AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
67.849

ingemar i växjö...?

Sida 8 av 14
bustorp
Hyabusa:
Har man lite kunskap om det man köper så behöver man inte lita på någon annan än sig själv.
Kontrollera beg. delar innan köp gör väl alla? Annars får man skylla sig själv om man tar risken o det går åt pipan. Då duger det inte att skylla ifrån sig på säljaren som många gör.
Och säga att man blir blåst.....blåst är man redan innan i s f.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
li
1.959
liste
535i -89
bustorp - så om man frågar säljaren rakt ut "är detta renoverat?" och man får ett jakande svar och det senare visar sig att så inte var fallet, då får man skylla sig själv och är blåst i huvudet enligt dig?
bustorp
liste:
Blåst i huvudet får stå för dig.
Vill/vågar man ta chansen att tro på säljaren om man inte känner honom/henne så får man skylla sig själv. Enligt mig.

Det bästa är kanske att renovera själv om man kan. Eller låta någon man har kännedom om göra jobbet. Wller köpa nytt. Men det kanske du förstår utan att jag behöver skriva det...:)

li
1.959
liste
535i -89
"blåst är man redan innan..." låter onekligen som att du säger att man är blåst i skallen. Oavsett vad du verkligen menade med det uttalandet, stinker din inställning i det här ämnet.

Jag fattar fortfarande inte varför du gjort det till ditt livs mission att skydda Ingemar och kommer nog aldrig att göra det heller, men jag ORKAR helt enkelt inte debattera detta mer.
bustorp
liste:
Vem är det som säger att säljaren heter "Ingemar"??? Det är ju du....

Det känns rätt meningslöst för mig också, att "debattera" med en som inte läser inläggen ordentligt.

Jag "skyddar" ingen, det är ryktesspridning, lögner och skitsnack jag inte tycker om oavsett vem det gäller...... Förstår du?

bustorp: Tycker ändå du är ute och cyklar lite, varför måste man kunna allt bara för att man är bilägare. Om du köper en kostym anser du då att du måste kunna allt om tyget och hur den är sydd. Om du sen använder den och en sömm spricker är det alltså ditt fel eftersom du inte har samma kunskap som en skräddare.

mh Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det stora felet är att folk tror att man kan köpa beg delar i nyskick för småpengar. Hälften av dom som skriver skit har aldrig själva handlat av Ingemar. Jag vet historier som går på båda hållen (folk som köpt skit och folk som köpt guldklumpar av han)
Trist att folk som inte har rent fakta skriver i trådarna (gäller i det närmsta alla trådar på forumet!)
Men dom som skriker högst har väl alltid rätt, eller hur ????

/Pelle
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bustorp, menar du att det är helt ok att sälja bristfälliga produkter till folk som inte är så insatta?

Ska inte vanligt folk kunna köpa tex begagnade bildelar?

Skulle vara kul att sälja en begagnad bil till dig, inte ett fel skulle jag alltså behöva redovisa utan låta dig leta upp dom du kan hitta själv, eller?
bustorp
Pelle Persson:
Det är i a f vad dom själva tror. Kul att få en rutinerad "forumare" på min sida.

BjörnB:
mattias h:
Det finns auktoriserade bilskrotar för den som är lite osäker, eller hur?
Det finns också nya delar för den som vill ha det, eller hur?
Sen finns det beg.billiga delar utan garantier eller återköpsrätt för dom som vill ha det, eller hur? Valfrihet råder......Handla efter din kunskap, inte efter din plånbok så minskar risken att bli lurad...:)
Motsvarande gäller även verkstäder....

Om jag köper en beg. bil av dig så är det jag som tar risken oavsett vad du upplyser mig om eller ej, eller hur? Du tar väl ingen risk? Eller lämnar du garanti? Returrätt?

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Har varken bu eller bä att säga om Ingemar, men om någon säljer saker som dom påstår är renoverade, men i verkligeheten inte är det, så är det lurendrejeri av värsta sort. Om säljaren däremot säger att skicket är okänt, då är det upp till köparen att avgöra delens skick. Kan man inte det, då skall man givetvis inte köpa begagnade delar.

Jag hoppas att även du bustorp håller med om det resonemanget.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Säger man att något är renoverat ska det också vara det även om priset är lågt. Säger säljaren att han inte vet något om konditionen på tex en begagnat motor (och talar sanning) är det upp till köparen att undersöka saken närmare.

Jag lämnar ingen garanti när jag säljer bil men jag har ett samvete som gör att jag visar köparen de fel och brister jag känner till.

De få gånger köparen har återkommit och haft problem med bilen har jag försökt att komma överrens om en lösning som känns rimlig för båda parter. Tex pajade ett centrallås en vecka efter att jag sålt en bil. Jag skaffade då en begagnad c-lås motor och säljaren såg till att den kom på plats.

bustorp
Håller med B10Tobbe o BjörnB såtillvida att när man säger att något är NYrenoverat så ska det också vara det. Renoverat låter inte lika bra i mina öron då begreppet är relativt o luddigt som jag tidigare skrivit. Renoverat, ja, men när?
Det framkommer liksom inte riktigt.....och det är definitivt inte lika med NYrenoverat. Men lätt att missförstå/missuppfatta....

Jag försöker också vara helt ärlig i mina affärer men köparen måste själv ändå avgöra om han kan lita på mig och det jag säljer eller ej.

Ett gott rykte är lätt att bära och lätt att bli av med....ett dåligt rykte är tungt att bära och svårt att bli av med.

Hy
98
Hyabusa
318i-87
Apropå rykten, så berättar en missnöjd kund om sina upplevelser för i genomsnitt elva personer medan en nöjd kund berättar om sina positiva erfarenheter för endast tre personer. (Detta enl. en unders av customer service institute)

I många fall borde det dock finnas en chans för säljaren att reda upp situationen på ngt sätt o komma överens med köparen. //

Bustorp: Att "blåsa" ngn definierar jag som att medvetet föra ngn bakom ljuset genom att ljuga eller utelämna relevant information.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Orkar inte läsa genom allt men finns en bil till salu som är renoverad motor i en 520 med 525:a tänket köpa den men frågade efter vem som sålt 525 motorn fick nr å de visar sig vara Gottåsa Sirsekulla 34032 GRIMSLÖV är de han?
bustorp: Trodde du menade allmänt.

mh Länk
bustorp
Hyabusa:
"Apropå rykten, så berättar en missnöjd kund om sina upplevelser för i genomsnitt elva personer medan en nöjd kund berättar om sina positiva erfarenheter för endast tre personer. (Detta enl. en unders av customer service institute)" Detta tål att upprepas.

Det bekräftar ju bara varför det är fler här på forumet som är missnöjda o sprider rykten än som är nöjda. Det är nästan 4 ggr större spridning på negativ info än på positiv.
Folk vill "gnälla av sig". Det ökar ju volymen ryktesspridning. Inte bra.

Blåst - omkörd - lurad - av banan - passerad. Tolkningen är din, inte min......

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
ST0FFE: Japp, med största säkerhet är det han som fixat med motorn.

Övriga: Tycker att den här tråden är tämligen färdigdiskuterad nu. En vettig rekommendation är att den som överväger att göra affärer med Ingemar helt enkelt tar sig tiden att läsa igenom hela tråden. Vi har ventilerat både positiva och negativa åsikter och erfarenheter, Ingemars verksamhet har haft både belackare och bejakare. Båda sidor har fått komma till tals.

Så, bäste spekulant på bildelar från Ingemar, ta dig tiden att läsa igenom hela tråden och bilda din egen uppfattning. Det spar du i slutänden både tid och pengar på.
Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
Tja Allihopa,,

Ny här på forumet och autopower sedan någon månad sedan då jag fick UTMÄRKT hjälp av flera personer och bl.a av Folke med en elektronik fråga innehållande mottagningsproblem i min M3:a´s Blaupunkt radio så jag måste först börja med att tacka allihopa för att ni hjälper oss som inte vet så mycket samt verkligen lägger ner tid på att ta reda på fakta till oss så TACK :)!!!

Nu gällde det ju iofs Ingmar i Växjö och hans s.k. verkstad med 30-års erfarenhet av BMW och så vidare....Det var i alla fall den presentation jag fick av honom när min förra BMW 325:a Cab - 92:a gick åt skogen nere i Ängelholmstrakten mitt i Juli förra sommaren.Jag ringde runt hela sverige och till alla bildemonteringar och verkstäder efter en 325 motor komplett men utan någon tur någonstans!!!
Av BMW i Ängelholm fick jag ett kontant mobilnummer till en kille som hjälpt andra i liknande situationer som mig då jag hade panik,min 325:a stod ju hos BMW i Ängelholm och kostade 120:-/dygn då jag tackat nej till ett motorbyte hos dem då detta skulle gå på MINST 30.000:- plus eventuella "oförutsedda" kostnader då dom sa att det kunde vara mer saker trasiga i motorn samt växellådan då dom inte kollade hela bilen för de 783:- + moms som jag betalade för ett "prisförslag".
Då jag är en av de som inte ens vågar byta olja utan att rådfråga verkstad så såg jag min nyförvärvade 325 cab -92 stå hela varma sommaren i mitt garage trasig och ledsen framför mig när jag blundade men ....men så ringde jag det telefon nummer jag fått av en mekaniker på BMW som hade tittat lite extra på min bil då han tyckte den var i så fint skick och sa att det var värt att kolla med Ingmar om han kunde skaffa fram en utbytesmotor då han jobbade dygnet runt på sommaren så jag ringde på morgonen en fredag vid 08.00 och fick prata med 5 !!! olika personer innan en äldre herre som fattade svenska kom och tog tag i luren och skrek nått i bakgrunden till dom andra som jobbade där???!!!
Jag blev lite nervös då jag ringde från vår inte så billiga musikstudio och mitt nummer syntes ju på hans mobil men efter att jag berättat vad som hade hänt och att det var konstaterat att vipparmarna hade gått på minst 3 ställen (vet fortfarande inte vad det är) så sa han att jag skulle ta hem bilen till Göteborg med trailer då det skulle kosta massor att ha den hos BMW så skulle han höra av sig efter helgen med ett svar om det fanns en 325 motor komplett med allt inklusive en växellåda i fall den hade gått oxå.
Sagt och gjort så stod min så fiiiina 325:a på tomten samma kväll och såg ny ut men som bara jag visste, utan en motor som startade :(

Redan på lördag morgon vaknade jag av ett samtal från just Ingemar vid 7 tiden på morgonen som hade en enda 325 motor kvar som skulle skickats upp till Stockholm och som var helt nyrenoverad och nyborrad etc.ect.etc...jag hade ju knappt vaknat och fick höra saker jag aldrig hört i hela mitt liv om dittan och dattan och hur j*vla bra den var samt att han hade gjort ett "KANOOOON PRIS" på denna då killen som hade beställt den inte kunde betala kontant utan ett momskvitto...?!
Aja, va fan, en nyrenoverad motor som jag hade letat efter i nästan 3 veckor dyker plötsligt upp i mitt liv och jag hade nog inte ens kunnat drömma om ett bättre scenario så jag sa ju givetvis JA TACK till denna motor med alla delar som var extra enligt Ingmar :)
Det var dock ett problem för mig att motorn var i Växjö och jag var i Göteborg utan bil med dragkrok och någon som kunde kolla denna motor innan jag betalade.
Jag sa att jag ringer lite senare efter att ha pratat med en BMW verkstad som har bra meriter i Göteborg så efter ett samtal med denna verkstad som hade lovat mig att sätta i en motor om jag hittade en för 3500:- svart med montering av ny koppling oxå så efter att ha pratat med dem som lovade att göra detta byte även om det nu var en lördag ringde jag till Ingmar och sa att jag skulle försöka ordna med transporten under dagen.Då säger Ingemar att han kunde köra upp motorn nu direkt på morgonen för 1000:- och lämna av den hos BMW verstaden så dom kunde titta att allt var som det skulle samt kolla att fästena som satt på motorn skulle passa i min bil då den var en s.k. USA import med andra fästen samt lite annorlunda motor i från fabriken enligt Ingemar och BMW.Det var detta som gjorde att BMW i Änelholm inte ville eller inte kunde få fram en passande motor till min bil då de sa att det var andra fästen samt att det inte var likadana motorer i USA som i Europa så döm om min förvåning när Ingemar dök upp i Göteborg med den absolut risigaste Merca kombi jag sett i mitt liv samt en kärra som såg hemmabyggd ut med min nya moton fastsnurrad på.
Efter ca: 1 minut konstaterade Niklas som mekanikern heter att denna motor förvisso verkade helt ok inte hade samma fästen som det var i min kaross men att han kunde svetsa om dessa på bilen så den skulle passa men detta skulle kosta mer än 3500-4000:- som vi kommit överrens om innan.
Jag sa det till Ingemar som satt i mobiltelefonen och "Dealade" med andra bmw ägare oavbrutet och då fick jag som svar att vi skippar de 1000:- som jag skulle betala extra för att han kört upp motorn samt att han tog min gamla motor?! som var helt slut i inbyte och jag betalade 8500:- kontant för hela skiten inklusive en hyffsat ny vxl låda.
Jag betalade och han lovade att hämta min gamla motor samma vecka då verstaden inte vile ha den liggandes där eftersom dom skulle på semester och skulle vara stängda i 5 veckor.Ingmar sa att han inte hade tid o vänta tills dom hade tagit ur gamla motorn men lovade att han skulle plocka upp den gamla senare under veckan.
Efter ca: 10 timmar och ganska många svordomar på alla språk som finns satt nya motorn på plats och startade på en gång.Den spann som en katt och alla instrument och givare etc fungerade perfekt även fast nya kabelhärvan inte riktigt hade passat så dom fick trixa lite med detta.
jag betalade samanlagt 5000:- och 2 pavor Whiskey till verkstaden som jobbade lördag fram till 02.00 på natten för att bli klara och 8500:- totalt + min gamla motor till Ingemar som för övrigt inte plockat upp motorn ännu och detta var i juli förra året så vad som än hände kom jag att ha min 325 cab hela sommaren förra året och den gick mkt bättre än när jag köpte den med gamla motorn innan den gick sönder och efteråt ringde jag Ingemar och tackade då han erbjöd mig mer saker till bilen som trimchip och annat men då detta var i oktober och bilen skulle säljas tackade jag nej men blev possitivt överaskad av en liten grå man i skitig kostym som räddade hela min sommar för under 14.000:- med motor,montering samt bjöd ju Ingemar på nya kopplingen eftersom han tyckte det var lite hans eget fel att han inte kollat upp hur fästena såg ut i en BMW som var för USA marknaden!!!

jag tyckte bara att jag skulle dela med mig av detta efter allt negativt som skrivits om Ingemar.
NEJ,Jag känner inte honom för fem öre,ej heller någon som jobbar för honoim eller ens vet vem han är för den delen bara så detta är glasklart :)
Tyckte bara att ni skulle få höra att det fanns iaf någon som hade fått super bra service samt en otroligt billig 325 motor inkl. leverans till Göteborg samma dag samt ny koppling i priset för 8500:- så det är inte bara skit han har även om jag absolut inte försvarar något han gjort eller kommer göra i framtiden :)
jag kan dock hålla med er alla att han snackade något överj*vligt mycket och under tiden vi satt på verkstaden och kollade upp motorn skakade alla där på huvudet så fort Ingemar försökte vara en allvetare samt att han hade 30+ år under bältet med BMW och hans motorer tävlas med än idag bla.bla.bla men men, en liten historia och mitt första lilla bidrag till Autopower läsarna i alla fall :)

MVH
Chris Johnson-Vega

Nuvarande bilar
M3-94:a
330 cab - 03-04

- Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari ;) -
bustorp
En liten solskenshistoria.

Kul att det droppar in fler positiva till detta annars så
infekterade ämne. Det kan tyda på att attityden till skitsnack
förändras med tiden och folk vill bidra med lite självupplevd fakta
som kontrast...........

Länk
Pr
35
Propell
518i -90 E-34
Har en 3.0 si motor som Ingemar har renoverat för 11 år sedan nu ca. ..den går klockrent ännu...
Jävligt mycket gnäll här...eller är det som så att "bmwköråldern" har krypigt nerråt betydligt vilket kan förklara en hel del...

Propellen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.