem med Autopower som man inte kan leva med och som behöver omedelbara åtgärder. Jag har dock full förståelse för de användare som har en annan erfarenhet än jag. Förhoppningsvis är det så att det bortfall av prestanda som man upplever ibland beror på yttre faktorer som Autopower inte rår för och inte på uppnådd egen kapacitetsnivå.

Men om vi trots det skall fortsätta diskutera teknik i termer om vad vi eventuellt skulle behöva ta ställning till i framtiden, kom jag på att tänka på följande sen senast:

Ett mer rationellt projekt på en mer användarvänlig och samtidigt effektivare Autopower kunde också vara att skapa en helt ny lösning – webbapplikation och databas – som man sedan låter växa till sig med enbart nya inlägg. Förutsättningen är då att man håller den nuvarande applikationen igång och låter de befintliga inläggen ligga kvar i den nuvarande databasen, men enbart för läsning, från det att den nya lösningen har tagits i drift.

Fördelen med den här lösningen är att man slipper det stora otacksamma jobbet med datamigreringen vilket man dessutom kanske hade tänkt göra dynamiskt, samt att man inte behöver ta hänsyn till eventuella kallduschar vid själva övergången. Dessutom, att hålla det gamla i liv drar nästan inget administrativt jobb med sig. Det enda man behöver göra är att ta en backup på applikationen och databasen för att kunna återställa dessa vid behov.

Ha det gott

Ellinas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ellinas:

Jag ifrågasatte aldrig det du sa, utan jag håller med.

ASP != ASP.NET , utan det är t.o.m. en rejäl prestanda skillnad.
Jag skrev OLE men sen gav jag visserligen en generell förklaring till vad en DBprovider var för ngt. Sen förklarade jag att SQLDBProvider fungerar effiktivare tillsammans med SQL Server än OLE motsvarigheten.

Mitt inlägg var bara menat som en förklaring till din, så att man kan hänga med i samtalet även om man inte håller på med DB-utveckling.

Det enda jag skulle kunna invända mot skulle isf vara det att det är rätt dyra grejer vi snackar om... Men eftersom man redan har SQL server så kan man ju fortsätta använda den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.