AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.867

tips till er på bm..autopower.se

Sida 1 av 3
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

ni skulle kunna "klistra" FAQtrådar i forumen där "nybörjare" kan gå in och läsa. då skulle man slippa alla trådar där folk fråga hur man byter språk i färddatorn och vad Waschwasserstand betyder osv...bara ett litet tips

ni skulle också kunna byta till ett bättra forum phpbb t ex
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker personligen att byta forum vore en dålig idé men en FAQ vore intressant och att man refererar till att folk ska läsa FAQ innan man postar när man registrerar sig. Dock är det ett ganska mödosamt och tidskrävande arbete att hålla en FAQ levande och sammanställa den från början.

bf
305
bfg
M3 SMG -02
håller med Baader att tekniken är lite sisådär på autopowers forum. Eftersom det dessutom förekommer mycket prestandaproblem undrar man ju om detta hemmabygge inte är helt optimalt byggt. En produkt som phpBB är ledande vad gäller funktionalitet men också stabilitet och prestanda... dessutom är det gratis!

"Stickys" såsom FAQ vore väldigt bra, kunna se vem som svarat sist på ett inlägg i forum listan vore trevligt, kunna söka på en användares inlägg vore bra, osv osv osv

Det skulle bara framhäva den oerhörda kompetensen på dessa forum!

/bfg
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Nej, pleasssse inte PHPBB, vinkande jultomtar, röriga trådar och inlagda bilder i 1280*1024 som tar 4 timmar att få upp på datorn!!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker inte det är några prestandaproblem på forumet, speciellt inte jämfört med phpbb. Detta forumet är rent och snyggt utan onödigt krimskrams. Tommie arbetar som IT-konsult så något hemmabygge är det väl knappast. Sökfunktionen är minst lika bra på phpbb och detta forumet är snabbare, enklare och renare. Jag saknar ingen funktion i dagsläget.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Jag måste också hålla med Baader, tycker phpBB forumen är klart bättre. Tycker detta forum har en för omodern design, det finns ju t.ex. inte ens en editeringsfunktion.
Tycker inte det skulle vara ett problem om man kunde lägga upp bilder i forumet och innehållet i trådarna blir ju inte rörigare pga av forumbyte, det är ju samma användare som skriver. Att vissa trådar med stort intresse klistras är ju också bra.
Jag håller helt och hållet med acey. Jag både tror och hoppas att vi kommer slippa ett hemskt php-baserat forum där man får huvudvärk efter 3 minuters läsande av allt plottrigt skräp och "häftiga" finesser. Det är ju förstås en smaksak, men jag avskyr verkligen forum med en massa onödiga skräpfunktioner, skräckexemplet är Länk .

Klistrade trådar tycker jag inte är någon bra idé, det blir bara mer att scrolla förbi varje gång man ska läsa forumet. En FAQ är dock ingen dum idé, men det tar som sagt en väldig tid att hålla en sådan vid liv.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Hade jag haft kundskapen så hade detta forumet eller liknande legat på touringklubben i stället för nuvarande phpbb.

phpbb är skitjobbigt när det trillar in bilder och citat, man får scrolla i eviheter och tänk då på dom stackarna som faktiskt forfarande sitter på vanligt modem!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

vad jag vet kan man ta bort en del "onödiga" funktioner i phpbb, t ex bilder i trådar så att man bara har en länk osv, även fast jag tycker det är smidigare att kunna se bilden direkt... det jag saknar mest är att det inte går att skicka medelanden till andra användare på forumet utan man måste använda sig av email. jag skulle kunna ta på mig att göra en del FAQs, med det jag kan...
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Håller helt med acey, kalle och micke.
Tycker Tommie & Co gjort ett otroligt bra jobb för att skapa ett snyggt, rent och väl fungerande forum! Börjar det trilla in en massa bilder och viftande tomtar som någon sa, så vet jag en som skippar detta forum.

Så keep up the good work crew!! och skippa krimskramset.

Däremot kan jag hålla med om att en ev. FAQ kunde vara bra och även en editfunktion. Fast risken blir att trådarna kan bli osammanhängande då på nåt vis... En tidsgräns kanske, man har 2 min på sig att editera sitt inlägg ifrån det att man skickat det första gången.

Även en "se användarens alla inlägg" funktion kunde vara skoj, men inget jag saknar direkt.

Diesel-räsern
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Även jag håller med acey!

Jag har ingen erfarenhet av phpBB men när jag tittar in på exempel så tycker jag det ser komplicerat och fattar halvsju om alla konstiga trådar. Kanske man är för gammal för att tycka om alla fräna saker som blinkar och har sig. När man sedan följer en tråd så är det så mycket onödig text med som förvirrar det väsentliga som man vill uttrycka. Nej det ser bara jobbigt ut.

Nu kan det förstås vara enkelt bara man börjar använda det men jag trivs storartat med forumet som det är idag. Det är enkelt och stilrent, man kan klistra in länkar om det behövs för att visa bilder eller annat och sökfunktionen funkar klockrent.

Kalle Hansens länk visar verkligen allt som jag vill ha sagt. Prata om rörigt! Passar kanske fjortonåringar, men faktum är att om sidan skulle bli för rörig så skulle nog de flesta sluta använda forumet. Låt detta vinnande koncept vara ifred!
li
1.959
liste
535i -89
Såna här trådar dyker upp lite då och då med samma scenario varje gång... En "lågprofil"-användare kommer på att det finns saker han/hon inte gillar med forumets struktur och/eller design. En "högprofil"-användare skyndar till forumets beskydd. Ännu en "lågprofilare" ansluter och håller med trådskaparen. Efter lite diskussion dyker ytterligare "högprofilare" upp och skyddar forumet. Nästan komiskt - det är verkligen snarlikt varenda gång ämnet tas upp. :)

Hursomhelst - Tommie har inte lagt ner sin själ på att skapa något helt eget som han har full kontroll över för att helt plöstligt överge det för något kompromissartat "fladder-och-blink-forum". Jag börjar bli trött på att säga det, men detta forum är helt unikt och precis som Micke skulle jag inte tveka en sekund på att välja Tommies lösning framför phpBB om möjligheten gavs.
Jag tycker de är perfekt som de är!
De småsaker som saknas lägger ju Tommie till med jämna mellanrum. De kan helt enkelt inte bli bättre.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag tycker också att forumet är mycket bra som det är idag.
Dock saknar det vissa smarta funktioner..
PhpBB är inte ett alternativ tycker jag, bla pga att man verkar kunna använda bilder som signaturer som tar upp hela skärmen..

Det som skulle vara fint som uppdatering på detta forum vore att ha en sk. Faq.

Samt kanske ett litet personligt utrymme, ungefär som galleriet..
Fast ett ställe där man kan lägga upp tillfälliga bilder, så att man lätt kan få dem att synas i forumet, max 10st tex av rimlig storlek.
PhpBB har lite för lätt för att lägga in bilder, men det är lite för jobbigt med detta.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Detta forum är stilrent, lättläst, något så när snabbladdat, fritt från allt tjafs som blinkar, fritt från tunga bilder o.s.v........ Jag har alltid tyckt om BMW/AutoPowers upplägg, väldigt rent och snyggt, och jag anser mig ha lite allmänna layoutkunskaper efter 30år inom den grafiska branschen.

Forumet fyller sin funktion till punkt och pricka, det är det absolut bästa av de forum som jag brukar besöka och det är några stycken "worldwide". Inom många ämnen, bilar (flera märken), datorfrågor, Mac-frågor, grabbens "spel-sajter", o.s.v....

Sökfunktionen finns här och fungerar kanon för mig, det gäller bara för alla, nya som gamla att använda den. Jag brukar ibland gå in och lägga en länk till tidigare trådar om jag ser att det är ett "gammalt" ämne som kommer upp igen.

Heder åt Tommie and Crew.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

vBulletin kanske skulle kunna vara ett alternativ men den är inte gratis. sökfunktionen är bra men det går inte att välja ifall man vill söka på inlägg i trådar eller rubriker, visa svaren i trådar eller som rubriker osv osv. det går heller inte att se alla inlägg en användare gjort, en mkt bra funktion på andra forum. jag vet inte ifall jag är för ung för ju nu e det nästan ingen som håller med mig :)
behåll detta forumet någotsånär som det är men öka gärna anpassningen till 1024*768, det tomma vita fältet e fortfarande störande och kasta in en EDIT-funktion som låses efter att nån annan efter dig har svarat, dvs det inlägget i tråden kan redigeras, men inget tidigare, man skulle kunna använda samma system som då man ändrar i sin användare, först username och kod sedan ändra på inlägget innan nästa postar, maxtid 5-10 minuter ska detta vara tillgängligt

annars så har Tommie AND Crew Lyckats förjäkligt bra med denna plats :)
och låt oss slippa phpBB för guds skull!!!!! blir bara SÅÅÅÅÅ grötigt!!!!!!!

thats my five cents

___
Mvh
Patrik N.
haimaul
Nej! Gör inte om detta forum! Bilder och tomtar tillför ingenting, det är bättre att det går snabbt och innehåller fakta, dvs. text. Redigering av egna inlägg vore iofs bra men jag har inte stört mig så mycket på att det saknas.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Bara för att man byter forum så innebär det inte att det blir massa bilder och tomtar, det är ju vi användare som skapar trådarna och orsakar dessa isåfall.
Och att detta forum anses som snabbt kan jag inte förstå, tycker det är bland de segare jag är inne på och då sitter jag på minst 10mbit uppkoppling hemma och på jobbet.
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Först vill jag klargöra att jag kanske har få posteringar, men det är snarare för att jag är ny - inte "lågprofil". Jag är inne på forumet varje dag och läser och svarar där jag kan...

phpBB verkar ju många vara allergiska mot och visst kan jag hålla med om att inline bilder och jätte-sig är irriterande, men de går ju att stänga av om man så vill...

Först och främst saknar jag vissa funktioner jag numera tar för givet från forum - edit möjligheter, egen redigerbar profil, söka per användare, privata meddelanden osv... inte krimskramset runt om kring...

Micke har väl tillräckligt att göra istället för att uppfinna hjulet en gång till förordar jag helt enkelt att använda en världsledande forummjukvara som phpBB som man sen kan anpassa till det här forumets behov. Dessutom tror jag fortfarande att en stor opensource projekt som phpBB har ännu bättre kodoptimering än vad Micke m medarbetare har tid till att göra.

Sist så vill jag säga att autopowers framgång självklart inte beor på tekniken utan på alla underbara människor och deras kunskap!

/bfg
Snälla någon vad är phpBB för något och vad står det för?
Förövrigt gillar jag forumet som det är med alla glada trevliga
som skriver här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.