AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.591

Att tänka på vid köp av 540 -E34

Sida 1 av 2
MB
20
MB123
540iA -93
Tjena

Tänkte äntligen skaffa mig en 540 som rullat kring 18-20tusen mil. Vad skall man tänka på mer än kamkedjan(tomgången), rost, klonkningar, AC etc..? Ge mig gärna så mycket tips ni kan
Visa användare
279
norda
540iA -93
ja det är väl skicket i allmänhet, man brukar kunna se om bilen är skött eller ej! och servicboken el kvitton på det som är gjort är viktigt!
Hoppas att du hittar en som du blir nöjd med!

//Norda
Kolla begagnatguiden här på sidan.

Länk

Finns dock lite saker.

1. ställ dig på plan yta, lägg bilen i neutral, rullar den bakåt behövs de omtalade plastkulorna i växellådan troligen bytas
2. kattarna/lambdasonden, egentligen vill man kolla avgasvärdena
3. går den jämt och fint, drar jämt i alla register?
4. växlar den ok när bilen är varm?
5. det kan låta lite från automatlådan när bilen är kall, ett ljud som följer motorvarvet, dont worry, är så med gamla lådor
6. kolla speciellt när bilen står på tomgång att oljetryckslampan inte blinkar till, då kanske bultarna till pumpen är lösa och behöver skruvas åt, faktiskt enda sättet man kan ana detta på utan att kolla bultarna.
7. prova kickdown i olika register, klonk/duns från bakvagnen? kan vara hardyskiva/bakaxel/diff. osv.

sen har vi det här med tomgången, går den lite ojämnt på tomgång kan det vara mycket... väldigt många 540 över 20000 mil vibrerar lite extra (lite skall det göra, trots allt V8 :) och vi ägare tvistar i olika inlägg här på forumet om varför, det är mycket, mycket ovanligt att det är kedjan på de här modellerna... kan vara insugsmembranet, tomgångsmotorn, avgassystemsinfästningarna osv. behöver dock inte oroa dig speciellt då vibrationerna oftast är helt ofarliga.

förhoppningsvis kan andra ägare komplettera?

lycka till,
E38B12
MB
20
MB123
540iA -93
ok, kedjan är väl förmodligen uttöjd, det skall väl ge en något varierande tomgång?
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej! läckade stötdämpare fram,pga defekta dammskydd,har det själv tyvärr,kommer att åtgärdas inom kort.
Som E38B12 skrev,mycket viktigt att kolla bultar till oljepump,mina(2st)låg och simmade i tråget...
Vibrationer kan också vara oljesimmande tändstift pga läckande kåppackningar,kan du byta själv är det billigt....

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
MB
20
MB123
540iA -93
ok, tackar för infon grabbar!
MB123,
Det är inte kedjan, känner folk som bytt och fortf. haft vibrationer.
halvgute lade till en viktig sak, tänk på att det är en väldigt framtung bil så framvagnen får ta mycket stryk, kolla så allt sånt är fräscht
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Hej. Detta är mitt första inlägg på detta forum, hoppas det är ok att låna tråden av MB123 lite istället för att starta en ny.
Det är så att jag har precis samma funderingar som MB123 och vill gärna höra vad ägarna säger om en 540 e34.
Bra/dåliga erfarenheter mottages gärna. Hur är ägandekostnadena?
Kan inte säga att jag är någon expert vad det gäller BMW. Men jag behöver en bra bruksbil vid sidan av projektbilen och 540:n är en av få bilar som verkar uppfylla mina kriterier.

MVH//Johnny
Fr
26
Freddiz
540iA Touring -95
"Hemulen" Att äga en 540 är oftast en dröm. Det är bilar som både är vackra att se på och väldigt sköna att köra. Man ska inte tro att det är en sportbil bara för att den har 286Hk!
Den drar otroligt fint över hela registret med en sång som är mumma för öronen.
Att laga en 540 är inte så faligt som många tror. Det pratas om tändspolar och skruvade motorer som rasar.
Om man ska laga en BMW SKA man defenitift titta in på BMW för att köpa reservdelar, mycket på grund av att dom kan vara billigare än Mekonomen!!!! Biltema är nog inget alternativ för oss som kör 540 (nu talar jag nog för fler än mig själv).
Det som kan tala emot en 540 är bensinförbrukning, skatt, försäkring. Man ska vara medveten om att en V8 drar mellan 1,1-1,6 liter per min blandad körning (det finns nog dom som lyckats få den att dra betydligt mer, även mindre under landsväg)
När det gäller finesser och funktioner så hittar man nya hela tiden.... :)
Ett råd är att läsa vad "E38B12" skrivit tidigare i detta inlägg om vad man böt tänka på. Sen är det bara att införskaffa en drömbil :)
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Jag är fullt medveten om att 540:n inte kan klassas som en bil med sportbilsprestanda, det jag tänkt ha den till är som kan läsas i mitt inlägg ovan som en bruksbil vid sidan av projektbilen (Toyota Supra(hoppas man kan vara välkommen här ändå)). Tycker personligen att e34:orna är jättesköna att köra/åka. Har dock aldrig haft möjlighet att köra en 540. Och på tal om försäkring och bensinförbrukning så ser jag inte det som det största problemet (har ägt snöskoter med ohyggliga premier). Det jag funderar på är om man skall våga köpa en som gått en "bit". De är ju inte så vanligt med lågmilare vad jag kan förstå(?).
Hoppas verkligen att man kan hitta en lämplig 540 så man har anledning att besöka detta forum någon mer gång.

MVH//Johnny
Hemulen; Du behöver inte oroa dig för långmilare det viktigaste är att den tänkta bilen är välskött/välservad höll på att köpa en 39000milare i somras men fick inte tag på hela historiken innan den såldes till någon annan, Det jag letade efter var byte av stötdämpare och koppling som är kostsamt tyvärr kylde inte klima ordentligt heller men den kan jag klara mig utan men övrigt på den bilen var jag inte rädd för.

Mvh Stephan
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Ok. Tack Stephan.
Några ytterligare frågor, hur är den på vintern? Antispinn? Är den i så fall i och ur kopplingsbar?
Och denna historia man hört om att oljepumpen skulla ramla bort, samt dessa plastkulor i automatlådan hur vanligt är det?
Många frågor blir det, hoppas ni står ut... ;)

MVH//Johnny
Diffspärr och ASC+T är tillval finns exemplar utan men ASC är vanligt jag gissar att ca70% har ASC, 10-15% har diffspärr och resten inget hjälpmedel men med bra vinterdäck fungerar det säkert bra har inte kört min på vintern men har erfarenhet från diffspärrad 735i E32 inga problem alls gick inte ens att provocera till sladd innan dubben hade börjat släppa.

ASC+T är urkopplingsbar vilket inte diffspärren är och det gick tyvärr inte kombinera ASC och diffspärr det hade varit det allra bästa.

En polare är innan på sin andra ASC utrustade 540iA Touring han är/var nöjd med odubbade vinterdäck med bredden 235-265 lite förvånande men men jag tror honom.

Oljepumpsbultarna måste kollas är detta inte gjort på en bil som rullat över 20000mil så är dom garanterat lösa eller har lossnat mina var lösa vid 17000mil men ingen i tråget.

Plastkuleproblemet är omfattande på 540/740 automat jag skulle inte köpa en automatare som inte har haft någon renovering av lådan polarens båda 540:is har lådorna repareras innan 20000mil inte så stora pengar har för mig ca 6000kr med ny olja på den ena men plastkulorna behövde inte bytas i det fallet men det fanns något annat fel på den.

Mvh Stephan
Ägandekostnaden på en 540 är ganska normala om man jämför andra bilar, det är ju ingen ny bil man pratar om,så allt som är förslitnings saker,tex stötdämpare,avgas, osv kommer ju förr eller senare men det gör det ju på andra bilar också.Men man bör ju skaffa en som automaten är genomgången på,kan bli rätt dyrt.
Det som är svin dyrt är ju den hutlösa försäkringspremien,beror ju lite på var man bor,men jag betalar nästan 10000kr om året i halv.Och så är det ju värmeventilen som jag har fått bytt på alla mina,kanske bara otur,men så har det varit,ok dom kostar ju inte så mycket,ca 1500kr på BMW. Annars är jag väldigt nöjd och glad med bilen,är ju en viss känsla att starta en V8 på morgonen och glida i väg.

He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Tack för svaren.
Måste dock försöka hitta en bil som har en låda som fungerar. Är inte så sugen på att börja riva det första man gör. Är ganska less på sånt. Sen tycker jag mig ha nog med skruvande ändå. Vill ha en bil som bara går och går..
Hoppas verkligen att jag hittar en 540 att räkna med.

MVH//Johnny
Bmw 540 skall alla provköra ingen sportbil men vill inte ha en bil som gör 0-100 under 7sek har en touring 94 visserligen med 6växlad man låda jag låvar den är det krut i har provat den mot en M5 3.6l 315hk.Inte blev jag ifånåkt ..Så köp en och åk gott...

Kör på höger sida
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Nej, jag vill åka skönt i denna bilen. Inte fort, visst det skadar inte om det finns lite motor i den. Sportbilsprestanda tycker jag mig ha så det räcker ändå, visserligen i garaget då.
Men som du säger, "åk gott". Det är det jag är ute efter.
Lite skeptisk till automatlådan bara, funkar säkerligen kanon.. tills den går sönder.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Köpte min drömbil för ca 2 månader sedan, en 540ia -93, diamantsvart, M-kaross, M-stolar i svart buffelskinn, stora datorn, elhissar, asc, m5 3,8 fälgar, 5-stegs automat osv...... en bil i toppskick som jag bara inte kunde motstå. Köpte den nöjd och glad och står idag med rasad växellåda. Så mitt råd lyder: köp ej 540 med 20k mil eller mer utan renoverad autolåda. Du tjänar minst 15000 på en sån affär!!!
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Butcher..
Precis det jag befarar. Det får inte ske. Är det något som ha koll på hur mycket man får ge för en växelåda samt vad det kostar att renovera en?
Kostar det 15000:-?
Ni med 540 automatlådor det är inte så dyrt att laga era lådor det finns tips på hur man gör här på forumt reservdelarna 90% av alla lådor är det plastkulorna som är trasig 3st pris 6kr/st
sedan är det bara att följa rådet på mektips..

Kör på höger sida
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.